Pe aceeași temă
Cea de-a XXI-a ediţie a Galei Premiilor UNITER a avut loc în seara zilei de 13 mai la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Iaşi.
Vedeta Galei UNITER 2013 a fost cu siguranță Teatrul Național „Vasile Alecsandri“ din Iași, proaspăt renovat și repus în circuitul public. Monumentul de secol XIX, o mică bijuterie a arhitecturii vremii, fratele supraviețuitor al Naționalului bucureştean bombardat în august 1944, și-a etalat frumusețile în fața unui numeros public, participant la Gală direct sau indirect prin intermediul micilor ecrane ale televizoarelor. Momentul a fost propice și pentru remarcarea revirimentului actual al Naționalului ieșean, care, sub directoratul regizorului Cristian Hadji Culea, a revenit în prim-planul vieții teatrale naționale cu spectacole demne de prestigiul său. Directorul general al TNI a fost de altfel și regizorul artistic al Galei. Și apropo de directorate, avem aici o altă dovadă a faptului că la conducerea teatrelor e bine să stea artişti cu autoritate, dată de opera lor anterioară, creatori cu viziune (spiritus rector), și nu așa-ziși manageri, funcționari care ar fi mai potrivit să-i secondeze pe primii.
Revenind la Gală și la imaginile ei memorabile, unul dintre cele mai emoționante cadre a fost tocmai acela care i-a înfățișat pe cei doi directori ai teatrelor din București și Iași, Ion Caramitru și Cristian Hadji Culea, strângându-și cordial mâinile. Multe mâini s-au strâns în seara de luni 13 mai la Iași, între altele și fiindcă Ion Caramitru, amfitrionul nepereche al evenimentului, a ştiut să le întindă cu calm și generozitate. A fost poate una dintre cele mai reușite prestații ale domniei sale din ultima vreme, caracterizată prin dinamism, măsură, jovialitate, spontaneitate, inteligență, umor (aici se cuvine reținut momentul irezistibil de traducere liberă a speech-ului rostit de Alteța Sa Prințul Nicolae, la acordarea Premiului pentru cea mai bună piesă a anului). La toate se adaugă buna dispoziție de care cred că e responsabil doar Cerul. S-a bucurat de mult succes apoi Tudor Gheorghe, menestrelul care, după propria-i mărturisire, ia Premiul special pentru o viață dedicată poeziei după vreo 40 de ani. S-a autoprezentat cu haz, scurt și concis la adresa singularității spectacolelor sale, asupra cărora comentatorii nu s-au decis încă. Publicul însă da, răsplătindu-l cu ropote de aplauze și cu această ocazie.
Amprenta ieșeană a fost continuă și era firesc să fie așa, de la artiștii premiați de Senatul UNITER (scenografa Marfa Axenti, criticul și istoricul de teatru Constantin Paiu) și până la oficiali ca primarul Iașiului, Gheorghe Nechita, și președintele Consiliului Județean, Cristian Adomniței. Cu toții au pledat pentru susținerea candidaturii Iașiului la titlul de Capitală Culturală Europeană în 2020 și au salutat ideea UNITER de a organiza Gala la Iași. Un moment ales a marcat în Gală talentatul violoncelist Adrian Naidin, cântând... românește, cel care acompaniază cele două vedete în recitalul de mare succes Caramitru-Mălăele, câte-n lună și în stele. Chiar dacă momentele artistice concepute anume au fost puține, programul Galei s-a împlinit prin contribuția tuturor celor care au urcat pe scenă și care prin ceea ce au spus și reprezentat au punctat semnificativ tabloul celebrării anuale a teatrului românesc. S-a simțit la ea acasă și Leni Pințea Homeag, vedeta craioveană de odinioară prea curând obligată administrativ să se retragă, și regizorul Alexandru Colpacci, revenit din Franța, și actorul Mihai Mălaimare, director al Teatrului Masca, premiat acum de British Council pentru inovație artistică. A fost remarcabilă de asemenea opțiunea Senatului pentru tânărul muzician Cári Tibor, un excelent compozitor în muzica de scenă, ca și aducerea la rampă tot la categoria premiilor speciale a artistului păpușar Liviu Berehoi de la Teatrul Țăndărică. Deși absent, Matei Alexandru, apreciatul actor octogenar al Teatrului Național din București, a fost printre noi prin evocarea caldă a colegei sale Ilinca Tomoroveanu. Pentru toți aceștia, mai ales pentru cei vârstnici, Gala a fost cu adevărat momentul unic ce încununează o carieră. Pentru ceilalți, nominalizați sau premiați, juriile au adjudecat un rol pe harta excelențelor anului teatral 2012, marcat de aniversarea dramaturgului neamului, Caragiale.
Din păcate, Marele premiu, pentru spectacol, i-a fost suflat lui Nenea Iancu de Swift, și el celebrat la el acasă în Irlanda, motiv întemeiat pentru directorul Naționalului din Sibiu, Constantin Chiriac, să ne povestească despre cariera internațională a Călătoriilor lui Guliver, exerciții scenice, în regia lui Silviu Purcărete. Mulți dintre noi am rămas însă cu gândul și sufletul la Două loturi, creația exemplară de la Naționalul bucureștean a regizorului Alexandru Dabija, premiat, ce-i drept, și el pentru regie. Organizatorii și-au făcut însă treaba, astfel încât Iașiul a rămas cu imaginea unei minunate seri de sărbătoare. //