Pe aceeași temă
Jurnalul lui Iordan Datcu devine o importantă sursă de informații pentru o istorie a folclorului și a folcloristicii noastre.
O seamă de autori și-au publicat, curând după 1989, jurnalele întreținute în perioada ceaușistă. Până spre sfârșitul primului deceniu de libertate apăruseră atâtea jurnale, încât Mircea Zaciu găsea în ele materia pentru o conferință ținută la Universitatea din Köln.
Iordan Datcu și-a publicat jurnalul abia la un sfert de veac după încheierea lui (Jurnal. 1981-1989, RCR Editorial, 2014). El pierde primatul în unele domenii, de exemplu, informațiile despre viața politică din faza finală a ceaușismului (nesfârșitele sărbătoriri, dificultățile de aprovizionare cu hrană sau benzină, lipsa căldurii în locuințe și instituții, acțiunile ministrului de tristă amintire Suzana Gâdea etc.) au fost trăite și consemnate de mai toți autorii de jurnale. La Datcu găsim, totuși, unele detalii inedite, cum sunt cele privitoare la ineficiența politicii culturale a regimului: în ciuda presiunilor și a restricțiilor impuse de oficialități, oamenii continuau să respecte sărbătorile creștine, inclusiv sub raport culinar; astfel, în preajma Sfintelor Paști (6 mai 1983, 13 aprilie 1985), producătorii agricoli s-au ascuns de ochii milițienilor, transformând pădurea în piață de desfacere și confirmând vechea zicală după care „codrul e frate cu românul“.
Multe informații inedite oferă Jurnalul lui Datcu din lumea tiparului: povestea editării Istoriei literaturii române, de G. Călinescu, dificultățile prin care treceau editurile, oamenii de știință și scriitorii în vremea cenzurii severe și a „lipsei de hârtie“. Se fabricau argumente fictive care puteau împiedica tipărirea Dicționarului folcloriștilor, vol. II (sau a Dicționarului scriitorilor, cum rezultă din Jurnalul lui M. Zaciu).
Pe lângă informațiile deosebit de utile pentru o istorie a tiparului în deceniul 1980-1990, Jurnalul lui Datcu oferă în exclusivitate documente din domeniul folcloristicii și al folclorului românesc. Aici se manifestă cel mai clar două dintre calitățile autorului: sinceritatea și onestitatea. El vorbește cu impresionantă gratitudine despre solidaritatea intelectuală, care a asigurat supraviețuirea multora și despre oamenii care i-au fost sprijin în viață. Îi place să releve meritul lui Ioan Șerb, care l-a adus, în 1963, din Băcăleștii Teleormanului la București, oferindu-i un post în redacția de folclor a Editurii pentru Literatură. A fost o alegere norocoasă pentru evoluția tipăriturilor de folclor și fericită pentru Datcu personal. Și nu e prima oară când vorbește despre acest episod din viața lui (cf. Sub semnul Minervei, p. 11-16).
IORDAN DATCU |
Datcu își declară recunoștința sinceră și față de alți folcloriști. A. Fochi, care îi recenzase elogios ediția colecției Tocilescu (Materialuri folcloristice), se bucură de aprecieri ca: „a vădit o forță de muncă, o laboriozitate cum rar se vor mai întâlni de acum încolo și a reînnodat comparatistica folclorică în tradiția lui Tache Papahagi și Petru Caraman“. Autorul Jurnalului a rămas un devotat prieten al lui Fochi și după trecerea lui în lumea drepților. Să ne gândim la ce a făcut pentru posteritatea operei acestuia.
Pagini memorabile dedică Datcu altor doi mari folcloriști în viață: P. Caraman și O. Bârlea, autori ale căror opere tipărite au făcut cinste redacției Șerb-Datcu. Autorul jurnalului suferă că Descolindatul... lui P. Caraman n-a putut fi publicat timp de 14 ani (!), din simplul motiv că autorul ieșean nu accepta modificările cerute de cenzură; se bucură când reușește să obțină viza pentru publicarea unora dintre lucrările lui și e trist că n-a putut să împiedice reducerea tirajului uneia dintre ele. Bârlea îl considera nașul uneia dintre cărțile lui (Folclorul românesc. I), iar Datcu reproduce pasajul despre omenie, cu care Bârlea își încheie lucrarea: „omenia - chintesență a rostului omului ca individ și ca grup social în lume“.
O afecțiune deosebită îl leagă pe Datcu de O. Papadima, pe care îl vizitează, îi cunoaște biografia și suferințele îndurate (v. și Sub semnul Minervei, 2000, p. 269-292). Papadima îi prilejuiește următoarele elogii: „unul dintre puținii oameni care mi-au făcut mult bine: m-a primit la doctorat și a scris de câteva ori despre lucrările mele; om de carte din cei puțini care au mai rămas, e caracterizat de o mare distincție sufletească“. La rândul său, Papadima îi scrie următoarea dedicație: „lui Iordan Datcu, prieteniei căruia îi datorez atât de multe momente de tonificare sufletească“.
Sinceritatea și onestitatea lui Datcu merită cu atât mai multă atenție, cu cât se cunosc destule cazuri când cineva și-a riscat cariera, în timpul regimului totalitar, pentru a-i salva pe cei aflați în pericol, dar aceștia, în libertate, în loc să procedeze ca Datcu, șterg cu buretele respectivul episod din biografia lor. Unii chiar își desconsideră binefăcătorii și urzesc dezgustătoare intrigi în jurul lor.
Dintre autorii decedați îi rețin atenția B. Bartók sau Const. Brăiloiu, pentru operele lor, dar primul și pentru că țara vecină a decis mutarea la Budapesta a rămășițelor lui pământești. Poate că Datcu dorea să aducă aminte că osemintele lui Brăiloiu continuă să adaste pe meleaguri străine.
Nu lipsesc însă din consemnările lui Datcu informații despre unii membri ai familiei, prin intermediul cărora sunt luminate aspecte generale ale societății românești: pensionarea unui unchi, care poate cumpăra cu pensia pe o lună „un bănicior de porumb“ sau ne-pensionarea mamei, posesoare a unui teren de cinci hectare, care altfel i-ar fi asigurat existența, dar rămasă fără nici un mijloc de subsistență. Mama și fratele lui revin în diferite ipostaze. Stingerea mamei a fost urmată de o ceremonie cu adevărat folclorică
Dintre folcloriști se bucură de atenție în Jurnalul lui Datcu unii dintre contemporanii lui, dar și cei care au fost reeditați în deceniul 1980-1990. Sunt nume care apar și în Dicționarul folcloriștilor, dar de data aceasta nu e vorba de articole de enciclopedie, ci de consemnări ale unor evenimente la zi ori de reproducerea, din amintire, cu participare sufletească, emoționante texte despre ei.
Cel care încă în studenție era considerat poetul, era mare admirator al operei poetice a lui Octavian Goga, a publicat câteva volume de poezie, a realizat valoroase studii și ediții din domeniul folclorului și al istoriei literare, a fost un neuitat sprijinitor al inițiativelor altora în domeniul folclorului, se bucură așadar de elogierea lui Datcu.
Folclorul propriu-zis îl urmărește pretutindeni pe Iordan Datcu. El fixează în scris versuri considerate „folclor nou“, dovezi ale siluirii poeziei populare, texte pe care nici nu-ți vine să le reproduci, ele nefiind altceva decât „sforăitoare, grandilocvente și găunoase sloganuri“. Probabil că, lucrând la monografia frumoasei balade Toma Alimoș, Datcu se prindea cu mâinile de cap când auzea la radio sau la televiziune texte din așa-zisul folclor nou. Sau atunci când, la 30 decembrie 1981, A.Păunescu afirma că președintele Ceaușescu „ne-a redat colindele“, Datcu știind prea bine că până și termenul colind era prigonit în publicațiile editurilor și în periodice. Iată de ce Jurnalul lui Datcu devine o importantă sursă de informații pentru o istorie a folclorului și a folcloristicii noastre.