Pe aceeași temă
Intoarcerea lui Andrei Codrescu in preferintele cititorilor romani e strans legata de revista Dilema veche, si nu doar prin faptul ca articolele lui apar aici din 2000 incoace. Despre spiritul Dilemei e vorba. Fara acest vector rafinat, nerepetabil in peisajul cultural de tranzitie, scrisul lui Andrei Codrescu n-ar fi razbit usor spre terminatiile nervoase ale irascibilului, vesnic decompensatului si inca incruntatului cititor roman de azi.
Cele doua entitati culturale au cel putin un element comun in structura ADN-ului lor: gustul relativului. O gena (iertati precaritatea terminologiei) dificil de izolat si de descris, pentru ca intersecteaza rapid teritorii minate. Andrei Codrescu si Dilema propun din start acelasi teren de discutie - "extremismul de centru" -, dar isi asuma riscuri asimetrice. Daca publicistica poetului-jurnalist vorbeste de multa vreme unui public clar cartografiat, obisnuit sa traiasca exclusiv cuplat la nevoile sale (ergo, decuplat de la dezbaterea politica pura), Dilema si-a luat chiar misiunea de a crea aceasta stare de lucruri. Cunoastem cu totii reprosul incasat periodic de revista: "calduta", "neimplicata". (Eu insami plasam candva proiectul in aceasta zona.) Recunoastem insa mult mai rar ca lucrurile au evoluat, ca propunerea Dilemei a depasit faza de test si a inceput sa fie un raspuns corect la o categorie de nevoi ale publicului de cultura din Romania: reflectie decrispata asupra realitatii, divan de opinii necontondente, restaurarea politetii in dauna virulentei polemice, a bunului gust in dauna dependentei de agitatia politico-civica. Principala achizitie pe termen lung, prin intermediul revistei, ramane legitimarea vocii din public.
In premise, publicistica lui Andrei Codrescu risca, asadar, sa nu "prinda" cu adevarat interesul publicului roman, pentru ca vorbeste... publicului american. Dilema a oferit insa jonctiunea. In 13 ani, a obisnuit cititorul roman cu exact acelasi mod de punere a problemei. "Spilul" a fost reproducerea "fierariei lui Iocan" in ambianta culturii urbane, cu actori selectati tacit din zonele cele mai "bine". Conexiunea Plesu - pagina cititorului s-a facut astfel la mijlocul de drum al opiniei cultivate, urbane, ingrijit exprimate. Societatea romaneasca a fost chemata sa evolueze spre spiritul Dilemei, iar rezultatul trebuie masurat cu discretie in zona pedagogiei sociale. Inclin sa cred ca e peste asteptari.
Andrei Codrescu vine cu alta perspectiva, libera de asemenea "misiuni civilizatoare". Tabletele lui respira doar regula de bun-simt a sansei de identificare: cititorul (si ascultatorul) lui american trebuie sa se poata recunoaste in temele alese, ar fi bine sa gaseasca in ele rezolvari inteligibile de pozitionare culturala fata de dizarmoniile pe care le ofera realitatea. Aici, medierea unui poet - al carui talent transforma tot ce vede in poezie si tot ce gandeste in solutie administrata subliminal - e un instrument fara egal. Nelinistile scriitorului sunt deopotriva si ale omului de rand: defectele sistemului politic, maniile societatii unui super welfare state, melancolia vietii boeme intr-o lume aproape trecuta pe pilot automat, pe scurt, toate aceste biruri platite de omul modern bunastarii sale crescande.
Asa cum este alcatuit, volumul Scrisori din New Orleans* (in exceptionala traducere a Ioanei Avadani) e un discret ramas bun adresat adevaratului personaj al acestor pagini: New Orleans, irepetabila capitala a statului Louisiana, disparuta recent in uraganul Katrina. Incepe cu un semn - disparitia unui simbol, butucanosul submarin confederat dintr-o piata centrala - si se incheie cu disparitia New Orleans-ului insusi.
Ce scrie Codrescu are ceva strain de pattern-urilor noastre, fiindca tine de normalitate. Are insa efectul unei cupe de sampanie: mii de bule refresisante, o ventilare placuta a mintii, o activare intineritoare a afectelor, o privire calda asupra vietii, care nu e deloc ceva fara cusur, ci ceva posibil, ceva cu oameni, eventual chiar cu noi insine, ceva despre libertatea de a fi ciudat, patimas, furios, cartitor, liric. Iata de ce ma intorc la Dilema, la "extremismul de centru" si la gustul relativului, de care vorbeam mai sus.
Privirea lui Andrei Codrescu asupra realitatii e pe cat de personala, pe atat de retinuta fata de aroganta persoanei intai singular. Ceea ce-i place si, deopotriva, ceea ce-i displace reprezinta bun comun. Faptul divers din zona excentricitatii private nu e niciodata iertat, dar e tolerat: un barbat isi vinde sufletul la licitatie pe Internet; un altul invita marile companii sa cumpere numele copilului lui inca nebotezat, pretul fiind o locuinta de familie; o eleva se impiedica si creionul pe care-l tinea in mana ii perforeaza inima. Toleranta scade insa sever in fata "excentricitatilor" institutionale: compania AOL indoctrineaza informatic prescolarii prin intermediul unui asa-zis program de spus povesti prin computer. America din Scrisorile lui Codrescu e plina de exagerari, bombanite fermecator din coltul boemului de serviciu: de la dobanzile scandaloase ale cartilor de credit, pentru care, in Evul Mediu, bancherii ar fi fost arsi pe rug, pana la defectele fatale ale sistemului electoral ("Cea mai buna solutie ramane tot votul pe procente. Intri in cabina de vot cu calculatorul in mana si votezi procente. Daca stai prost cu matematica, o sa te avertizeze o sonerie cand treci de 100%. Si n-ai cum sa gresesti dand cate putin fiecaruia pentru putinul pe care ni-l dau ei"). De la caricatura cotidiana a "visului american" pana la elogiul noptii albe ca "institutie americana", ori la feeria serilor de vara, cand la apus "se baga in priza copacii electrici si insectele". Pe de o parte, lecturile boschetarilor din bibliotecile marilor orase, obisnuiti sa petreaca acolo cateva ceasuri linistite in cultura si cu grup sanitar, pe de alta - anti-utopia unei lumi in care calculatoarele fura memoria oamenilor ("ne vom preumbla cu totii prin lume cu priviri goale, incercand sa intelegem cine e persoana langa care traim"). La un capat, teribila personalitate a oraselor americane (Portland, Seattle, San Francisco, New York, New Orleans); la celalalt, 11 septembrie ("La Belle Epoque pe care o traiam s-a sfarsit. Vom privi inapoi la anii ‘90 ai secolului trecut cu aceeasi nostalgie cu care oamenii priveau anii ‘90 ai secolului XIX."). Raspantiile istoriei, derutante: "Daca o luam spre dreapta riscam sa ne ciocnim cu noi insine venind dinspre stanga. Si viceversa". O vesela debusolare slujeste de parasuta acestui plonjeu inspirat peste un timp in impas: "Sunt 8% republican, 12% democrat, 14% libertarian si 65% anarhist. Sunt republican in ceea ce priveste taxele, democrat cand vine vorba de ecologie, libertarian in materie de droguri si anarhist in toate cele si religie".
Scrisorile din New Orleans sunt aproape in exclusivitate tablete din viata americana, publicate simultan in Dilema si in cateva periodice de peste ocean - ne spune prezentarea de pe coperta volumului de la Polirom. Presupun totusi ca unele dintre ele au aparut numai in Dilema, dat fiind ca in ultima parte a volumului se afla grupate cateva direct referitoare la Romania. Fara acestea din urma, as fi constatat probabil "traductibilitatea" perfecta a temelor americane. Asa, e limpede ca autorul a simtit nevoia unor accente particulare, pe intelesul publicului de aici (vezi textele despre Corneliu Vadim Tudor, despre Mircea Eliade, cu "filozofia sa, cu lustrul sau «stiintific»", despre jurnalul lui Mihail Sebastian, plus alte cateva, mai putin colorate local, dar care discuta problema vigilentei publice fata de alunecarile catre extreme). Privirea pe care scriitorul american o intoarce catre tara sa de origine nu mai e la fel de senina ca aceea rezervata lumii noi, iar faptul ca o intalnim catre final ii da implicit o anume valoare de concluzie. Cum va spuneam, pattern-urile noastre difera inca...
Din fericire, regasirea Romaniei nu ramane doar la aceste temeri de factura ideologica. Romania lui include si gara din Sibiu, evocata in patru momente diferite: cand, copil de 10 ani, scriitorul urca in tren ca sa plece definitiv in Israel, pentru a cobori insa hotarat in secunda urmatoare; cand, opt ani mai tarziu, parasea definitiv Romania indreptandu-se spre America; apoi in ianuarie 1990, cand sosea cu primul tren din Ungaria autorizat sa intre in tara; si, in fine, in 2005, dupa ce vazuse Bucurestiul si Constanta, dezinhibarea tinerilor, petrecerile de la Dunare, cu capra la protap, in compania lui Mircea Dinescu si a alamurilor de la Mambo Siria. Dar cel mai mult pare sa-l fi lamurit despre "starea natiunii" o discutie din trenul de Sibiu, despre merele de altadata, cu viermi! "Mancai si-l lasai in pace!" O replica-cheie pentru Andrei Codrescu, care, din fericire, nu o dezvolta intr-o demonstratie despre nostalgicii romani, ci doar o contempla, inmuiat de propriile-i amintiri amestecate: "Comunismul s-a dus, orasul meu iubit s-a dus, tineretea s-a dus, cititorul ramane", suna ultima fraza din volum. O tragere de cortina melancolica, dar senina, dupa o piesa mai degraba vesela.
* Andrei Codrescu, Scrisori din New Orleans, Polirom 2006, 285 pag.