Pe aceeași temă
Competiția dintre colecționari a dus (mereu) la plafonarea artiștilor, reduși la furnizori de furnituri pe o piață sigură. Nu are însă importanță dacă felul în care arată profilul artei românești e bun sau nu. Important este că el se decupează pregnant, că simțul proprietății colecționarilor asupra artei a revelat și revelează în continuare proprietățile artei asupra simțului nostru. De fapt, colecționarul este cel mai bun curator al timpului său.
Orice muzeu care se respectă are Gioconda sa, fie ea Safta Florăreasa. Gioconda e tabloul știut de toți dinainte. El aduce publicul la muzeu. E tabloul văzut în cărți, pe tricouri, pe plase, la televizor. E legenda pe care publicul doar o revede în muzeu, nu o descoperă pe cont propriu. Mai toate Giocondele lumii, de la Rondul de noapte la Guernica, sunt accesibile publicului – doar statele ori marile colecții private, trecute în domeniul public, sunt deținătoare legitime de Gioconde pentru toți, de icoane identitare prestigioase.
Odată, muzeele aveau un rol discursiv, nivelator și educativ, contribuind la cimentarea conștiinței colective, naționale. Acum, când acestea au intrat în desuetudine, muzeele au devenit lăcașuri abstracte de cult alternativ global, spații de adulare fetișistă a divinului tangibil, a bunurilor artistice destinate inițierii în individualismul de masă. Giocondele au devenit idoli de consum – nu mergi la muzeu pentru o narațiune despre lume, ci pentru a aspira (cu obiectivul foto) praful stelar al Fetei cu cercel de perlă. Numai că, înainte de a fi fețe publice, montate de către state în sanctuare fastuoase, mai toate Giocondele au fost casnice, tolănite pe pereții unor locuințe, gosopodărind vizual cotidianul colecționarilor. În intenție, colecționarii doar Gioconde vor: Safte comune, pe care geniul unui artist le-mpinge-n absolut, iar intuiția unor diletanți le asigură misionari. Dar ce te faci atunci când o viață întreagă aduni Gioconde, iar în cele din urmă nu te-alegi nici măcar c-o Saftă? Aceasta-i dilema și angoasa oricărui colecționar (investitor) actual, dar nu neapărat și a colecționarilor de altădată, cei pentru care veritabila Giocondă era însăși colecția, întregul care le cuprindea viața, pasiunile, gustul, profilul.
Redeschis în iunie 2013, Muzeul Colecțiilor de Artă nu arată nicio Giocondă, dar expune permanent 34 de nume. Nu de artiști, ci de colecționari. Acei colecționari (la care trebuie adăugat și Zambaccian, cândva cuprins în aceeași colecție a colecțiilor, dar acum dus la casa lui) care au constituit, de fapt, canonul artei românești a secolului XX: Dona, Beza, Avakian, Weinberg, Slătineanu și alții ca ei. „Ca ei“ trebuie citit literalmente „precum ei“, similari în alegeri. Această similaritate creează efectul pregnant de omogenitate culturală pe care îl emană Muzeul Colecțiilor, acolo unde, între polul mobilierului occidental și acela al vaselor și țesăturilor orientale - tipica poziționare (im)parțială a românului dintotdeauna -, se deapănă povestea modernității vizuale românești, o poveste molcomă, neaventuroasă, de amiază eternă, savuroasă, cu buchete discrete și femei cochete, trupeșe, cu peisaje zaharoase, niciodată tenebroase, cu mari fapte de salon și munci idilice, dominate de șederi cosmice, pastorale. Ici-colo, vagi încordări expresioniste sunt anihilate dinăuntru de masa plastică (prea) mulțumită de sine: la Iser, chiar dacă contururile personajelor se vor tăioase, conținutul lor e atât de diafan gonflat, încât par baloane colorate, nu iatagane puse-n mâna dreptății sociale. Identic, un Phoebus - printre puținii artiști interbelici dedicați cauzelor sociale - e atât de fascinat de musculatura celor ce vor doborî dictatura, încât, ocupat cu etalarea, pierde din vedere acțiunea.
Muzeu de bine și bunuri permanente, definitive și atemporale, Muzeul Colecțiilor arată cum e să stai pe loc, la locul tău, și face acest lucru cu rafinament, mergând până la culoarea de sufragerie caragialescă a pereților, zugrăviți într-un verde-desert, de festin și destin, ce adastă între fistic și ou de rață. O Giocondă nici nu ar fi avut ce căuta în această aleasă perfecțiune domestică, sănătoasă - ar fi fost discordantă, stridentă, ar fi introdus orgolii ce rup echilibrul tors, la unison, de opere, artiști și colecționari, care par, toți, înțeleși să nu tulbure liniștea publică în nici un chip - romantic, politic ori intelectual. Fără orgie și fără demagogie, pulsul modernității locale părea măsurat pentru veșnicie, până la jumătatea secolului XX. Omogenitatea nu stă doar în atmosferă, ci și în exponate, căci mai toate colecțiile împart aceiași artiști. Fără angajamentul colecționarilor, arta românească nu ar fi arătat astfel. Cererea a modelat oferta: cantitatea impresionantă de Grigorești, de Luchieni, de Pallady și mai ales de Tonitza și Petrașcu, egali cu ei înșiși până la saturație, indiferent de colecție, este justificată nu de căutări disperate ale unor absoluturi plastice, ci tocmai de existența unei mase critice de colecționari care puneau presiune pe artiști. Competiția dintre colecționari a dus (mereu) la plafonarea artiștilor, reduși la furnizori de furnituri pe o piață sigură. Nu are însă importanță dacă felul în care arată profilul artei românești e bun sau nu. Important este că el se decupează pregnant, că simțul proprietății colecționarilor asupra artei a revelat și revelează în continuare proprietățile artei asupra simțului nostru. De fapt, colecționarul este cel mai bun curator al timpului său. În ultimă instanță, trecerea de la Safta la Gioconda e (uneori) doar o problemă de accident istoric, ca în cazul sticlelor goale de Coca-Cola pictate de Andy Warhol.
Vincent Van Gogh - Culegătoarea de morcovi (1885)
Flirtul cu Gioconda îl tentează chiar și pe Grigorescu: în colecția Dona se află, printre atâția Grigorești, două pânze ce pot fi relaționate, în genul celor două capodopere ale lui Goya, Maja desnuda și Maja vestida. Prima e Nud pe malul mării, de fapt un colaj, în care tânărul maestru lipește un nud academic - de atelier și muzeu - peste un peisaj marin pseudo-plein-air, extras din neasimilatul impresionism. Rezultatul e o bomboană fondantă, factice, de foto-cabinet, în care nu știi ce-i mai voios voyeur: femeia goală, dar învelită-n prejudecăți plastice kitsch-academiste, sau faleza carnală, topită-n jocuri cromatice gratuite, pastelate erotic, redusă însă la o simplă cortină culturală pe care se profilează nudul complacent în banalitatea lui. Alături, Pe malul mării e pusă în pagină similar, dar femeia e mai mult decât îmbrăcată, e înfășurată din cap până-n picioare de o anvelopă gri de veșminte, care lasă peisajul marin să se dezvolte împrejur și imaginația să hălăduiască-năuntru, regăsind tot misterul liric și erotic pe care nudul de pe faleza lubrică îl boicota strident.
Gioconde încă Safte sunt multe la Muzeul Colecțiilor și nu neapărat picturi: un mic chilim sârbesc de secol XIX din colecția Garabet Avakian are în mijloc un mihrab în care e înșurubat un Pom al vieții, scurt, dar viguros, închis, ca un mic paradis, de o bordură punctată cu fleuroni, asemenea unui pinaclu gotic. Alături, o natură moartă de Ghiață, cu mere și o lingură de lemn, gauguiniană, ca o bucată de Tahiti-n Oltenia, completează chilimul în cheia unui exotism perfect temperat, rațional, lucid și-n exuberanță. Aceeași rigoare sintetică izbește și în - probabil - capodopera ascunsă de la Muzeul Colecțiilor, portretul doctorului Emanoil Anca, din colecția cu același nume. Catul Bogdan îl construiește pe doctorul colecționar într-un loc plastic aparent ingrat, în care Neue Sachlichkeit își dă mâna cu resturile realismului socialist: personajul exhibă o forță de caracter excedentară, dar albă, seacă, are acea dârzenie a proletariatului, discordantă însă cu pedanteria intelectuală a costumului. Chipul, puternic și perfect decupat, pare de granit, tânăr, dar indestructibil. Privirea, fixă, hotărâtă, nu are însă intensitate, pentru că este goală - pupila lipsește, înlocuită fiind de un mic abis negru. Dr. Anca nu e un mister: el e „specialistul“, tehnocratul, figura prevestitoare a noilor zei ai lumii moderne, ai lumii noastre.
P.S. Acest text a fost scris cu mai mult timp înainte, publicarea sa fiind întârziată de tribulațiile cunoscute cititorilor. Între timp - și pentru scurt timp - s-a decis ca la Muzeul Colecțiilor de Artă să fie expusă și o Giocondă ca atare - desenul de mari dimensiuni al lui Van Gogh, Culegătoarea de morcovi (1885). Deși încă în siajul socialismului sentimental, liric și mistic al lui Millet, desenul lui Van Gogh izbește prin figura robustă a femeii aplecate. Rotund, ca o stâncă, cu posteriorul impresionant, dar parcă desprins din natură, nu din feminitate, cu saboții ca doi colți de mistreț și cu șorțul uriaș, învăluind ca un obraz boțit tot corpul frânt în două, trupul femeii devine un portret - icoana supraviețuirii pure, în care toate trăsăturile umane s-au atrofiat, pentru a produce un mecanism abrutizat al dăinuirii, înfipt în pământ, cu mâinile scormonitoare. Dincolo de faptul că îi aparține lui Van Gogh, desenul copleșește prin forța cu care propulsează, sub aparența realismului, un simbolism exacerbat - căutarea de către artist a rocilor umane pe care să arate cum se ridică biserica dezolării proprii. De apreciat faptul că Muzeul Colecțiilor nu a ținut să pună complet în Gioconda desenul lui Van Gogh, nu i-a pregătit un protocol de panotare aparte: e pus la locul lui. Discret, după uşă, la intrarea în colecția Slătineanu, căreia îi aparține.