Pe aceeași temă
Hawaii, cel mai recent lungmetraj al regizorului Jesús del Cerro, este un film care (te) duce departe; atât prin sonoritatea exotică a titlului, cât și prin lumea pe care o readuce la suprafața timpului nostru, ca pe o Atlantidă misterioasă. „Misterioasă“ fiindcă majoritatea spectatorilor alături de care m-am aflat în sală la premieră erau născuți după ’90 și nu păreau să-și găsească aderența la un univers revolut. Un univers care însă - pe mine și probabil pe mulți din generația căreia îi aparțin - continuă să ne bântuie memoria sau ne frustrează prezentul, ridicând întrebări incomode. (Uneori, chiar întrebări cinematografice, A fost sau n-a fost?.) Filmul duce „departe“ mai ales prin problematică, prin tot ce se degajă ca emoție și situație umană atunci când pui la microscop un compus instabil - „viața în comunism“ - examinându-l prin lentile succesive: iubire, disperare, represiune, sărăcie, minciună, totalitarism, libertate.
Povestea e relativ simplă: o familie obișnuită își vede viața răsturnată în momentul în care i se anunță, printr-un trimis al Ambasadei Americii, că a primit o moștenire în valoare de trei milioane de dolari - ferma Freedom din... Hawaii. În România lui Ceaușescu nu exista proprietate privată. Orice tentativă de a intra în posesia acestei mici averi ar fi atras atenția autorităților și, pe cale de consecință, confiscarea ei de către statul român. Cu excepția cazului în care... beneficiarul ar fi reușit să fugă din țară și să revendice moștenirea de la orice ambasadă americană. Tatăl, Vasile Florescu (Constantin Cojocaru), e precaut și resemnat; după o tentativă eșuată de „evadare“ în tinerețe, de pe urma căreia un frate își pierduse viața, iar celălalt fusese dat dispărut, seniorul, care între timp executase și ceva ani de muncă silnică, știe că iluziile se plătesc scump. Fiul, Andrei Florescu (Dragoș Bucur), beneficiază de atributele tinereții - entuziasmul și indignarea - care-l determină să reia goana după „visul imposibil“, sub privirile îngrozite ale surorii (Rodica Lazăr) și ale cumnatului - membru de partid (Gheorghe Ifrim), dar și cu complicitatea ambiguă a iubitei - turnătoare Ioana Bălan (Cristina Flutur), sub urmărirea permanentă a ofițerului de Securitate (Andi Vasluianu).
Cristina Flutur în filmul Hawaii, regizat de Jesús del Cerro
Hawaii mi-a atras atenția prin câteva ingrediente de calitate: scenariul, muzica (ritmul) și distribuția. Povestea este atent construită, fidelă până la detaliu unei perioade în care represiunea totalitară devenise sufocantă: iarna 1988 - primăvara 1989. Primele imagini ne transpun într-un București cenușiu, parcă decupat dintr-un film alb-negru, populat de blocuri, Dacii și... absențe „dubioase“: nu sunt trecători, nu e lumină, lipsește zgomotul de fond al metropolei, orașul pare o ruină mută după un bombardament atomic. Scenariul corespunde perfect lumii pe care vrea s-o evoce. Replicile sunt simple și dialogul firesc, dând impresia de proximitate afectivă cu un univers, în realitate, epurat de orice afecte. Muzica susține scenariul și urmează expresiv schimbările de situație, stările personajelor. Însă și mai important mi s-a părut ritmul, tensiunea care bântuie până și scenele în care se tace; sunt cadre în care mustește o tăcere feroce, ca aceea a animalelor de pradă înainte să atace o victimă: Securitatea și restul lumii. O lume bipolară, o lume insulară (un arhipelag de singurătăți anonime), o lume daltonistă în care nu poți vedea decât în „culorile“ dictate de Partid. Imaginea (Tudor Vladimir Panduru) completează organic perspectiva regizorului, exploatând gama nuanțelor incerte (negru, gri, cenușiu, vânăt-stacojiu, un galben ca o fiere bolnavă), dar și mizeria, sărăcia care corodează peisajul uman și urban. Distribuția personalizează scenariul. Atunci când chipurile actorilor vorbesc (chiar înainte de a rosti replica), sporește senzația de pătrundere în film, în povestea care te învăluie așa cum te îmbraci cu o haină bine croită. Chiar dacă personajele menite să ilustreze o perioadă istorică anume evoluează mai mult sau mai puțin sub zodia unei tipologii, protagoniștii din Hawaii sunt firești, nu dau impresia că „joacă“ (Cristina Flutur strălucește prin naturalețe), nici de efecte speciale. Suntem ce suntem, lumea e ceea ce se vede. Esențial este, însă, s-o vezi.
Din perspectiva fondului, filmul Hawaii reușește să redea o dublă perspectivă: viața cotidiană în ultimii ani ai comunismului, dar și ceea ce o depășește; viața paralelă la care „captivii“ încearcă să acceadă având chiar iluzia că reușesc ori de câte ori obțin „la negru“ un cartuș de Kent sau BT, un săpun Fa, un detergent bun, o sticlă de Cola sau o cafea naturală, „adevărată“. Nu este ușor să „pictezi“ viața în comunism. Jesús del Cerro are imaginea și detaliul de partea lui, reușind să capteze atmosfera fetidă a anilor ’80 fără să se limiteze la un realism facil. Cotidianul sub asediu are, în ciuda marasmului obiectiv, zonele lui de luminozitate fragilă și de inocență, de speranță, chiar și de umor (însă în tonalități macabre, un fel de realism magic în care zâmbetul îți îngheață într-o grimasă). În același timp, Jesús del Cerro arată că știe să se „joace“ cu detaliul semnificativ, îmbinând ca într-un puzzle practici sociale care și-ar găsi numaidecât locul într-un muzeu al comunismului. Prima scenă dă tonul și reglează intensitatea: Andrei Florescu, ferindu-se să nu fie văzut, recuperează de sub capota unei Dacii un porc sacrificat pe care-l urcă grijuliu pe casa scării până în apartamentul-vizuină unde așteaptă înghețați și speriați vecinii, cu ochii strălucind în așteptarea festinului. Fiecare primește o bucată de carne (învelită în ziarul Scânteia) în schimbul unei contribuții - tot produse de contrabandă, arătând cât de vast era circuitul acesteia în natură; în natura unei societăți denaturate din cauza abuzurilor și a lipsurilor.
Dragoş Bucur în filmul Hawaii, regizat de Jesús del Cerro |
Jesús del Cerro filmează veridic fără să cadă în plasa morbidității inerente epocii. Pe principiul mai puțin sugerează mai mult (less is more), regizorul are încredere în ceea ce-i oferă realitatea; o realitate care „ne vorbește“ atunci când e surprinsă în esențial. Ai impresia că privești prin lentilă o lume supusă unui teribil experiment, în care rămășițele a ceea ce numim umanitate se luptă să supraviețuiască. Însă, așa cum un animal sălbatic ajunge să se obișnuiască după o perioadă în captivitate, la fel supraviețuirea în comunism, deși mereu supusă riscului, se domesticește, găsește alternative care devin practici comune (subversive dar, totuși, obișnuite); filmul dezvăluie mecanismul prin care se naște o societate paralelă, cu oameni care se dedublează, victime și călăi în roluri interșanjabile, mânuite de un maestru-păpușar cu multe brațe și sfori: Securitatea.
Este interesant că o astfel de lume, coruptă până în ADN-ul ei, reușește în momente excepționale să producă mutații salvatoare, înmuguriri ale umanului care supraviețuiesc înghețului totalitar: solidaritatea, nevoia de libertate, foamea de sens. Și aici e marea reușită a filmului, pariul câștigat al regizorului care, depășind categoria „încă un film despre comunism“, reușește să aducă ceva cu totul nou: să facă saltul spre transcendent, să se ridice de la pământ (de la cotidianul mizerabilist), așa cum va reuși în final Andrei Florescu să traverseze Dunărea cu balonul. Și asta nu prin dialoguri pompoase, ci printr-o suită de momente care se petrec în tăcere - o tăcere saturată de speranță. Asistăm la nașterea unei „insule“ secrete, o utopie temporară în care o nevoie interioară profundă întoarce acele de ceasornic ale istoriei în sens invers, mobilizând energiile unor „suflete moarte“ într-un demers colectiv, terapeutic, răscumpărător: familia și vecinii confecționează împreună balonul.
Hawaii m-a dus cu gândul la Furtuna lui Shakespeare. Patruzeci de ani de comunism sunt, să recunoaștem, o teribilă furtună. În furtună, vizibilitatea scade, disperarea urlă, valorile se scufundă. Însă undeva, în întunericul istoriei, ne așteaptă o insulă. Insula e stăpânită de un duh rău, un Caliban (totalitarism, Securitate, răul nu are identitate și tocmai de aceea își schimbă mereu numele). Dar în Insulă se va găsi întotdeauna și un om bun, un spirit călăuzitor, ca Prospero (superb interpretat în film de Constantin Cojocaru, un virtuoz al emoției și al expresivității) și un Ariel gata să sacrifice totul pentru a fi eliberat... Suntem deja în primăvara lui 1989. La doar câteva luni, regimul Ceaușescu avea să se prăbușească. Operațiunea balonul (cum e numită în dosarul de Securitate) se petrece sub semnul incertitudinii și al urgenței. „Ce ești gata să faci“, întreabă tatăl. „Orice“, răspunde fiul.
Lungmetrajul lui Jesús del Cerro e construit cu artă după un plan meșteșugit, întocmai ca un balon care, pentru a zbura, trebuie să aibă toate piesele la locul potrivit. Apoi, balonul mai are nevoie și de combustibil pentru a se ridica de la pământ. Filmul are suflu, degajând o respirație amplă și caldă, copleșitoare prin emoția și autenticitatea care conduc jocul actorilor. Hawaii este o parabolă despre „pământul făgăduinței“, dar și despre ținutul misterios al libertății interioare, pe care noi, cei care astăzi trăim într-o lume „fără frontiere“ și cu spații Schengen, nu mai suntem dornici să-l cucerim. Hawaii este și despre insulele care suntem, fiecare dintre noi, legați de semeni, într-un ocean de timp care se poate numi înstrăinare sau solidaritate. „Stă în puterea noastră să alegem“, spune personajul Andrei Florescu. Chiar și atunci când e imposibil, pare să completeze regizorul cu o ultimă imagine, a balonului care, deși însemnat cu secera, ciocanul și portretul lui Ceaușescu, traversează cerul spre libertate.