Pe aceeași temă
Pe 1 ianuarie s-a stins din viaţă poetul Traian T. Coşovei. Avea 59 de ani.
Pentru mine, dacă mă gândesc la Cenaclul de Luni de la finele anilor ’70, prima figură care-mi vine în minte spontan este cea a lui Traian T. Coșovei. Un amestec spumos de băiat (bun) de cartier și de gentleman închipuit, un fel de proletar cu aere de aristocrat deghizat, cu trupul lui firav, cu ochii lui albaștri și triști și cu freza lui blondă, plin de o vervă nebună, mereu pus pe glume și șotii, Traian era pentru mine un adevărat personaj, unul plin de culoare și în același timp inclasabil. Îmbrăcat mereu cu o anume căutare, în pas cu moda tinerească cea mai teribilistă, uneori cu inele șocante pe degete și cu pantofi ascuțiți în picioare, Traian era un dandy de București, căruia-i plăceau băuturile rare, ciocolata și parfumurile de marcă, fetele frumoase și inabordabile, neologismele dintr-o lume occidentală îndepărtată și liberă, și mai ales poezia. Poezia pe pâine studențească și navetistă, poezia la o lungă bere ieftină și boemă, poezia care cucerește și recucerește femei și iubite, poezia dimineața, la prânz și seara, poezia ca un mod de practicare intensă a prieteniei, poezia ca un fel de a fi zi de zi și continuu în lume, poezia ca o formă discret-supremă și rafinat-derizorie de existență, care face realul suportabil...
Dintre corifeii Cenaclului de Luni, cu care împărtășea aceeași pasiune pentru poeții americani ai generației beat, aceleași lecturi devorante din toată poezia modernă universală și aceleași discuții interminabile, Traian era poate „copilul (cel mai) teribil“ al Generației ’80: ludic și ironic pe cât tandru și uneori pesimist, ancorat în cotidianul brut pe cât visător și uneori vizionar, inventatorul celor mai năstrușnice și mai uluitoare metafore din câte mi-a fost dat să citesc și să aud, el era parcă poetul cel mai poet dintre noi, liricul cel mai liric, identificat în întregime cu propriul său stil. Într-atât, încât acest stil poetic, inventat inițial de Traian – plin de concepte urbane și de noțiuni științifice, de nume de mărci de mașini, produse cosmetice și industriale, de gadgeturi de civilizație, cu trimiteri la benzi desenate și la cultura americană în general –, stilul acesta a devenit finalmente „stilul ’80“. Apărut în volumul său Ninsoarea electrică din 1979, stilul acesta s-a transformat ulterior în marca înregistrată, ușor recognoscibilă, a „Generației“, din care s-au înfruptat mulți.
„Cruciat al ideii sfinte de Coca-Cola“, cum se definea singur cu umor, Traian T. Coșovei a fost poate și „ultimul mare romantic“ al aceleiași Generații pe care a marcat-o indelebil: cu o poftă enormă, debordantă, de scris, publicând nu mai puțin de 20 de volume de poezie, spumos și „nu lipsit de profunzime“, cum scria N. Manolescu, Traian ascundea un mare sentimental în spatele acrobațiilor sale verbale vertiginoase. Găsindu-și stilul, muzica proprie și universul imaginar încă de la primul volum, Coșovei a reușit să se copieze pe sine însuși cu grație până la sfârșit și să acopere, sub o „sensibilitate metaforică“ excepțională, o mare, incurabilă melancolie. Ca un trubadur modern, capabil să inventeze imagini surprinzătoare și ingenioase pentru drame și suferințe, Coșovei a reușit să se apere, să se protejeze, să se consoleze de existență prin propriul său manierism poetic - un manierism strălucitor.
Autor al celebrei sintagme „o nouă sensibilitate poetică“, care a definit pentru mulți poezia Generației ’80, Traian T. Coșovei a fost și un om generos. Textele sale despre poezia congenerilor săi, scrise înainte și după 1989, sunt printre cele mai bune exegeze de acest fel, pentru că sunt scrise dinlăuntrul poeziei, cu empatie și înțelegere. Mai puțin obsedat de măreția propriul său eu ca alți colegi corifei, Coșovei a avut cultul prieteniei, nu doar în tinerețea lui cenaclieră, ca noi toți, ci până în adânca maturitate, semnând cărți de grup, precum celebrul volum Aer cu diamante din 1982, dar și alte numeroase volume ulterioare de și cu prieteni tineri poeți. Dacă „poetica prieteniei“ face parte din definiția culturală a Generației ’80, cum s-a observat, ilustrând un tip anume de coerență interumană și un model de inserare creativ-emulativă în realitate, atunci exemplul lui Traian T. Coșovei - un „cavaler al prieteșugului poetic“ neobosit – chiar a contat.
Fermecător și teribilist, boem incurabil și „beatnic neresemnat“, echivalându-și parcursul existențial numai și numai cu poezia, Traian T. Coșovei ne-a părăsit de curând pentru întâlnirea cu eternitatea: „Moartea e prima fată pe care o înveți să sărute“ sau ultima...