Pe aceeași temă
Două zile, o noapte (Deux jours, une nuit) • Regia: Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne • Cu: Marion Cotillard, Fabrizio Rongione, Catherine Salée • Belgia, 2014 •
Distribuit în România de Independenţa Film.
Polemica Marx-Bakunin despre lumpenproletariat e încă indecisă. Cine e mai mesianic: muncitorul sau declasatul? Dacă luăm în seamă doar lumea filmului, cei pe care Marx îi asocia cu dispreț „boemei“ – o societate pestriță, unde se regăseau, printre alții, evadații și escrocii, circarii și cerșetorii, proxeneții și hamalii, spoitorii și hoții de buzunare – câștigă detașat. Sunt nu doar mai interesanți, în primul rând fiindcă sunt stridenți, favorizând gustul contrastelor, dar sunt mai ales insidios subversivi, căci pun sub semnul întrebării valorile unei ordini funcționale. Brutalul Zampanò și candida Gelsomina, saltimbancii vagabonzi din La strada, Abel, evreul rătăcitor prin Berlinul în curs de nazificare din Oul de șarpe, boxerul ratat Terry din Pe chei, docher până la urmă revoltat, prostituata maternă din Mamma Roma, șarmantul escroc Michel din Cu sufletul la gură, Woyzeck, soldatul cobai, Travis, veteranul insomniac din Taxi Driver, ori tânărul Alex și tovarășii săi de silnicii din Portocala mecanică – iată doar câteva figuri memorabile. Câți proletari, alții decât eroii de propagandă comunistă, îi pot concura fără a părea doar niște mostre antropologice șterse ori chiar caricaturale? Când a fost întrebat de ce face filme despre târfe, dar nu și despre muncitoare familiste, Fellini a zâmbit cu subînțeles. Și nu e vorba doar că artei îi place nu o dată să fie provocatoare și nonconformistă. Oare nu se înșelase Marx când căutase sensul alienării? E drept, în același timp, că istoria i-a contrazis profețiile, parțial îmburghezind proletariatul, parțial accentuându-i precaritatea. Perspectiva lui Bakunin, în schimb, își dovedește încă vitalitatea, dovadă L`insurrection qui vient, manifestul anonim de acum câțiva ani care nu i-a lăsat indiferenți nici pe polițiștii francezi.
Lumpenul e însă nu doar un rezervor de umanitate alternativă, ci și o figură cu un mai mare potențial metafizic. E vulnerabil, deseori disperat, e hăituit într-un context ostil, glisează înghițit de promiscuitate, se vede lipsit de identitățile protectoare și de orice statut onorabil, e adeseori repliat într-o tragică însingurare. Un erou existențialist prin excelență, cu alte cuvinte. Dar și un protagonist de aventuri picarești, pe măsura unei epoci atât de cosmopolite, care în plus cultivă de ceva timp o adevărată ideologie a marginalității. Până și neorealismul italian, un succes cultural al stângismului, n-a avut drept eroi proletari propriu-ziși: Antonio din Hoți de biciclete e mai degrabă un șomer disperat care ratează integrarea socială. De fapt, pentru a fi atrăgător cinematografic, muncitorul trebuie să fie nu doar un banal salariat de fabrică. Ceea ce-i dă culoare e etosul, precum sindicalistei din Oklahoma – interpretată de Meryl Streep – în luptă cu patronii cinici și cu colegii lași în Silkwood, ori celui din Marsilia care-i adoptă în cele din urmă pe frățiorii tânărului tovarăș de concediere care l-a tâlhărit în Zăpezile de pe Kilimanjaro.
Frații Dardenne au ales dintru început filmul cu tematică socială – o sintagmă ambiguă de fapt, mai degrabă un eufemism pentru așa-numitele „relații de producție“ din teoria marxistă. Departe de a viza orice fenomen al vieții sociale, e circumscrisă la problematici legate de angajări, salarii, condiții de muncă, politici sindicale, șomaj, asistență socială. Dar și cei doi regizori belgieni au preferat drept protagoniști lumpeni: marginali la limita supraviețuirii, mici delincvenți, imigranți, persoane fără locuință. Cel mai recent film al lor, Două zile, o noapte, e însă pur proletar – o mică întreprindere industrială, un colectiv de muncitori, un maistru, o concediere, promisiunea unui bonus salarial. Desigur, nu mai e lumea lui Dickens ori a lui Zola, cu mizeria inumană a altei epoci a capitalismului. Acum niște simpli muncitori au case cochete, chiar își permit să le înnoiască, au mașini, dispun de o gamă nu chiar minimală de bunuri, sunt deja niște mic-burghezi – altă sintagmă cu iz vetust, dar încă elocventă în ceea ce privește aspirațiile. Dovadă și conflictul dramatic din Două zile, o noapte: un mult râvnit bonus, în detrimentul solidarizării cu o colegă concediată. Niciunul dintre muncitori nu suferă de foame, dar fiecare tinde compulsiv spre un venit superior, prins parcă în menghina unor năzuințe constrângătoare și indiscutabile ca un instinct. Într-o primă etapă, toți privesc bonusul drept un mic dar providențial, fără de care aproape nu-și pot închipui viitorul imediat. Parcă ar fi vorba de o cărămidă, în lipsa căreia construcția propriei vieți riscă să se împotmolească iremediabil. Ceea ce dovedește, de fapt, o insidioasă instabilitate existențială. O femeie vrea să-și renoveze locuința, fiindcă nu știe cum altfel să-și relanseze mariajul, în timp ce un bărbat mai în vârstă e ezitant, întrucât deja incapabil să strunească lăcomia violentă a fiului. Banii sunt, în cazul lor, un balsam paleativ. Există apoi o vulnerabilitate mai concretă – imigrantul care știe că e următorul pe lista celor ce își pot pierde slujba, cu condiția ingrată a celui ce trebuie să fie recunoscător pentru un favor. În alte cazuri, vulnerabilitatea vine din lipsa exercițiului deciziilor ferme, chiar dacă sentimentele morale nu lipsesc: unul din colegii mai tineri nu poate uita decisivul ajutor primit cândva de la cea acum concediată.
Marion Cotillard a fost nominalizată la premiile César şi la Oscar pentru interpretarea rolului Sandrei din Două zile, o noapte.
Altă deosebire față de precedentele filme ale fraților Dardenne este și o suplimentară rafinare a atmosferei dramatice, cândva mai îngroșată pe măsura unei anumite submersiuni a conștiințelor. Mai vechile personaje introvertite și repliate într-o chinuită defensivă, pe cât de repetitive în cotidian, pe atât de enigmatice, lasă acum locul unor crochiuri cu trăsături sumare, dar elocvent esențializate. Precum portretul lui Joyce făcut de Brâncuși: o simplă spirală, de un minimalism sugestiv – o structură labirintică, un vârtej abisal ori o aparență magică. În Două zile, o noapte miza acestuia e însă alta: se renunță la potențialul simbolic pentru concentrarea pe o strictă disecție a conștiinței. Ambiguitățile sunt epurate la limită. Să ne amintim de Dantelăreasa lui Claude Goretta, unde clivajul cultural dintre cei doi îndrăgostiți făcea parcă inevitabil abandonul și trauma consecutivă. Aici, în schimb, diferențele de context sunt cu totul nesemnificative, nu există scuza universurilor paralele pe măsura unor vieți de chibrituri închise în cutii. Fac parte din același mic colectiv de lucru, iar condițiile de viață sunt comparabile. Solidaritatea are aparent toate premizele pentru a se activa, depinde doar de alegerea fiecăruia. Dar oare Kant avea dreptate: are morala o dimensiune universală? Cu alte cuvinte, ceea ce e bun pentru unul e neapărat bun și pentru altul? Într-o epocă în care se privilegiază diferențele în așa măsură încât le consideră constitutive chiar și pentru identități – azi pare un loc comun, deși nu mereu s-a gândit astfel –, dar care în același timp cultivă presiunea uniformizării, solidaritatea însăși își schimbă hainele. Unii deplâng că noile solidarități sunt, în fond, doar formale, tributare unui egalitarism mai curând anxiolitic. Alții, în schimb, le denunță drept incompatibile cu orice accepțiune a dreptății – optimismul lui Platon cu privire la armonia etică a cetății ideale e de mult neconvingător, chiar și în variantele succesoare, adaptate ori nu teologic.
Jean-Pierre şi Luc Dardenne readuc în joc problema renunțării. Solidaritatea se bazează pe un minus (ascetic) sau, dimpotrivă, pe un plus – provocarea de a nu abandona (un coleg)? O renunțare la cuantumul nevoilor, ca un fel de austeritate cu miză altruistă, poate părea o ieșire salutară din limitarea eului. Dar a privi astfel lucrurile înseamnă a introduce o ambiguitate de fond în resorturile moralității. Putem însă aplica o altă grilă, cea propusă de incitantul eseu de tinerețe al lui Alain Finkielkraut, Înțelepciunea dragostei, îndatorat în bună măsură gândirii lui Emmanuel Lévinas. Solidaritatea încetează de a fi un epifenomen al eliberării eului de ispite degradante, pentru a deveni orizontul existențial primordial. „Celălalt“ ne obligă, prin simpla întâlnire a feței sale – care mai mult ascunde decât arată –, să-l luăm în grijă. Sandra, amenințată cu concedierea, își vizitează, rând pe rând, colegii. Nu le spune nimic nou, nu insistă, doar le solicită câteva clipe față către față. Toți îi cunosc deja situația, majoritatea aleseseră inițial bonusul în deplină cunoștință de cauză. Dar apariția ei la ușile lor le revelează pregnant caracterul de judecători ai existenței sale. Ceea ce, accentuează Finkielkraut, e o povară extrem de apăsătoare, de care umanitatea tot încearcă, în fel și chip, să scape. Cu consecințe funeste, de cele mai multe ori. Înainte însă de a fi o năpastă, e singura șansă de a ieși din „tragedia lui Oblomov“, cel obosit de o existență obsedată de conformitatea cu sine, mai deprimantă decât amenințarea morții. E tocmai ceea ce va descoperi Anne, colega Sandrei, care fuge de minciuna mariajului său, solidară în sfârșit cu un viitor deschis.
Fiindcă, în modernitatea proletară, tragică nu e condiția de salariat, cât fragilitatea cadrului relațional al existenței. De aceea, miza eticii proletare nu e conflictul de clasă – care duce la ceea ce Finkielkraut denunța drept „dragoste fără înțelepciune“, adică o solidaritate sângeros discriminantă –, ci responsabilitatea judecății. Ca în 12 oameni furioși – cu a cărui schemă dramatică filmul fraților Dardenne are afinități –, decizia „juraților“, atât de versatilă în fond, e hotărâtoare nu doar pentru cel vizat, ci mai ales pentru propria lor umanitate. Stângismele impenitente cu care se răfuiește Finkielkraut tocmai aceasta doresc să evite: testul unei judecăți cu adevărat asumate. Reconstituirea lui Pintilie țintise bine: „Justiția proletară“ nu-și asuma pedepsa drept act de conștiință, plasând-o improbabil în sarcina unei gloate (metaforice de microbiști) fără chipuri, simplu urlet colectiv. Adevărata alienare a proletarului survine când nu-și mai privește în față tovarășii, când îi tratează fără a apela la exercițiul imprevizibil al conștiinței. Judecățile acesteia nu sunt simple jocuri subiective, ci au impactul unor decizii de tribunal existențial.