Pe aceeași temă
Îi dau un SMS lui Gabi și-i zic: „Nu putem trece pe la Magma ca să văd și eu show-ul lui Miklos?“. Magma din Sfântu Gheorghe e una dintre cele mai bune galerii publice de artă contemporană din România. Eram în tren din București și urma să cobor la Brașov, de unde să mă ia Gabi cu o mașină şi să mă ducă la Tg. Mureș. Incredibil ce dificil e în România să ajungi din oraşul X în orașul Y!
Vagonul unde aveam bilet era ca de obicei plin ochi, în timp ce restul, tot ca de obicei, erau goale. Așa vrea computerul, mi-a tot zis gagica de la ghișeu de câte ori am întrebat. România e singura țară din lume unde, în ziua călătoriei, computerul decide ce, unde și cum. Așa că m-am cărat în primul vagon gol, deși acolo era frig, că se blocase aerul condiționat pe viteza a patra și nașul, în mod tradițional, era de negăsit. De-abia așteptam să cobor și fiecare oprire inexplicabilă mă scotea din minți. Opritul fără motiv a devenit marcă înregistrată CFR. Trenul se oprește în câmp și stă. Nu se întâmplă nimic cinci minute, zece minute, un sfert de oră. La un moment dat, trenul pleacă. Nimeni nu zice nimic.
K’arte și B5
Aveam expoziție personală la Târgu Mureș într-un spațiu despre care nu mai auzisem în viața mea, numit K’arte. Ca de obicei, acceptasem invitația fără nazuri, pentru că vreau să fac parte din orice „început“ de artă contemporană.
Până la K’arte, pentru mine Târgu Mureș înseamnă József Bartha și Studio B5. B5 e un proiect privat al unui artist care și-a transformat atelierul personal într-o platformă de artă contemporană. Câțiva metri pătrați ridicați din provincia culturală la nivel internațional.
Feţe-feţe la K'arte Tg Mureş, instalând cu voluntari (foto: Bartis Noémi)
Printre ultimele proiecte era și expoziția Artiști sub supraveghere: urme ale rețelei artistice Oradea – Târgu Mureș – Sfântu Gheorghe în arhiva fostei Securități. Eu locuisem la Oradea între 1985 și 1990 și știam câte ceva despre cercetarea Mădălinei Brașoveanu pe un subiect fierbinte în care, în afara Caterinei Preda, la București nu se prea băga nimeni. M-am bucurat și mi-am zis: „Ce bine că B5 are curajul să găzduiască așa ceva“. Ar trebui să ne apuce râsul văzând cuvântul „curaj“ în combinația arta, România, 2015, trecut etc. Dar adevărul este că tablourile cu Ceaușescu stau în depozit la MNAC și artiștii care le-au pictat stau profesori la școlile de artă.
Expusesem la B5 cu vreo trei ani în urmă. Lia a instalat Muzeul cunoașterii, care-i atât un proiect artistic, cât și unul educativ, iar eu, ca să intru în discursul ei, am desenat cu cretă pe o fostă tablă de școală. Tabla aia a devenit o legendă pentru că duoul de artiști Monotremu a făcut, pornind de la ea, un workshop cu copii. Adică, au sprijinit tabla neagră de zid și au prelungit-o pictând pereţii galeriei de jur împrejur cu negru. Pe urmă au lăsat copiii să deseneze peste tot cum îi taie capul. După cum știm (sau știm, dar am uitat), pe copii capul îi taie foarte bine. Așa au rezultat unele dintre cele mai senzaționale imagini despre plăcerea de a desena: copii lungiți pe burtă cu picioarele în aer, în timp ce desenează fericiți și liberi.
Monotremu e un duo de artiști stabiliți la Târgu Mureș, care, pe lângă lucrările lor de artă (instalație, fotografie, acțiune), fac o serie de proiecte educative reinterpretând arta contemporană pentru copii. Așa s-a născut Măsuța tăcerii, care-i o cutie pe care, dac-o deschizi, îi găsești înăuntru scaunele, sau Coloana, făcută din module colorate ca la Lego și pe care copiii se întrec s-o înalţe cât ei de mare... Când am aflat că Monotremu se ocupa de B5 mi-am zis: „Ia uite ce-i merge mintea lui József!“. Gabi, omul care trebuia să mă aștepte cu mașina în gară la Brașov, e unul dintre cei doi Monotremu. Acuma, de ce mă aștepta el, și nu Eliodor de la K’arte, unde urma să am expoziția, e o altă poveste.
În spatele oricărui proiect cultural sunt niște oameni chinuiți care zilnic se bat cu birocrații infernale, cu administrații conservatoare rămase estetic la nivelul fântânilor colorate sau al beculețelor de Crăciun. Când administrezi un spațiu de artă contemporană, totul e ilogic și împotriva ta, tu și artiștii sunteți potențiali infractori și chitanța cu ștampilă e mantra fundamentală. Eliodor găsise un spațiu cât un șifonier în mijocul orașului, dar trebuia să-l restaureze, să-i găsească finanțare, să re-aplice pentru el la primărie sau la palatul culturii la fiecare șase luni. În general, asta este condiția creației contemporane care n-aduce profit și nu licitează nimic: precaritate fizică sau legală. Colectiv.
Bref, omul cu imunitatea căzută făcuse pojar de la copiii personali și după ce se chinuise un an să găsescă sponsori (hotel, diurnă) ca să mă aducă acum, era blocat la domiciliu cu copiii și nevasta cu tot. Și măgăreața căzuse pe Monotremu, adică pe Gabi, că Laura (al doilea membru al grupului) era până peste cap în decontarea la AFCN a proiectelor de la B5 și aveam s-o văd doar la în ziua vernisajului...
Magma
Am ocolit prin Sfântu Gheorghe fiindcă am vrut musai să văd expoziția lui Miklos Onucsan, care-i unul dintre cei mai surprinzători artiști din România. Am făcut o mie de expoziții cu el în anii ’80, pe vremea Atelierului 35 Oradea, și habar n-am avut ce-i poate mintea. Adică, intuisem eu ceva din gândirea lui conceptuală, dar pe vremea aia lucrurile astea erau de neînțeles pentru cenzori, deci neexpozabile (dar poate de neînțeles și pentru noi, postmoderni fără modernitate, optzeciști din comunism).
Magma e cea mai tare galerie publică de stat din România. Singurul spațiu de artă contemporană pe bune (și nu galerie de tablouri cu ficuși la geam) finanțat de vreo administrație locală. Asta-i partea mișto. Partea mai nasoală, care nu se vede la niciuna dintre platformele culturale funcționale, dar care te încărunțește și-ți mănâncă splina, este aia despre care-am vorbit mai înainte, când cu B5. Artiștii de la Magma - Kispál Attila, Kispál Ágnes Evelin și Vetró Barnabás (care s-a retras anul trecut) - și-au suspendat propria condiție de artist ca să creeze pentru alții un loc unde să nu ți se mai spună „nu se poate“ sau „nu merge“. Nu vă imaginați ce înseamnă în România să poți desena pe pereți sau bate cuie în pereți. În România instituțională nu arta ia în posesie spațiul, ci spațiul controlează arta. Zidurile sunt cu humă și lucrările se atârnă de o țeavă numită simeză. Așa a ajuns arta de la noi „atârnată“.
Magma are un spațiu generos parter și subsol, e plasată în centrul orașului, cu geamuri la stradă (adică e de neevitat) și împreună cu celebrul teatru de visavis alcătuiesc un nucleu cultural tare și viu.
Galeria are un buget minimal, dar, precum cataloagele de-o palmă care însoțesc fiecare proiect, suficient cât să găzduiască profesionist diverse poziții artistice importante din România sau din străinătate. Magma este pe bune o punte internațională maghiaro-română și face prin activitatea ei de calitate mai mult decât cohortele de politicieni de diverse limbi materne.
Lucrările lui Miklos Onucsan aveau o radicalitate liniștită și grea ca bolovanul de-o tonă, care are gravată propria greutate și care, băgat cu macaraua în galerie, aproape că nu mai poate fi scos, sau ca lucrările pe care, ca să le vezi, trebuie să le deschizi și, făcând asta, le expui luminii care le șterge, sau ca placa comemorativă făcută din sare și lăsată apoi în bătaia turmei de oi. Mo(nu)ments.
Feţe-feţe
Am văzut-plăcut expoziția, am băut o cafea cu Ágnes și pe urmă hop la drum prin secuime, brazi, frig și drumuri lăsate de izbeliște (ai jura că intenționat).
Pe mine, Eliodor Moldovan m-a invitat ca să desenez pe pereți. Numai că din când în când mă plictisesc și experimentez alte medii și alte expresii. De data asta am lucrat cu ziare. Am rugat să se colecționeze ultima săptămână de ziare locale și naționale și din ele să se taie toate mutrele color sau alb-negru, minuscule, mari sau medii. Pe urmă, ca într-un insectar, fiecare moacă să fie prinsă cu un ac pe perete. Zis și făcut. Adică, zis eu și făcut ei. Până să ajung eu, câțiva voluntari (elevi de la liceul de artă) au umplut galeria cu fețele alea.
K’arte e un mic spațiu remarcabil (plasat strategic visavis de primărie, într-o coastă a clădiroiului care găzduiește muzeul și galeria UAP) reamenajat cu multă muncă patriotică și bani din buzunar de o mică asociație culturală. Are un corp de bibliotecă cu cărți de artă, o masă unde aceste cărți se pot consulta, o toaletă transformată în mic depozit și un aparat de încălzit electric pentru că, da!, spațiul n-are încălzire. Deh, ce vrei? spațiu de artă contemporan, cică pasiunea din suflet ține loc de căldură la genunchi... Mie mi-a fost frig, deși am simțit căldura oamenilor veniți să mă ajute (elevii) sau la vernisaj (prietenii de pe Facebook și mica-mare scenă culturală locală). Dar a meritat. E o plăcere să vezi lucruri de calitate care se întâmplă împotriva tuturor condițiilor.
În galeria UAP din aceeași clădire am văzut pe geam gravuri și sculpturi de acum 30 de ani, elevii de la liceul de artă mi-au descris aceleași naturi statice care mă asasinau intelectual acum 30 de ani, cărți poștale cu orașul n-am putut cumpăra de la info point turistic, „mergeți la muzeu, poate au acolo“, și aveau la etaj, după ce treceai de-o garderobă de acum 30 de ani unde niște gagii stăteau de vorbă cu cafele în mâini, la etaj într-o sală enormă și goală cu tot mobilierul aurit legat cu sfoară, „vă rugăm, nu vă așezați“ . Feţe-feţe.
Când, în ziua vernisajului, am fugit să cumpăr toate ziarele locale și naționale ca să fac un ultim colaj cu coperțile lor, vânzătorul ungur, fericit că a făcut vânzare, mi-a zis şmecherește, ironizându-și limba maternă și pronunția ei de către mine: io nu pot...
Mi s-a spus că, dacă ar fi candidat împreună Sfântu Gheorghe și Târgu Mureș, ar fi avut șanse mari să devină Capitală Culturală Europeană.
Ar fi fost tare mișto...