Pe aceeași temă
Ioana Batranu picteaza. Si alti pictori picteaza. Numai ca Ioana Batranu este Pictorul care Picteaza doar Pictura. Esenta micului manifest cu titlul Argument, aflat in expozitia de la Simeza*, este aceasta: pictura, careia i se face o declaratie de dragoste directa, simpla, coplesitoare prin candoarea cu care vizeaza chiar miezul vietii autentice (“iubesc nu doar pictura..., ci si un fel de a trai care nu se teme de sensibilitate si libertate...”), este opusa riguros taramului pierzaniei, al derizoriului identificat concomitent in “amuzament” si “ideologie”. Esentialmente inautentice, amuzamentul si ideologia caracterizeaza ceea ce artista numeste “cultura de consum”, un bastard repugnant de care se delimiteaza. Pe banchiza de inghetata a surogatelor propuse de aceasta din urma, Ioana Batranu infige viguros si victorios, la Simeza si pretutindeni, flamura fierbinte a tablourilor sale nascute din fervoare si culoare. Nimic mai laudabil, mai bine si mai frumos. Ioana Batranu este recunoscuta, de multa vreme, drept cel mai important pictor-pictor al timpului si locului nostru. Dar poate ea sa iasa din impuritatea “culturii de consum” pe care o combate cu inversunare (si careia i-ar putea fi contrapusa, oare, o cultura pura, indigesta)? Perfect congruenta cu argumentul-manifest (care, la urma urmei, nu este nici el nimic altceva decat o manifestare ideologica a culturii de consum incriminate de catre artista), dar aratand mult mai mult decat acesta, expozitia de acum contureaza pozitia dilematica si contradictorie a artistei. Mai intai, prin dimensiunile enorme ale panzelor recente, probabil cele mai mari realizate de catre artista pana acum: expozitia izbeste privirea cu cateva piese de calibrul bombardelor romane, cu dimensiuni ce ating 3x4 m. Pe urma, prin culorile acestora, incendiare, jubilatorii, groase, dense, impastate, intinse pulsional, parca cu mistria, nu cu pensula sau cu cutitul de paleta. Mai apoi, prin suportul acestora, panza de sac rugoasa, bruta, cu grundul ca o tencuiala, agresiv si demonstrativ inadita, marita sau intarita cu bucati lipite unele peste altele, marturii ale febrilitatii cu care spatiul vital pictural s-a dovedit insuficient, extins in graba si fara pretentii de acuratete, ci doar de pastrare a impulsului creator irepresibil. La aceasta se adauga modalitatea duios sado-maso de expunere a panzelor crude, cu marginile zdrentuite, fara sasiu sau rama, spanzurate de pereti ca niste uriase, stralucitoare steaguri de carpe colorate, devenite obiecte, sculpturi picturale, monumentale ca prezenta. La toate acestea se adauga figuratia picturilor recente care poarta, ca si altele mai vechi, numele generic de Interior melancolic, dar care reprezinta acum, in exclusivitate, spatiile ideale ale unor sali de muzeu, pe peretii carora sunt insiruite zeci de tablouri. Toate aceste caracteristici (dimensiuni, cromatica, panotare, iconografie) nu sunt simple optiuni tehnice neutre. Ele emit un singur si intens discurs, acela al eroismului actului de a picta, de a face pictura pura, pana la limita exploziei tabloului, lasat mult in urma de pictura revarsata ca o lava pe pereti. Sentimentul de martiraj pe care vrea sa il induca acest eroism, prin intensitatea coloristica, prin fervoarea tusei si prin descatusarea de limitele de tablou ale picturii pune, insa, problema inerentului triumfalism factice al martirajului cultural care simplifica, in mare masura, situatia artistului. Supradeterminate, indexate retoric, picturile Ioanei Batranu nu sunt doar mari, bune si frumoase. Ele sunt chiar Mari, Bune si Frumoase, sunt atat de vehemente in militantismul lor fata de un inamic odios si abject precum “cultura de consum”, incat gestul declamator amplu si combativ devine aproape (auto)citat, punand-o practic la adapost pe Ioana Batranu de orice confruntare mai serioasa cu problemele intrinseci ale picturii proprii. Prinse in vartejul luptei, picturile sale, ce se refuza ca tablou, se multumesc, insa, sa castige batalia folosind armele albe, neproblematice, ale unui (neo)expresionism deja clasicizat si sabia cu doua taisuri a autenticismului estetizant, protejandu-se, in plus, cu scutul elitismului. Suna straniu, dar picturile acestea, intens demonstrative pana in cele mai intime fibre, sunt concomitent comode, confortabile, rodul unei zbateri atent rodate ce-si gaseste destul de repede fagasul formal. Pericolul dinlauntrul lor nu este acela al sfasierii afisate, ci al unui tip de somnolenta grandilocvent drapata in tensiuni si gesticulatie intens afectiva, dar prea putin efectiva dincolo de capacitatea de a oferi privitorului un mobilier vizual si sentimental comod. Fata de precedenta expozitie, cea de la Etaj 3-4, de acum doi ani, artista nu-si mai permite nici macar o ratacire pe teritorii necunoscute si nestapanite, precum Fecioarele nebune de pe fatada catedralei din Bamberg, care au condus-o atunci catre impas, spre limita intelegerii si a reprezentarii. Dimpotriva, acum ea se baricadeaza nespectaculos in culcusul muzeului, in refugiul tematic al picturii pe pereti, subiect indiscutabil ales pro domo, potentator al manifestului scris si al tusei verbioase. Tablourile din aceste picturi recente ale Ioanei Batranu sunt, la randul lor, indicatori de pozitionare: chiar daca sunt pictate lapidar, se vede cu usurinta ca temele lor sunt cele clasice. Cele mai multe sunt portrete, cu doua-trei scene alegorice sau peisaje. Pe scurt, prin teme si aspect, ele trimit la arta-arta, aceea (post)renascentista, singura care conteaza, singura care, pe peretii de palat din vis ai muzeului, poate sa evoce privirea pierduta in oglinzi sufletesti. Pictura despre Pictura cu Pictura, arta Ioanei Batranu trece printr-un moment tautologic, impresionant ca aparitie, dar mai putin consistent ca substanta decat precedentele Gradini sau Banchete, mult mai dense in materialitatea lor nedemonstrativa, obscura, halucinatorie. Ea isi marcheaza si revendica propriul front de lucru, teritoriul picturalitatii, pe care l-a ocupat parcurgandu-l, la fel cum exploratorii infig la poli steaguri firave in bataia furtunilor arctice, pentru a indica o posesie iluzorie si pasagera asupra unui loc ce se identifica cu drumul catre el. Dar muzeul, polul soft al artei, este fara doar si poate un adevarat camin al “culturii de consum”, iar intimitatea fantasmatica cu acesta, chiar identificarea cu el este in egala masura aspiratie si (auto)compensatie.