Pe aceeași temă
TERASELE (ES-STOUH) · Regia: Merzak Allouache · Cu: Adila Bendimerad, Ahcène Benzerrari, Aïssa Chouat · Franţa-Algeria, 2013.
Cu fiecare nou atentat săvârșit de musulmani, ciocnirea civilizațiilor ca orizont hermeneutic câștigă noi adepți. Dar, cum polemic remarca Fernand Braudel, antropologul fără perspectivă istorică are toate șansele să-și rateze cercetarea. Ce știm noi, majoritatea creștinilor europeni, despre Islam? Dacă încercăm să privim mai atent realitățile acelei lumi, aproape inevitabil folosim analogii cu istorii familiare: modernitate, democrație, revoluție, război confesional, misionarism, secularizare, industrie culturală, protecție socială etc. Mai mult decât atât, umanismul universalist dominant ne predispune să căutăm cu precădere asemănările, în așa măsură încât fenomenele mai greu de integrat le plasăm, în așteptare, pe un pat al lui Procust, cu speranța că vor deveni, cândva, mai puțin ireductibile. Provocarea nu este însă de a accentua asemănările sau deosebirile, ci de a le identifica corect ca atare. Altfel riscăm să îngroșăm ceața, iar confuziile de acest tip nu sunt doar impasuri gnoseologice, ci au implicații tragice, cel puțin pentru unii dintre noi.
Unii încep să citească Coranul și sunt oripilați, pe alocuri, de sure greu acceptabile pentru sensibilitatea noastră morală. Alții deschid cărți de istorie despre rafinamentele urbane ale Granadei, Bagdadului, Istanbulului sau Isfahanului de altădată, convinși că au de-a face cu o invidiabilă milenară civilizație. Dar ambele abordări, și multe altele intermediare între oroare și admirație, sunt în bună măsură fantasmatice, fiindcă deseori ratează racordul cu realitatea concretă verificabilă astăzi. Neglijăm, prea adeseori, o resursă remarcabilă: filmul și romanul contemporan din diversele țări majoritar islamice. Să luăm cazul algerian, însoțiți de perspectiva regizorului Merzak Allouache. Terasele relatează în paralel cinci povești independente, desfășurate pe terasele-acoperișuri ale unor edificii din cinci cartiere diferite ale Algerului, pe parcursul unei zile punctate de cele cinci rugăciuni musulmane cotidiene. Sunt niște vignete de viață contemporană, totodată sociologie a marginalității – spațiile respective sunt invadate de exclușii orașului – și prismă optică pentru un Zeitgeist plin de ambiguități și contradicții.
În hrubele unui edificiu neterminat – simbolistica e evidentă: o construcție istorică s-a blocat, cel puțin la anumite niveluri –, un om de afaceri își torturează, prin intermediul a doi sicari, propriul frate, refractar la o râvnită semnătură. Violența e, de altfel, tonalitatea dominantă a tuturor celor cinci povești, care încearcă, prin cumul de instantanee, să-i circumscrie registrul – miza filmului e dublă: denunțarea unei violențe dosnice, domestice, aproape anonime, fără interes mediatic ori rezonanțe politice, dar difuză și specifică, precum și o discretă chestionare a înlănțuirilor cauzale. Explorarea acestor spații cu statut ambivalent, în același timp deschise și restricționate, publice și private, comune și individuale, permite o mai subtilă hermeneutică a violenței. Între două molime, paraziții silniciei se refugiază tocmai în astfel de ambianțe vag determinate, propice contaminărilor incontrolabile.
Imagine din filmul Terasele
Spectatorul află doar la final, cu surpriză, că cel chinuit era chiar fratele tartorului torturii. Victime colaterale vor fi trei tineri dintr-o echipă de filmare, nimeriți pe terasa de deasupra în căutarea unei perspective ample asupra cartierului, uciși cu sânge rece fiindcă se aventuraseră în interior stârniți de țipete răzlețe. Cadavrele, alăturate, nu se deosebesc decât prin ipocritul bocet fratern destinat doar unuia dintre ele. Altfel spus, memoria diferențiată ascunde situații în fond comparabile – un procedeu propagandistic des folosit pentru mistificarea cinică a unui trecut perfid selectat. Printre atâtea victime ale istoriei, unii reușesc să impună cultul privilegiat al celor a căror rememorare e în propriul lor interes. Dintre cei trei, tânăra regizoare avea un regret: panorama cu fundal marin era încântătoare, dar părea compromisă de câteva amănunte – cimitirele nemusulmane, cu mormintele creștinilor ori evreilor, urme ale unei istorii complicate. Cum să promovezi esența arabă a unei capitale, dacă în imaginea sa publicitară persistă nuanțe care-i subminează esențiala omogenitate? Nu e vorba de concurență religioasă, ci de acea viscerală și tulbure nevoie de identitate comună – parțial fantasmatică, întrucât întemeiată, cum spuneam, pe un foarte selectiv travaliu cultural al memoriei. De ce unii merită jeliți și cinstiți, ca determinanți pentru cursul dorit al istoriei, iar alții nu? Dar regretul tragicei eroine cu privire la pitorescul Alger a fost și al altora, din atâtea alte locuri. Nu deplângea și turmentatul nostru poet național că printre noi subzistă atâta străinătate? O țară suficient de dodoloață – vorba altui poet autohton –, dar încă pestriță etnic ori confesional, nu putea fi pe placul patrioților euforizați de noile sale veșminte. Care până și greco-catolicilor naționaliști le negau o identitate ca a lor. Nae Ionescu rezumase controversa – cu acea notă de cinism provocator care nu o dată i-a fascinat și pe intelectuali – cu o întorsătură de condei: buni români, poate; români, niciodată.
Pe o altă terasă, într-un alt cartier, alți tineri, muzicieni de această dată, vin să repete. Acest studio improvizat în aer liber e singurul disponibil. Să fie însă vorba doar de un început de drum mai anevoios, comun atâtor altora în situația lor? Condiția muzicii de inspirație (chiar și parțial) occidentală e ideologic cel puțin ambiguă în țările majoritar islamice. Deseori subzistă doar underground – Bahman Ghobadi a creionat în Pisicile persane, cu nerv și duioșie, un astfel de peisaj muzical alternativ, la limita legalității în Teheranul mulahilor. Bernard Lewis remarcase deja că, dintre toate gusturile estetice ale musulmanilor, cel muzical a rămas cel mai conservator. Muzica își dispută sufletul ca nicio altă artă – nu întâmplător Platon îi consacrase parte din planurile sale de reformă politică. Nu ar trebui, de aceea, să ne mire că unul din îndemnurile insistente ale imamilor radicalizați e golirea MP3 player-elor de muzică occidentală. Nu sunt singurii preocupați de acest aspect. Cei ce frecventează mănăstirile ortodoxe, de la Athos până la Marea Albă, nu se vor mira prea mult de asemenea suspicioase încrâncenări – a avut cine să-i pună deja în gardă. Dar gama abordărilor e mai inventivă decât am crede: dacă Woodstockul Estului, KaZantip, încă scoate preoții scandalizați în stradă, unii încurajează rockul ortodox – pentru controversatul mitropolit sârb Amfilohie, versurile proaspăt canonizatului Nikolai Velimirovici, alt vlădică antimodernist, sunt tocmai bune pentru a reconverti un gen incontestabil popular.
Cântecul pe care îl repetă tinerii algerieni e despre dragostea care lipsește. De pe o terasă vecină, o admiratoare îi urmărește tăcută. La un moment dat, un bărbat agresiv o conduce forțat în interior. Bănuim o situație de puternic abuz domestic, caracteristică unei societăți încă în bună parte structurată patriarhal. Între misterioasa tânără și solista trupei se iscase – comunicau prin SMS-uri – o simpatie aparte, nu lipsită de ambivalente nuanțe homoerotice. Pentru cea abuzată viril și probabil claustrată social, o asemenea relație imposibilă era un debușeu de temporară – exasperată de condiția ei fără scăpare, va reveni seara pe terasă pentru a se arunca în gol – afecțiune. Pentru alții, pentru o asemenea atracție merită să fii aruncat chiar cu forța. E un alt aspect care a prilejuit convergențe transversale: acum nu mulți ani, Bisericile noastre naționale încă se opuneau ferm abrogării articolului 200.
Pe o altă terasă, un sărăntoc aciuat își închiriază improvizata cămăruță unui imam exorcist. Om în vârstă, cu retorică puritană, are o clientelă feminină din clasele avute conservatoare. Practica sa exorcistă pare mai degrabă un ritual sadomasochist, mostră nu doar de ipocrizie erotică, ci mai ales de abuz spiritual. Că exorcismul e o intervenție nu lipsită de riscuri ne-a reamintit-o, în lumea noastră, cazul Tanacu, reprezentativ atât pentru unele încă vii așteptări populare, cât și pentru un anumit duh al strategiilor pastorale. Duhovnicia, atât de prizată azi nu doar printre burgheze pioase, ci și printre tineri în căutare de maeștri, glisează nu o dată către un subtil abuz, legitimat de inefabila ascultare, un procedeu ascetic globalizat fără mari scrupule.
Celelalte două povești se afundă mai mult, implicit, în trecut. Pe una dintre terase, o cușcă nu prea mare adăpostește un nebun înlănțuit, îngrijit de familie ca un animal sălbatic și dosit la nevoie de privirile altora. Tot ce percepem e vocea sa, de povestitor al unor experiențe trecute, de război și tortură. De pe altă terasă, proprietarul vrea să alunge alți aciuați, trei generații ale unei familii zdrobite: un adolescent drogat, mama sa smintită și o bunică neputincioasă. Țicneala mamei – care, într-un moment de furie protectoare, îl va ucide pe proprietar – avea o cauză precisă: fusese răpită de un grup de rebeli și violată, iar băiatul era fructul acelei silnicii. Brutalitatea războiului anticolonial a lăsat urme greu de șters în multe suflete, dar mai tragice decât orice sunt întotdeauna acele vârtejuri istorice de funestă dialectică a violenței. În cazul propriei noastre istorii: peronul gării din Sinaia, pădurea Tâncăbești, închisoarea Jilava, reeducarea de la Pitești – o înlănțuire de întâmplări prinse în același duh infam. Oare a fost mai legitimă tortura la care au recurs francezii decât teroarea la care au apelat algerienii? Terasa cu cușcă are și o altă destinație: periodic, devine loc de discretă întâlnire conspirativă în jurul unei învățături despre jihad. Nu diferit s-au forjat cândva cuiburile legionare: o predică pătrunzătoare, referințe religioase, cultul autorității indiscutabile, fascinația inițierii sectare, pasiunea secretului, perspectiva acțiunii temerare.
Toate aceste paralele istorice, sugerate mai sus, ne-ar putea ajuta să evităm prea grabnica repliere în spatele argumentului incompatibilității – prolog al adversităților ireconciliabile. Rămân însă de stabilit, cu sporită acribie, deosebirile. Antropologii au vorbit chiar de o gestiune creatoare a neînțelegerii, dincolo de comunicarea cu orice preț. Poate n-ar strica și un pic de reevaluare metodologică. Pentru producerea unui fenomen exploziv sunt necesare mai multe ingrediente, care pot fi și derutant de eterogene – ceea ce complică serios eforturile silogistice bazate pe cauzalități univoce. Să nu ne grăbim cu identificarea ingredientului decisiv. Silnicia e un dat antropologic. Contează însă cum reacționează la aceasta religiile, culturile, ideologiile, dar mai ales conștiințele.