Pe aceeași temă
Cristian Teodorescu este, probabil, romancierul de azi cu cele mai sofisticate tehnologii de reprezentare realistă a lumii în care trăim.
Dacă pentru un critic varietatea formelor și formulelor din literatura română de azi oferă premisele și parcursul unui studiu încântat de propriul obiect, mă gândesc cât de provocatoare este, pentru un prozator realist, societatea însăși.
Înainte de 1990, romancierul autohton fusese obligat să facă realism socialist, apoi realism esopic, primul fiind o formă de colaborare, al doilea, una de rezistență subversivă. Dar și în ipoteza, exclusă de cenzură, că el ar fi putut face o frescă a României din jur, aceasta n-ar fi putut cuprinde decât o societate aplatizată și nivelată, o lume închisă, cu traiectorii predictibile ale unor personaje refugiate, compensativ, în universul lor interior. Psihologismul marilor noastre romane postbelice e diferit de cel, aparent asemănător, al modelelor interbelice prin aceea că el proiectează în analiză tot ceea ce romancierul nu mai putea figura prin creație epică. Realitatea cenușie a orașului comunist românesc, viața cu orar a personajelor și preocupările devenite mici ale existenței lor capătă un contur complet diferit în universul interior dens-obsesional, în care protagonistul excelează.
Societatea reprezintă, în schimb, miza unui romancier realist precum Cristian Teodorescu; și autorul „optzecist“ era decis încă de la începutul anilor 2000 să o valorifice la un nivel artistic comparabil cu cel al maeștrilor domeniului. Unghiul de observație era cel al prozei scurte, astfel că fresca mai degrabă se întrezărea decât se vedea efectiv; cutare experiență individuală putea deveni, la analiza atentă a posibilităților ei, o secvență din marele tablou comunitar. În fine, în excepționalul Medgidia, orașul de apoi (2009), structura romanului era modulară, iar cursorul epic se deplasa pe un interval istoric consistent, cronica fiind cea a unei lumi libere (interbelicul) care va muri nu în război, ci în pacea de după.
În Șoseaua Virtuții. Cartea Câinelui, nu doar epoca diferă, ci și strategiile prozatorului de a pătrunde în compartimentele și cotloanele noii societăți fără a renunța la marile teme ale romanului dintotdeauna - de la ambițiile balzaciene la spectrul ratării și de la căutarea unei iubiri vitalizatoare la compromisurile făcute în numele ei. Cristian Teodorescu își centrează acum construcția epică pe un protagonist (cel desemnat, printr-o poreclă nu foarte măgulitoare, în titlu) și îl urmărește pe acesta de-a lungul și de-a latul romanului, ca un serviciu secret responsabil de monitorizarea personajului. Aflăm tot ce spune, tot ce gândește, tot ce crede fără a spune, tot ce își dorește, tot ce bea și mănâncă, tot ce visează Câinele, tot ce face el, de la nivelul marilor proiecte la cel banal-fiziologic al coitului, erecției, urinării, flatulențelor. Un aparat de înregistrare hi-fi este „montat“, așa zicând, pe un protagonist nici prea-prea, nici foarte-foarte, menit însă unei cariere prin chiar deschiderea postrevoluționară a societății românești.
Fostul cercetător în chimie alimentară, contributor la programul de alimentație științifică a populației în anii paranoiei normative ceaușiste, se compensează după Revoluție în același domeniu, dar schimbând complet direcția. O revistă cu sfaturi gastronomice, în codul bunelor maniere, și o emisiune de televiziune cu profil similar fac din personajul nostru o vedetă a cărei notorietate îi îngrozește pe chelneri și pe patronii lor. O strâmbătură de nas a Gastronomului, într-un local, distruge perspectivele bietului personal și pecetluiește - în perioada de glorie maximă a eroului - soarta stabilimentului. Dimpotrivă, când specialistul în gusturi și mirosuri, pentru care predicatul folosit abundent este adulmecă, când deci Câinele adulmecă un fel de mâncare ori un parfum rafinat, romanul se deschide prin toți porii mulțumirii personale și asociative.
CRISTIAN TEODORESCU - Șoseaua Virtuții. Cartea Câinelui (Editura Cartea Românească, 2015)
Fiindcă însă Teodorescu este un prozator realist, unul dintre cei mai buni din câți avem, romanul său va urmări nu numai evoluția protagonistului, ci și complexul de factori și curba de variabile ce au determinat-o. Lucrul era extrem de greu de realizat, dat fiind că autorul sacrificase postura de narator impersonal și omniscient în favoarea unei prize directe și exclusive asupra personajului central. Faptele și detaliile, contextele schimbătoare în care ele devin posibile sau pe care le forțează nu apar, aici, decât prin capacitatea inerent limitată a unui personaj de a le afla și influența. Câinele nefiind un erou excepțional modelând, ca la Breban sau Bălăiță, lumea înconjurătoare din interiorul unui eu abisal, ci unul, cum spuneam, nici prea-prea, nici foarte-foarte, rezoluția romanului este superioară. Teodorescu este, probabil, romancierul de azi cu cele mai sofisticate tehnologii de reprezentare realistă a lumii în care trăim.
Suntem după 1990, după o Revoluție care era să-l coste pe erou pielea la Jilava, dacă Securitatea și Miliția n-ar fi trecut de partea poporului; și focalizarea se face pe anii în care forța de impact mediatic ruinează prestigii și ridică unele noi. Traiectoria socială a fostului cercetător în chimie alimentară este spectaculoasă nu din ingrediente senzaționaliste (întotdeauna evitate de Teodorescu), ci fiindcă el se plasează, inconștient, la intersectarea mai multor determinante, putând deveni un „nod“ de succes. Cariera Câinelui e cariera tuturor vedetelor noastre, cu și fără ghilimele, ridicate de la nivelul unor anonime sau anonimi cu ambiție la cel al notorietății într-o societate nouă și avidă de nou. Un anume șarm al personajului și gustul fin al unui bărbat în toată puterea vârstei și numai bun de dezbrăcat, dincoace de sticla televizorului și de paginile din revista „pentru gospodine“ în care scrie editoriale siropoase completează profilul. Astfel că securiști reprofilați în investitori nu ezită să plaseze fonduri și anumite așteptări în proiectele Gastronomului, să-l susțină, pentru a fi, desigur, susținuți de el; să-l stimuleze financiar pe fostul deținător de Lada familială hodorogită, pe curba de succes a carierei sale.
Al doilea roman, încă mai interesant și mai original decât acesta al ascensiunii, este cel al dramelor pe care cariera pare că le presupune. Extraordinare sunt paginile în care relația de cuplu conjugal se alterează prin înmulțirea succeselor unui bărbat care nu știe să le gestioneze. Și de unde ar ști, dacă totul e nou pentru el și pentru o biată nevastă cu corectitudini de învățătoare dedată la erotisme numai în jalnicul apartament din Militari, de pe Șoseaua numită, parcă ironic, Virtuții?
Mari ar fi putut deveni eroina autonomă a unui alt roman, într-atât de interesantă este psihologia ei individuală și relațională, întrepătrunsă cu cea a soțului până când acesta începe să calce pe de lături și să-i placă tot mai mult. Cu cât el are mai mult și mai vizibil succes, cu atât soția și copiii intră în penumbră, protagonistul sacrificându-i cu păreri de rău. Și cu cât ascensiunea Câinelui dincolo de zona blocului de cartier înconjurat de maidanezi reali este mai fermă, cu atât profilul eroului se conturează mai exact, el fiind văzut și în condiția de cvasi-sărăcie, și în faza scăldatului în bani. Intuiția de romancier l-a făcut pe Cristian Teodorescu să nu asocieze, mecanic, notorietatea cu superficialitatea. În culmea gloriei lui, în punctul cel mai înalt al succesului său cuantificat în celebritate, bani, avansuri ale femeilor și totodată ale securiștilor deveniți investitori și politicieni, Câinele din titlul romanului rămâne în zodia crizei de vârstă (are 47 de ani), adulmecând și mirosul nu foarte încurajator al impotenței. El însuși ar trebui să intre în rebrand-uire, și nu doar revista la care vânzările scad din cauza crizei, iar publicitatea se diminuează. Tinerețea lui oricum s-a dus, ziua primei vizite la Mari e undeva foarte departe, mult în urmă, într-o altă viață, într-o diferită realitate: „Își aminti de ziua în care ajunsese prima oară acasă la ea, într-o garsonieră minusculă, unde și buchetul lui cu trei trandafiri părea prea mare când îl așezase pe masa lipită de perete pe care mai erau un casetofon, un stilou și un carnet minuscul în care Mari își nota programul zilnic. Mai târziu, avea să descopere în carnetul ei, devenit proprietate comună, că întâlnirea cu el era subliniată de două ori, în timp ce toate celelalte întâlniri importante erau subliniate o singură dată“ (p. 288).
Cristian Teodorescu reușește în romanul de față („prima carte din Șoseaua Virtuții“, după cum anunță) o dublă performanță: să facă un portret în mișcare personajului central și o frescă societății prin care Gastronomul se învârte adulmecând.