Pe aceeași temă
După un număr de decenii, Fidelio, unica operă a lui Beethoven, pentru care compozitorul a realizat mai multe variante în cei 11 ani de elaborare, revine pe scena Operei Naționale București generând un real eveniment. Încredințată cunoscutului regizor Graham Vick, cel care a mai obținut nu de mult un succes pe această scenă cu Falstafful verdian, dificila partitură beethoveniană a avut parte de o reinterpretare inedită chiar și în activitatea regizorului, care se declară îndrăgostit de această operă asupra căreia a revenit de multe ori cu viziuni noi.
Istoria mondială a înscenărilor cu Fidelio are, la rândul ei, capitole spectaculoase, totdeauna sub semnul evidențierii mesajului acestei creații dominate de tema sacrificiului personal în lupta pentru libertate. S-a cântat de-a lungul timpului în momente cruciale ale istoriei, marcând lupta împotriva tiraniei lui Napoleon, a dictaturii fasciste, la Salzburg, după război, când, sub bagheta lui Furtwängler, Germania și întreaga Europă sărbătoreau revenirea la demnitate și umanism. E consemnat, de asemenea, faptul că, în 1989, celebrul cor al prizonierilor interpretat în costume de stradă a răsunat triumfal la Dresda cu puțin înainte de căderea Zidului Berlinului.
Asineta Răducan şi Marius Vlad Budoiu în Fidelio la Opera Naţională Bucureşti |
Graham Vick spune în amplul interviu acordat domnului Alexandru Pătrașcu (mulțumim pentru efortul de a ne pune la dispoziție acest document lămuritor): „Fidelio e cea mai emoționantă operă germană, modificările succesive pe care i le-a adus compozitorul au transformat-o în ceva măreț“. Cât despre argumentele opțiunii sale pentru montarea de la București, aflăm că regizorul a dorit ca „elementele politice ale poveștii să fie schița pe care se construiește o călătorie profund spirituală“. Așadar, ceea ce îndeobște a prevalat în interpretarea acestei opere, care-și plasează acțiunea în timpul Terorii care a urmat Revoluției Franceze - respectiv, caracterul politic -, devine în intențiile lui Graham Vick un simplu cadru pentru abordarea unor teme mitice, precum mitul lui Orfeu, dat fiind că în Fidelio, ca și în legenda cunoscută, o femeie coboară în infern (pușcăria) pentru a-și salva iubitul și triumfă prin puterea sacrificiului și a iubirii. De aici inscripțiile insistente de pe pereții goi ai scenei din care lipsește decorul și care jalonează acțiunea între întunericul subpământean la care trimite încarcerarea (ar putea fi vorba și despre întunericul surzeniei lui Beethoven, ne spune regizorul) și speranța luminii, a eliberării din tărâmurile lui Hades. Pe acest traseu, pe care se angajează nu doar personajele piesei cu înfățișarea unor oameni de azi, ci și ansamblul numeros de figuranți reprezentând „strada“, mesajul e amplificat de sloganuri tot mai cuprinzătoare, precum demnitate, curaj, dragoste, credință...
Prezența masivă și activă a acestor tineri, care întâmpină publicul la ușile Operei încătușați, interacționând apoi cu sala tot mai insistent, mobilizând la atitudine spectatorii, rostind replici tăioase, face să prevaleze însă în spectacol componenta politică, agitatorică. Cum Florestan, cel întemnițat, e îmbrăcat în costum cu cravată, nu e greu să-ți închipui că se deplânge aici soarta unor intelectuali condamnați politic, deși regizorul dezminte o asemenea interpretare, spunând: „ar fi fost o aroganță din partea mea să vin aici să vorbesc despre deținuți politici“. (Până să citesc această declarație, eram convinsă că la intelectualii persecutați ne trimite spectacolul.) Deschiderea spre acea călătorie spirituală cu invocarea mitului lui Orfeu, extrem de generoasă în formularea ei, e însă mai greu sesizabilă în acest spectacol cu aspect de teatru sărac, în care tenebrele lumii întunericului sunt sugerate de pereții dezgoliți și maldărul de haine vechi din mijlocul scenei prin care circulă paznici cu cagule. (După pauză, și spectatorii au fost invitați să experimenteze aceste accesorii sinistre, dar reacția a fost anemică.) O trimitere simbolică realmente de legendă e însă rochia albă, de mireasă, care atârnă de la pod în Actul II ca o speranță. O va îmbrăca Leonora după victoria travestiului, când Fidelio redevine Leonora, recâștigând libertatea soțului ei. E amuzant să citești că, pentru unii comentatori, acest element spectacular de mare valoare și efect contrazice logic, pasămite, acțiunea, adică faptul că Leonora era deja căsătorită. Ce-i drept, cu asemenea concepții nu se poate înțelege o interpretare regizorală care, orice am spune, face ca Fidelio la ONB să sune nu doar actual, dar și peren, prin poetica și proiecția metafizică conferite de regizor.
Pentru aceste rezultate a muncit cu spor toată echipa lui Graham Vick, Samal Blak (decoruri), Mauro Tinti (costume) și mai ales Giuseppe di Iorio, creatorul luminilor, căruia-i datorăm atmosfera spectacolului, de o mare teatralitate, cu jocurile inspirate de spoturi menite să decupeze din întuneric înscrisurile definitorii. Cu ajutorul lor regizorul a găsit tonul adecvat pentru a ne livra mesajul emoționant al acestei capodopere vibrând de iubire și speranță. Mai importantă decât toate acestea rămâne însă echipa de interpreți, cântăreții, consacrați sau tineri mai puțin cunoscuți, pe care i-a descoperit și i-a adus regizorul probabil după audiții și recomandări cărora trebuie să le recunoaștem în primul rând meritul succesului. Suflul entuziast al acestora, vocile proaspete, talentul interpretativ au asigurat un tonus viguros spectacolului de la un capăt la altul, în momentele solistice, ca și în acelea de ansamblu, când corul pregătit de maestrul Stelian Olaru te făcea să te ridici pur și simplu de pe scaun.
Remarcată, pe bună dreptate, ca revelație a spectacolului, soprana Asineta Răducan, de la Opera din Brașov, a creat o Leonoră în același timp fragilă și aprigă, capabilă să insufle elan celor din jur și să atragă pentru planul ei personaje mai puțin docile. A cântat impecabil, cu sensibilitate, sigură pe vocea ei și pe pregătirea tehnică. A impresionat în momente așteptate, precum duetul cu Florestan din Actul II, evoluând mișcător și vocal performant în același timp. S-a descurcat și cu replicile în proză cam stângaci scrise de regizor, care ne asigură de contribuția sa la partea vorbită a libretului. (Aceste momente cu conotații colocviale și trimiteri la clișee jurnalistice au stricat unele scene, mai ales când tinerii studenți în arte puși să le rostească improvizau, luând cu asalt prim-planul acţiunii.) Pâna la apariția Asinetei Răducan, o altă prezență feminină reține atenția publicului. E vorba de Laura Nicorescu, invitată în spectacolul de la Viena, fostă elevă a Mariei Slătinaru Nistor. În rolul Marzelline, purtând o fustă ecosez și o bluză de școlăriță, cu cravată, ea umple scena, impunând cu dezinvoltură o partitură de planul doi și asigurând în același timp un promițător debut muzical spectacolului. O secondează basul Horia Sandu în rolul lui Rocco, paznicul care va ajuta la eliberarea lui Florestan. În distribuția masculină se remarcă însă pe primul loc al aprecierilor tenorul Marius Vlad Budoiu, de la Opera din Iași, prezență plină de demnitate în rolul Florestan, o voce cu elanuri impetuoase bine temperate în momentul celebrului elogiu al libertății. Valentin Vasiliu, în cele câteva scene ale lui Pizzaro, stăpânul închisorii, punctează baritonal momentele de tensiune, iar Cătălin Țoropoc, în unicul moment dinspre final, reconfirmă calitățile vocale și interpretative cu care și-a câștigat un loc privilegiat printre soliștii ONB. Cum spuneam și mai sus, câteva momente importante pentru mesajul spectacolului sunt datorate prezenței impunătoare a corului, susținute și de o abilă inserare a figurației, pe care regia mizează pe tot parcursul acțiunii.
Fidelio în regia lui Graham Vick la Opera Naţională Bucureşti
Prestanța personalității dirijorului Cristian Mandeal domină conducerea muzicală a spectacolului, în ciuda unor critici mai mult răuvoitoare și resentimentare decât imputabile cu adevărat.
Fidelio pe scena ONB e o frumoasă reușită, care demonstrează capacitatea ansamblului de a se reinventa în prezența unei regii valoroase și inspirate, care a știut să valorifice tot ce are mai bun arta lirică românească. Problema e ca stagiunea care va începe prin reluarea acestei ultime premiere a celei trecute să se poată menține acolo sus. Un pariu, o ambiție care merită toate eforturile.