Pe aceeași temă
După o istorie de câteva decenii, călare pe două veacuri, vorba lui Pamfil Șeicaru, Gala Tânărului Actor, botezată Hop de fostul și regretatul ei director Cornel Todea, intră într-o nouă etapă.
A început ca un festival al tinerilor actori, pe vremea când Costineștiul era al studenților și al lui Nicușor Ceaușescu ce se distra pe acolo la brațul câte unei vedete. Era, de altfel, cam singura distracție, alături poate de un alt festival, cel de film. Împreună, adunau în marele amfiteatru în aer liber sute de tineri care, tremurând vesel în serile mai reci sub câte o pătură, aplaudau frenetic pe congenerii lor. Erau și buni, fiindcă pe vremea aceea şcolile de teatru erau doar două, la Bucureşti și la Târgu Mureş (pentru maghiari), iar absolvenții numai unu și-unu.
După 1989, nou înființata Uniune Teatrală a preluat festivalul de la foștii organizatori, care oricum nu mai existau (cred că era vorba de UTC și USCR), deci nu l-a lăsat să moară, mai ales că, pe atunci, românilor nu le ardea de teatru, ci de politică și revoluții la televizor. A fost greu la început. Nici Costineştiul nu mai era ce fusese. Căzut în paragină, devenit insalubru, vechiul fief studenţesc își pierduse farmecul, iar de posibilități economice să nu mai vorbim. Așa că Gala a migrat la Mangalia, unde un primar binevoitor a găzduit-o într-un spaţiu cam nefericit, fosta casă de cultură de tristă aminitire stalinistă. Înnobilată curând de cei care au frecventat-o cu devotament până nu demult, actori, spectatori fideli, jurnalişti, cronicari, oameni de teatru din varii generații, clădirea oribilă a început să semene cu o curte a miracolelor, ca toate locurile pe unde poposesc actorii. Gala a fost când mai bună, când mai rea, după cum a fost și istoria învățământului teatral românesc postdecembrist, căpușat din greu de veleitari și şcoli particulare care au creat confuzie valorică și au vândut iluzii. Și dacă lucrurile s-au mai limpezit, e și pentru că acest eveniment estival a ținut cât s-a putut steagul sus, punându-l în fruntea juriului pentru mulţi ani pe Ştefan Iordache, actorul atât de iubit de noua generaţie. Când n-a mai fost nici el, i-a rămas numele și renumele în fruntea palmaresului Galei: Marele Premiu Ştefan Iordache.
Inspirația lui Cornel Todea și mai apoi a lui Ion Caramitru l-a adus aproape de acest festival pe Radu Afrim, cel mai important regizor al noii generații de după anul 2000, creator al unui concept nou și revoluționar de spectacol. Făcându-și mai întâi simțită prezența ca invitat în juriile ultimilor ani, Afrim a schimbat din mers ceva în viziunea Galei, prin aceea că mulți tineri au început să vină din dorința de fi văzuți de Afrim („vreau să mă afrim!“, clamau într-un cuplet simpatic premiantele de anul trecut).
Din acest an el este noul director al Galei, revenită la Costineşti, pe domeniul unui alt Nicușor, patronul paradisului de la Vox Maris, și e pe cale să o reformeze în spiritul vremurilor și al propriei viziuni despre teatru. Ce crede Radu Afrim despre teatru știm din spectacolele lui realizate pe multe dintre scenele țării și, nu în ultimul rând, pe cea mai importantă, a Teatrului Național. Ce vrea de la Gală, ne anunță încă de pe acum, adică de la ediția 2013, pusă sub îndemnul entuziast: „Fiți spectaculoși!“. Și ca să-i ajute din pornire pe cei cărora li s-a adresat cu aceste cuvinte, pe concurenți deci, le-a propus ca temă la proba obligatorie să întruchipeze scenic, la alegere, un model, un idol, o vedetă din spațiul public al epocii moderne, caracterizând și nu parodiind. Așa se face că am asistat, defilând pe podiumul de concurs, imaginile în oglindă ale atâtor celebrități care ne-au făcut serile agreabile și pe actori simpatici. De la Madonna la Marilyn Monroe, de la Liza Minelli la Nicole Kidman, de la Chaplin la figuri politice precum Kennedy sau eroi de film ori desene animate, galeria a fost provocatoare, un bun prilej pentru candidați de a-și arăta dezinhibat calitățile scenice. Şi pentru că la secţiunea grup oferta n-a fost, se vede, prea generoasă, spectacolele alese fiind modeste, directorul Galei a extins această probă și la membrii grupurilor, scăpându-i de frustrări pe mulți dintre ei.
Tot la cererea directorului, juriul prezidat de Oana Pelea, alături de care s-au încolonat Marius Manole, Ada Milea, Ion Rizea, Radu Macrinici, s-a solidarizat cu concurenții, discutând prietenește despre problemele lor profesionale și nu numai. Asta nu i-a împiedicat pe juraţi să cântărească atent şi să-i premieze pe cei mai buni dintre buni, folosind procedeul nominalizărilor și dublând unele premii cu câte un ex aequo, pentru a nu nedreptăți prea mulți. Lista a devenit lungă, prea lungă au zis unii, mai ales că premiilor Galei li s-au alăturat și alte distincții oferite de persoane sau instituții dornice să sprijine noua generație de actori. Şi ca să nu fie vorbe, pe scenă au urcat la final toți concurenții, conform unei frumoase tradiții împământenite aici. Tot din vechile obiceiuri s-a păstrat și ideea atelierelor, anul acesta fiindu-i rezervat muzicianului Vlaicu Golcea, care ne-a încântat cu prelucrările sale din repertoriul Mariei Tănase, în interpretări dintre cele mai spectaculoase, datorate Maiei Morgenstern, Dorinei Chiriac, Adei Milea și câtorva dintre participanții la atelier, care au produs și ei recitaluri. În mod ciudat sau poate nu, numele celor mai buni din Gală le asociem acum în amintire cu aceste momente sau cu acelea ale vedetelor evocate. Așadar, mie mi-au plăcut Nicole Kidman, alias Emöke Pál, pentru inteligență, prezență scenică, sensibilitate și aplomb, Liza Minnelli alias Aida Avieriței, care a făcut un salt uriaș de la drama copilului în mămăligă la Money, Money…, celebrul cuplet al vedetei americane din All that Jazz, dar și Patricia Kaas, ilustrată de Ilona Brezoianu cu vocea ei tunătoare și umorul involuntar, Ionuț Toader bătând tobele ca nu știu ce actor de film, Ioan Paraschiv imitându-l pe Dorel Vişan, chipeșul Raul Ciocan pe post de Frank Sinatra… Cele mai multe premii le-a adunat spectacolul Pisica verde, în interpretarea promoţiei 2013 a UNATC, clasa Adrian Titieni, formată din Rareș Andrici, Irina Antonie, Anghel Damian, Andrei Călin, Diana Roman, Georgiana Vișan. Iar cel mai special premiu, fiind și Cel Mare, i-a revenit Ruxandrei Maniu de la Hyperion, o apariție aiuritoare, talent masiv sălășluind într-un corp pe măsură, capabil de o incredibilă mobilitate. Un mic fenomen a cărui viață pe scenă nu va fi însă ușoară.
Şi dacă, după atâta entuziasm, ne sunt îngăduite și câteva observații critice, să spunem totuși că încă mai sunt probleme cu alegerea textelor (multe dintre ele monotone sau morbide) și că acceptarea microfoanelor lavalieră, care ne-a scutit ce-i drept de anterioarele greutăți de receptare, poate nu e tocmai corectă într-un concurs de actorie (cu atât mai mult cu cât procedeul n-a fost generalizat).
La Gala Hop în fiecare an e și o dezbatere. Anul acesta, D-l Ion Caramitru a profitat de prilej pentru a solicita sugestii de îmbunătățire a celuilalt proiect de anvergură al UNITER, Gala premiilor anuale. Cred că a primit câteva valabile. Și mai tare s-a auzit însă glasul directorului Galei Hop, Radu Afrim, care a cerut insistent directorilor prezenţi contracte pentru tinerii actori și roluri.