Pe aceeași temă
De când s-a profesionalizat, tinzând să devină acel mult râvnit brand de țară (e și motivarea egidei prezidențiale pe care a dobândit-o), Festivalul Național de Teatru (FNT) clamează valoarea, solidaritatea de breaslă și gândirea pozitivă de care, e adevărat, avem azi nevoie mai mult ca oricând. Directoarea și selecționerul unic al festivalului, criticul Marina Constantinescu, jură cu mâna pe inimă că la București vor veni în această toamnă numai spectacole valoroase, prin care suntem invitați să celebrăm teatrul și puterea lui de a ne transforma pe dinăuntru și pe dinafară. Vorbe multe, frumoase, spuse și scrise cu credință în miracole, în miracolul teatrului pe care îl tot invocăm. Nu vreau să joc rolul scepticului de serviciu, dar nici pe al optimistului naiv, așa încât îi dau crezare Marinei până la un punct. Până în punctul în care rămân convinsă că, așa cum teatrul are rolul său social de judecător în dinamica vieții și a istoriei, și criticul are sarcina să nu-și abandoneze condiția, oricât de pozitiv ar gândi.
Fiindcă, orice s-ar spune, în cele peste 40 de spectacole selecționate (care reprezintă doar o treime din teatrele din țară) nu poate fi numai excelență și, dacă stau alături cu altele mai modeste pe un afiș exigent, e tocmai pentru a ne permite comparații și judecăți critice. Înclin să cred, deci, că rostul unui festival anual de teatru este și unul de bilanț, cu bune și cu mai puțin bune, că eventualele dezechilibre valorice sunt generate de o realitate pe care avem obligația să o judecăm și evaluăm cu argumentele de rigoare.
A fost o stagiune bună, ne asigură directoarea festivalului. N-avem motive să o contrazicem. Spectacolele aduse confirmă spusa, ca și experiența noastră profesională. Dar nu putem să ne facem că nu vedem cum zone întregi lipsesc de pe harta pe care chiar Jurnalul festivalului ne-o furnizează în primul său număr. Lipsesc teatre din Baia Mare, Satu Mare (român și maghiar), Oradea (român și maghiar), Aradul, Moldova, cu excepția Iașiului, e inexistentă, nu au spectacole în festival teatrele din Brăila, Galați, Constanța. Pe acolo ce se mai întâmplă? E cazul poate să ne întrebăm. Lăsați de-o parte, mulți dintre colegii noștri pot să-și pună ei înșiși întrebări, dar și mai frumos ar fi să-i chestionăm noi, dacă suntem cu adevărat o breaslă. Poate că, dincolo de invocata aristocrație a culturii pe care FNT o apără pe bună dreptate în fața ofensivei prostului gust și a vulgarității lumii în care trăim, avem cu atât mai mult datoria să privim spre zone vulnerabile ale unui fenomen atât de complex cum este teatrul național pentru ca mult dorita aspirație spre normalitate să fie fondată. (Apropo, mă gândesc uneori cum se achită FNT față de dramaturgia română de ieri și de azi. Avem, ce-i drept, în 2016, pe afiș o referire la Urmuz și câțiva tineri contemporani.) Așadar, cred că, dincolo de tendințe, vârfuri și excelențe, FNT ar fi poate îndreptățit să evalueze și crizele care ici–colo tulbură starea prosperă, făcându-ne să ne întrebăm ce fel de teatru văd, de pildă, spectatorii din Botoșani, Bârlad sau Pitești. Cu ce contribuie aceste instituții de cultură în zonele respective la viața spirituală a comunității lor. Cei care au exercițiul unor călătorii prin țară în condițiile cotidianului cel mai obișnuit au ce spune în acest sens.
Până una-alta, însă, publicului bucureștean FNT 2016 i-a pregătit o vitrină sclipitoare și multicoloră, recomandată mai ales oaspeților străini, care n-au treabă cu bucătăria noastră, ci doar cu performanța pe care sperăm să o promoveze mai departe. Spectacole, nume de regizori și actori prezente pe afiș, etalate într-un flux de imagini, probează ideea de excelență. Ele ne sunt cumva familiare: Mariana Mihuț, Oana Pellea, Marius Manole, Imola Kézdi și Bogdan Zsold, Răzvan Vasilescu, Marian Râlea, Răzvan Mazilu, Victor Rebengiuc, Șerban Pavlu, Ștefan Bănică jr., Teo Corban, Maia Morgenstern, Ana Ularu, Vlad Ivanov, Gigi Căciuleanu (același Jurnal ni le reamintește). Aceștia sunt garanția unui succes prezumat, dacă dăm Cezarului ce e al Cezarului și actorilor ce e al lor, adică întâietatea cuvenită. Cum vedem, lista aceasta e plină de vedete afirmate pe scenă sau pe ecran îndeobște în Capitală. Numele noi, mai puțin cunoscute pe aici, urmează să fie descoperite. Cu ajutorul festivalului, sperăm. Alte misiuni decurg de aici pentru FNT.
Revenind la ediția din acest an și bucuriile pe care ni le rezervă, reținem preocuparea de a da prioritate dansului, teatrului-dans, ca o direcție mondială bine reprezentată în România. Nu pierdeți, așadar, Prin vis de la Teatrul Național din Timișoara, Vivaldi - Anotimpurile, spectacolul lui Gigi Căciuleanu de la Tg. Mureș, sau Cabaret Noir cu Răzvan Mazilu și trupa lui de tineri de la Teatrelli, ca să nu mai vorbim de Bach Files de la Bulandra, mai ales pentru a-l omagia o dată în plus pe Adrian Enescu, a cărui neașteptată dispariție face ca acest spectacol să ne apară acum testamentar. Nu, teatrul-dans nu mai e un gen de nișă, de când în lume, dar și prin fereastra numită Mezzo ne vin semnale despre contribuția dansului la însăși redefinirea teatrului contemporan.
Și tendința pe care am numi-o reciclarea clasicilor cu mesaje vii pentru actualitate are reprezentanți de seamă în festival, prin Julius Caesar de Shakespeare, un spectacol marca Purcărete important mai ales pentru ideile despre revoluție și dictatură, democrație și anarhie, recalibrate în termenii unei actualități imediate, sau Un dușman al poporului de Ibsen, piesa pe care Thomas Ostermaier a readus-o primul spre noi pentru ideile actuale despre relația bani-morală-viață. O vom vedea într-un spectacol al Teatrului Național din Iași, regia Claudiu Goga, cu trupa redutabilă a acestui teatru cu mulți actori tineri și mai puțin tineri de talie națională. Kafka, Strindberg, Dürrenmatt, Beckett ar fi alți autori mari citabili în acest sens, lângă care, ca întotdeauna, așteptăm să vedem textele noi descoperite în zestrea mondială și națională. Ca de obicei, Radu Afrim e cel care duce la acest capitol steagul, scormonid Internetul sau alte surse unde-și găsește noutățile cu care rimează vremurile și ființa sa artistică. La fel, Unteatru sau alte companii independente, precum Godot Cafe-Teatru sau Green Hours, care-au înțeles că una dintre cheile succesului e noutatea repertoriului. Sunt și nume reprezentative din dramaturgia tinerilor noştri furioși, Peca Ștefan, Gianina Cărbunariu, Lia Bugnar, Csaba Székely.
Festivalul omagiază la această ediție cei 18 ani de la înființarea primului teatru particular care a rezistat, Teatrul Act, cu fondatorul său, Marcel Iureș, și venerabila carieră a doamnei Miriam Răducanu - Papa, care făcea în România anilor ’60-’70 teatru-dans înainte ca acesta să devină un trend. Ea a pus în mișcare la Teatrul Țăndărică celebrele Nocturne, unde dansa împreună cu pupilul ei, Gigi Căciuleanu. De neuitat. Și apropo, de ce ocolește sistematic FNT teatrele pentru copii? Dacă mi se va răspunde că există un festival dedicat lor - O sută, o mie, un milion de povești, organizat de Teatrul Ion Creangă -, voi adăuga imediat că aici latura internațională pare mai importantă decât subiectivismul gazdelor.
Participarea străină la FNT 2016, menită să aducă desfătare și poate și unele comparații cu vârfurile artei scenice mondiale, poate fi catalogată și în acest an drept inedită, gusturile Marinei Constantinescu fiind ca de obicei rafinate. Avem parte de prezența a două companii de dans de renume, Angelin Preljoçaj și Carolyn Carlson, ambele din Paris, și de un mare teatru rus, Malîi, din Sankt Petersburg. Într-un interviu de prezentare, Carolyn Carlson, această celebră coregrafă, vorbește de Gaston Bachelard și poetica spațiului, despre Rudolf Steiner și spiritualitate. Suntem, probabil, în fața unei întâlniri magice pe care corpul uman o conține și acești artiști mari știu să ne-o livreze. Cât despre Lev Dodin și Livada lui rusească pur sânge, va fi probabil o nouă ocazie de a ne convinge că Stanislavski și școala lui de actorie nu sunt tocmai de dat la coș. Emoția, orice s-ar spune, nu poate fi alungată din teatru, oricât de ființe raționale și cibernetizate am fi devenit.
Vreau să cred, așadar, că cele zece zile de festival vor fi nu numai o sărbătoare a teatrului și o desfătare a publicului, dar și o ocazie de a ne pune întrebări despre noi și lumea în care trăim, față de care teatrul ca artă de for public dă seamă în fiecare ceas al lui, și nu doar la sărbători.