Pe aceeași temă
De câteva luni vreau să scriu de Timișoara (și trebuie să scriu în două numere, că e mult de scris) și mai mereu se întâmpla câte ceva... În aeroport m-am întâlnit cu Armand, care mergea la Iași la o conferință, și mi-am zis: și despre Iași trebuie să scriu, dar, cum Iașiul a ratat Capitala și a ieșit din cărți, îl las mai încolo, să apuce și Matei Bejenaru să facă Bienala de fotografie...
Acu’ s-a întâmplat să plec la Cluj pentru niște conferințe la TEDxEroilor (unul din cele două TED-uri de la Cluj, unde-s toate două: Fabrica e una și De Pensule alta, Casa Tranzit și tranzit.ro, Pata Rât și Pata Rât) și la Zilele Mănășturului și Clujul e un subiect subiect.
Zile si zile
Zilele Mănășturului e un festival mișto (acoperit pe nedrept de Zilele Clujului, o chestie de muzică populară și înghețată italiană) care celebrează social-artistic-educativ și activistic unul dintre cele mai celebre și dure cartiere clujene. Festivalul e făcut de niște oameni extraordinari și niște voluntari la fel și constă în ateliere, concerte, experimente, teatre și diverse alte chestii haioase făcute cu locuitorii Mănășturului. Mai precis, cu adolescenții și copiii lui.
Lala Panait, care conduce nebunia, e un fenomen al naturii cu bicicletă, care se salută cu toată lumea romă (la care eu mă uit cu teamă) și care e camarad pe numele mic cu toți adolescenții, pe care eu îi evit că nu-i înțeleg. Ea m-a adus în festival mort de frică că ce-am să le zic eu unor cetățeni din Cluj, că nu vorbesc nici cu ai mei din Rahova... Da’ nu era cazul să mă sperii, că Lala mi-a umplut sala cu prieteni de pe Facebook (și, ca de obicei, câțiva fani de vârsta a treia ai revistei 22) și mi-a dat-o și pe Miki Braniște să modereze și să mă protejeze.
Timp de două zile, Lala era ba pe câmp, ba la Magic Coco să aducă pizza, ba în sala de spectacole, ba cu mine, ba cu Macanache.
Pe ea și pe liceenii ei nimic nu-i oprește, nici distrusul azi la ce-ai muncit cu copiii ieri, nici pălirea culorilor care-au acoperit garajele gri nesfârşit de tablă, nici amorțeala, încetineala sau indiferența majorității locuitorilor preocupați numa’ și numa’ de grădina sau mașina personală... și nici Boc, care zice, dar face nu prea. N-o să ia Lala premiu la Cannes cu proiectul ăsta, n-o să scrie gazetele centrale, n-o să vuiască Internetu’ și nici n-o să cadă pe spate marele curator occidental la pozele atârnate în copaci sau selectorul de la Avignon de teatrele liceenilor cu vocea în schimbare. Nici la Macanache rapperul. Macanache, ce nume!!! Mișto de familia lui, zic eu gândindu-mă că ies ăia în balcon în blocurile din jur să-și admire odrasla. Păi părinții sunt plecați, zice Lala. Copiii ăștia stau cu bunicii... și de aia există proiectul La Terenuri (care face Festivalul), care înseamnă nu un weekend de pictat pe față cu trupa japoneză (mișto și aia), ci muncă zilnică ca muncă silnică de recuperat spațiul public uitat de Dumnezeu și primărie pentru cetățeni și mai ales cetățenii adolescenți.
Lăzile de bere au devenit scaune, caucioacele, margini de terenuri pe care cresc grădini, containerele de metal sunt și adăpost și depozit de scule, scena e făcută din materiale reciclabile etc... Nimic nu se aruncă.
Cinematograful Dacia, refăcut și contemporaneizat după presiuni și acţiuni colective, s-a reinaugurat oficial politic cu filmul Dacii (păi ce-l putea duce capu’ pe politrucu’ local cu pieptu’ umflat de Napoca angajat în campanie electorală că ar merge în Cinematograful Dacia? Dacii, firește! Exact ca ăia din comisia de la Teatrul Mic care întrebau de-a proasta de ce nu se pune-n scenă Eminescu...) și reinaugurat pe bune cu Zilele Mănășturului cu teatru de liceeni și rap de liceeni dintr-un cu totul alt fim într-o consfințire a celor două Românii care nu mai sunt aia de la țară și aia de la oraș, ci aia a celor care guvernează și aia a celor guvernați, adică două planete tot mai diferite.
Cluj fără Napoca
De ani buni, amicii mei clujeni îmi fac capul mare cu bugetul participativ, cu La Terenuri, cu protestele anti-Untold care hipnotizează publicul pe banii lui și îi limitează spațiul cu aceeași mișcare cu care îl gâdilă pe burtă, cu lupta pentru malul Someșului, cu datul jos de garduri care închid parcuri, cu activismul Pata Rât care apelează la fonduri străine să rezolve grave problem locale. Apropo de Pata Rât, una dintre cele mai mișto lucrări de artă contemporană e obiectul-cutie făcut sub umbrela SPAC, Școala Populară de Artă Contemporană, care reducea la scara exactă dimensiunea dulapului, patului, mesei, scaunelor și a locuințelor în care-au fost mutați romii (romi gata integrați în Cluj au fost duși cu japca la Groapa de gunoi. Literal). Ei bine, dulapul, masa, scaunele, patul de jucărie nu încap în locuința jucărie. Nu încap în jucărie, nu încap nici în viață! Atunci când i-au făcut-o cadou, primarul Apostu a luat cutia și cu un zâmbet tâmp și-a pus-o zăngănind la ureche crezând că-i ceva de scos sunete. După aia, primarul a ajuns și-n pușcărie. Cu tot cu zâmbetul lui tâmp. Nu din cauza că n-a înțeles lucrarea de artă civică, ci că a băgat mâna în buget.
SPAC era coordonat de Attila Tordai, care acum conduce tranzit.ro și expune pe Daniel Knorr, Société Réaliste și Miklós Erhardt sau găzduiește discuții și seminare cu Gáspár Miklós. Adică e genul de centru neinteresat de piața de artă care-a sucit mințile tuturor actorilor plastici români.
Spațiul este foarte mișto, în buricul târgului, nici prea mic, nici prea mare, white cube când trebuie sau sală de dezbateri, teren de workshop sau de supă caldă, când trebuie altceva. În timp, programul lui Attila Tordai a conturat un loc de teorie critică, postcapitalism, postcolonialism, postmarxism și proiecte de artă sau educație deloc comodă și deloc flatantă, care poate enerva cu întrebările și poziționările ei. Eu l-am găsit pe directorul Attila instalând singur peretele care desparte locul unde vor sta artiștii de biroul lui din care-a tăiat jumate... De obicei e invers, directorul taie de la artiști. Vezi, și de aia e tranzit interesant. Dar despre rețeaua tranzit am să scriu altă dată ca să compensez cumva aberațiile directorului MNAC publicate din greșeală de revista 22, în loc de Observator Cultural...
Cluj deja Capitală Culturală
Să recapitulăm: Fabrica de pensule (adică nu știu câte galerii de artă - toate ochioase, de pus pe coperți de reviste occidentale), plus Plan B care e atâta de succes la Berlin, că la Cluj a muiat-o cu picturile și s-a apucat de workshopuri, o grămadă de ateliere de artiști interesanți, plus Colectiv A, care face probabil cel mai bun festival transdisciplinar din România cu dans, arte și conferințe internaționale, Temps D’Images-ul lui Miki Braniște, studiouri de teatru și dans, bibliotecă, terasă înverzită și, lucru extrem de rar în țara noastră, bude curate, cu săpun și hârtie igienică; Casa Tranzit, care de ani de zile face bune lucruri multiculturale, plus zona critică, adică tranzit.ro și Idea... și asta numai la arte vizuale (fără UAP, Universitatea și Muzeul de Artă și nu știu câte alte inițiative și cluburi artistice). Dacă mai pui Planwerk, teatrele, poeții, asociația studenților arhitecți, tinerii care fac TEDx-ul și adaugi TIFF-ul care începe mâine-poimâine, ai imaginea unui oraș viu, viu, viu.
În opinia mea, Clujul ar trebui pur și simplu să se declare Capitală Culturală de mâine și să-și vadă pur și simplu de treaba pe care-o făcea și până acum.
De ce așteaptă un oraș acordul să fie ceea ce este deja?
Da, știu, cum mi-a zis și Șerban Țigănaș, șeful Ordinului Arhitecților, un om extraordinar și o minte brici, când stai aici lucrurile se complică. Așa este, știu asta de când locuiesc la Sibiu. Și despre Sibiu o să scriu, da’ după Timişoara și Iași...
Non stop civic
Sau poate Clujul ar trebui să se declare direct și capitală activistă europeană? De aici au plecat sau aici au avut greutate majoritatea marilor proteste din ultimii ani. Aici stă Mihai Goțiu, aici e MindBomb, care-a tras unele dintre cele mai incisive campanii de guerilla poster din România, Adi Dohotaru, Enikö Vincze. Aici e La Terenuri, aici sunt Lala și Miki și surorile Dejeu și Alina... și câte și mai câte. Aici a fost GAS (Grupul pentru Acțiune Socială)...
Așa că termin articolul ăsta (din care am uitat multă lume pentru că n-o cunosc direct sau pur și simplu n-am avut timp s-o revizitez de data asta) și mă duc să mă văd cu Timotei Nădășan la Idea, cea mai tare revistă de teorie și artă contemporană din regiune. Din regiunea Europa.
*Imagine de la ediţia din anul trecut a Zilelor Mănăşturului (© Pan Ioan Photography)