Pe aceeași temă
Spectacolul Un duşman al poporului, de Henrik Ibsen, în regia lui Thomas Ostermeier, nu urmărește atât să relanseze interminabilele polemici cu privire la contradicțiile democrației, cât săsugereze riscul unei subtile demagogii a protestului.
Hitler se considera și el „un dușman al poporului”. O dușmănie justificată dialectic, căci profetul progresist nu poate evita obtuzitatea reacționară a contemporanilor. Trebuie să-i devanseze, chiar în pofida indolenței lor conformiste, acționând fără rezerve în numele idealului ales. Se identifica cu Stockmann, personajul ibsenian, ajuns un paria din pricina încăpățânatei sale probități, fiindcă și el ura democrația, disprețuia pretențiile gloatei și discredita liberalismul drept perfidă demagogie. Istoria a confirmat forța vizionară a unui text nu printre cele mai prețuite. Și astăzi există destule locuri în lume unde poluarea industrială produce aceleași tensiuni sociale ca în cazul fictivului spa de pe coasta scandinavă. Cu situații ce par copiate la indigo după cele ale piesei. La fel în privința funcționării presei – la ordinea zilei sunt parcă mai mult ca oricând imixtiunile editoriale ale patronatului, campaniile de intoxicare ori oportunismul drapat în obiectivitate. Și chiar la peste un secol distanță se discută încă, mai peste tot în lume, la fel de aprins ca în tihnitul orășel norvegian, despre revoluție, dictatul majorității, mistificarea drepturilor omului ori educație alternativă. După destule metamorfoze ideologice, asemenea constante retorice par să dea în continuare tonul. Până și capitalismul a rămas fidel timpuriei sale versatilități speculative, dispus – ca și socrul lui Stockmann în piesă – să profite deopotrivă de scrupule și de lipsa lor.
Imagine din spectacolul Un duşman al poporului, de Henrik Ibsen, în regia lui Thomas Ostermeier, prezentat de Schaubühne am Lehniner Platz din Berlin la Festivalul Internaţional de Teatru „Interferenţe” din Cluj-Napoca.
Lui Thomas Ostermeier, un enfant terrible al scenei contemporane, nu i-a fost deci prea greu să repropună Un dușman al poporului astfel încât nu doar să convingă, ci și să contrarieze. Fără a se sfii de licențe în adaptarea textului, principala miză a fost actualizarea psihologiei personajelor. Protagonistul lui Ibsen are, privit cu ochii de azi, un profil de intelectual datat: cu patosul individualist potențat de liberalismul epocii, cu aspirații de un subversiv elitism – ce ne amintesc de contemporanul său Nietzsche –, vulnerabil la fascinația unei sociologii evoluționiste nu lipsită de nuanțe de cinism, cu un nu suficient de bine dosit resentiment anticreștin. Visa – ca și omologii săi cehovieni – la o epocă radical nouă, eliberată de otrava conformismului burghez, iar purificarea o vedea posibilă doar pornind de la încă necorupții lumpeni – finalul piesei, la care Ostermeier renunță, prevedea înființarea unei școli alternative cu o duzină de haimanale adunate de pe stradă, viitori apostoli ai schimbării.
Noul revoltat e un hipster post-hipiot, chitarist indie, cu sociabilități (și complicități) de trupă muzicală, domestic fără rigidități, de o relaxată familiaritate, cu acea mobilitate a rolurilor sociale pe măsura unei topografii a personalității fără granițe precise, nonconformist preferând o doză de reconfortantă marginalitate și păstrând marja neintegrării, într-o competiție nu fără subtext ideologic cu autoritatea fratelui de succes. Soția lui – rod al fuzionării a două personaje din textul lui Ibsen, mamă și fiică – nu mai e o casnică dependentă social, ci o salariată precară, nu tocmai convinsă de misiunea ei pedagogică într-un sistem cu mecanisme discriminatorii. Obsesia educației alternative revine într-o perspectivă mai puțin revoluționară și voluntaristă, de data aceasta ca protecție față de efectele deformatoare ale uniformizării instituționale. Iar noua perspectivă a unei mai ambițioase îmbinări a vocației profesionale cu cea familială – salopetele flanelate ale bebelușului trebuie spălate cu aceeași stringență ca și cea impusă de activismul social – denotă un raport mai sinuos între spațiul privat și cel public. Cei doi jurnaliști sunt acum tovarăși în această boemă de familie permeabilă, de care nu e străină și o tolerată discretă promiscuitate, unde se poate trece fără mari crispări granița adulterului. Chiar și sugarul – din cei trei copii, mai mari, supraviețuiește în varianta lui Ostermeier doar unul, probabilă aluzie la noua practică larg răspândită a descendentului unic – sugerează o atmosferă mai accentuat informă și oricum pradă emoțiilor schimbătoare. Pereții negri sunt ca table cu înscrisuri de cretă, altă sugestie de climat ludic într-un laborator de școală casnică, stimulator al creativității în detrimentul unei sobrietăți inhibatoare și segregante. Ulterior, ca într-un scurt antract, personajele încearcă să văruiască grăbit pereții în alb. Aceștia își pierd astfel statutul de suport al expresivității, în favoarea unei imperfecte spoieli după un canon (coloristic) care denotă mai mult decât o simplă estetică ambientală. Ceea ce înainte putea fi ușor înlocuit (precum traseele cretei) cu versiuni alternative ale existenței e acum de o paradoxală opacitate – albul cămășii office ori al biroului standardizat, specific unui spațiu al relațiilor reci, funcționale –, care amintește de simulacrele lui Baudrillard. Albul sugerează, de asemenea, încercarea pripită de a albi o realitate după propriile criterii de normalitate. Nu e străin nici de obsesia curățirii – o idee pe care Hitler, de exemplu, a adaptat-o tragic până la soluția finală. Doctorul Stockmann gândește în termenii medicali de combatere a infecției, de purificare a organismului, o metaforă tocmai bună pentru mai largi ambiții revoluționare, la nivelul societății. O purificare pe care Ostermeier o potențează contrapunctic, oferind furioșilor contestari ai protagonistului bile cu vopsea, vehicule ale maculării și descalificării. Cum să promovezi purificarea murdar fiind? Cu ce credibilitate? Socrul, un bătrân deșirat cu mers ciudat – sinusoidal precum evoluția acțiunilor la bursă, deja o tușă de caracter pentru el –, însoțit constant de un bine dresat câine-lup – ca un sistem de ordine publică, necesară protecție pentru persoana și statutul său –, e o apariție aparent burlescă, dar e doar un travesti moral, fiindcă își ascunde perfidia meschină în spatele unei aure de excentric.
Experimentul teatral urzit de regizor culminează cu o mutație nu doar scenografică: pupitrul specific mitingurilor e îndreptat spre spectatori, care devin efectiv parte a publicului lui Stockmann. Iar doritorii chiar iau cuvântul. Prima cursă în care aceștia de obicei cad e creditul empatic acordat hăituitul lup singuratic aflat în conflict cu complicitățile perverse ale sistemului. În detrimentul unei reacții mai cumpănite, trecute prin filtrul evaluării raționale a discursului său. Fiecare ne putem regăsi în reacția sa de salutară repliere, în raport cu tentaculele corupătoare ale societății. Printre argumentele sale retorice se strecoară – o altă provocare regizorală – și cele ale controversatului opuscul, publicat anonim acum câțiva ani, care încerca să ofere o premiză teoretică pentru o viitoare insurecție generală – o meditație în trena revoltelor iscate în mai multe banlieues franceze. Următoarea cursă e cea de a-i lua locul vorbitorului Stockmann. De a crede că propria cauză merită contextul unei asemenea tribune. De a profita de patosul protestatar pentru a forja entuziasmante solidarități ideologice. La Cluj – unde cei de la „Schaubühne” din Berlin au fost printre invitații Festivalului „Interferențe” –, un orator improvizat a reiterat dilema: cum poți, ca minoritate activă, să întorci în favoarea ta principiul domniei majorității? Știm însă bine – o știa și Ibsen – că majoritățile sunt fluctuante și extrem de versatile, dar spectacolul lui Ostermeier nu urmărește atât să relanseze interminabilele polemici cu privire la contradicțiile democrației, cât să sugereze riscul unei subtile demagogii a protestului.
Pasajul preluat din L`insurrection qui vient vorbește despre o criză profundă a conceptului politic de individ. Ca și despre crepusculul unei întregi epoci dominate de retorica drepturilor individuale, acum decăzute grotesc chiar la nivelul unor repere de marketing. Ce rămâne atunci din vechiul patos al eliberării sinelui din lanțurile conformismului social? Spectacolul protestului – să ne amintim și de Guy Debord, un precursor, dincolo de vetustul verbiaj marxizant, al noii provocatoare filosofii insurecționale – este la fel de ambiguu ca și „societatea spectacolului”. Alienarea generată de cultul aparenței, căruia individul – ca și realitate dialectică, prins în tensiunea dintre interioritate și corespondentul său semiotic – îi e o victimă prefențială, face imposibilă o subminare care să nu fie la rândul ei integrată în spectacolul democrației. Credibilitatea protestului se fisurează, fiindcă etosul său se bazează decisiv pe impactul spectacular, secretând astfel singur trama unei greu de evitat farse. Aceasta e noua cruce a protestatarului: să înainteze prin pădurea tenebroasă a demagogiei, unde riscă mereu să se piardă moral, iar cauza sa să fie mistificată. E ca și cu paharul de apă destinat – și în piesă – vorbitorului de la tribună: dacă acesta ține un discurs înflăcărat, inevitabil va avea nevoie să-și umezească gura; dar dacă știe că apa locală e poluată, nu poate decât s-o scuipe, după o scurtă gargară. Acest balans inconfortabil și chiar hilar e menit să însoțească inevitabil protestul său. În același timp, tocmai acest scuipat capătă o elocvență căreia nu-i lipsesc virtuți publicitare – ar putea deveni marca unei campanii politice.
Să ne întoarcem un pic la Ibsen și la dilemele individualismului radical. Pe vremea sa, suspiciunea intelectualului angajat era că ar putea rămâne captiv în plasa fantasmatică a unor identități slabe, urmare a noului relativism ontologic și a dezvrăjirii, în raport cu prestigiul ideii de plenitudine. Individul devenea tentant, pentru filosofia politică a liberalismului, tocmai ca realitate inconsistentă, dar maleabilă. După mai mult de un secol, hipertrofia eului lasă în schimb loc unui scepticism radical, la limita sentimentului vacuității, care se exprimă politic printr-o pseudo-dialectică a angajării și dezangajării. Spectacularul ne poate promova angajamentul (și chiar protestul), dar plasează și mai mult problematicul raport intim pe care-l întreținem cu acesta pe un teren minat.