Pe aceeași temă
Între 14 şi 25 mai, la Cannes are loc cea de-a 67-a ediţie a Festivalului Internaționalde Film.
Festivalul Internațional de Film de la Cannes a debutat oficial anul acesta cu pelicula Grace de Monaco (regia Olivier Dahan, 102 min.), având-o pe Nicole Kidman în rolul titular și pe Tim Roth în rolul Prințului Rainier. Filmului i s-a acordat doar onoarea de a deschide festivalul, fiind în afara competiției. Va avea cu siguranță succes de public, pentru că, deși au trecut 60 de ani de când Grace Kelly a câștigat Premiul Oscar pentru cea mai bună actriță (în filmul The Country Girl, regia George Seaton, 1954), povestea tinerei americane care a lăsat Hollywoodul pentru a deveni prințesă este poate una dintre cele mai frumoase povești de dragoste ale secolului XX.
Insă nu la fel de încântată este Familia Regală de Monaco, care, la începutul anului 2013, s-a dezis oficial de proiectul cinematografic pe care l-a descris ca fiind inexact din punct de vedere istoric. După numeroase solicitări de a revizui scenariul, Familia Regală din Monaco consideră filmul o simplă ficțiune. Nicole Kidman și-a apărat participarea în acest proiect, declarând că intențiile echipei artistice nu au fost de a realiza un film biografic sau un docu-fiction, ci de a prezenta un moment din viața unei femei puse să aleagă între a se întoarce la Los Angeles pentru a juca în noul proiect al lui Alfred Hitchcock (care se pregătea în 1962 să filmeze Marnie) și a rămâne în Monaco - principat amenințat cu anexarea de către Franța.
În povestea de dragoste a celor doi, Grace și Rainier, Festivalul de film de la Cannes – mai precis ediția din 1955 – a avut un rol hotărâtor. Grace a venit pe Riviera franceză fiind invitată de festivalul de film. În una dintre zile, s-a hotărât să viziteze împrejurimile și a ajuns cu mașina în Monaco, unde îl cunoaște pe Prințul Rainier. În mai puțin de un an, cei doi se căsătoresc.
Filmul a dezamăgit publicul de experți acreditați la Cannes. Cronicile nu au fost deloc politicoase. Însă locuitorii din Cannes au așteptat cu interes filmul, mulți dintre ei fiind figuranți la turnarea acestuia. Intenția lui Olivier Dahan a fost aceea de a face un film despre o femeie modernă care se luptă să găsească un echilibru între familie, soț și carieră; un film construit după regulile cinemaului și neimplicând obiectivitatea istoricului sau a jurnalistului în construirea poveștii.
La Cannes, poveștile de pe ecran sunt dublate de prezența unor oameni care spun povești. I-aș aminti aici pe Sophia Loren și pe Yves Manciet. Dacă primul nume vă spune multe, al doilea cu siguranță nu sună cunoscut nimănui. Și totuși este și el un fel de star, singurul fotograf în viață rămas din echipa de șase fotografi acreditați pentru prima ediție de festival, în 1946. Azi, la vârsta de 89 de ani, Yves Manciet a fost celebrat în mod oficial, făcându-i-se un loc în spațiul dedicat fotografilor profesioniști, care azi, la ediția a 67-a de festival, depășește 400. A încetat să mai fotografieze Cannesul în timpul festivalului de film în 1962. Doar în 1997 s-a mai întors pentru un angajament punctual cu revista Paris-Match, care îl rugase să colaboreze oferindu-și serviciile și expertiza cu ocazia celebrării a 50-a ediții de Cannes. A fotografiat peste 300 de staruri internaționale (Henry Fonda, Gary Cooper, Romy Schneider, Sophia Loren, Jean Cocteau), dar nu-l poate uita pe primul: Maurice Chevalier. Locul său preferat de a prinde starurile era plaja Hotelului Carlton, un loc pe care și azi îl recomandă tuturor fotografilor veniți la Cannes.
Nicole Kidman şi Tim Roth la Cannes |
Sophia Loren este prezentă la Cannes ca invitat special, în secțiunea Cannes Clasic, unde rulează filme ce deja fac parte din istoria cinematografiei. Partea bună este că aceste filme imprimate pe peliculă sunt restaurate, cum este și cazul Nunții în stil italian (regia Vittorio de Sica, 1964). Procesul de restaurare este unul foarte costisitor și foarte migălos, așa că e nevoie de contribuția multor instituții și laboratoare profesioniste pentru ca filme realizate cu 60–70 de ani în urmă să fie recondiționate și pregătite să mai înfrunte timpul încă măcar o jumătate de secol. Pentru filmul lui De Sica, unde Sophia Loren îl are ca partener pe Marcello Mastroianni, au contribuit Surf Film – Cinemateca di Bologna, Technicolor Foundation for Cinema Heritage, Memory Cinema și Laboratoarele L’Immagine Ritrovata.
Marcello Mastroianni este omniprezent la Cannes, afișul ediției 2014 avându-l pe el ca imagine și fiind vizibil peste tot, de la banner-ul mare care îmbracă Palatul - centrul nervos al Festivalului, unde se află sălile Lumière, Buñuel și Debussy, dar și în magazinele și cafenelele din tot Cannesul. Mastroianni a făcut și el istorie la Cannes, filmul La Dolce Vita (regia Federico Fellini) câștigând ediția din 1960 a festivalului, fiindu-i decernat Palme d’Or. Filmul a fost aspru condamnat de Biserica Catolică, fiind văzut ca o parodie la a doua venire a lui Hristos pe pământ. Filmul a avut un tratament aspru în Spania, unde a fost interzis până în anul 1975.
Întrebată despre partenerul ei din Nuntă în stil italian, Sophia Loren a început să plângă în timpul Masterclass-ului de trei ore, la care au participat 450 de spectatori: „Îl port în inimă. Când am ajuns la Cannes și am văzut superbul afiș cu Marcello, am fost profund emoționată. Îmi ține companie. Am trăit atât de multe lucruri minunate împreună“. Prima actriță străină care a ridicat Premiul Oscar pentru cea mai bună interpretare feminină înainte să fi împlinit 30 de ani, Sophia Loren, a vorbit despre filmele ei, despre marii regizori cu care a lucrat, iar apoi a răspuns întrebărilor venite din public. Lumea a fost interesată să afle cum la 27 de ani a jucat în La Ciociara – filmul lui De Sica, cu care a colaborat de 14 ori – rolul unei femei de 50 de ani. „Când am înțeles că trebuie să fiu o femeie de două ori mai bătrână decât eram eu, i-am spus lui Vittorio că Anna Magnani ar fi cea mai potrivită pentru rol. De Sica mi-a spus că fusese deja la ea, că refuzase spunând: «Dar de ce nu o iei pe Sophia Loren?»“. Iar restul este istorie... cinematografică.
Anul acesta, selecția oficială numără 18 filme, cu două mai puțin decât anul trecut. Dintre aceste aș aminti: The Homesman (regia Tommy Lee Jones, cu Hilary Swank și Meryl Streep) – o dramă western și The Search al regizorului Michel Hazanavicius, care a adus pe covorul roșu cel mai tânăr actor, Abdul Khalim Mamatsuiev, de numai 10 ani. The Search este un film despre Cecenia, un film pentru care regizorul mărturisește că n-ar fi reușit să adune bani și să-l facă, dacă n-ar fi fost Oscarul luat acum trei ani pentru Artistul, acel film alb-negru care aduce un omagiu erei filmelor mute din anii ’20.
Juriul de competiție este format din: Jane Campion (producător și scenarist din Noua Zeelandă) - președinte și Sofia Coppola, William Dafoe, Gael Garcia Bernal, Carole Bouquet (actriță franceză), Leila Hatami (actriță din Iran, ale cărei prezențe pe covorul roșu sunt mereu asortate cu o eșarfă care îi acoperă capul), Jeon Do-Yeon (actriță din Coreea de Sud), Jia Zhangke (producător, regizor și scenarist chinez) și Nicolas Winding Refn (producător, scenarist și regizor danez).
Despre palmaresul ediției, în numărul viitor. //