Gala UNITER, marca de autor

Valentin Dumitrescu | 15.04.2005

Pe aceeași temă

Mai putin spectacol, mai multe premii decat in alti ani (o adevarata ploaie ocultand repere ale teatrului contemporan) si, iarasi la aceasta a XIII-a editie, amfitrionul traditional care dirijeaza festivitatile. Cu vizibile semne de oboseala, amplificate de prestatia unor participanti, incat respectul pentru limba romana a trecut pe plan secund, punand la incercare rezistenta publicului. Un maraton de peste patru ore cu invingatori in parte anuntati, parte chiar previzibili. Juriul 1 - al nominalizarilor - compus din criticii Alice Georgescu, Mihaela Michailov, Sebastian-Vlad Popa, a stabilit marja de eroare pentru juriul 2, care a ales ce s-a cules. Cel din urma ii are drept reprezentanti pe Ion Cocora, Marina Constantinescu, Sanda Manu, Cristina Modreanu si Irina Solomon. Sunt si nume ce se regasesc in structurile UNITER - Senatul acestuia desemnand alt rand de premianti -, institutie de utilitate publica ce aniverseaza 15 de existenta. Daca in teatru coteriile sunt de rigoare, ele raman excentrice exercitiului critic. In caz contrar, traim mai departe "la bloc", cu o inspirata metafora a scenografului Dragos Buhagiar, ceea ce s-a instaurat ca norma in mentalitatea familiei largite din societatea actuala. Cu administratorii ei cu tot.
La Gala UNITER tinerii nu se prea vad, trecand peste olimpicii nostri gimnasti/gimnaste baletand pe scena Nationalului bucurestean, hulita pana mai ieri, acest bunker azi onorat de distinse personalitati. Ne amintim de recenta scrisoare a regizorului Andrei Serban, diagnosticand nemilos moravurile dambovitene si oferind o alternativa care ar fi rasturnat destule habitudini, daca putea fi aplicata. In dublul limbaj inca in vigoare: daca ne plictisim, cu placere. Si, inserand momentele artistice prezentate de trupe din tara si strainatate intr-o necesara pauza de respiratie a amfitrionului prezident, in prim plan s-a afirmat solidaritatea de breasla. Dupa intelesul pe care i-l da fiecare, caci nu poate fi vorba de vreun slogan.
Au fost acordate Premii pentru intreaga activitate: scenografei Lia Mantoc, criticului Magdalena Boiangiu, actorilor Draga Olteanu Matei si Mircea Albulescu, regizorului Alexa Visarion, care a primit si Premiul pentru teatru radiofonic. Asociatia Internationala a Criticilor de Teatru - sectia romana (in juriu: Liudmila Pantlanjoglu, Alice Georgescu, Natalia Stancu, Florica Ichim, Ion Parhon, Ion Cazaban, Stefan Oprea) a atribuit Premiul criticii regizorului Mihai Maniutiu, pentru programul de lectura moderna a textului clasic, incununat prin spectacolul Electra, dupa Sofocle si Euripide, montat la Oradea si Premiul de onoare actorului Ion Caramitru. In urma deliberarii, au fost extrase din plic numele alesilor: regizorul Radu Alexandru Nica a obtinut Premiul pentru debut (spectacolul Nora de Ibsen, la Teatrul National "Radu Stanca", Sibiu), Andrei Both - Premiul pentru scenografie (Portretul lui Dorian Gray de la Odeon), Liudmila Patlanjoglu - Premiul pentru critica (cartea Regele scamator Stefan Iordache), Andreea Bibiri - Premiul pentru cea mai buna actrita in rol secundar (in spectacolul Forma lucrurilor la Teatrul Act), Mariana Mihut - Premiul pentru cea mai buna actrita in rol principal (creatia din spectacolul Sorry de la Teatrul "L.S. Bulandra"), Mihai Calota - Premiul pentru cel mai bun actor in rol secundar (Trei surori la Teatrul din Ploiesti), Ilie Gheorghe - Premiul pentru cel mai bun actor in rol principal (Avarul, la teatrul craiovean), Silviu Purcarete - Premiul pentru cea mai buna regie (Cum doriti sau Noaptea de la spartul targului la Craiova, montare care a primit si Premiul pentru cel mai bun spectacol). Premiul special pentru teatrul de papusi si marionete a fost acordat unei stralucite personalitati artistice, doamna Margareta Niculescu. Un Premiu special pentru teatrul de copii a fost inmanat regizorului Cornel Todea, vicepresedintele UNITER, cu prilejul a 40 de ani de la infiintarea Teatrului "Ion Creanga". Premiul pentru cea mai buna piesa romaneasca a revenit lui Cornel George Popa, debutand cu textul Viata mea sexuala.
Cu aceasta, Fundatia Principesa Margareta isi incheie actiunea de sprijinire a dramaturgiei nationale, Casa Regala a Romaniei preluand astfel o misiune de indelungata traditie. Daca noua dramaturgie romaneasca a fost slab reprezentata, in compensatie s-a decernat Premiul de excelenta pentru promovarea sa si a tinerelor talente Teatrului Luni de la Green Hours, despre care nu de mult un responsabil sustinea ca nici nu exista. Asadar, un necesar semn de recunoastere. Premiul British Council a fost atribuit UNITER-ului. Printre alte premii, este de mentionat acela al presedintelui uniunii pentru Valeriu Grama, slujitor dedicat acestei pepiniere de artisti care este "Casandra", precum si pentru teatrul de revista regizorului Bitu Falticineanu, iar pentru spectacolul de circ - iluzionistului Matei Retas; lista mai incluzand sponsori si sustinatori ai institutiei si/sau ai Galei. Invitati de onoare au fost Regele Mihai si Regina Ana. In sfarsit, invitata sa inmaneze marele premiu pentru cel mai bun spectacol, ministrul Culturii, Mona Musca, a anuntat ca Festivalul de Teatru "I.L. Caragiale" va fi organizat de gazdele sale, beneficiind de intregul sprijin financiar. Poate ca, in aceste conditii, se va realiza acea structura autonoma proprie marilor festivaluri din lume, ceruta de ani buni de oamenii de teatru si de UNITER. In ceea ce priveste viitorul Galei, se preconizeaza o formula in care sa-si gaseasca locul cuvenit companiile particulare si tinerii creatori. Si inca: asteptam (si) provincia...

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22