Pe aceeași temă
Chiar zabovind pentru un scurt interval in perioada Festivalului International de Teatru de la Sibiu - Capitala Culturala Europeana 2007 -, resimti atmosfera de santier. Contrastele te insotesc din mediul urban pana spre punctele de interes unde se anunta evenimente cu orar fluid, in functie de imprejurari. Lumea in care traim coexista, iata, cu expresiile artei de pretutindeni. Caci "aici si acum" are culoarea specificului, dar si elemente de surpriza ireductibile vreunui slogan, revendicat cel mai adesea in numele actualitatii ca emblema a valorii.
E si acesta o forma de spectacol, integrat in peisaj, cum sunt, de altfel, reprezentatiile/vernisajele/lansarile de carte/workshop-urile aglomerate in aceeasi perioada de timp. Transportul spre diverse zone din localitate ori imprejurimi reflecta marja de eroare cumva predictibila. Teatrul de repertoriu si alternativele sale cu titlu de experiment sunt, din aceasta perspectiva, mai accesibile publicului comod, preferand certitudinea si confortul.
Informatia circula cu dificultate, pentru ca nu o data managerii ei sunt depasiti de situatie. Si ca sa nu umbli brambura, poti alege pentru o zi spectacolul-lectura Rock’n’ Roll, realizat de Andrei Serban la Teatrul National Cluj in coproductie cu Fundatia Art Act. Nici aici, la Casa de Cultura a Sindicatelor din Sibiu, lucrurile nu stau altfel, asteptarea dureaza mai bine de un ceas, probleme tehnice nerezolvate, in sfarsit, regizorul te intampina pe scena expunand o tema devenita program. Continua, cu ultima piesa a dramaturgului Tom Stoppard, ceea ce si-a propus cel ce "nu doreste sa i se recunoasca semnatura", rostul artistului fiind de a se reinnoi prin creatie, impotriva prezumtiilor estetice mortificatoare. Un refuz al teatrului institutionalizat si al idolatriei din care se nutreste criza actualitatii, acolo unde experimentul a ajuns obiectul predilect al teoreticienilor si manierismului stilistic. Si totusi, aceasta retragere a regizorului este aparenta, forma a cautarii diferentei in relatia cu spectatorul, a seductiei prin mijloace neortodoxe, o asumare a riscului. Textul lui Tom Stoppard, impresionanta radiografie a istoriei recente prin prisma "revolutiei de catifea" - Primavara de la Praga si destinul ei de-a lungul unui sfert de secol, urmarindu-ne astazi, aici, ca o imagine rasturnata, de vis rau -, vorbeste despre disidenta, complicitati, moarte si salvare intr-un univers schizoid, intrezarindu-se o oaza de libertate in cantecul revoltei. Rock’n’Roll e pentru regizorul Andrei Serban un alt mod de a repune pe tapet intrebari obsedante, incomode, asemenea celor din Purificare si Pescarusul. Este un spectacol care se sustine ca atare, a carui premiera scenica va avea loc la Cluj pe data de 28 iunie. Cu aceeasi maiestrie in lucrul cu actorii, chiar daca detesta amprenta stilistica. I s-a atribuit o calitate care in mod curent sugereaza o infractiune. "Controversat". Termenul incearca sa expedieze contradictii de care el insusi nu se dezice, pentru ca acestea fac parte din fiinta artistului, inconfundabil si cand isi expune provocator propriile convingeri, dar eticheta exprima involuntar o mentalitate. Sa nu tulburam praful linistii noastre, instaurate intr-un mod mai putin pasnic, desi cu asupra de masura. In spatiul de langa teatru, un spectacol de strada (Escadronul zburator, Compania Corpus, Canada), din marea familie a clovnilor, penduleaza intre mesaj si dresaj. Haz enorm, mai ales cand intra in joc un ales dintre spectatori, raspunzand constiincios comenzilor.
P.S. Alaturi de antologia pieselor prezentate in sectiunea "Spectacole-lectura" si o antologie de texte alcatuita de Rodica Grigore, Anca Tomus si Ion M. Tomus, a fost lansat remarcabilul volum Sfarsitul unei epoci teatrale, de Marina Davadova (traducere Maria Dinescu si Magdalena Boiangiu), ed. Next.