Pe aceeași temă
Sub formula, jucată, de poeme „ocazionale“, Magda Cârneci și-a strâns într-un volum subțire „ca o lamă de cuțit“ versuri scrise într-un interval temporal consistent. Două decenii de poezie ocazională (1995-2015) dovedesc prin ele însele că ocazia vine și revine, pe o notă de modestie și cochetărie auctorială. Căci este vorba de un volum excelent, care a scăpat, firește, criticii noastre de întâmpinare, mai atentă la cariera universitară și la reciprocități avantajoase decât la valoarea propriu-zisă a cărților (ne)comentate. Inclusiv fragmentul critic de pe coperta a IV-a a volumului Viață, datorat lui Șerban Axinte, este dezamăgitor ca interpretare și școlăresc în exprimare. Criticul, el însuși cu veleități de poet, începe spunând: „Aș putea caracteriza poezia Magdei Cârneci din cartea de față prin sintagma «armonie dodecafonic㻓 (Magda Cârneci folosise ea sintagma, într-un vers din Un creier apocaliptic), continuă redundant: „Muzică dodecafonică, dar totuși muzică“; și se exprimă ca pe referate.ro: „Un alt aspect care mi-a atras atenția se află în legătură cu tema feminității“. Noroc că autoarea scrie câteva rânduri despre ce a vrut să facă în Viață, iar fraza sa elegantă suplinește deficitul critic.
Trebuie luată însă cu circumspecție și ideea ei că fiecare poem din carte ar fi un obiect liric „în sine“, nefăcând parte dintr-o „serie“. Un număr restrâns de texte poetice „ocazionale“ scrise în 20 de ani nu puteau oricum forma o serie, care ar fi presupus o unitate de stil, de ton și de tematică. Dar poemele nu sunt nici obiecte lirice în sine, la care să nu conteze vecinătățile, variațiunile pe o anumită temă și paralelismele de construcție. Ele comunică foarte bine unele cu altele și compun, împreună, o hartă imaginativă pe care ar fi greu s-o atribuim altui poet sau altei poete decât Magda Cârneci.
MAGDA CÂRNECI - Viață. Poeme ocazionale 1995-2015 |
De altfel, una dintre reușitele generației ’80, de care aparține autoarea, este aceea de a fi „reabilitat“ și a fi impus poemul, dotat uneori cu conștiință textuală (în multe rânduri, poemul „optzecist“ dă impresia că „scapă“ din mâini creatorului său, se autonomizează și evoluează de unul singur) și extins în regim epic și dramatic, reportericesc și dialogic, ca o cutie de rezonanță a unui eu complex. La Mușina, la Cărtărescu, la Mureșan, la Stoiciu și la alți autori ai generației despre care se spune, ușor simplificator, că a coborât poezia „în stradă“, se observă tocmai pluralitatea de funcții a textului poetic, desprinderea versurilor din logica și din paradigma „talentului“, pentru a forma un sistem. Din această perspectivă, nu este nimic „ocazional“ în Viață de Magda Cârneci. Fiecare text își creează ocazia pentru a-și expune, așa zicând, cauza; și se desfășoară pe o orbită tot mai largă, inserând și procesând cât mai mult(e).
Indiferent de secțiunea în care este plasat un poem, pagina se umple literalmente de un vers amplu și elaborat, descriptiv și fals-descriptiv, desfășurând lucrurile și senzațiile pentru a le integra. Poetul de care se apropie cel mai mult Magda Cârneci este Mircea Cărtărescu, spirit afin în melanjul de imaginar și simț al realului. Inconștient fără imaginație, în prima strofă, are o similară suprapunere între cotidianul prin care trec toți și fantasmele de care se leagă exclusiv personajul cu voce lirică, la Cărtărescu, masculin, la Cârneci, feminin: „Dorm. Mai dorm. Încă dorm./ Inconștientul meu tânăr visează în mine/ sălbăticiuni fosforescente traversând fluvii negre adânci,/ văd enormi zei colorați plutind peste păduri fără margini,/ cobor în labirinturi concentrice unde găsesc o carte aurie și sacră,/ vânez unicornul, în întuneric trec peste punți subțiri, suspendate,/ înconjurată de turme și demoni străbat grote umede, case pustii,/ dimineața plec la serviciu, traversez calea Victoriei,/ împreună cu tine mă aventurez în biblioteca Academiei,/ în secția de stampe rare și manuscrise ne iubim pe ascuns/ între imaginea unui arheopterix și o gravură indiană cu zei,/ suntem în pădure, în labirint, traversăm străzi negre adânci,/ vânăm banul, trecem peste cadavre, împreună cu șefi buni și răi/ străbatem cariere și planuri, birouri și continente,/ unii mor, unii proliferează, alții le iau repede locul,/ coboară în labirint, traversează calea Victoriei,/ vânează animale sălbatice și blonde, elegante zeițe,/ descifrează cărți cu margini aurii, explorează grotele lumii;/ dorm și visează, încă visează“. Poemul dă impresia că se va obiectiva, de la panoramarea făcută de eul feminin la „preluarea“ funcției descriptive de către „unii“ sau „alții“ care, la rândul lor, vor traversa calea Victoriei și vor coborî în labirint, vor visa și vor descifra... Dar, într-o mișcare de orientare pe verticală, specifică lirismului integrator al Magdei Cârneci, poemul nu își multiplică perspectivele și rolurile, ci le reunește într-un singur fir metafizic. Inconștientul „tânăr“ care a visat cele de mai sus este sub „bolta“ unui inconștient „mult mai cuprinzător“ și „mai bătrân“; acesta e visat de un inconștient „fără vârstă“, iar acesta, de unul „fără margini/ fără centru/ fără imaginație“.
Poeta e capabilă să se joace cu realități psihice și irealități metafizice ca o fetiță cu niște păpuși rusești. În Autoportret de femeie, lumea apare chiar ca o „uriașă păpușă matrioșka“ dintr-o gigantică, „îndepărtată“ femeie și cuprinzând corpurile biologice și spirituale ale unor „fetițe“ într-un șir nesfârșit. Privirea poetică e acum una care mărește progresiv distanța de lumea familiară, fie ea feminină sau nu. Departe de a mai coborî în stradă și a fantaza în biblioteca Academiei, la secția de stampe rare și manuscrise, personajul receptor iese din sine însuși (însăși), din spațiu și din timp, pentru a vedea - cu o impersonalitate atent construită poetic - cele ce urmează: „m-am văzut de sus, de departe:/ o femelă minusculă între nenumărate femele,/ o carcasă oarbă de os într-un câmp nesfârșit de carcase abandonate,/ o celulă disperată într-un țesut uman viu acoperind spasmodic planeta./ Iar în centrul cercului am văzut o fetiță/ și în interiorul ei transparent am văzut o fetiță minusculă,/ și în ea o altă infimă fetiță,/ și în ea alte fetițe, fetițe, fetițe.// Oh, văluri și cortine colorate căzând tot căzând/ dinaintea unui sorb infinit/ în care adâncindu-mă mă voi regăsi, cumva, în cealaltă parte:/ lumea asta e o uriașă păpușă matrioșka/ în interiorul unei îndepărtate femei:/ ea nu se cunoaște pe sine, cândva însă o să survină“.
Poemul marca Magda Cârneci vrea să fie unul „înalt, amețitor“ și căruia nu i-a trecut „vremea“. În acest cadru vizionar, în care sistemul de referință se lărgește enorm, prin telescopare, și se micșorează la fel de spectaculos, printr-o observație microscopică, cele mai banale gesturi se încarcă de sens și orice secvență de cotidian plat poate prilejui o revelație. Unul dintre cele mai frumoase poeme din carte e Omul vieții tale, în care, la persoana a II-a singular, este schițat conturul real și realist al unei asemenea revelații. Femeia atinsă „până-n străfunduri“ de privirea unui bărbat întâlnit din întâmplare, într-un magazin, știe „profund“ că acesta este. Revelația survine, bineînțeles, în cel mai nepotrivit moment pentru ea: „tocmai atunci ești obosită peste măsură, nu te-ai machiat/ părul nu ți-e spălat, ești numai în tee-shirt și blugi“. Bărbatul „nu știe, nu simte“ (iarăși, un accent realist), iar femeia îl urmărește ca posedată de revelația că el e. O amară „oboseală“ o va cuprinde pe cea lăsată de una singură de bărbatul neatent, parcă orb, surd și mut, tocmai în pragul contopirii într-o sferă perfectă: „Și oboseala ta e din ce în ce mai puternică/ un fel de somn se lasă greu peste creier, caști și îți vine/ să te întinzi pe jos, printre rafturi, să te lichefiezi// El e omul vieții tale și nu știe, nu simte“. Deși Călinescu susținea enormitatea că femeia e prin definiție „fizică“, iar bărbatul, „metafizic“, aici lucrurile stau exact pe dos. Bărbatul din Omul vieții tale nici nu percepe planul comuniunii perfecte în care l-a distribuit imaginația femeii; și imaginarul liric al poetei. Erotica din versurile Magdei Cârneci are o transparentă cupolă metafizică.
Alt personaj care ratează revelațiile și ascensiunea, prin ele, într-o irealitate mai cuprinzătoare și mai adâncă decât viața repetitivă, pe făgașe sociale prestabilite, este omul „matur“, căruia i se dedică un poem. În Omul matur vedem pe de o parte peisajul familiar, dar care nu ne exprimă decât într-o mică măsură (metrouri, mall-uri, „grămezi de ziare necitite“, „facturi rupte în bucăți“, „e-mailuri urgente“, „contracte neonorate“), iar pe de alta, un prunc „nătâng“ care „plânge și lălăiește“ undeva în adâncul camerei în care l-a închis adultul pragmatic. Poeta speră, cum e și logic în termenii simbolici ai poeziei sale, la o „fisiune interioară“, dar e destul de limpede că ea nu se va produce, iar nucleul maturității va rămâne așa. Omul matur și „realizat“ fuge „mâncând pământul“ de propria identitate profundă: „mâncând pământul, fugind, risipind secundele, anii,/ de frica micului glas, monoton, iritant,/ al pruncului nătâng care plânge și lălăiește,/ murdar, neîmbăiat, nehrănit,/ închis în camera din adânc“.
Viață, cu așa-zise „ocazionale“, e volumul unei poete substanțiale. Subevaluată și astfel nedreptățită critic, din motive care îmi scapă, Magda Cârneci este de fapt în prima linie valorică a generației ’80.