Pe aceeași temă
Pentru prima dată după avangarda istorică din preajma primului război mondial, arta ajunge să fie literalmente ariergarda unor forțe militare reale care ocupă, democratizează, administrează, reglementează și normalizează situațiile aberante generate de radicali și retrograzi de toate confesiunile, în țările aflate sub tiranii locale până mai ieri.
dOCUMENTA(13), așa și doar așa, ca un logo fix, a trebuit să fie scrisă și transmisă pretutindeni titulatura ediției din 2012 a celei mai importante manifestări de artă contemporană din lume, Documenta de la Kassel, unde, pentru 100 de zile, pot fi văzute lucrările a 200 de artiști care dau direcția și înțelesul creației vizuale actuale. Carolyn Christov-Bakargiev, curatoarea acestei ediții, faimoasă prin declarația că, pentru ea, nu există diferențe fundamentale între oameni și câini (ceea ce a făcut să se vorbească despre această ediție ca Dogumenta), a impus formula de brand pretențios unei manifestări artistice cu, probabil, cel mai modest nume cu putință.
Precum iPhone 5, dOCUMENTA(13) a fost un bluff aprig pompat. În ambele cazuri, cifrele stau mărturie, așa cum stau mărturie, tot ele, cifrele mari, la erorile și ororile prezente, de la trilioanele cheltuite pe războaie la milioanele de hectare de gheață polară topită. Cifrele mari au mistica lor inefabilă, fascinează și determină acțiunea, creșterea lor fiind un scop în sine. dOCUMENTA(13) a atins cifra de 887.000 de vizitatori, un record absolut pentru o manifestare de artă contemporană, care o propulsează în Guinness Book drept cea mai mare tartă cu artă din lume. E un record mai ales pentru o manifestare (pretins) noncomercială care, la această ediție, a militat explicit pentru arta critică, socială, politică, printre altele făcând din Afganistan nu doar un subiect, ci și un avanpost al Documentei. Pe lângă cei câțiva artiști afgani expuși la Kassel, o întreagă secțiune a expoziției a funcționat la Kabul, unde au fost expuși 30 de artiști locali și străini. Ei au adus peste 70.000 de vizitatori la suma totală a Documentei, arătând că Afganistan a reintrat în rândul lumii, că este frecventabil, deschis turismului cultural, ca și Alexandria, orașul egiptean al facebook-revoluției recente, în care funcționa o altă secțiune paralelă a Documentei. E adevărat că totul pare un îndemn la consumarea turistică a acelor regiuni tulburate de conflicte, în care arta vine să demineze terenul (mental), prima după militarii occidentali pacificatori, dar la fel de bine înarmată cu intenții bune și cu arme (conceptuale) performante.
Cu acest desant subtil propagandistic, arta își regăsește statutul de (avan?!)gardă. Avangardă a comerțului însă, căci, în ciuda camuflajului artei sociale, politice, critice, îndemnul la consumul cultural-turistic spre oazele exotice cu răni deschise (supurând plăcut pentru cele două urechi stângi ale artei actuale), este tot comerț. Comerț umanitar, prodemocratic, la fel ca și războiul căruia-i succede. Pentru prima dată după avangarda istorică din preajma primului război mondial, arta ajunge să fie literalmente ariergarda unor forțe militare reale care ocupă, democratizează, administrează, reglementează și normalizează situațiile aberante generate de radicali și retrograzi de toate confesiunile, în țările aflate sub tiranii locale până mai ieri.
Dacă, în urmă cu două ediții, Documenta patronată de curatorul Okwui Enwezor era dedicată practicilor neocolonialiste curente, acum, devenită instrument aseptic în mâna celor buni ce democratizează lumea rea, arta și-a pus cascheta-curcubeu, de colonist pacific al diversității. Critică față de cei răi, arta este de partea bună a forței, dă o mână de a(j)utor la reconstrucția instituțiilor, a prestigiului, a valorilor. Și, pe urma acestora, a afacerilor, a pieței, a producției. E ceva deplasat în asta?! Arta s-a dovedit, în timp, un perfect afânător social: educă, ajută la integrare, la terapie, la promovare, aduce public plătitor, construiește rețele de sprijin pe estetici relaționale, intră pe bursă și devine instrument financiar pentru investiții profitabile, face spectacol la premii și audiență TV și e, pe scurt, o aliată fidelă a capitalului, a corporațiilor. O aliată cu atât mai fidelă cu cât pe corpul ei sunt mâzgălite, cu tot felul de materii imunde, măscări multiple la adresa banului și autorității, ca să pară cât mai detracat camuflată-n detractare. Ce poate fi mai adevărat și mai frumos decât o artă pe care te poți bizui că, deși îți arată posteriorul gol, îți vrea, totuși, binele și îți face chiar interesul (iar în treacăt îți sugerează cu cine să votezi, așa, neinvaziv)?! Arta a renunțat salutar la conceptul și practicile frumosului estetic de câteva decenii și a îmbrățișat, stângist (dar nu stângaci), frumosul moral, convingerile democratice și bunele intenții. E probabil deplasat să reproșezi cuiva care s-a dedicat binelui că ar trebui nu doar să gestioneze, ci și să-și chestioneze propriul concept de bine, înainte de a anihila conceptul rău al celuilalt, și că patosul moral poate fi doar o acoperire pentru lipsa de discernământ sau pentru ipocrizie, sau că, precum în cazul de față, gravitatea subiectelor noncomerciale poate fi doar o pâclă subțire ridicată deasupra reflexului de aservire a artei contemporane intereselor politice și comerciale ale factorilor de putere. Arta avangardistă, apostol hirsut al rebeliunii fără ieșire și fără compromis, sigur se răsucește-n mormântul ei, acolo, momaficată cum e ea, la vederea acestei arte neoavangardiste, apostol șic al rebeliunii cool, mercenar cu mască de victimă al unui sistem hulit cu drag.
Plasture factice peste tumori incurabile, arta politică este, probabil, cea mai denaturată formă de supraviețuire a avangardismului. Spre deosebire de avangardă, care era singură împotriva tuturor, luptând pentru a-și păstra dreptul inalienabil (formulat ca atare de către Tristan Tzara) de a se contrazice mereu, arta politică de acum este înregimentată, solid, de partea binelui, de partea binelui definit de către cei puternici, pe care nu-i contrazice, ci-i servește, profesionist, cu modele de frondă salonardă. Cinismul acestei tehnocrații artistice nu exclude infantilismul, ca în cazul de față, al Documentei, care se vrea brand solid, corporatist și totodată critică acerbă, antisistem, propagând un text tip „Third World“ cu mijloace „First Class“, fără să vadă vreo incompatibilitate aici.
Infantilismul devine strident în rotonda din Fridericianum, acolo unde, sub titulatura de Creier (The Brain) se află un amalgam de exponate care, pasămite, dau motorul conceptual al întregii expoziții: remarcabile printre piesele din acest puzzle sunt câteva statuete bactriene, „prințese“ minuscule vechi de peste 4.000 de ani, care au dat fiori estetici curatoarei și publicului, deprinși de decenii cu frumusețea pură a poantelor artei conceptualiste, dar dezarmați acum, în fața frumuseții filigranate - fără egal în istorie până la prospețimea kitsch a bibelourilor de Meissen - a acestor jucării pentru colecționari rafinați, al căror surprinzător realism și decorativism nu are nimic în comun cu, de pildă, formele electrizant-geometrice ale idolilor cicladici din aceeași vreme. Dar idolii cicladici nu aveau ce căuta în Creierul Documentei 13, pentru că ei vin din compromisa Grecie a huzurului nepenalizat, care a stors tot ce se putea stoarce din patrimoniul ei cultural antic și tot a dat faliment, în timp ce drăguțele prințese bactriene vin din Afganistan, de acolo de unde vine falimentul inavuabil al întregii perspective politice occidentale asupra binelui.
Fetișizarea indiscriminată a frumosului dublat politic continuă în „Creier“ cu prezentarea unei tipice naturi moarte de Giorgio Morandi, cu diverse sticle și recipiente, lângă care, în mod penibil și pseudorevelator științific, sunt prezentate toate acele sticle și recipiente reale, provenind din atelierul artistului, colecționate și ele și așezate cam în același fel în care apăreau în tablou! Grotescul acestui fetișism este atins în seria de fotografii de război făcute în 1945 de Lee Miller în apartamentul berlinez al lui Hitler, în care fotografa se pozase, triumfătoare, făcând baie în cada dictatorului și executând diverse exorcisme, împreună cu prietenul ei, în ambianța (de fapt stupid burgheză) a locuinței celui mai urât dintre pământeni. Și pentru a fi clar că totul poate fi colecționat și că arta e o problemă de colecție, de fixație maniacală necrofagă, curatoarea Documentei a ales să prezinte, ca și în cazul sticlelor lui Morandi, și prosopul de baie din fotografiile lui Lee Miller, cu monograma lui Hitler la vedere. Totul se conservă, nimic nu se pierde, totul are un preț și ca atare și sens. Conservatorismul acesta strident comercial, în ciuda blindajului său pseudoumanist sau pseudoscientist, și care demontează pretenția criticistă a Creierului expoziției, este vădit și într-un alt punct forte al chintesenței ideatice din rotonda de la Fridericianum, acolo unde sunt expuse lucrările unui mare artist progresist afgan contemporan, care încearcă să depășească fundătura culturală talibană, făcând, împreună cu studenții săi, replici după ceramica străveche descoperită pe teritoriul Afganistanului, extrem de asemănătoare cu pastișele gen Cucuteni cu care se îndeletnicesc câțiva ceramiști români actuali și care le comercializează amatorilor (în general străini) de suveniruri locale „autentice“.
Arta ca sport mental auxiliar turismului cultural nu este singura modalitate de a încuraja/aservi fragilele democrații orientale. Cel mai bombastic premiu de consolare de acest fel îl capătă, tot în rotonda ideilor primite de-a gata, un alt artist afgan, Yusuf Asefi, și el un recordman de Guinness Book prin faptul, intens mediatizat, că, pentru a salva tablourile galeriei naționale din Kabul care nu erau conforme cu preceptele talibane, le-a luat acasă (fiind conservator al muzeului), pictând peste ele (nuduri, portrete, ce-or fi fost) propriile peisaje mălăiețe, sub pretextul că le restaurează. Anecdotă cu iz de fabulă ce trece drept concept, fapta de vitejie este pusă-n off-side, totuși, la Documenta, prin expunerea nu a unuia dintre cele 80 de tablouri salvate de către Yusuf Asefi (statutul lor de capodopere fiind mai mult decât improbabil), ci a unui tablou propriu, o pânză bleagă peste care trece-n fugă pe pustii duhul lui Van Gogh, un tablou mort, pe care nu îl aduce la viață nici măcar descrierea acțiunii eroice a autorului, de pe eticheta de alături.
(Continuare în numărul viitor)