Pe aceeași temă
Fenomenul Păltiniş este un răspuns alternativ care transgresează imaginativ limitele impuse de violenţa algoritmului comunist şi de teroarea regimului politic.
Jurnalul de la Păltiniş este un episod crucial în devenirea dramatică a unei culturi care a fost arestată, cenzurată, fracturată, ideologic colonizată, în mare parte interzisă şi expusă hemoragiei valorilor în comunism. O parte dintre aceste boli sunt specifice şi perioadei postcomuniste. Toate acestea s-au produs prin îmbinarea nefericită a erorilor şi slăbiciunilor intrinseci cu forţe extrinseci. După cum există o imaginaţie a răului la concurenţă cu imaginaţia binelui, tot aşa există o cooperare voită sau nevoită, ascunsă sau făţişă a forţelor distructive. Ca în mai toate ţările de după Cortina de Fier, pe care nu au construit-o şi nici nu au tras-o ele, ca limită existenţială, economică, culturală, militară şi ideologică, şi în România supravieţuirea culturală a fost pusă la grea încercare. În fapt, un test mortal. Alegerea era între „comunistizarea“ totală pe „bazele marxism-leninismului“, sigur, cu mijloacele stalinismului, ceea ce însemna anihilare culturală, pe de o parte, şi supravieţuire culturală, pe de alta. Atunci, precum şi în anii 1990 şi mult mai recent, susţinătorii marxismului, criptici, reformaţi, revizionişti, nostalgici sau cinci, au formulat o falsă alegere născută din fundamentalism ideologic: marxismul sau vidul filosofic, cultural, existenţial. De fiecare dată când alegerea este îngrădită de limite artificiale, pot să se nască răspunsuri care pun sub semnul întrebării însăşi legitimitatea complexului filosofic-ideologic-politic care confundă construcţia culturală cu înzidirea (limitarea) libertăţii de alegere şi creaţie și se opune devenirii.
Fenomenul Păltiniş reprezintă un răspuns imaginativ, roditor, scandalos şi încă nestudiat sistematic la pseudoalegerea existenţială impusă între marxism, cu pretenţia sa arogantă de a fi unica viziune validă (ştiinţifică) despre lume, pe de o parte, şi singura alternativă propusă de susţinătorii acestuia - „neantul/vidul“, pe de altă parte. Fenomenul Păltiniş este un răspuns alternativ care transgresează imaginativ limitele impuse de violenţa algoritmului comunist şi de teroarea regimului politic. Se uită prea des că Fenomenul Păltiniş (numit frecvent cerc, şcoală) a fost precedat de eşecuri fertile, precum cele de la Andronache, Mogoşoaia, Câmpulung, la care se adaugă încercările bucureştene de a sparge carcasa dogmatică. De ce Păltinişul a reuşit – atât cât a reuşit şi cât a fost lăsat să reuşească -, în ciuda vigilenţei sistemului? Este o întrebare care se cere studiată. Oricare va fi răspunsul, acesta nu poate exclude o idee atitudinal-existenţială a lui Noica, pe care Jurnalul o reproduce: „Eşecul e locul de unde te ridici pentru a merge mai departe“, după cum i-a scris fiului său (p. 114). Dar, pentru a merge mai departe, pentru Noica şi cercul generat de şi în jurul filosofului, trebuie satisfăcută o condiţie esenţială: generarea şi cultivarea unor idei originale, valide şi pe cât posibil universale. Ideea concepută ca loc fericit de întâlnire a individualului cu universalul. De la bun început, viziunea lui Noica era contrară unui statu quo conceptual dogmatic şi exclusivist. Răzvrătirea era conceptuală, sigur, putea fi şi iconoclastă, dar ultimul aspect este numai un produs colateral. A găsi, a ajunge la o idee originală şi validă este doar un început de drum, un început bun, dar insuficient. Noica i se adresează lui Liiceanu, elevului său de atunci şi de acolo: „am vrut să te provoc să nu-ţi laşi ideea aşa cum ai găsit-o pe stradă. O idee trebuie să fie un gând reflectat, altfel ramâne un simplu gând“ (p. 98, subl. în original). Sunt multe astfel de momente în jurnal. Mesajul este prototipic: o idee, oricât de originală şi promiţătoare, trebuie supusă reflecţiei sistematice, trebuie testată (există şi experimente mentale, nu doar de laborator), discutată, corectată pentru a avea şanse de supravieţuire şi dezvoltare. A găsi o idee „pe stradă“, expresie care trimite la spontaneitate şi întâmplare, se poate reciti metaforic „idee găsită pe cărările minţii“. Pe cărările minţii – care sunt multe şi se pot înmulţi - se pot naşte şi găsi idei, dar şi recunoaşte idei în dialogurile intersubiective. Invitaţia spre meditaţie este dialogală. In nuce, aici se află şi un criteriu esenţial pentru definirea elitei culturale: elita culturală se naşte prin crearea ideilor, valorilor originale, valide şi universale, care pot stimula, angaja şi dezvolta constructiv energia creatoare a comunităţii. Ideile originale bine dezvoltate sunt paşaportul de intrare într-o elită. De la bun început, o astfel de elită respinge aroganţa epistemică şi trebuie să rămână deschisă dialogului de idei, soluţiilor alternative. Fără a genera idei creatoare, cercul în jurul unui mentor original devine încercuire care degradează natura cercului de idei, iar elita devine un rang fără acoperire în valoare intelectuală. Noica a fost profund interesat ca cei care formau Cercul de la Păltiniş, pe care-i numeşte Jurnalul, să genereze idei originale şi să le cultive cu ştiinţă şi persistenţă, cu iubire epistemică.
Cercul creat era conceput ca un cerc cu putere radiantă, care reconstruia ceva din simbioza creatoare intergeneraţională pe care comunismul a căutat programatic s-o distrugă sau cel puţin s-o anatemizeze. Unii au întrebat în mod acuzator şi probabil că vor mai întreba mirat-ipocrit: cum a fost posibil Cercul de la Păltiniş? Cum a fost posibil Jurnalul de la Păltiniş (cel publicat)? Cum a fost posibil, mai ales că regimul dispunea de instrumente zeloase şi calificate în detectarea, manipularea şi eliminarea celor mai subtile forme de opoziţie, iar Păltinişul ideatic contravenea principial ideologiei regimului? Răspunsul va putea fi dat numai după studiul comprehensiv al genezei şi evoluţiei în context şi hipertext a fenomenului şi publicarea (accesul liber) arhivei integrale Noica (manuscrise, scrisori, note, documentele produse de şi despre Noica, despre cercul păltinişean şi relaţiile sale cu alţii, din interior şi exterior, dosare arhivate de orice instituţie, inclusiv de cele de supraveghere). Această arhivare trebuie să tindă spre integralitate, deci să fie deschisă şi ghidată de rigoare şi adevăr. Cu o probabilitate ridicată, între cauzele care au dus la Fenomenul Păltiniş se va regăsi nevoia de supravieţuire culturală a unei ţări.
Această nevoie era evidentă nu numai în filosofie, ci şi în alte domenii, precum arhitectură, lingvistică, matematică, muzică, istorie, sociologie, literatură, religie... Numai că, în aceste cazuri, cărările minţii au dus spre soluţii diferite: cercuri (laboratoare) de specialitate, cenacluri care lucrau mai mult informal şi dincolo de orele de program, întâlniri individuale între un mentor şi un elev, conversaţii între prieteni, care se petreceau în chipuri variate. Era întâlnirea dintre setea de a învăţa ceea ce şcoala formală nu putea să dea şi nevoia de a transmite celor tineri cunoaşterea acumulată şi desconsiderată sau chiar temută de puterea politică. Este bine documentată arta paideică născută din ştiinţa şi altruismul prizonierilor politici din închisorile comuniste şi de setea de a afla a acestora şi a celorlalţi puşcăriaşi. Noica a trăit şi această experienţă. În afara închisorilor oficiale, acest fenomen era mult mai răspândit. Nu voi numi astfel de focare de reconstrucţie intelectuală, culturală, spirituală şi morală, cu toate că am avut privilegiul să beneficiez de astfel de daruri. Existau mereu riscuri. Dar, spre deosebire de toate aceste forme, Păltinişul ideatic este unic prin faptul că a creat o experienţă paideică nu doar paralelă celei oficiale, dar a simbolizat public această posibilitate şi a demonstrat practic că există alternative culturale, în ciuda sistemului supercentralizat. În plus, a venit gestul cultural surprinzător, scandalos şi regenerator la scară culturală al publicării Jurnalului. Într-o cultură chinuită şi hăituită de cenzură şi delaţiune, când scrisorile, telefoanele, conversaţiile erau supravegheate, publicarea a avut semnificaţii multiple: de revelare a unui alt tip de discurs cultural, motivat de valoarea intrinsecă a ideilor, de confruntare cu dogma oficială, de clarificare şi de reconstrucţie culturală. A creat şansa dezvoltării unei mase critice. Fără atingerea unei mase critice, destinul societal al „majorităţii create de un singur om“ (Thoreau), sursele elitelor şi mai ales rostul lor cultural riscă să sufere amânări sau chiar să rămână uitate.
Cred că atingerea unei mase critice depinde de reînvierea modelului socratic, aşa cum a fost acesta înţeles nu doar de Thoreau sau Gandhi, ci de Patočka, care a suferit în comunism. Studierea comparativ sistematică a operei-vieţii şi contextului istoric în care s-a exprimat Patočka şi cercul său pot ajuta la înţelegerea Fenomenului Păltiniş în hipertextul transnaţional al perioadei. Autorul Eseurilor eretice a conceput şi practicat „solidaritatea celor cutremuraţi“, care a rodit generos. Comparaţia ar trebui susţinută de o arhivă pe măsură. La Praga există Arhiva Patočka, excelent organizată, administrată (este în creştere) şi folosită (deschisă şi activă). Pe de altă parte, în România lucrurile stau altfel. Documentele din arhiva Securităţii comuniste, între altele, referitoare la Noica sunt cunoscute de cei care au avut doar acces parţial şi publicarea unor prime rezultate este departe de a oferi posibilitatea unei imagini comprehensive. Oare de ce nu există o arhivă digitală Noica, accesibilă pe Google? Dacă o astfel de arhivă nu este realizată de cei care au compus cercul său, de către elevii celor din cerc, de colaboratorii şi instituţiile pe care le conduc ei azi, atunci cine s-o facă? Dacă nu acum, atunci când va fi realizată? Nu se poate face pentru Noica ceea ce el a propus pentru Eminescu? O arhivă digitală cât mai posibil completă este un antidot la încercuirea Fenomenului păltinişean spre sănătatea culturii.
Drumul în cetate al Jurnalului de la Păltiniş este marcat logic, cultural şi moral de publicarea volumului Epistolar. Dacă Jurnalul a ales calea individuală responsabilă a dialogului cu cetatea şi în cetate, prin Epistolar dialogurile stimulate de publicarea Jurnalului dintre cei care formau cercul au devenit publice. Evident, cultura dialogală, parte a modelului paideic, a devenit un test pentru resursele dialogale ale unei posibile Agore. Prin aceasta, modelul cultural paideic a depăşit limita cercului şi s-a supus unui alt tip de test. Hipertextul Jurnalului de la Păltiniş s-a îmbogăţit semnificativ şi a forţat limite tabu ale sistemului. Lucru evident vizibil din schimbul epistolar dintre Liiceanu şi Ianoşi. Analiza calitativă şi cantitativă (am discutat aceste aspecte de mult – ele fiind publicate după ce textul a circulat în România înainte de 1990) duce la concluzia că rolul din culise al cenzurii (uneori oficial exprimat de referent) a fost expus ochiului şi judecăţii publice. Confruntarea de idei a devenit explicită.
Jurnalul de la Păltiniş, prin natura intrinsecă a oricărui jurnal, dar mai ales prin alegerea momentului publicării, are un caracter conversaţional diferit de Epistolar: substanţa jurnalului a rămas constantă, dar dialogul despre şi asupra jurnalului s-a îmbogăţit, transgresând limitele culturii oficiale. Epistolarul, prin natura fluidă a corespondenţei, a cunoscut, foarte probabil, interacţiuni epistolare ulterioare publicării primei sale ediţii, ediţia generată de scrisorile stimulate de jurnal. Din păcate, ediţiile ulterioare ale Epistolarului la care am avut acces oferă informaţii sumare şi, în esenţă, nesemnificative despre continuarea conversaţiilor epistolare (interpersonale, private, publice sau secrete) care s-au acumulat şi au devenit accesibile în timp. Din acest punct de vedere, deschiderea spre dialogul social a volumului Epistolar este mult mai restrânsă decât cea a Jurnalului. De ce? Să sperăm că până la aniversarea acestuia (2017), această eroare antidialogală va fi corectată. Fără această continuare, Epistolarul se reneagă dialogal pentru că desconsideră elemente cheie ale „pactului epistolar“ (Saisz).
Prin gestul epistolar, Fenomenul Păltiniş dezvăluie valoarea terapiei culturale care include dialogul public în care toate părţile au dreptul şi responsabilitatea de a participa. În acest mod, o meteahnă structurală a sistemului totalitar din România şi de oriunde este diagnosticată şi supusă terapiei. Este vorba de gândirea dublă: una de interior, alta de exterior. Au existat antecedente ale formei de integritate cultivate de Fenomenul Păltiniş? Sigur: de exemplu, unele autobiografii, cărţi de memorii publicate chiar în regimul comunist (Onicescu, Stahl etc.). Dar apare şi întrebarea: a rămas activă şi forma de dedublare care se eschivează de la rigorile verificării intersubiective? Cert. A se vedea memoriile (jurnalele, autobiografiile) pe care autorul le vrea publicate numai post mortem, alegerea strategică făcută de Adrian Marino, alegere care consideră punctul de vedere, memoria, judecata, caracterul, faptele şi relaţiile cu lumea ale autorului ca fiind deasupra dialogului şi a verificării intersubiective. O formă de aroganţă epistemică. Scaunul autorului rămâne, cu certitudine, gol, iar prin această strategie autorul evită pe vecie verificarea intersubiectivă directă, întrebările şi şansa autocorectării. Consider, ipotetic, că o asemenea alegere care eludează verificarea intersubiectivă implică cu o mare probabilitate conexiuni subterane de tip represiv, inclusiv cu cei care au acceptat autodegradarea de a deveni unelte ale supravegherii politice.
De asemenea, persoanele publice care trăiesc şi refuză sistematic să răspundă la întrebări clare, semnificative şi care le privesc direct practică sau ajută o cenzură insidioasă şi iresponsabilă prin natura ei. Probabil se speră ca aceia care pun întrebări pe care ei le consideră indezirabile să tacă, să obosească sau chiar să moară. Se practică, mult după 1989, o cenzură ascunsă – care pare a fi susţinută de cei întrebaţi, mai ales dacă aceştia sunt editori sau au un status privilegiat din acest punct de vedere. O astfel de asimetrie este potrivnică nu doar modelului cultural paiedeic, ci şi verificării intersubiective şi dialogului social de azi. Pentru a fi consecvent cu el însuşi, Fenomenul Păltiniş pune o întrebare de neevitat actorilor acestuia, celor interesaţi de el, ca şi criticilor: care sunt riscurile culturale, morale şi politice ale refuzului dialogului şi ale negării libertăţii de expresie responsabilă?
Fenomenul Păltiniş, Jurnalul de la Păltiniş şi dialogul scris publicat în Epistolar au identificat duplicitatea sistemică a culturii oficiale, dogmatismul fundamentalist al acesteia şi respingerea principială a dialogului centrat pe problemă, idee care ar putea oferi o alternativă. Cine are încă îndoieli despre funcţia critică a Jurnalului ar putea să citească paginile despre ceea ce a numit public, atunci (anul 1983!), acolo (în România), a fi răul şi „adunătura aceea de profesionişti ai răului“ (p. 162) căreia i-a contrapus o soluţie fericită a supravieţuirii, supravieţuirea prin cultura deschisă bine făcută.
Fenomenul Păltiniş a pus o mare întrebare şi a oferit un răspuns pentru supravieţuirea culturală. Fără supravieţuire culturală autentică, supravieţuirea biologică (demografică) este mutilată şi deposedată de identitate, supravieţuirea economică erodată de jaf, fragilitate şi cianuri, iar supravieţuirea politică invadată de mascaradă, servilism, oportunism, autocentrism, capitulări şi sete de putere.
Dubuque, 6 noiembrie 2013.
GABRIEL LIICEANU - Jurnalul de la Păltiniş (Cartea Românească, Bucureşti, 1983)