Gala Premiilor UNITER în vizită la Iaşi

Doina Papp | 21.05.2013

Pe aceeași temă

Cea de-a XXI-a ediţie a Galei Premiilor UNITER a avut loc în seara zilei de 13 mai la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi.

Vedeta Galei UNITER 2013 a fost cu si­gu­ran­ță Teatrul Național „Vasile Alec­san­dri“ din Iași, proaspăt renovat și repus în circuitul public. Monumentul de secol XIX, o mică bijuterie a ar­hitecturii vremii, fratele su­praviețuitor al Na­țio­na­lului bucureştean bom­bar­dat în august 1944, și-a eta­lat frumusețile în fața unui numeros public, par­ti­ci­pant la Gală direct sau in­direct prin intermediul mi­cilor ecrane ale tele­vi­zoa­relor. Momentul a fost pro­pice și pentru remarcarea revirimentului actual al Naționalului ieșean, care, sub di­rectoratul regizorului Cristian Hadji Cu­lea, a revenit în prim-planul vieții teatrale naționale cu spectacole demne de pres­tigiul său. Directorul general al TNI a fost de altfel și regizorul artistic al Galei. Și apropo de directorate, avem aici o altă do­vadă a faptului că la conducerea teatrelor e bine să stea artişti cu autoritate, dată de opera lor anterioară, creatori cu viziune (spiritus rector), și nu așa-ziși manageri, func­ționari care ar fi mai potrivit să-i secondeze pe primii.

Revenind la Gală și la imaginile ei me­mo­rabile, unul dintre cele mai emoționante cadre a fost tocmai acela care i-a înfățișat pe cei doi directori ai teatrelor din Bu­cu­rești și Iași, Ion Caramitru și Cristian Had­ji Culea, strângându-și cordial mâinile. Mul­te mâini s-au strâns în seara de luni 13 mai la Iași, între altele și fiindcă Ion Ca­ra­mitru, amfitrionul nepereche al eveni­men­tului, a ştiut să le întindă cu calm și generozitate. A fost poate una dintre cele mai reușite prestații ale domniei sale din ultima vreme, caracterizată prin dina­mism, măsură, jovialitate, spontaneitate, inteligență, umor (aici se cuvine reținut momentul irezistibil de tra­ducere liberă a speech-ului rostit de Alteța Sa Prințul Nicolae, la acordarea Pre­miului pentru cea mai bu­nă piesă a anului). La toa­te se adaugă buna dispoziție de care cred că e res­pon­sabil doar Cerul. S-a bu­curat de mult succes apoi Tudor Gheorghe, menes­tre­lul care, după propria-i mărturisire, ia Premiul special pentru o viață dedicată poeziei după vreo 40 de ani. S-a auto­prezentat cu haz, scurt și concis la adresa singularității spectacolelor sale, asupra că­rora comentatorii nu s-au decis încă. Pu­blicul însă da, răsplătindu-l cu ropote de aplauze și cu această ocazie.

 

 

Amprenta ieșeană a fost continuă și era firesc să fie așa, de la artiștii premiați de Senatul UNITER (scenografa Marfa Axenti, criticul și istoricul de teatru Constantin Paiu) și până la oficiali ca primarul Ia­șiu­lui, Gheorghe Nechita, și președintele Con­siliului Județean, Cristian Adomniței. Cu to­ții au pledat pentru susținerea can­di­da­turii Iașiului la titlul de Capitală Culturală Europeană în 2020 și au salutat ideea UNITER de a organiza Gala la Iași. Un moment ales a marcat în Gală talentatul violoncelist Adri­an Naidin, cântând... românește, cel care acompaniază cele două vedete în recitalul de mare succes Caramitru-Mălăele, câte-n lună și în stele. Chiar dacă momentele ar­tistice concepute anume au fost puține, pro­gramul Galei s-a împlinit prin con­tri­buția tuturor celor care au urcat pe scenă și care prin ceea ce au spus și reprezentat au punctat semnificativ tabloul celebrării anuale a teatrului românesc. S-a simțit la ea acasă și Leni Pințea Homeag, vedeta craioveană de odinioară prea curând obli­gată administrativ să se retragă, și re­gi­zo­rul Alexandru Colpacci, revenit din Fran­ța, și actorul Mihai Mălaimare, director al Teatrului Masca, premiat acum de British Council pentru inovație artistică. A fost remarcabilă de asemenea opțiunea Se­na­tului pentru tânărul muzician Cári Tibor, un excelent compozitor în muzica de sce­nă, ca și aducerea la rampă tot la categoria premiilor speciale a artistului păpușar Li­viu Berehoi de la Teatrul Țăndărică. Deși ab­sent, Matei Alexandru, apreciatul actor oc­togenar al Teatrului Național din Bu­cu­rești, a fost printre noi prin evocarea cal­dă a colegei sale Ilinca Tomoroveanu. Pen­tru toți aceștia, mai ales pentru cei vârst­nici, Gala a fost cu adevărat momentul unic ce încununează o carieră. Pentru ceilalți, nominalizați sau premiați, juriile au ad­ju­decat un rol pe harta excelențelor anului teatral 2012, marcat de aniversarea dra­ma­turgului neamului, Caragiale.

Din păcate, Marele premiu, pentru spec­ta­col, i-a fost suflat lui Nenea Iancu de Swift, și el celebrat la el acasă în Irlanda, motiv în­temeiat pentru directorul Naționalului din Sibiu, Constantin Chiriac, să ne poves­teas­că despre cariera internațională a Călă­to­riilor lui Guliver, exerciții scenice, în re­gia lui Silviu Purcărete. Mulți dintre noi am rămas însă cu gândul și sufletul la Două lo­turi, creația exemplară de la Naționalul bu­cureștean a regizorului Alexandru Dabija, premiat, ce-i drept, și el pentru regie. Or­ganizatorii și-au făcut însă treaba, astfel în­cât Iașiul a rămas cu imaginea unei mi­nunate seri de sărbătoare. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22