Pe aceeași temă
Între 23 aprilie şi 4 mai, la Craiova are loc a IX-a ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare.
În 2014 se aniversează 450 de ani de la nașterea lui William Shakespeare. N-am învățat despre El la școală. Aveam 10 ani când, la televizorul nostru cu lămpi, am văzut pentru prima dată Romeo și Julieta, filmul lui Franco Zeffirelli. Deși filmat color, eu îl vedeam alb-negru, la 20 de ani după ce fusese făcut. Copil fiind, urmăream filmele în compania părinților, care de multe ori aveau conversații stranii: „Ai văzut? Au tăiat scena aia. Ții minte că se întâmpla cutare și cutare lucru? Era prea de tot să lase...“. Vorbeau despre cenzurarea filmelor care ajungeau înainte de 1989 să fie difuzate. Fie că era vorba de scene de dragoste, de proteste, de discursuri proamericane, filmele străine ajungeau să fie văzute numai după ce erau curățate de energiile periculoase. Așa că, atunci când Romeo și Julieta al lui Zeffirelli s-a terminat, eram convinsă că cei care tăiaseră din filme până atunci trebuie să fi meșterit nefericit și la acesta. Era un fapt evident în mintea mea de copil, pentru că nu avea cum să se termine atât de trist o poveste atât de frumoasă între doi tineri, cu puțin mai mari decât mine. Cu aer de om matur, mi-am informat părinții că iar s-a dat la televizor un film trunchiat. „Care film?“. Le-am spus de Romeo și Julieta și mi-am explicat raționamentul. „S-a terminat cum trebuia să se termine“, a fost răspunsul sever al mamei, supărată că nu auzisem de Shakespeare.
Mai întâi am învățat cum să-i scriu numele. Apoi l-am căutat în biblioteca județeană, pentru care cei 10 ani ai mei însemnau accesul doar la câteva rafturi cu cărți. Shakespeare nu era acolo. El era în biblioteca pentru adulți, în volume legate pretențios și expuse la vedere. Am găsit Romeo și Julieta și am vrut să iau cartea acasă. M-am apropiat timid de bibliotecară și i-am întins volumul. O vreme nu și-a dat seama că aveam o carte dintr-o secțiune la care nu aveam acces. După înălțime, puteam trece drept elevă de liceu. Dar fișa m-a deconspirat și cu spaimă am auzit bibliotecara spunându-mi: „Asta nu este o carte potrivită pentru vârsta ta“. Gândul că aș putea să nu primesc cartea pe care o căutasem atât m-a îngrozit și m-am trezit spunând: „Știu cum se termină“. Și cu aceste patru cuvinte mi-am câștigat dreptul de a citi, la 10 ani, Shakespeare.
Am început cu Romeo și Julieta. Într-o epocă în care a păstra ce-ți place însemna să copiezi de mână paginile, m-am trezit scriind piesa caligrafic, într-un caiet dictando. Mulți ani mai târziu, am aflat că celebra școală de artă dramatică din Moscova impune studenților de la regie și scenografie de teatru să facă un singur lucru pe tot parcursul anului I: să-și aleagă un text de teatru pe care să-l scrie de mână. Un an întreg, studenții din anul întâi citesc dramaturgie și apoi scriu cuvânt de cuvânt un text care i-a impresionat. Căci adevărata înțelegere nu vine nici cu citirea, nici cu rostirea, ci cu scrierea.
Imagine din spectacolul Mult zgomot pentru nimic, jucat de teatrul The Globe din Londra în deschiderea Festivalului Internaţional Shakespeare. |
Și mai e un lucru pe care nu l-am spus despre William Shakespeare: împărțim aceeași zi de naștere. Iar din 2002, anul în care am devenit studentă a Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale“ (secția teatrologie), aproape fiecare 23 aprilie a fost special datorită Festivalului Internațional Shakespeare de la Craiova, care, fără să știe, mi-a oferit cele mai frumoase cadouri primite vreodată.
În urmă cu 20 de ani, în 1994, la Craiova, avea loc prima ediție a Festivalului Internațional Shakespeare. Motorul din spatele acestui eveniment teatral de excepție este Emil Boroghină, actor - fost director al Teatrului Național „Marin Sorescu“ din Craiova. Poate ar trebui să se numească Sir Emil Boroghină.
Dragostea pentru Shakespeare nu e nicăieri mai puternică ca aici, la Craiova, unde Shakespeare este mereu montat (Titus Andronicus (1992), A douăsprezecea noapte (2004), Măsură pentru măsură (2008), O furtună (2012) – toate în regia lui Silviu Purcărete; sau Hamletul lui Gábor Tompa (1998), cu Adrian Pintea în rolul titular. Și alte teatre și-l trec pe Shakespeare pe afiș, numai că, la Craiova, Shakespeare devine parte a istoriei teatrului românesc, în spectacole memorabile, care rămân în timp și despre care oamenii discută ca despre întâlniri unice și irepetabile.
Nicio altă scenă din România nu a văzut atâta Shakespeare ca scena de la Craiova. Pe lângă spectacolele proprii, din 1994 cele mai importante spectacole din lume au ajuns aici. De la montarea epuizantă a Sonetelor lui Shakespeare, venit de la Berliner Ensemble cu trei tiruri imense și pentru a cărui montare a fost nevoie de cinci zile, la micile fabrici rivale de pizza din Romeo și Julieta al lui Oskaras Koršunovas, scena craioveană a găzduit spectacole de pe patru continente. O singură ratare s-a întâmplat în tot acest timp: în 2010, din cauza erupției vulcanice din Islanda, spectacolul Hamlet regizat de Yoshihiro Kurita (producție a Ryutopia Noh Theatre din Niigata, Japonia) și realizat în tradiția teatrului Noh, în care Hamlet era samurai, n-a mai ajuns la Craiova. Haosul din traficul aerian a făcut imposibilă venirea acestui spectacol așteptat și la Craiova, dar și la Paris. În rest, în acești 20 de ani, toate spectacolele shakesperiene cu renume la nivel internațional, din Coreea de Sud la SUA, din Lituania la Africa de Sud, au fost invitate și au fost jucate la Craiova.
Citisem cu amuzament că ediția din 2012 a fost etichetată drept elitistă, o situație care, ne asigură organizatorii, nu se va mai repeta la această ediție 2014. Accentul trebuie să fi fost dat de prezența spectacolului celor de la Berliner Ensemble, amintit mai sus, semnat de Robert Wilson, artist american de avangardă, ale cărui spectacole au obligat teatrul să-și redefinească granițele și domeniul. A-l cunoaște pe Wilson din cărți sau fotografii este un proces imposibil. Este unul dintre acei creatori care nu pot fi povestiți. Iar Sonete, un colaj realizat din cele mai cunoscute și profunde sonete shakesperiene, compus din tablouri vivante cu personaje fantastice, trebuie să fi bulversat multă lume care căuta povestea sau motivația artistică. Spectacolul lui Wilson, primul pe lista mea de cele mai bune spectacole de teatru văzute vreodată, este o operă de artă, la fel cum Noaptea înstelată a lui Van Gogh este o operă de artă. Privindu-le, o bucurie imensă te cuprinde, iar simțurile încep să fie activate straniu, ca și cum pentru o clipă ai călători într-o altă dimensiune, unde simți, fără să înțelegi de ce sau cum.
Ediția din acest an, a IX-a, a început în stradă. În fața Teatrului Național „Marin Sorescu“, din Craiova, teatrul The Globe din Londra și-a montat o scenă din lemn, simplă, cu două intrări și cortine din catifea roșie. S-a jucat Mult zgomot pentru nimic, iar spectatorii au asistat la prima ieșire la public a unei producții care, în următorii trei ani, va colinda lumea întreagă. Jucat în aer liber, în lumină naturală, fără ajutorul efectelor speciale sau al unui decor sofisticat, spectacolul a mizat doar pe efervescența textului și bucuria actorilor. A fost un spectacol-magnet, care a oprit viața stradală a orașului. Fără să beneficieze de supratitrare, deși jucat în limba engleză, spectacolul a reușit să strângă un număr record de spectatori. Puțini au fost cei care, trecând din întâmplare pe lângă teatru, să nu se oprească și să aleagă să rămână până la final. S-a stat pe scaune, s-a stat pe trepte, s-a stat pe jos, s-a stat în ploaie sau sub umbrelă. Nimic nu a oprit spectacolul și nimic nu a alungat publicul. Dacă cineva se întreba de ce este în stare Teatrul când e făcut cu bună-credință, cu talent și cu bucurie, nimeni nu putea să o arate mai bine decât cei de la The Globe, păstrătorii tradiției shakesperiene.
Shakespeare nu poate fi înțeles decât după o vizită la The Globe, o reconstituire la scară de 1/1 a celebrului teatru londonez ars în 1613, după doar 14 ani de funcționare – dar 14 ani care au schimbat istoria teatrului universal, îmbogățind-o într-atât, încât și azi se trăiește din această avere, ca dintr-un corn al abundenței inepuizabil. Deschis în 1997 la aproximativ 230 de metri față de ruinele adevăratului Globe, instituția pusă pe picioare de un actor american uimit de dezinteresul londonezilor pentru recuperarea propriei istorii (Sam Wanamaker) cutreieră lumea cu spectacole care, spre deosebire de alte teatre din lume, educă spectatorii și păstrează vie memoria unuia dintre cele mai glorioase momente din istoria teatrului. Lumea lui Shakespeare, deși stratificată și cu reguli stricte, se reunea la teatru. Globe a fost primul parlament adevărat al lumii, locul unde fiecare clasă socială era reprezentată și prezentă, unde analfabeți și oameni fini râdeau și lăcrimau la aceleași replici, stând unul în vecinătatea celuilalt, învățând despre celălalt din reacțiile sincere la jocul actorilor.
Ediția din acest an, gândită sub genericul „Shakespeare al tuturor“, aduce la Craiova spectacole din China, Africa de Sud, Ungaria, Rusia, Armenia, Lituania, Marea Britanie, Polonia, Ucraina și România. //