Pe aceeași temă
Într-o țară condusă încă de vânători împătimiți ar merita să ne întrebăm mai serios ce le mână degetele, atât de versatile, pe trăgaci. E doar un hobby cu aromă de moarte? La prima vedere, nu diferă prea mult de o vioaie întrecere alături de sălbăticiuni de tot soiul – pe măsura însuflețitoarelor cântece de corn ale breslei. Prea ușor uităm, însă, că vânătoarea nu e o competiție sportivă, ci o hăituire unilaterală. Vânătorul are o poziție net privilegiată: e decisiv mai bine înarmat, succesul său depinde de o pricepere nepretențioasă, iar amenințările din partea prăzii sunt, în cel mai rău caz, minime – deznodământul fatal e doar o chestiune de timp pentru vânat. Șansa potențialelor victime ține, în cazuri fericite, de avantajele locului – o pădure prea stufoasă, de pildă, ori niște râpe mai greu accesibile – sau de șovăiala unui vânător nu suficient de pornit, dispus, fără destulă încăpățânare, să se întoarcă acasă cu mâna goală. Dar ce nu a reușit azi unul va sfârși mâine altul – supraviețuirea echivalează, de cele mai multe ori, cu o scurtă păsuire, ca într-un război prelungit. Vânătorul zace, în acest timp, fără griji în vârful piramidei prădătorilor. Ce face el par să facă toate speciile carnivore: le devoră pe cele ceva mai vulnerabile – în cazul său favorabil, de armurier de succes, toți ceilalți sunt mai slabi. Așa încât doar pofta sa (împănată cu rațiune) are ultimul cuvânt în reglajul diferitelor ecosisteme. Dacă n-ar avea, din când în când, și avocați printre semenii vânătorilor, destule specii ar fi deja doar o amintire. Pe de altă parte, cum azi abatoare ultramoderne ne furnizează nenumăratele cărnuri de consum, vânătoarea e deja cu precădere un divertisment. Vanitatea țintașului, fiorii de gonaci, gustul permis al sângelui, prestigiul trofeelor – nu tocmai foamea îi determină mecanismul agresivității. De fapt, vânătoarea e adânc înrădăcinată în civilizația umană – îi regăsim resorturile departe de banalele ei ritualuri, ca un arhetip operant unde te aștepți mai puțin. Cu atât mai mult cu cât mentalitatea cinegetică nu exprimă doar raporturile cu alte feluri de vietăți – saltul de la animal la om e ușor când vine vorba de victime: ne hăituim semenii, la nevoie, ca pe bestii. Dincolo de ritmul alert al unei curse – în ambele sale înțelesuri –, nu avem de-a face decât cu execuții în mișcare, cu ținte potențial mobile, nu legate precum condamnații legii.
Recentul Safari al lui Ulrich Seidl ne ajută să demitizăm și mai mult această relaxantă vărsare de sânge. Urmașii nepriceputului Freischütz veniți în Africa după prăzi exotice beneficiază de avantajele lunetei – o superioritate tehnologică care a întreținut o semnificativă revoluție antropologică: azi înțelegem altfel forța decât pe vremea romanilor. Când ucidem, nu mai trebuie să simțim neapărat răsuflarea agoniei, nu ne mai împroașcă sângele, nu ne mai temem de imprevizibila încleștare a trupurilor, nu mai depindem de promptitudinea mușchilor. Trebuie doar să nu ne tremure mâinile – cu un trepied e și mai sigur. Și să ne apropiem, la nevoie, cu un pic de grijă, încât să nu fim zăriți prematur de cei oricum lipsiți de o privire pe măsura lunetei urzite de priceperea specială a omului. Așa depărtați, nu mai părem o primejdie – surpriza e primul element al succesului nostru. Al doilea e lipsa de apărare în fața glonțului: nu există zale naturală suficient de protectoare. Și dacă alte răni – tăieturi, contuzii, mușcături – se pot eventual vindeca, animalele nu dispun de doctori capabili să le extragă micuțul metal sfredelitor. Hemoragia, mai devreme sau mai târziu, le va fi fatală, iar dâra de sânge un indiciu precis pentru locul decesului. Despre asta și vorbesc eroii – o familie cu două generații de vânători burghezi – lui Seidl: puștile cele mai la inimă, frumusețea loviturii, măreția victimei, calitatea strategiei – într-un cuvânt, deliciile vieții înarmate. Una dintre hilarele replici cinegetice se adresează chiar mortului: te-ai luptat bine! Iluzia luptei e doar publicitară, menită să întrețină vanități și să inhibe mustrări. Luptă nu e nici măcar cu sine însuși. La final: doar nițică sudoare și oleacă de praf. Și multă încântare de sine, ca de campioni – în fond, e o probă mai pretențioasă de tir, cu o țintă vie. Printre trofeele lor: o zebră și o girafă, specii pe care probabil în copilărie le aveau plușate în cameră și mai târziu le urmăreau cu încântare în documentarele educative despre savane. Acum se pozează cu hoiturile aranjate expresiv pentru viitorii admiratori.
De fapt, înainte de a fi vânători, ei sunt turiști. La limită, am putea spune că orice țăran care merge în pădure cu pușca după vulpi e un turist, pătruns într-o sălbăticie distinctă de universul civilizației sătești, care înglobează cel mult holdele. Diferența e una culturală. Bombardați de mici cu imagini (mai ales) TV despre mai spectaculoasa sălbăticie africană, am transformat în vedete (tragice) leii, zebrele ori elefanții. Degeaba împăiezi un cap de cerb ori de mistreț pentru peretele tău – e prea banal față de ce poți aduce de pe tărâmuri exotice. Trăim epoca de glorie a turismului, iar cel cinegetic e doar o subramură. Pentru un vânător pătimăș, a merge în Africa e ca un pelerinaj la Mecca – o legitimare ultimă. Turismul de azi are, de altfel, și o dimensiune milenaristă – câteva zile din an le petrecem într-un paradis terestru. Și precum în cel al Tatălui sunt multe lăcașuri, și aici fiecare are unul pe măsura înclinațiilor. Iar unii preferă domeniile de vânătoare din savană, unde o apăsare pe trăgaci transformă un mândru gât de girafă într-un furtun maleabil și inert. Decât să mergi ca tot omul să vezi una la zoo, unde măcar supraviețuiește într-o captivitate pe măsura voaiorismului nostru polimorf, nu e mai viril să-i oferi un glonte decât o patetică solidaritate?
Personajul cel mai semnificativ e, de altfel, fiica, ale cărei mici eschive pseudosentimentale sunt mai revoltătoare decât fermitatea tatălui – din care nu lipsesc pretențiile pedagogice. Poate de vină e percepția noastră confuză, care asociază (nietzschean) mila cu o slăbiciune feminină. De fapt, satira lui Seidl ne plasează exact în acel punct de unde putem sesiza clar lașitatea structurală a vânătorului. Contextul turistic oferă un plus de (artificială) normalitate unor astfel de divertismente (doar un pic mai) sângeroase: după câteva împușcături, te întorci ca de la plajă, tragi un pui de somn remontant (după atâta tensiune) și bei un pahar (meritoriu) în răcoarea serii cu cei apropiați. Cum alții fac drumeții extenuante ori înoată până departe în mare, unii vânează. E tot o vacanță – iar poveștile vânătorești te vor însoți reconfortant.
Drept scuză e invocată și o comparație între uciderea la abator și cea în libertatea naturii. Jertfe predestinate, crescute (în condiții jalnice) pentru consum, ucise industrial, cele dintâi par mult mai puțin norocoase decât cele care zburdă voioase până ce un turist cât de cât bănos vine dintr-un tihnit orășel dunărean – în câteva ore, cu avionul – și își mișcă milimetric arătătorul pe un trăgaci. O moarte ce pare mult mai demnă, deși e vorba doar de o viață mai puțin nedemnă, pipărată cu o amenințare suplimentară din partea supraprădătorului. E preferabil glonțul cuțitului? Orice am spune, e preferabil un țarc mai mare unuia (mult) mai mic – nu la fel e și pentru oameni? Cât privește abatorul, e doar o chestiune de diviziune a muncii. După ce eleganții vânători s-au felicitat pentru reușită și au pozat cu hoitul, urmează spintecarea, jupuirea și tranșarea, lăsate pe mâna localnicilor mai proletari. Operațiunile de măcelărie culminează cu igienizarea – un gest à la Pilat – locului: bălțile de sânge sunt diluate cu ajutorul unui banal jet de apă. Sic transit gloria mundi, recte bătăiosul – încă avea cicatricile loviturilor de la rivali – mascul de girafă. Dar, spre deosebire de abator, nu consumul de carne e principala miză, ci pielea tocmai bună de împăiat. Ce ar fi vânătorul fără trofee? Un povestaș greu de creditat.
Ulrich Seidl vizează, în fond, resorturile viscerale ale fascismului – îi atrăseseră deja atenția când coborâse În pivniță. Dar acolo era vorba mai mult de deliciile nostalgiei prohibite, în timp ce aici suntem departe de orice retorică politică – și, mai ales, nu una rasistă: un cuplu bătrân de turiști albi chiar apreciază (cu o grotescă autosuficiență) atitudinea corectă a negrilor (autohtoni). Contează, cel mult, zoologia. Dar greșim dacă credem că în joc e venerabila mentalitate – de sorginte teologică – a supremației umane. Conform căreia Dumnezeu i-a dat pe mâini restul creației în folosul său. Vasile cel Mare, de pildă, asocia patrupedelor privirea în jos – implicit dezinteresul pentru cele de sus. Girafa îi cam contrazice argumentația simbolică, dar îi sar în ajutor vânătorii, care îi retează scurt semeția și o readuc cu botul la pământ. Ioan Gură de Aur, în schimb, a supralicitat într-atât vocația de stăpân a omului încât asemănarea cu Creatorul a ajuns îngrijorător dominată de gustul puterii. Un privilegiu de care, ce-i drept, oricum a cam abuzat – când se apucă de exploatat ceva, omul se oprește greu, nu tocmai sensibil nici măcar la argumente ecologice pro domo. Și cu atât mai puțin la cel al compasiunii extinse la alte specii. Dar nu o astfel de trufie e în inimile vânătorilor de azi. Un scepticism radical cu privire la om generează, de fapt, un altfel de patos autoritarist, fără bemoluri. Dacă oamenii trebuie puși la punct – nedemni ce sunt –, cu atât mai mult animalele, niște fiare lipsite de suportul represiv al unei civilizații. Cine nu se poate apăra în orice condiții merită să dispară – e cam ceea ce credea un alt austriac despre compatrioții săi de sânge germanic. Problema animalelor e, în fond, că nu sunt capabile să producă puști. O inferioritate fatală.