Pe aceeași temă
Artistul şi Puterea. Ipostaze ale picturii româneşti în perioada 1950-1990, Biblioteca Naţională, 27 septembrie-2 decembrie
Duhoarea sângelui vărsat ar fi trebuit să trăznească încă de la intrarea în expoziţia cu nume zăngănitor precum lanţurile de la Sighet. Asta dacă n-ar fi fost la noi şi despre noi. În locul Arcadiei eroismelor artistice inexistente, expoziţia prezintă bazarul rutinei estetizante, aşa cum a fost el în realitate, aproape o jumătate de secol: precar, culpabil, compromisoriu, pseudoprofesionist, vetust, alienant, amoral. O cutie neagră plină de culori oarbe la vremuri, la adevăr, la artă chiar; degeaba cauţi în ea pe cineva care să fi luptat cu morile de pumni ale sistemului, precum bătrâna Elisabeta Rizea din Nucşoara. Pretutindeni dai de Baba Ciucurencu din Pangratti, artişti aserviţi regimului până în cea mai lăuntrică fibră, chiar şi atunci când îl ocoleau.
Nimeni n-a luptat cu pensula-n mână, nimeni n-a vârât-o între spiţele secerei şi ciocanului. Toţi şi-au făcut biciclete din cercurile vicioase în care erau închişi şi-au pedalat, buimaci, prin modernisme datate, prin Matisse, Braque, Picasso, ba chiar și prin El Greco, ca şi cum dreptul de a întoarce spatele realităţii ar fi fost o libertate. Cultivarea, cu obstinaţie, a unui defetism elitar, culturalist şi escapist este marea contribuţie la stagnarea morală şi umană a naţiei, pe care au adus-o artiştii. Oroarea stă în artă, dar eroarea în expoziţia care vrea să vândă oroarea ca eroism. Ce este eroic la Boca, Bochiş, Gânju, Codiţă, Covaliu, Şetran, Brădean, Nedel, Şaru, Ţipoia, Sălişteanu, cum au stat în faţa puterii Piliuţă, Ciubotaru, Stendl, Hatmanu, Suhar, Rodica şi Iacob Lazăr, Vasile Grigore, Chira, Alin Gheorghiu, Vasile Pop-Negreşteanu şi ceilalţi peste 90% dintre cei 300 de artişti din această expoziţie?! Cei mai mulți au produs tablouri realist-socialiste şi artă oficială pe bandă rulantă, paralel cu „opera onestă“ (respectiv evazionistă şi diversionistă) la care face referire un statement peste care se calcă efectiv la intrarea în sală şi care pretinde că expoziţia arată „Tensiuni salubre şi rezistenţe benefice, respirând respectul picturii oneste“(?!!).
Panotată (mai precis tapetată) descalificant, câte 3-4 tablouri unul peste altul şi unul lipit de celălalt, pe panouri de târg, cu scheletul spre privitor (obturând frecvent tablourile), expoziţia acţionează, corect (dar ne-intenţionat) ca un denunţ. Ofensatoare (prin lipsa de sistem, de discurs, de grijă curatorială) pentru orice privitor care vrea să afle ceva despre tema enunţată, expoziţia este făcută după chipul şi asemănarea artei acelor decenii: un maldăr fără discernământ valoric de exhibiţii cromatice pompoase şi vide, prin care regimul comunist a produs cea mai preţioasă perlă de cultură totalitaristă – dezangajarea totală (socială, politică, umană). Nici propaganda proletcultistă nu a obţinut ceea ce a obţinut libertatea de imaginaţie (imaginară), cea care arăta, în vitrina sistemului, că sigur e bine la noi din moment ce artiştii fac „mumos“, deși nu fac realism socialist. Puţin conta că frumosul (lipit de castratoarea teză a „autonomiei esteticului“, pe care au îmbrăţişat-o cu toţii) era perimat, că mijloacele moderniste erau corupte de colaboraţionism, că închiderea în atelier pentru înfăptuirea Operei era cea mai bună cale de a scoate artiştii de pe stradă, din realitate. Artiştii, cum arată cu onestitate involuntară această expoziţie, au fost liberi să menajeze Puterea, flaneuri în paradisuri paralele, absorbiţi de naturi moarte decorative (Petre Abrudan etc.), peisaje facile (Constantin Dipşe etc.) sau portrete fără profunzime (Nicolae Apostol etc.). Cei trei artişti exemplificaţi arbitrar stau unul lângă altul, ca un şablon repetat de sute de ori în această expoziţie cu un nume atât de grav şi care debutează, în fanfară, cu un contraargument forte, căci intrarea în sală este străjuită de o impunătoare pânză de Viorel Mărginean, Iarna la Cenad, de un decorativism fondant, atroce contrapunct la orice referinţă critică la adresa Puterii. Şi e firesc să fi fost aşa: breasla artistică a fost cea mai inundată cu danii de către regim: comenzi oficiale şi achiziţii, case de (re)creaţie, expoziţii de protocol în străinătate, împrumuturi de creaţie niciodată restituite, dar mai ales fabrica profitabilă de materiale artistice, Combinatul Fondului Plastic, administrată, în folosul artiştilor, de către Uniunea Artiştilor Plastici, le-a asigurat acestora o existenţă de castă privilegiată. Edificator, imensa majoritate a artiştilor vremii îşi câştigau existenţa ca artişti, în ciuda inexistenţei unei pieţe de artă reale, invers de cum se întâmplă acum, când există o piaţă, dar marea majoritate a artiştilor subzistă din alte activităţi (publicitate, design etc.). Explicaţia acestui paradox rezidă strict în regimul comunist şi în caracterul asistenţial al intervenţiei sale în artă. Asistenţa impunea aservirea şi conducea la imaginea idilică, de falşi ingineri ai frumosului, pe care şi-o arogă artiştii etalaţi în expoziţia de faţă, care se întreceau în a cosmetiza faţa pocită a vieţii în comunism. Ciucurencu şi ciucurenciştii, din colţul vesel (Cilievici, Nedel, Lazăr, Piliuţă, Grigore etc.) dădeau din greu cu culoare peste cenuşiul zilelor. Baba şi babiştii, din colţul posac (Sorin Dumitrescu, Mihai Cismaru, Sorin Ilfoveanu, Ștefan Câlţia şi baba-sosiile Vladimir Zamfirescu și Mircea Ciobanu), umflau dramolete livreşti din rutina unei existenţe fără orizont.
Nemotivat, dar (in)voluntar depreciativ, expoziţia pune grupul timişorean 111 (şi succesorul său, Sigma), singurele grupări inovatoare, cu un nivel intelectual şi artistic, din anii ‘60-’70, în continuarea decerebratului ciucurencism, apropiind nepermis decorativismul acestuia de neoconstructivismul acelora şi prin ilustrarea celor din urmă cu opere nesemnificative, Bertalan fiind prezent cu un singur desen irelevant, Flondor cu un tablou facil, iar Cotoşman cu două grafici scolastice care îi reduc, şi pe ei, la postura de mistificatori ai realului. Lucru întărit şi de faptul că toţi trei sunt striviţi de o imensă pânză (cu o pătrime a ei - inabil demonstrativ - în văzduh, mult deasupra panoului pe care stă) de Paul Gherasim, mentorul grupului Prolog (înfiinţat în 1985), în care a fost absorbit Constantin Flondor după dizolvarea grupului Sigma. Paul Gherasim este privilegiat de această expoziţie (pe care a şi pilotat-o oarecum), din care iese drept un artist consistent, consecvent, influent, o conştiinţă activă care, pornind de la înregimentarea oportunistă, realist-socialistă, prin participarea la expoziţia Flacăra din 1948 (ce a pecetluit angajamentul colaboraţionist al breslei cu regimul), a ajuns, treptat, să se edifice într-un pivot al artei neoortodoxiste, cea care, împrumutând în chip instrumental mijloace moderniste (de la postimpresionism la abstracţionism şi neoexpresionism), le-a hibridizat cu muguri spirituali autohtoni(şti), pentru a produce o artă care era şi ea evazionistă, dar oferea o alternativă la arta oficială, propagandistică şi la aceea semioficială, la fel de propagandistică în estetismul ei edulcorat, inert, orizontal. Operând o deschidere verticală, Prolog şi neo-ortodoxismul (Paul Gherasim, Constantin Flondor, Horia Paştina, Ion Grigorescu, Horia Bernea, Mihai Sârbulescu ş.a.) ies, chiar şi din această expoziţie scălâmbă, drept singura realizare memorabilă din acele decenii, mai ales dacă e privită din unghiul recrudescenţei practicilor şi credinţelor religioase după 1989. Lor le este corect şi relevant ataşat Cristian Paraschiv, dar de ei este desprinsă, inadvertent, Ioana Bătrânu, care figurează, inexplicabil, doar cu un singur tablou bernean, de mici dimensiuni (Cai verzi pe pereţi), şi acesta similar lucrărilor lui Mircea Tohătan, o surprinzătoare absenţă într-o expoziţie unde se produc la fel de surprinzătoare, nejustificate prezenţe, precum, printre atâţia alţii, Adriana Blendea, a cărei activitate nu a coexistat temporal cu Puterea aceea. De altfel, cronologia este siluită suveran de către o expoziţie dedicată explicit unei perioade anume (1950-1990), cu lucrări de la 26 de muzee, dar care nu au pe etichetele - pretenţioase ca aparenţă - niciodată trecută datarea (şi nici tehnica etc.) operelor expuse. Ca atare, lucrări recente sunt aşezate, iresponsabil, alături de lucrări vechi. Mai mult, în expoziţie figurează o sumedenie de piese de Horia Damian, care efectiv nu a avut nimic de a face cu artiştii şi cu puterea de aici, el emigrând definitiv din ţară după 1945.
Deserviciile pe care le face expoziţia ierarhiilor din arta locală sunt însă cel mai frecvent produse de alăturările inabile (sau prea abile?!!), precum încadrarea dealurilor lui Bernea de către două pânzoaie gogonate ale aceluiaşi Viorel Mărginean, parcă pentru a reduce la decorativism patent bruma de experimentalism a lui Bernea (e drept, trădat de cercetare şi eşuat în pictorie, ca în Zborul ciocârliei, un fals grafic de laborator ce se sumeţeşte, îngrijit şi orgolios, în „capodoperă“, reducând la ridicol şi farsă calculele şi schemele gen Sigma, trasate ca un tatuaj pe faţa lui, ca să pară că ar fi vorba de ştiinţă, nu de un biet tablou). La fel, prezentarea în proximitatea unui chimval mimetic precum Marin Gherasim a operei lui Florin Mitroi, cu doar trei peisaje esteticoase, irelevante pentru opera lui dramatică (topoare, cuţite, personaje înjunghiate, schimonosite, lovite, strivite), care a avut realmente de a face cu Puterea, este tot o dovadă de indolenţă faţă de artişti, faţă de temă, faţă de spectator. Ion Grigorescu, la rândul său, în ciuda frisonantei pânze Geniul şi epoca (un fel de Zeii lumii moderne, de Orozco, trecut prin foto-pop caustic, una dintre rarele opere extrem de bine alese şi reprezentative pentru perioadă, dar extrem de prost plasată) este prezentat eliptic şi neconvingător, nici la adevărata sa anvergură şi influenţă, dar nici pe adevăratul său rol.
Pe rolul de coloană vertebrală a expoziţiei sunt puşi, absurd, de la intrare, Viorel Mărginean şi Horia Damian (care nu au nimic de a face cu asta sau chiar desfac asta), iar în cap de perspectivă stă Paul Gherasim, cu un enorm ţăran modest, oximoron ce caracterizează de altfel ambiţiile dinăuntrul umilinţei afişate de prologism, dar nu funcţionează altfel decât complezent în relaţia cu Puterea aceea. Fără complezenţe funcţionează însă câteva lucrări, îndeosebi cele două tablouri premonitorii ale lui Teodor Graur (Trei culori – Zonă fierbinte), cu tricolorul topit ca într-o baltă de vopsea, pictate în vara lui 1989, spectaculoasa Compoziţie exasperat-diabolică a Vioarei Bara, un somptuos triumf al răului, care nu umbreşte rezervata, dar percutanta Agresiune a lui Andrei Chintilă (ce-l evocă oarecum pe Florin Mitroi), fabula(toria) Îngerul vacilor de Gheorghe Ilea sau Prim Plan-ul neoexpresionist al lui Călin Beloescu, loc al ruinei sumbre, dar viguroase, aşa cum este şi încâlcita şi încrâncenata Femeie lucrând a Anielei Firon, şi ea unul dintre cele câteva nume ce s-au desprins din magma călduţă a generaţiei sufocante ce-i înconjoară, de la prestidigitaţia nemotivată a lui Gheorghe Raszovszky sau Constantin Cerăceanu la calculul plastic bont al lui Mircea Novac.
Lucrările (600!) lasă loc descoperirii, în hăţişul de platitudini, a unor profiluri ce trebuie reconstituite din tablourile risipite aiurea. Pavel Ilie sau Aurel Cojan se impun de departe drept unii dintre cei mai pasionanţi exploratori, capabili să sape în estetismul timpului şi locului, pentru a scoate la iveală structuri, comportamente, chiar opere. Parţial, Mihai Olos se face remarcat (iar vestita sa Sâmbra oilor poate fi citită ca un palimpsest al parafrazei sale lubric-mioritice în lucrarea din anii 2000 a lui Dumitru Gorzo, Are jailed sheeps zebras?, ambele, deloc paradoxal, din colecția MNAC), umbrit însă de manipularea stridentă la care se dedă expoziţia, prin legarea activităţii sale de un derizoriu şi autointitulat Centru Artistic Baia Mare, alipit istoricei Şcoli de la Baia Mare (la care expoziția se referă, grotesc, drept „așa-zisa Școală de la Baia-Mare“). Aproape exclusiv maghiară, cu o influenţă decisivă asupra modernizării artei din Ungaria, Şcoala de la Baia Mare de la începutul secolului XX este ilustrată (prin Sandor Ziffer etc.) în secţiunea istorică separată a expoziţiei, acolo unde apar, fără nici o raţiune (alta decât calitatea plastică) opere interbelice de Tonitza, Petrașcu, Țuculescu, Ghiață, Brauner (plecat definitiv din România în 1938!) etc. etc. Iar peste ei tronează, apocaliptic, o enormă și odioasă Recoltă realist-socialistă de Eugen Popa, cel mai mare tablou din întreaga expoziție, care strivește totul cu neantul său optimist la comandă. Teza insinuată astfel este cea care se aude frecvent: numai regimul a fost criminal, artiștii și-au făcut doar treaba, cumsecade și profesioniști cu toții, iar unii chiar geniali.
Numai că din expoziție nu se aude vreun scâncet de suferință, ci sunetul de harfă toropitoare al breslei ce-și torcea nepăsătoare fuiorul de privilegii. Iar atunci când da ghionturi, le da confraților, nu regimului, așa cum se întâmplă în remarcabila Recoltă (cu care Ion Bitzan a participat în 1964 la Bienala de la Veneția): un belfer e-ntins pe spate în bena unui camion plin cu grâu (trimitere la Odihna la câmp a lui Baba, mohorâtă ca un priveghi), într-o armonie perfectă de verde, galben și griuri, unde steagul roșu al camionului nu mai trimite la nimic politic, ci este doar culoarea roșie devenită ea însăși steag al libertății totale, dar gratuite, ușor de înțeles din răspunsul pe care mi l-a dat Bitzan atunci când l-am întrebat de ce executa comenzi sociale („artă oficială“). I-am oferit, chiar eu, circumstanțe atenuante, insinuând că fusese presat, că era șantajabil, că primea beneficii dincolo de bani. Mi-a zâmbit cu zâmbetul lui subțire și adolescentin, pus parcă pe șotii chiar și atunci, în pragul morții, și mi-a răspuns simplu: „Pentru că puteam totul“. Da, totul era cu putință. Dar nimeni nu a făcut nimic. Artistul a stat. De partea Puterii. Onestă fără să vrea, expoziția Artistul și Puterea, cu tot bâlciul ei, arată chiar asta. //