Pe aceeași temă
Spectacolul timișorean după proza de debut a scriitoarei Herta Müller, Ţinuturile joase, își depășește semnificația culturală și artistică, fiind consonant cu atitudinea civică a cunoscutei autoare, mereu în apărarea libertății și a drepturilor omului.
Într-o perioadă fastă a biografiei sale – cea prezentă- ce duce mai departe câștigurile artistice și culturale ale trecutului imediat, Teatrul German de Stat din Timișoara are pe afiș un titlu, din multe puncte de vedere, semnificativ. Fiindcă spectacolul Ținuturile joase, după volumul de povestiri al Hertei Müller, laureată Nobel în 2009 (Editura Humanitas, traducere Al. Şahighian), nu e doar o reușită artistică, ci are și darul să indice într-un fel aspirația înaltă, pe care orice instituție culturală care se respectă o are, aceea de a propaga noțiuni morale, cum ar fi, de exemplu, demnitatea, călcată în picioare în comunitatea bănățeană evocată de autoare, supusă umilinței și privațiunilor.
Se încumetă să transfere acest mesaj, din proza bogată în referințe autobiografice a celebrei autoare, o echipă ilustră, formată din Niky Wolcz ca regizor, Helmuth Stürmer ca scenograf, nu doar înrudiți spiritual cu scriitoarea, aparținând aceleiași comunități etnice, ci și capabili să deslușească în lumea Ținuturilor joase, și dincolo de ea, un univers de umanitate mult mai vast, în care ne regăsim, cred, fiecare dintre noi, șvabi sau nu. Așadar, dacă specificul local și memoria subiectivă, în fine, dacă atmosfera satului șvăbesc evocat e punctul de pornire, poate chiar sentimental al acestei întreprinderi, universalitatea trăirilor și a concluziilor e punctul de sosire pe care îl aplaud.
Văzut în cadrul unei manifestări ce s-a chemat Teatrul German din Timișoara în context european, la care au participat și mulți oaspeți străini, de la austrieci la sârbi și bosniaci, spectacolul devine cu atât mai relevant nu doar pentru ce ne desparte, ci și mai ales ce ne unește în Europa modernă, fără granițe și xenofobii. Personal, am trăit revelația faptului că și ei, nemții, oricât de nemți au fost, trăiau aceleași mizerii ca și regățenii sau moldovenii, ca noi toți, aruncați de istorie pe malul stâng al unui zid discriminator. (Coincidență, când ne-am aflat la Timișoara, tocmai soseau pentru muzeu bucăți din Zidul Berlinului, relicvele care fac bine la casa orișicui împotriva uitării.) Există totuși un plus de tragism în soarta acestei populații, evocate aici, fiindcă deportările în Bărăgan sau emigrația au fost „privilegiul“ lor. Ce povestește Herta Müller în cartea ei de debut e tocmai de aceea îmbibat de nostalgia casei din inimă, cum zice Niky Wolcz într-un interviu, pe care orice dezrădăcinat o are la purtător, casă care nici atunci și nici după nu mai semăna de fapt cu ea însăși. Înstrăinarea devine astfel sentimentul copleșitor, atât în fața cutumelor alterate de vremuri („lumea asta pare de nerecunoscut“), ca și în fața destinului care a produs pentru mulți o ruptură definitivă. El ajunge la noi printr-un joc multiplu, fragmentat, de planuri și timpi ai acțiunii, fulgurații ale unui ceas al inimii care bate împotriva uitării, necruțător cu orele istoriei. Prevalează visele urâte, coșmarurile și sunt mai rare amintirile duioase ale copilăriei și tinereții care îndeobște domină asemenea evocări, semn că rănile nu s-au închis și un soi de năduf răbufnește la marginea atâtor vieți distruse. Cu siguranță, mutilarea sufletească de care a avut parte copilul din carte (Herta însăși), prin ochii căruia e privit trecutul, își spune cuvântul, așa încât chiar și jocurile copilăriei sau poznele școlarului au culoarea cenușie a atmosferei generale, sufocante, dominată de imaginile grotești de la înmormântări sau petreceri rurale, de promiscuitatea traiului cotidian, unde poezia rezultă din scene precum cea de la baia comunală, în care își amestecă „tăiețeii“ generațiile familiei, sau aceea a mușcatelor plantate în oalele de gătit.
Dacă, din când în când, mai răzbate câte un dans popular sau o muzică adevărate, iar eroina îmbracă în final costumul șvăbesc, ceea ce ne urmărește e de fapt chipul ei peste care cad bulgării de pământ dintr-un splendid cadru de film sugerând o simbolică înmormântare (film: Bogdan George Apetri). De fapt, imaginile filmate în satul natal al autoarei, Niţchidorf, urmăresc să pună față-n față locurile reale cu cele imaginate, cum mărturisește regizorul, excepție fiind acest cadru evocat și poate încă unul-două reținute, precum imaginea fetiței în zbor pe deasupra turlei bisericii. În rest, scena și ecranul se completează benefic, iar decorul sintetic al mereu inspiratului Stürmer adună ca într-o lanternă magică elementele unui univers când realist, când oniric, expresiv și funcțional. Astfel că, în băltoaca din avanscenă, cât se poate de realistă, semn al izolării, tronează suprarealist leșul unui cal ce pare că mai respiră sau pâlpâie un televizor, pe aici trecând și nebuna satului spre lumea ei de fantasme ce se prelungește în imaginile filmului din fundal. Scenariul, alcătuit de Valerie Seufert cu unele stângăcii, nu împiedică totuși compoziția scenică să-și dezvolte structurile complicate, chiar dacă uneori redundante, pusă-n operă de actorii dăruiți din distribuție. Ei realizează portrete grăitoare din doar câteva gesturi sau replici, performând cu atât mai mult cu cât dramaturgia nu le dă voie să dezvolte trăiri sau acțiuni, fiind extrem de minimalistă. Sunt și interșanjabili, jucând mai multe roluri, unii dintre ei. Îi vom numi așadar pe toți, în ordinea indicată de afiș, începând cu Eszter Tompa, în rolul fetiței care povestește, și continuând cu ceilalți: Mara Bugarin, Ioana Iacob, Radu Vulpe, Ida Jarcsek-Gaza, Franz Kattesch, Enikö Blénessy, Daniela Török, Anne-Marie Waldeck, Paul Cebzan, Alex Halka, Silvia Török, Tatiana Sessler, Horia Săvescu, Rareș Hontzu, Boris Gaza, Aljoscha Cobeț, Olga Török, Isolde Cobeț, Dana Borteanu, Florina Birta, Oana Vidoni. //