Pe aceeași temă
// GILI MOCANU - JDS, pictură, Galeria H’art, mai-septembrie 2014
Virgilius Mocanu iese la tablă. E ora de geometrie. Geometria-i dirigenţia minţii. Perfid, profesorul îi cere elevului slab şi negricios să rezolve o problemă simplă şi plăcută auzului: cuadratura cercului. Elevul umple impetuos tabla cu forme, scheme, structuri, proiecţii în spaţii neeuclidiene. Dar nu e cuadratura cercului!, răbufneşte profesorul. Elevul şterge tabla şi porneşte din nou. Mâini, picioare, lebede, cai, copulaţii, un compendiu de biologie în desfăşurare. Nu e cuadratura cercului, îl ironizează profesorul. Elevul şterge tabla, apoi o umple cu sori, planete, hărţi, peisaje, astronomii. Nici asta nu e cuadratura cercului, ricanează profesorul. Oţărât, elevul şterge tabla şi o umple cu maşinuţe, pernuţe, berete, jucării, apoi cu cruci strâmbe şi zvastici şchioape, cu franzele-joagăr şi semne masonice. Nici asta nu e cuadratura cercului, susură profesorul la capătul fiecărei demonstraţii. Elevul transcrie alchimii fără chimie, limbi moarte şi limbi zombie vii, propoziţii cifrate cu coduri sparte-n cioburi, liharcea-hilparcea, şi scrieri de-a-ndărătelea, oglindite-n leonarzi. Nemilos, profesorul îi atrage atenţia că se îndepărtează mereu - dar mereu! - de la subiect. Elevul şterge tabla şi o inscripţionează cu o înjurătură neaoşă fără pic sau bip de ruşine (lucrare din colecţia artistului, n.a.). Nici asta nu e cuadratura cercului!, chicoteşte profesorul amuzat, dar implacabil. Elevul nu se lasă. Şterge tabla până rămâne tabula rasa. Şi o ia de la capăt: blocuri, sofale, bărci, cavouri, hârci, stele, fabrici, labirinturi, temple, inscripţii. Vocea profesorului se aude tot mai slab, iar pe tablă cuadratura cercului pare când arătura cerului, când arătarea cerbului, când amânarea crezului. Şi astfel din elevul Virgilius apare Gili, artistul, godzilla străfundurilor problematice al căror sens s-a pierdut, şters, uitat, golit. Godzilla ce cutreieră negura gropilor mariane ale oceanelor absurdului, cu trup de pânză, aripi de culoare, colţi de compoziţie şi bot de pensulă, pe care scoate neîncetat flăcări culturale şi parfum estet: pictura absolută, în care abstractul, oniricul, demonicul, anarhicul şi celestul se învălătucesc ameţitor.
Ce face acolo?
Imagine din expoziție |
Tablouri, ce altceva? Gili face tablouri, pare de la sine înţeles. Dar în momentul în care a devenit student, la mijlocul anilor ’90, a face tablouri nu (mai) era de la sine înţeles. Din contră, era o dovadă de nonsimţire în faţa progresului impetuos al artei media, cuvântul de ordine al platformei politico-estetice CSAC-MNAC, ce domina scena artei locale. Anatemizarea riguroasă lovea tabloul înglodat în omagii în deceniul ce trecuse, în simbolisme prescurizate în acei ani ’90 şi în manierisme stilate, în anii ce urmau să vină. Stindardul picturii abia fusese ridicat, chiar la sfârşitul anilor ’90, de către colegii săi răspictiţi din grupul Rostopasca; dar ei ţineau drapelul de-a-ndoaselea, cu coada-n sus, călărind pânza cu obidă veselă, sătui de morga flască a picturatorilor de cursă lungă, ariviştii babo-ciucurencişti. Însă Gili nu s-a lăsat sedus nici de acel surâs de sirenă-n plină vară juvenilă. Antiseriozitatea rostopascistă submina temeiul tabloului, convingerea că pe suprafaţa cea mai plană cu putinţă se pot etala cele mai alambicate volume şi volute mentale. Cu profesorii pe care i-a avut şi în mediul în care a crescut, rămânerea lui Gili la pictură ţine de domeniul excepţionalului. Pe dezertare se putea sconta, dar pe dezvoltare ba. De atunci Gili s-a afundat în pictură ca-n clisă, în pictura compromisă, hulită, ridicolă, marginală. Pictura stupidă, aşa cum o ştim, cu pretenţii intelectuale şi plăceri post-prandiale. Pictura ca un ritual obscur, din care rămân vizibile doar altarele-tablou: pânze dense, mistuite, halucinante, ermetice. Sadomasochist, păstrând (auto)ironia ca platoşă străvezie peste vulnerabilitatea expusă fără rest, Gili s-a aşezat pe apa tabloului ca pe un liman mişcător. În primii ani 2000, el a fost printre puţinii artişti tineri care au investit masiv, exclusiv şi oarecum naiv într-o artă ce părea datată şi condamnată, lipsită de orizont: arta tabloului absolut, care îşi dădea singur tema, îşi fixa autonom mijloacele şi îşi construia o armătură conceptuală unică, ce nu se mai raporta la subiectele consacrate (naturi moarte, peisaje, nuduri) şi nici la opoziţiile facile, fixiste (realist vs. abstract, expresie vs. compoziţie). Ulterior, pictura a ieşit din criză. Acum pictura este chiar suprafaţa vizibilă a artei româneşti (poate prea vizibilă şi adesea previzibilă). Contrar fundăturii de altădată, acum în pictură poate fi spus orice, de la politichie la ecologie, de la istorie la filosofie, de la feminie la intelectualie, de la psihedelie la neoortodoxie, de la protest la consum, de la sex la DEX. Pictura e mai încăpătoare acum decât instalaţiile, fotografia sau arta video, sclerozate de timpuriu în trucuri şi ticuri scolastice, precum Trăsnea în „mi-ţi-i, ni-vi-li“. Nutrită-n prafuri, griuri sau muştar, pictura actuală dă culoarea locală în artă. Gili ar trebui să fie printre cei mai mulţumiţi de această turnură istorică ce i-a validat alegerea. Dar el nu e.
De ce?
Pentru că lucrurile trebuie să nu aibă o explicaţie. Dacă ar avea, ar fi vorba despre ştiinţă, nu despre artă, cea care dă corp inexistentului. Explicaţia ar fi doar rezolvarea corectă a problemelor puse de profesori, oricum s-ar numi aceştia: artişti, galerişti, colecţionari, critici, colportori, detractori. Dacă nu au explicaţie, nu pot fi clonate. Dar pictura a învins acum şi aici tocmai cu preţul aducerii ei la reţetă, una de succes, care a înfierbântat minţile prin atingerea unor sume fabuloase, precum foarte recenta speculaţie de la Sotheby’s, prin care Adrian Ghenie a ajuns cel mai bine vândut artist român după Brâncuşi. Pacea clonelor picturale ale acestuia s-a extins în ultimii ani asupra scenei artistice, o pace mai letală decât lupta, diversitatea soluţiilor plastice locale scăzând dramatic, direct proporţional cu succesul reţetei. Pictura lui Gili este una dintre puţinele insule ermetice/bezmetice într-un arhipelag tot mai grizat, stilat, cotat. Gili a învăţat adânc dezvăţul în act. Deîndată ce pune pe picioare o „serie“, o panoplie iconografică coerentă, cu o structură compoziţională fermă, Gili o părăseşte. Orice artist „bine educat“, în spiritul local babo-ciucurencist (mai recent clujit), s-ar opri, conştient şi demn, la oricare dintre nenumăratele serii dezvoltate de Gili, şi şi-ar scobi, cuminte, „Opera“ acolo, în brandul multvisat. Gili însă şterge tabla mereu. Face paradă. Căci o voce batjocoritoare, doar de el auzită (aşa cum aud posedaţii vocea diavolului, ce-i îndeamnă să ia viaţa celor apropiaţi), îi cere necontenit cuadratura cercului, un lucru atât de simplu de pronunţat, dar imposibil de demonstrat, lipit de unul dintre cele mai înrădăcinate locuri comune asociate artei, care o aşază pe aceasta într-un teritoriu (nedefinit) al eliberării. Eliberare de ce?, eliberare a cui? - sunt întrebări care trec în plan secund. Artiştii nu sunt eliberaţi de arta lor: ea este fie o vocaţie, fie o profesie. În ambele cazuri, artiştii se află sub dictatul artei, fie el stihial ori procedural. În cazuri dramatice, artiştii sunt captivi, veritabile victime ale artei. În cazuri pragmatice, artiştii sunt lucrativi, veritabili manageri de proiecte. Nici unii, nici alţii nu sunt liberi (dacă eliberarea s-ar referi la public, ar trebui ca publicul exemplar al artei, colecţionarii, să fie unii dintre cei mai eliberaţi indivizi, pe când ei sunt unii dintre cei mai dependenţi oameni, deprinderea lor fiind una compulsivă - a se vedea rândurile lui Zambaccian despre apoplecticul dr. Dona). Pentru a forţa cuadratura libertăţii (tot mai improbabilă în artă, dar cu atât mai tentantă), Gili practică pictura inoportună prin temă şi tratament, pictura vexantă, derutantă, care strepezeşte ochiul şi astenizează mintea.
Cum?
Cu orice mijloace. Cu rigle care nu există, cu (re)sentimente care nu rezistă, cu clarobscur sau cu tuşă plată, cu contraste cromatice, cu stridenţe sau armonii, cu suprafeţe lise sau accidentate, cu monocromii sau policromii, cu text ca şi cu pigment, cu structuri sau cu înflorituri, cu planuri savante, netede, perfecte sau cu dripping voit neglijent, cu imagini tari, glossy, sau cu forme moi, onirice. Gili alunecă mereu, exasperant, hăituit. Pictează fără măsură, compulsiv şi inflaţionist, pentru a suprima facila prezumţie de capodoperă ce face ravagii printre artiştii preţioşi de acum, care execută, strategic, doar un număr restrâns de piese de schimb, pentru a păstra piaţa mereu flămândă şi pentru a cultiva iluzia reflecţiei, a profunzimii. Invers consecvenţei în reţetă a acestora, Gili nu pare să aibă preferinţe sau credinţe plastice, ideologice, afective, evită închiderea în etichetă, în teme şi tehnici definitorii. Pentru Gili pictura e poligonul de tragere ideal: în ea poate detona chiar totul, nu doar orice. Pictarea picturilor sale pare citarea pictării picturilor altora: în magma clarobscură a griurilor sale se deschid sarcastice spaţii metafizice, fictive şi derizorii. În perfecţiunea contururilor sale geometrice triumfătoare şi a planurilor nete, curate, se strecoară iraţionalitatea frustă şi frecvent morbidă, aşa cum din dripping-ul său „artistic“ (ce acoperă imagini în fond perfect decupate) este evacuată orice plăcere a substanţei şi a texturii cromatice, rămânând doar evocarea îngălării, a mizeriei şi a derizoriului inerent pictării, ca act retoric de manualitate nestăpânită, cu ataşe speculative obscure. De la pâinea pe sponci şi de la blocurile comuniste abrutizante, matriţa psiho-fizică în care a fost/este turnată o bună parte din societatea noastră, la confortul grotesc al capitalismului sălbatic (dricul capitonat sau maşinuţele de jucărie hipertrofiate pentru a alina dorinţe puerile), până la joaca cu focul incorect politic al însemnelor prohibite (zvasticile disecate savant-eronat, hârcile tip Totenkopf, plasate sub inscripţii ultragiante - Jedem das Seine, maximă filosofică a cărei notorietate a adus-o însă instalarea ei pe porţile lagărului de la Buchenwald), Gili testează în permanenţă anduranţa la libertate a mediului său şi rezistenţa la devianţa mizantropă a propriei armături moral-estetice. Atlet epatant al unui infantilism „pervers polimorf“ provocator, Gili este un cui în talpa fin cosmetizată a artei locale actuale. Semnificativă e reducerea sadică, în propria-i practică picturală, a subiectelor artistice tradiţionale la formula (auto)ironică Ilustraţie la panou, prin care delegitimează orice autenticitate atribuită unui „subiect“ (pre)dat. Singurele subiecte legitime sunt nonsubiectele - lupta tabloului de a crea viaţă mentală (afectivă, speculativă, politică) proprie, indiferentă în faţa barierelor sociale ori stilistice. Gili se înfruptă ostentativ din demagogiile plastice curente sau refulate, aduse în stadiul spectral. Orice mijloc, practică, idee sau teorie este înghiţită de leviatan, pentru a mai scoate pe nări încă un tablou, încă o treaptă spre propria-i rătăcire izbăvitoare. Lui Gili nu îi este drag de pictură, ci are draci pe tablou. Iar asta îl face poate nu chiar liber, dar viu, de neclasificat.
Până când?
Greu de prezis. Poate până când va fi îngropat - inexorabil - în ruina vocaţiei, care este calitatea de „maestru“, pe care timpul o aduce oricărui perseverent, oricât ar fi el de tulburat. Acum Gili se complace cu panaş, încă, în pictura fără hotare, fugind de tablouri pe măsură ce le face să prolifereze. Pictura, actul suprem de laşitate romantică, ce poate fi dumicată de oricine, îl ţine în viaţă, îl lasă să facă o permanentă şi (vai!) tolerabilă apocalipsă, în care îşi permite orice, de la structură la înjurătură. Închiderea sa în tablou, ca într-un spaţiu absolut, un laborator complet utilat, este pilduitoare pentru resurecţia picturii, acum, odată eliberată de complexele artelor progresiste, implicate, social, politic. Cu tuşa plată şi poanta adâncă, tabloul se dovedeşte un loc de ieşit în stradă mai stradă decât strada însăşi, un procesor mai performant decât intel-urile intelectualiste şi un ecran mai transparent decât stridenţele mass-media. Bântuit, Gili pare într-o goană disperată de a ieşi din convenţie în avangardă, din avangardă în burghezie, din burghezie în anarhism, din anarhism în ocultism, din ocultism în meşteşug, din meşteşug în beteşug, din beteşug înapoi în belşug, în oceanul-tablou. //