Pe aceeași temă
Romania e un paradox exasperant. Cine n-o stie? In acest sens, fiecare cu imaginea lui obsedanta; a mea, de exemplu, e aceea a unui popor care mananca precar si nu-si ingrijeste dantura, ca sa aiba bani pentru decorarea apartamentului, de doua camere, cu gresie, faianta si ultimul tip, la moda, de usa la intrare. In vreme ce scara blocului miroase a gunoi. Un exemplu intr-o mie. Despre a fi roman nu e usor sa vorbesti. Esti, din start, cuprins de stari. Sacaitoare, ametitoare, bulversante stari. Atata patima si atata nevroza. Ai folosi doar semne de exclamatie, caci puterea cuvintelor paleste si ea in fata unui subiect atat de… inefabil, tocmai. Cand e vorba de noi insine, spectacolul incepe: ori ne tanguim ca suntem ghinionistii istoriei, ori ne flagelam ca suntem "soi rau". Cale de mijloc nu prea exista. Si totusi…
Recent, Traian Ungureanu a lansat, la Humanitas, volumul de eseuri Incotro duce istoria Romaniei, texte publicate intr-o alta forma, acum revazuta si adaugita, in publicatiile Idei in dialog, 22 si Cotidianul. Volumul vine, de fapt, in continuarea altor doua carti, Tehnica neputintei la romani si Despre Securitate. Romania, tara "ca si cum", in care autorul produce un discurs critic extrem de interesant asupra modului in care s-ar explica istoria recenta a Romaniei - o radiografie lipsita de complezenta a romanilor. Traian Ungureanu e un scriitor care nu mai are nevoie de nicio prezentare, iar analizele sale imbina, ca de obicei, reflectia sprijinita pe documentatie si comparatii savante cu un stil rafinat, cand spumos, pamfletar, cand sarcastic, taios. Are, in plus, formulari memorabile, care merita citate.
Din volumul de fata, structurat pe triada "trecut-prezent-viitor", prima parte, dedicata "trecutului", ni se pare cea mai reusita. Autorul demonteaza false mituri contemporane romanesti, mituri care creioneaza deja un anumit portret, pe care noi, romanii, ni l-am creat, pentru noi insine, pentru ca e confortabil. Sa luam cateva exemple. A existat o intreaga dezbatere, apoi a fost ingrijorare, acum e doar o "tema": aceea a esuarii revolutiei din decembrie ’89 (de fapt, nu mai e revolutie de mult, ci sunt "evenimente"…). Reformulata in posibila intrebare: "De ce e la noi ca la nimenea?". Traian Ungureanu sustine ideea a doua revolutii, una, "reusita", intre 1945 si 1989, si cea din ’89, pe care o numeste formala. Daca o revolutie pune capat radical unei lumi, acest lucru s-a intamplat, fara tagada, odata cu aparitia regimului comunist, dar e indoielnic ca si dupa ’90 am avut o decapitare de sistem. Nici nu s-ar fi putut altfel, ne explica autorul: "Rezultatul celor 50 de ani de comunism romanesc a fost decisiv. La capatul lor, societatea romaneasca a asimilat complet un instinct antisocial, o incapacitate de solidaritate si initiativa, care explica bine (dar nu in totalitate) deruta prelungita a prezentului". Volumul lui Traian Ungureanu face apel la multiple comparatii, una mai interesanta decat cealalta. Cine crede ca Romania e un caz "aparte", "singular" in istorie, va fi uimit sa descopere, gratie acestor comparatii, ca tot ceea ce deplangem la noi insine (ca in balada, cu "lacrimi de sange"…) are explicatii logice si asemanari cu evenimente din istoria altor popoare. Astfel, secolul al XVII-lea englez, cu inlaturarea si apoi revenirea monarhiei, explica faptul ca nu am putut redeschide, in decembrie ’89, "acolada" istorica inchisa brutal in 1945.
Comparatia cu Italia (coruptie, etatism, casta conducatoare privilegiata, tendinta spre anarhie) scoate in evidenta, drept cauze, ceea ce autorul numeste o "sinteza nationala subreda" si "absenta unei culturi nationale unitare".
Insasi Franta, pentru care avem tot mai mult, de altfel, o iubire-ura, din varii motive, si-a construit aceasta atat de necesara coagulare socio-politica abia dupa 1945, dar a facut-o temeinic. Au rigoare francezii, dintotdeauna, dar au avut si vointa necesara de a se cataliza cultural la nivel national.
are o neincredere aproape incurabila in stat, poate si pentru ca traditia lui e scurta si nefasta. Cea mai recenta e chiar perioada regimului comunist: "...istoria moderna a Romaniei e mai putin decat s-ar putea crede o istorie a statului si mult mai mult o istorie a caracteristicilor societatii". Totusi, nici aici nu suntem unici, cum credeam. Autorul ne trimite la o comparatie convingatoare cu Sicilia celei de-a doua jumatati a secolului al XIX-lea. Mafia a aparut din prosperitate, nu din bogatie, iar statul s-a "adaptat" la ea. La noi, spune Traian Ungureanu: "...coruptia nu mai e miza conflictului intre stat si societate, din simplul motiv ca statul nu e detasat de structurile sociale din care s-au nascut clanurile delincvente. Statul e totuna cu clanurile si clanurile sunt statul".
Ieremiadele romanesti sunt intrerupte, din cand in cand, de momente de bovarism: ne credem detinatorii unui geniu si al unui "eroism ignorat" de occidentali. Traian Ungureanu ne aminteste de portia de suferinta istorica a catorva popoare occidentale si vine, apoi, cu intrebarea incomoda: "a avut poporul roman de opus o cultura comuna evoluata si contrastiva?". Marturiile strainilor care ne-au vizitat
Traian Ungureanu se concentreaza pe ceea ce ocultam, indeobste, in tendinta noastra de a ne autocompatimi: in ultimii 150 de ani, a avut parte de o istorie "accelerata", care a condus-o din feudalism catre NATO si UE. Din pacate, exista in Romania o sciziune Est-Vest, cu diferente de civilizatie notabile, de aici lipsa de solidaritate, incapacitatea de a iesi din cercul mic al gruparilor de tip "familie, clan, retea, factiune" si esecul unei constructii socio-politice colective. Tot de aici si intrebarea autorului daca nu cumva comunismul nu e singurul vinovat pentru felul in care aratam astazi. Regimul comunist nu a distrus o Romanie care era ideala, ci a accentuat tarele unei societati, aneantizand ceea ce era bun.
Una dintre cele mai captivante idei ale cartii este teoria regresiei. Traian Ungureanu vede in fenomenul revenirii la un trecut traumatic, care marcheaza fatal viitorul, in situatii de criza, explicatia unor evenimente care ne-au distrus imaginea in lume si pe care noi insine nu ni le putem justifica, prada stupefactiei. Cu alte cuvinte, in fata noului, popoarele pot alege sa fuga de riscul destramarii structurii existente, refugiindu-se in… barbarie. Autorul gaseste aceste momente de "regresie" in mineriada din ’90 si in incercarea parlamentului de a-l debarca pe Traian Basescu, din mai 2007. (Am putea adauga si mineriada din ’99?...).
Traian Ungureanu face numeroase observatii interesante si nu ne propunem sa le amintim pe toate; vom mentiona doar ca natiunile "sarace istoric" se hranesc cu nationalism si umanitarism - si vom recunoaste aici nu una, ci mai multe discursuri si figuri publice romanesti. De asemenea, observatia ca una dintre principalele probleme ale tarii ar fi "confuzia dintre obsesiile noastre curente si realitate". Neposedand coagulare civila si politica, ne refugiem mereu in marota interesului national, desi e drept ca, dupa ’89, tema nationala decade treptat, inlocuita de o goana dupa aur. Se adauga reflectii asupra "intalnirii" noastre cu UE, de la aderare incoace, beneficii si dezamagiri, o mica galerie de portrete - pamflet ale unor figuri publice contemporane, ca si alte analize, ale esecului dreptei, de exemplu.
La final, autorul aduce, insa, in orizont, si o speranta; pentru el, motivele optimismului se numesc: Cristian Mungiu si generatia sa, electoratul mobilizat la referendumul pentru presedinte, in 2007, si Traian Basescu insusi. Daca suntem de acord cu primul motiv, la al doilea am avea niste obiectii. Autorul crede ca presedintele e "recognoscibil din toate unghiurile si din toate punctele de tensiune sociala ale Romaniei" si numeste electoratul care l-a sustinut pe Basescu la referendum drept "masa critica de opinie (...) care pare sa-si fi fixat un punct de destinatie in viitor". E cert, insa, ca un procent din acel electorat l-a sustinut atunci pe presedinte doar pentru a da un vot de blam castei agresive care i se opunea si ameninta cu evenimente nemaivazute inca. Acelasi electorat s-a resemnat brusc la proba alegerilor locale si, nu din alte motive, perspectiva alegerilor generale ii ingrijoreaza pe multi. In rest, increderea lui Traian Ungureanu in presedinte ramane un act de curaj. (Desigur, oamenii politici nu sunt niciodata la inaltimea intelectualilor care-i sustin si vina poate fi a acestora din urma, care-i idealizeaza.)
Daca cetateanul simplu se intreba pe vremea lui Caragiale "eu cu cine votez?", acum lucrurile s-au schimbat: omul simplu stie, vai!, dupa ’90, cu cine sa voteze, iar intrebarea din Caragiale le revine intelectualilor. (Separatia aceasta fiind inca o dovada a necoagularii civile si politice despre care vorbeste autorul!) Traian Ungureanu stie cu cine voteaza si are argumente. Le putem impartasi sau nu, dar nu aceasta e miza cartii. Incotro duce istoria Romaniei e o analiza stralucita asupra falsei specificitati romanesti postcomuniste, o carte, ea, singulara, chiar daca noi, romanii, nu suntem singulari!
Traian Ungureanu, Incotro duce istoria Romaniei, Humanitas, 2008