Pe aceeași temă
Teatrul contemporan românesc pare a fi angajat într-un demers intelectual și artistic responsabil față de destinele speciei și, în paticular, față de șansele salvării unei umanități pierdute.
La cea de a 25-a aniversare a sa, Festivalul Național de Teatru, proiectul cu care se mândrește pe bune UNITER, a vrut parcă să îmbrățișeze drăgăstos cât mai mult din fenomenul pe care-l reprezintă. A făcut-o cu asupra de măsură, prin interes, cunoaștere și bună-credință, puse în slujba crezului dintotdeauna al artei scenice, acela de a sluji omul și societatea. Cum aceste două entități fundamentale ale relației pe care teatrul ca artă de for se bazează se află azi într-o criză majoră, și-a luat drept țintă chiar conflictele, războiul care instrumentează această criză. Nici nu era prea greu, tema se impunea, de vreme ce teatrul lumii și al nostru își zăngăne muzele în vremuri neprielnice, de vreme ce marile cancelarii ale lumii au decis să celebreze cu pompă cei 100 de ani de la prima conflagrație mondială. Teatrul a reverberat și el într-un moment al reacției, al resurecției mișcărilor de protest din lumea întreagă, în fața unui vârtej infernal ce s-a instalat parcă ireversibil pe glob în societățile postindustriale, postmoderniste, postumane, post, post, post...
”Războiul”, 25 octombrie (Foto: Adi Bulboacă)
Când toată lumea se războiește cu toată lumea, nici nu se putea evita un atare subiect, iar FNT și-a alcătuit, în consecință, un program riguros, având la bază această filozofie. Poate ne pare rău că avem din ce în ce mai rar ocazia să mergem la teatru pentru a ne detașa de zgomotul și furia lumii, gândindu-ne la noi înșine. Poate suntem nostalgici după anii bătăilor cu flori (că tot vorbim de primul război mondial) și al frumoasele epoci de liniște, chiar dacă aparentă. Poate că fiecare, din colțul său atomic, celular, tânjește după tihnă sufletească și o clipă de contemplație, dar e interzis! Vom celebra în curând 100 de ani de la mișcarea dada și nașterea suprarealismului. E interzis să interzici!, spuneau ei, doar că secolul care a urmat a transformat libertatea în violență și intoleranță, iar protestul nu poate fi acum decât împotriva acestei agresiuni la adresa umanului, în cele mai morbide și demonice forme ale ei.
Acestea sunt tendințele teatrului lumii și ale noastre ca parte lucidă a ei și nu puteau fi ocolite de FNT, în acest an jubiliar, emblematic, pentru care selecționerul festivalului, Marina Constantinescu, a alcătuit un program maximal (peste 40 de reprezentații) circumscris ideii de conflict și violență. Tema e enunțată uneori fără echivoc, precum în spectacolul Terorism, după piesa fraților Presniakov, care exaltă subiectul prin exemple de viață cotidiană, semnalând presiuni de tot felul și în tot locul și grava deteriorare a fibrei umane. „Rafinarea“ mijloacelor ne îndepărtează, ce-i drept, de manifestările fruste ale violenței și lupta deschisă corp la corp din vremurile străvechi ale războaielor troiene, invocate în Iliada, firul roșu al unui spectacol care evocă măcelurile din istoria omenirii. Spectacolul, chiar așa intitulat, Războiul, ne spune că avem de-a face de fapt și azi cu aceeași luptă pentru supremație. Acest spectacol, produs de festivalurile de la Moscova și Edinburgh, a fost și cel mai puternic din festival. Un manifest scris scenic ca o simfonie patetică, ca un imn la adresa sacrificiului uneori inutil al soldatului necunoscut și redat printr-o sinteză de mijloace adeseori surprinzătoare. Asaltat de sonorități insuportabile, de imaginile fabuloase ale unui parcurs istoric ce alternează prezentul cu trecutul în aceiași termeni ai conflictelor ireconciliabile, iraționale, publicul a părăsit bulversat sala TNB, ca după un coșmar. Fiecare s-a gândit probabil la ororile din jur, la felul în care oamenii continuă să se omoare între ei, fizic sau psihic. De ce ? Alăturarea prezent-trecut o face inspirat într-un colaj de texte vechi și noi și spectacolul Frontul, alt invitat de seamă al festivalului, în regia belgianului Luk Perceval, pe texte de Erich Maria Remarque, Henri Barbusse și alte scrieri contemporane.
”Războiul”, 25 octombrie (Foto: Adi Bulboacă)
Poate nu e întotdeauna necesar și eficient să faci la teatru această demonstrație (filmele de război o fac oricum mai bine); sigur te poți gândi, participând la spectacolele care concurează prin ton și atitudine agresivitatea din societate, că ți-ai dori poate ca arta, teatrul să te deconecteze măcar pentru o clipă de imaginile dure ale Știrilor, să facă, altfel spus, un pas dincolo de aceste imagini ale teatrelor de război cu care e presărată istoria omenirii, prezentul luându-și din plin revanșa. Iar acest lucru chiar se întâmplă, fiindcă teatrul dispune de căi mult mai subtile de a-și emoționa spectatorii, de a produce efecte catharctice: psihologia, sondarea adâncă, submersivă a ființei lăuntrice, unde uneori pot fi deslușite motivele acțiunilor noastre și poate chiar căile de vindecare.
La acest capitol, al conflictelor interioare care cresc în lumea contemporană proporțional cu violența din afară, FNT a fost și mai bogat.
Dincolo de ilustrarea pertinentă a angajamentelor directe în viața socială, prin spectacole de sorginte sociologică, Antisocial, de Bogdan Georgescu, realizat în coproducție de Teatrul Național din Sibiu și FNT, în cadrul proiectului Manifest pentru dialog, cele mai multe dintre montări s-au situat în zona conflictelor intime ale omului cu omul. La urma urmelor, teatrul s-a bazat întotdeauna pe această luptă a contrariilor în care e prins omul, care dinamizează și duce la progres, când e lămuritoare și descoperitoare de adevăr, dar macină, când nu are suport moral.
”Războiul”, 25 octombrie (Foto: Adi Bulboacă)
Având mai degrabă declarații de dragoste la adresa umanității din om, acele spectacole mai aproape de artă, de poezie sunt un gen în fond la fel de atitudinal, chiar dacă mai puțin direct și fără impact agitatoric. Astfel, de la Bizoni, fabula urbană în viziunea poetică a regizorului Radu Afrim, până la Vestul singuratic, de Martin McDonagh, în regia lui Cristi Juncu, sau Iluzii de Ivan Vîrîpaev, în regia lui Bobi Pricop, splendide imnuri la adresa îngerului cu aripi frânte care devine omul de azi, însingurat, alienat și neputincios în fața destinului pe care și-l mutilează adeseori singur, și până la Variațiuni după modelul lui Kraepelin, în regia lui Alex. Dabija, sau Vertij, spectacol scris și montat de Mihai Măniuțiu, la Teatrul din Turda, spectacole nutrite de obsesia bătrâneții și a bolii (un alt conflict conștientizat dureros azi), teatrul contemporan românesc pare a fi angajat într-un demers intelectual și artistic responsabil față de destinele speciei și, în paticular, față de șansele salvării unei umanități pierdute.
Ne bucurăm de aceea când vedem că producătorii sunt preocupați să aducă pe scenă asemenea texte, scrise azi, conectate la pulsul vremii, iar FNT este un prilej de a face acest peisaj vizibil. Ne bucurăm și când observăm insistența cu care sunt reluate capodoperele trecutului pentru a le impune sensurile universale sau a le învesti cu altele noi. Puse alături, aceste opțiuni repertoriale se completează reciproc, căci, iată, nu doar prin imaginile grotești ale antologicului Ubu din piesele lui Jarry (revizitate în spectacolul Teatrului Maghiar din Cluj) putem evalua anatomia spiritului dictatorial, ci și, mai ales, printr-o piesă contemporană de mare răsunet, precum Mein Kampf, de George Tabori, care vorbește despre ascensiunea lui Hitler ridiculizându-i, vai!, mijloacele perfide. Distanțarea ironică e o terapie practicată cu succes de teatrul contemporan atunci când tehnica luatului peste picior și râsu’-plânsu’ nu duc în deriziune subiectele grave. Există apoi genul de actualizări... filozofice, practicat de regizori ca Boczárdi László, ale cărui tentative de a ne face tovarăși de destin cu personajele lui Shakespeare, Molière, Sofocle sau Euripide dau roade. E și cazul Electrei, spectacol realizat la Teatrul German din Timișoara, o ideogramă de circa o oră care reduce cazul la conflictul dintre generații pe tema dreptății și adevărului, dragă generației în blugi. Am avut la FNT și două variante ale cunoscutei tragicomedii Vizita bătrânei doamne, de Friedrich Dürrenmatt, redescoperită simultan la București, Iași și Cluj, evident, pentru că piesa vorbește despre o tranzacționare odioasă în care sunt vândute vieți, precum odinioară sufletele moarte ale lui Gogol. Tot despre bani ca sursă a conflictelor ne-a vorbit într-un spectacol plin de vervă Opera cerșetorilor, de la Teatrul Maghiar din Timișoara.
”Războiul”, 25 octombrie (Foto: Adi Bulboacă)
Semnalat și de un volum de interviuri coordonat de Iulia Popovici și publicat cu sprijinul Festivalului Internațional de la Sibiu (Sfârșitul regiei, începutul creației colective în teatrul european), volum lansat la festival, fenomenul devised, care semnalează tendința scrierii textelor de spectacol în colaborare cu actorii și regizorii, a fost ilustrat la FNT de mai sus citatul Antisocial, dar și de spectacole precum Ai mei [părinții n.n.] erau super, creat la Teatrul din Arad pe baza mărturiilor actorilor din trupă, sub îndrumarea regizorului Cristian Ban.
Expoziții ale unor regizori și actori celebri, precum Horațiu Mălăele și Silviu Purcărete, de scenografie, momente evocatoare dedicate unor monștri sacri ai scenei românești, precum Gina Patrichi, Ștefan Iordache, Amza Pellea, George Constantin, alte lansări de carte au completat programul acestui maraton festivalier numit FNT 2015.
Uneori, în țara asta numită România mai ai ocazia să trăiești și în normalitate, în solidaritate de breaslă, precum la Festivalul Național de Teatru 2015, chiar dacă evenimentul s-a terminat sub semnul unei alte triste solidarități - cea în suferință - prilejuită de un tragic și ireparabil accident.