Pe aceeași temă
Richard Feynman a devenit al treilea fizician arhetipal după Newton și Einstein. La un sfert de secol după ce a murit, personalitatea lui continuă să fascineze.
Prestigiul dobândit de știință, mai ales în ultimul secol, are ceva hipnotic-paralizant: omul de rând, pedestrul, neinițiatul se ține la distanță de savant și fie îl mitizează, fie, în registru vulgar, îi dă cu tifla („Mofturi! Care știință? Habar n-au ce spun toți ăștia, se contrazic întruna!“). Lăsând deoparte această din urmă reacție (cu un iz poate cam pronunțat românesc), cred că începuturile mitizării sunt vechi de 300 de ani și se leagă de Isaac Newton și de poeții englezi ai secolului XVIII. Versul lui Alexander Pope e exemplar: „Dumnezeu a spus «Să fie Newton» și totul s-a luminat“. Trăind într-un moment auroral al științei, creând prima teorie din fizică și o întreagă ramură a matematicii, Newton nu putea să nu fie întâiul prototip al savantului: gentleman impecabil, ușor pedant, uneori ironic, intangibil, deținător a ceea ce multă vreme s-a crezut că e cunoașterea ultimă. Iar cel care a găsit fisura în templul științei newtoniene avea să fie, între fizicieni, a doua figură mitizată – Einstein, cu zăpăceala înțeleaptă și umorul lui, cântând Mozart la vioară, rostind vorbe de duh și încercând să ghicească planurile lui Dumnezeu. În fine, a treia figură emblematică pentru fizică este Richard Feynman, prea puțin cunoscut publicului larg din România, care are însă acum prilejul să afle câte ceva și despre opera lui științifică, și despre peripețiile vieții sale aventuroase.1 Dacă Einstein cânta la vioară, Feynman bătea cu pasiune în tobele bongo – să fie aici o cheie muzicală pentru înțelegerea evoluției fizicii? Oricum ar sta lucrurile, Feynman a împins nonconformismul în viața de zi cu zi mult dincolo de limitele atinse de Einstein (vor fi fost și ele considerate scandaloase la începutul secolului XX). Dar a împins dincolo de limite și nonconformismul în știință, creând un „stil Feynman“ care avea să influențeze copleșitor întreaga fizică din ultimii 60 de ani. Nu cred că greșesc spunând că fizica actuală stă sub semnul lui Feynman.
Ocazia de a se face cunoscut publicului american i-a fost dată de un eveniment tragic: explozia navetei spațiale Challenger, în ianuarie 1986. Feynman a fost atunci cooptat în comisia însărcinată să investigheze cauzele dezastrului și a apărut în fața camerelor de televiziune cu un pahar în care se aflau cuburi de gheață, a vârât un elastic în pahar și, când l-a scos, elasticul s-a rupt imediat – devenise casant. Asta explica fără multe cuvinte de ce, la temperatura scăzută din acea zi nenorocită de ianuarie, dispozitivul care trebuia să izoleze combustibilul rachetei purtătoare cedase. Așa a descoperit americanul de rând stilul Feynman. Cei care studiaseră fizica îl cunoșteau însă de peste două decenii. Pe la începutul anilor ’60, fiind profesor la Institutul Tehnologic din California (Caltech), unde preda studenților din ultimii ani, a acceptat provocarea de a ține cursul de introducere în fizică. În felul ăsta s-au născut celebrele The Feynman Lectures on Physics2, editate în milioane de exemplare, un manual sui generis care prezenta elementele de bază ale fizicii cu totul altfel decât se făcuse până atunci – intuitiv, dar și ca pe o descoperire pas cu pas care te obliga la efortul de a reconstrui pe cont propriu un întreg univers de raționamente. Pe de altă parte, în ce-i privește pe fizicienii încercați, în 1986 figura lui Feynman era de mult legendară: Premiul Nobel primit în 1965 răsplătise crearea unor instrumente excepțional de prețioase (integralele de drum și diagramele Feynman), prin care limpezise pe deplin domeniul încâlcit al electrodinamicii cuantice și care își dovediseră utilitatea aproape pretutindeni în fizică. De fapt, fizica în ansamblul ei devenise dependentă de ideile lui Feynman.
Richard Feynman |
Toate acestea par să-l atingă fie pe specialist, fie pe amatorul de cancanuri – câte nu se pot broda pe marginea biografiei lui Feynman, un farseur, un afemeiat, un spărgător de seifuri! Ceea ce mă interesează însă e dacă nespecialistul are ceva de câștigat odată ce pătrunde în laboratorul gândurilor unui mare fizician. Sigur, textele fizicienilor celebri sunt mereu reeditate, și uneori chiar citite, în fond, asta ține de cultură în sensul cel mai larg al cuvântului. Dincolo de interesul vag pentru istoria științei, întrebarea e cu ce-l ajută pe nefizician, în toate cele ale vieții lui, să afle cum se chinuia mintea unui fizician. Și cred că răspunsul e, în mai toate cazurile, cu nimic sau aproape cu nimic. Procesele mentale desfășurate în cursul descoperirilor sunt impenetrabile. În Visul unei teorii finale3, vorbind despre un articol revoluționar publicat de Heisenberg, Steven Weinberg spune că nu poate pricepe șirul raționamentelor urmat de creatorul mecanicii cuantice și îi recunoaște lui Heisenberg genialitatea unor intuiții la care niciun alt fizician n-ar mai fi avut acces. Poate că exemplul cel mai frapant de minte impenetrabilă este cea a lui Dirac. Paul Adrien Maurice Dirac, cel care a descoperit ecuația relativistă a electronilor și a prezis existența pozitronilor, gândea tot timpul la limita autismului și abia dacă se învrednicea să arunce vreo vorbă colegilor care-l priveau cu uimire.
Totuși, există două minți de fizicieni în laboratorul cărora merită să intrăm, chiar dacă n-avem nicio legătură cu obiectul gândurilor lor. Una e cea a lui Einstein. Cred că două elemente explică rezultatele la care a ajuns: un fel de a se așeza în lume, de a o privi cu încrederea în niște principii la care intuiția lui putea avea acces; și un talent dramatic, aș spune, un talent de scenarist care închipuie experimente mintale. Sigur, restul e matematică. Primul element a avut, ce-i drept, și dezavantaje (deși folosirea acestui cuvânt mă cam stânjenește). Felul în care privea Einstein lumea l-a făcut să refuze ideile stranii ale mecanicii cuantice, care tocmai se năștea, și să fie convins că universul e neschimbător. Dacă în a doua privință descoperirea lui Hubble că universul se dilată l-a făcut să-și schimbe părerea, în prima privință Einstein a rămas neînduplecat până la sfârșitul vieții, în ciuda succeselor enorme ale mecanicii cuantice, intrată deja în curentul principal al fizicii, ba chiar devenită fizica însăși. (În sensul ăsta, cu toate onorurile antume și postume de care s-a bucurat, personalitatea științifică a lui Einstein mi se pare mai curând una tragică.) În afară de pledoaria pentru încrederea în principii pe care le poți cumva intui, Einstein ne învață să concepem situații cu care nu ne confruntăm în imediat – experimentul mintal –, pentru a ajunge în miezul problemelor și a le privi epurate de balastul lor formal. Adolescent fiind, Einstein s-a întrebat dacă, zburând cu viteza luminii și ținând în față o oglindă, și-ar vedea chipul. Apoi s-a întrebat dacă, aflându-se în cabina unui lift, fără să poată privi în jur, ar reuși cumva să determine dacă e undeva în spațiu, în afara gravitației Pământului, iar liftul se deplasează accelerat în sus, sau e în repaus, în câmpul gravitațional al Pământului. De fapt, toate ideile pe care le-a avut a încercat să le îmbrace sub forma unor scenarii. În ultimă instanță, Einstein ne arată cât de importantă este imaginația pentru cunoaștere.
A doua minte de care merită să ne apropiem este cea a lui Feynman. Din capul locului trebuie spus că și Feynman are ceva tragic: și-a dorit să descopere o lege fundamentală a naturii – și n-a descoperit. În general, nu și-a prețuit din cale-afară contribuția, dar a conviețuit cu sine în termeni acceptabili, bucurându-se că se poate gândi la obsesiile lui, indiferent dacă era vorba de fizică, inginerie, informatică, biologie sau hieroglifele maya. Deloc scorțos, detestând orice formalism, onorurile îl lăsau rece. Nici nu-i stătea mintea la Premiul Nobel, uitase și când se decernează, iar la aflarea veștii că l-a primit, a vrut să-l refuze – nu cumva să se scorțoșească, să se îndepărteze de oameni, să uite de convivialitate, să aibă pe cap cine știe ce servituți publicitare –, dar până la urmă l-a acceptat doar ca să nu facă valuri și mai mari. Adevăratul premiu pe care-l primise deja era bucuria pură de a descoperi. Bănuiesc că a murit, în 1988, fără să-și fi dat seama că diagramele Feynman vor deveni un simbol al fizicii moderne. A murit făcând fizică, simțind aceeași plăcere dintotdeauna în fața descifrării necunoscutului.
Ce a făcut Feynman, în fond? A reformulat mecanica cuantică. Acest „re“ poate suna rău – s-ar zice că n-a făcut nimic cu adevărat nou. Rezultatele la care a ajuns puteau fi obținute și pe alte căi, ce-i drept, mult mai complicate. Cu timpul, s-a văzut însă că drumul deschis de el era singurul pe care fizica putea înainta și în acea reformulare se afla ceva într-adevăr profund, poate mai profund decât o lege fizică, era de fapt o perspectivă uimitoare și în același timp o cheie magică pentru tainițele naturii – nu degeaba se amuza să spargă seifuri! Dincolo de problema fizică, interesant e cum a ajuns Feynman la perspectiva asta – și e interesant pentru toată lumea, nu numai pentru fizician.
De la bun început, Feynman a gândit în întregime pe cont propriu. Toată matematica pe care a învățat-o, a învățat-o de fapt deducând-o de unul singur. Ba chiar și-a creat notații doar ale lui. Nu a preluat nimic în mod automat din afară, mintea lui atacase deschis, pe o cale originală tot ce făcea obiectul cunoașterii la care a ajuns. Pus în fața straniei mecanici cuantice, nu avea altă soluție decât s-o reformuleze, așa încât s-o facă să devină a lui. Feynman nu-i cita pe alții, se cita doar pe sine. Apoi, avea dificultăți și să-i citescă pe alții, fiindcă gândea prea intens în propriii lui termeni. Se bucura de ce descoperea, indiferent dacă la lucrurile acelea ajunseseră și alții, fiindcă descoperirile și le integra în ființa lui, își mobila ființa cu descifrări. După cum nu-l interesau premiile, nici prioritățile nu-l interesau. Importantă era numai bogăția descoperirilor făcute pe cont propriu, or, e limpede că aici se ascunde un inconvenient pentru carieră: dacă ar fi acordat mai multă atenție fizicii făcute de alții, ar fi publicat mai multe lucrări, ar fi avut mai multe contribuții. Numai că nici să publice nu era obsesia lui.
Volumul Vă ţineţi de glume, domnule Feynman! (Aventurile unui personaj ciudat povestite de Richard P. Feynman lui Ralph Leighton şi editate de Edward Hutchings) a apărut recent la Editura Humanitas în traducerea lui Victor Bârsan. |
Alt lucru remarcabil la Feynman e câmpul curiozității sale. Înarmat cu instrumentele unei cunoașteri atât de intens personale, a atacat toate problemele care i s-au părut interesante în fizică – particulele, starea condensată, gravitația –, apoi probleme practice inginerești, s-a amuzat să inventeze algoritmi de calcul – de care s-a folosit când a lucrat, în timpul războiului, la proiectul bombei atomice –, a plănuit calculatoare și tehnologii care aveau să vină, s-a aventurat cu toată seriozitatea în cercetări de biologie, a descifrat hieroglifele maya. Citind înșiruirea asta, care e doar parțială, nu poate să nu te apuce amețeala. Niciun om de știință nu a îmbrățișat vreodată un câmp atât de vast, iar în secolul XX o asemenea ispravă e cu atât mai greu de închipuit.
Feynman a izbutit toate astea printr-o încăpățânare colosală. Aflat în fața unei probleme, n-o abandona până nu-i dădea de capăt. În copilărie, repara radiouri – și îi plăcea să pozeze în mic geniu al tehnicii, așa încât nu-și permitea să lase mut radioul clientului; gestul prin care îl punea în funcțiune era mereu spectaculos, iar gustul pentru spectacol l-a deprins pesemne de-atunci. Când s-a apucat de hieroglifele maya, a acoperit cu o hârtie paginile codexului unde se afla traducerea, iar abia după ce și-a încheiat munca a făcut comparația: traducerea din codex era complet greșită. Lucrând cu perseverență, devenise cel mai bun cunoscător din lume al hieroglifelor.
Mai e un lucru de spus în legătură cu Feynman, un lucru nu tocmai spectaculos, spre deosebire de celelalte: a fost de o probitate morală rară, în ordinea morală a științei. Credea că cel mai important e să nu te păcălești pe tine însuți, fiindcă, dacă nu ești de-a dreptul escroc, nu-i vei păcăli nici pe ceilalți. Pe de altă parte, cel mai ușor e să te păcălești pe tine însuți, și atunci nu rămâne decât să-ți impui o conduită științifică fără fisură. Despre asta le vorbește studenților de la Caltech, în deschiderea anului universitar 1974, dându-și seama că nu există în facultate cursuri care să te învețe onestitatea intelectuală. Feynman botează „știința cultului cargo“ opusul unei științe oneste și o găsește răspândită pretutindeni – de la mediile academice până la pasionații de ocultisme și paranormal. Mai mult, morala nu vizează doar domeniul propriu-zis al științei, ci și contactul cu publicul larg: „...nu trebuie să-l păcălești pe profan, când vorbești în calitate de om de știință. (...) Eu mă refer la acea integritate care îți dictează să nu faci afirmații hazardate, în calitate de om de știință. Avem această responsabilitate față de ceilalți oameni de știință, dar și față de profani“. Spre deosebire de alți fizicieni, de la noi și de aiurea, Feynman n-a încercat niciodată să-și impresioneze publicul aruncând afirmații copleșitoare greu inteligibile, n-a încercat să treacă drept „inițiat“. Dimpotrivă, s-a străduit să explice simplu lucruri complicate. Și a făcut-o cu un talent pentru care filmele cu conferințele lui stau mărturie.
Așa se face că Feynman a devenit al treilea fizician arhetipal după Newton și Einstein. Faptul că a impus un stil nu înseamnă și că a putut fi urmat. Oricum însă, la un sfert de secol după ce a murit, personalitatea lui continuă să fascineze. Poate că detaliile picante ale unei vieți pline de aventuri își au rolul lor și nu trebuie disprețuită nevoia publicului de senzațional, atât timp cât îl apropie de o minte uimitoare. Dar, dincolo de spectaculos și de insolit, rămân lecțiile pe care Feynman le predă oricui, fizician sau nefizician. Simplu spus, el ne învață să gândim cu mintea noastră, să ne păstrăm întreagă curiozitatea, să ne încăpățânăm în fața necunoscutului și să fim onești. Nu e puțin lucru. //
1. Lawrence Krauss, care prezintă contribuțiile științifice ale lui Feynman, și Vă țineți de glume, domnule Feynman!, o savuroasă carte de amintiri.
2. Lecțiile lui Feynman au apărut în traducere românească în 1969, sub titlul Fizica modernă. Editura Humanitas a publicat în 2007 volumul Șase lecții ușoare, conținând câteva capitole-cheie din cursul lui Feynman.
3. Eseul lui Steven Weinberg Visul unei teorii finale (Editura Humanitas, București, 2012), fără a intra în detalii tehnice, este o superbă analiză a ceea ce înseamnă cunoaștere în fizică.