Pe aceeași temă
Florina Ilis este de felul ei lucidă și lipsită de emfază. Are natură reflexivă, nu inspirată. Inteligența e cea care îi cristalizează viziunile.
Florina Ilis |
Chiar și după nouă ani de la publicarea romanului Cruciada copiilor, Florina Ilis rămâne o apariție surprinzătoare a ultimului deceniu - unul important pentru proza contemporană, pentru că s-au atins, în sfârșit, clarificări și simplificări salutare. La momentul respectiv, a uimit finișul de veritabilă atletă de cursă lungă al prozatoarei clujene. Publicase fără ecou două romane (Coborârea de pe cruce și Chemarea lui Matei) când a țâșnit brusc și a trecut „linia de sosire“ umăr la umăr cu un debutant, Filip Florian, un prozator de cu totul alt tip, înzestrat cu o scriitură de mare efect, dar și cu o mult mai bună reacție la exigențele de marketing. Amândoi au primit premii, amândoi au fost mult comentați și răsfățați de clasamente.
Florina Ilis este considerată un remarcabil profesionist, se bucură de multă prețuire, dar pare să aibă mai puțini fani decât Filip Florian - și nu intră în discuție vreo comparație în planul valorii, amândoi fiind prozatori de prima mână. Scrisul autorului Degetelor mici seduce imediat. Ingeniozitatea lui se livrează bine căptușită de farmec stilistic. Florina Ilis e deocamdată mai iute captivantă decât atrăgătoare. Se adresează mai puțin organului empatic al criticului / cititorului și mai mult celui intelectual, cogitativ.
De la Cruciada copiilor încoace, cărțile ei încep prin a fi incitante, ca apoi să devină frumoase pe măsură ce le percepi construcția ambițioasă. Altminteri, ca să le citești ai nevoie de multe ori de perseverență, trebuie să „auzi“ pagina și să accepți de bunăvoie să urmezi unghiul de vedere mereu schimbător al autoarei. Doar așa se poate face față unei densități epice și simbolice mai puțin obișnuite, construcției multiplan, întinderii pur și simplu, numărului mare de personaje, angrenate implacabil asemenea sistemelor solare. Doar așa se pot distinge propunerile reflexive ascunse în epica fecundă. Fraza infinită, continuă (o frază „cu debit de Amazon“, cum inspirat a spus Doris Mironescu) poate fi un prim obstacol la lectură, după cum obstacol poate deveni și grila culturală de nișă, semiopacă, din Cinci nori colorați pe cerul de răsărit - așa-numitul „roman japonez“ al autoarei. Aș adăuga ceva ce mie, personal, mi-a dat de furcă în Cruciada copiilor: numărul incredibil de mare de gerunzii, pe care le găsești aproape în fiecare rând și care aduc cărții un sunet vetust, de parcă sintaxa ar proveni dintr-un altoi cultural. După ce m-am suspectat de comodități dâmbovițene, am decis că pot să identific ciudățenia cu mirosul curat, dar bătrân, cu care se deschide o ladă de zestre. Cu atât mai frapant cu cât înăuntru găsești și roboți sofisticați.
Lui Filip Florian, următoarele titluri ‒ Băiuțeii, în colaborare cu Matei Florian, apoi Zilele regelui și Despre bufnițe ‒ i-au adus o creștere de popularitate, ceea ce nu sare deloc în ochi în cazul Florinei Ilis. Față de ea, prețuirea s-a manifestat, dincolo de laudele de la debut, mai ales prin lipsa contestărilor și prin tăietura comentariilor ce i-au fost dedicate, cam toate vădind atenție la detaliu, răbdare, disciplină a lecturii.
Articolul integral poate fi citit doar in editia print a revistei 22, pe care o puteti cumpara de la chioscurile de ziare, prin abonament la Posta sau la sediul redactiei, sau dupa modalitatile pe care le gasiti la adresa urmatoare: http://www.revista22.ro/abonamente.php.