Pe aceeași temă
Recenta carte a lui Gabriel Liiceanu, Nebunia de a gândi cu mintea ta (Editura Humanitas, București, 2016), reia o interogație capitală, intrată ca atâtea altele într-un regim al indiferenței: „ce înseamnă că gândim cu mintea noastră?“. Ceea ce atrage luarea aminte în titlul cărții sale despre gând și gândire este cuvântul „nebunie“. Un alt gânditor îl situa în titlu acordându-i rolul principal, Erasmus din Rotterdam, în Elogiul nebuniei. Și într-un caz, și în altul, nebunia stă pentru altceva decât accepția de patologie a minții sau a gândului.
Nebunia se află într-un gând care se detașează, cu eforturi considerabile, de ceea ce a fost gândit până atunci, de ceea ce este dat în gândire, deja prelucrat, deja gândit, adică acel gând care face un pas înainte, care depășete doxa prin paradoxa, „opinia de dincolo de opinia curentă“. Nu acest gând e „nebunesc“, ci întregul parcurs care duce la el, dezideratul de a gândi ceva nu neapărat negândit, dar cu o gândire care și-a dobândit libertatea. Nebunia reprezintă aici deopotrivă o formă de curaj și de provocare, în măsura în care acest gând ocazionează o întâlnire cu sine, a gândului cu propriul său. Ca un bun filozof, Gabriel Liiceanu delimitează acest gând de ceea ce nu este gând, cu adevărat, prin aceea că înlătură tot ceea ce ține de tematizarea gândirii, situând gândirea autentică într-o primă instanță ca o atitudine, în otium, suspendarea existenței, opus lui negotium, agitația permanentă, oricare ar fi vectorul ei. De ce ar fi descoperirea gândului propriu o miză, din moment ce recuperăm ceea ce a fost gândit din uriașa glosă, arhivă de gânduri a lumii? Aici Liiceanu face o mișcare de o mare frumusețe intelectuală și recompune tema gânditului printr-un rapel la istoria lui a gândi ca predicat. Astfel, reflecțiile Hannei Arendt cu privire la apariția gândului în prima mare civilizație care îl ocazionează, civilizația Greciei antice, conectează gândul și nemurirea. Pornind de la constatarea că zeii sunt nemuritori, dar nu și eterni și că eternitatea e recuperabilă din faptul de a fi, din etern durabilul Ființei, rațiunea, nous-ul, devenea vehiculul spre nemurire, gândirea oțioasă capitalizându-l prin intermediul filozofiei. Suntem atât de departe de această înnobilare a gândirii, situând gândirea care nu se orientează pragmatic într-un regim al descalificării. Liiceanu ne atrage atenția asupra gânditului pe cont propriu nu doar ca o expresie a elevației, ci și ca o confirmare a unui câmp de posibilități pentru edificarea umanității, ca pe o modalitate de a lua în primire întregul ființei noastre, și nu doar parțialități. Moartea, spunea Marlaux, transformă orice viață în destin. Pentru Liiceanu, atingerea gândului propriu transformă o viață în destin, „devenirea întru ființă“. Dincoace de acest deziderat, viața rămâne în circuitul lipsit de noimă al unei vitalități neprelucrate, o respirație în marele organism al lumii organice, o „devenire întru devenire“. Mă întreb, însă, câți sunt capabili, deopotrivă, în termenii lui Liiceanu, să-și dea un destin?
O altă temă esențială devine acordul deplin pe care viața și gândul îl fac, în ceea ce Kirkegaard numește „reduplicare“, adică faptul de a trăi în acord cu gândul tău, adică etic. În opinia lui Liiceanu, Socrate fondează această statornicie a gândului prin faptul de a trăi conform lui, „onestitatea gânditorului“ o numește filozoful român, edificând o etică, un set de valori și, în cele din urmă, cu cuvintele filozofului, „o ameliorare a speciei umane“, sau, altfel spus, o „eusocializare“. O temă minunată de regândit în contextul puținelor conduite exemplare față cu totalitarismul, precum aceea a Monicăi Lovinescu.
Un al doilea moment esențial al cărții relevă importanța unui maestru pentru accesul către această gândire pe cont propriu, în fapt ea se transformă și într-un elogiu al singurătății, alta decât cea monastică, o singurătate cu gândul propriu sau, mai precis, în căutarea acestui gând. Acest moment al cărții îi este dedicat lui Noica și solitudinii în care gândul propriu se formează ca „lărgire a eului către sine“, pornind de la parafrazarea unui gând augustinian, cu o frază memorabilă: „e în noi ceva mai adânc decât noi înșine“. Ceea ce reprezintă acest „adânc“ pentru Augustin, „memoria“, „teritoriul vastității spiritului“, devine la Noica Sinele, locul întâlnirilor exemplare, substanțiale, Graalul în căutarea căruia un individ ar trebui să se situeze. Liiceanu va ilustra cu două personalități această modalitate de a gândi „cu mintea ta“: Constatin Noica și Alexandru Dragomir. Primul a fost un filozof autentic, fondator al acestei atât de informale și totuși atât de productive Școli de la Păltiniș, adoptând un model paideic, cel de-al doilea, nu mai puțin autentic ca filozof, ilustrează, mai degrabă, ceea ce Ortega y Gasset numea „interiorizare“, o pasiune a discreției gânditului pentru sine. Reluând reflecții din caietele lui Alexandru Dragomir și derulând momente emblematice ale întâlnirilor cu Noica, Liiceanu recompune exemplarități, reconfigurează gesticulația filozofică care l-a marcat, ne propune în mod deschis un rit de inițiere. Asupra sa, Noica și-a exercitat magia direct, a fost pedagogul care i-a schimbat substanțial viața, însă cu Dragomir avem un altfel de fascin, care decurge din asumarea gândului ca destin, fără a-l da în vileag. Lectura lui Liiceanu traversează intenționat experiența pe care o oferă caietele lui Dragomir și întâlnirile cu Noica, mobilizând energia depozitată în exemplu.
Pe modelul demersului noician din Șase maladii ale spiritului contemporan, Liiceanu identifică „șase dereglări contemporane“, care se resorb în ceea ce filozoful numește „dereglarea sufletului occidental“. Pe filiera gândului pascalian - „cele mai nerezonabile lucruri devin cele mai rezonabile din pricina dereglării oamenilor“ -, Liiceanu revine asupra semnificației termenilor „rezonabil“, „nerezonabil“, „dereglare“, în contextul actual. Ce înseamnă reglajul gândirii, ce reprezintă o gândire reglată, cine reglează gândirea? Metoda este aceea a unei interogații seriale, din aproape în aproape, tehnică socratică pe care filozoful român o manevrează exemplar. Un alt pas esențial ține de identificarea unei genealogii a gândului pus în discuție, regândit. Liiceanu relevă trei modele, reglarea prin dialog (dia-logică), socratică, o purificatio mentis, reglarea prin „găsirea structurilor gândirii demonstrative“, descoperirea unui algoritm al gândirii corecte, prin silogism, cea aristotelică, și re-reglarea carteziană prin separarea de cacofonia maselor, o formă de rapel solitar la propriul gândirii tale. În fapt, Liiceanu ne pune în fața a trei conduite în măsură să redea gândului propriul său, puterea sa. Fundamentul gândirii europene ține de acest reglaj pe care-l inițiază Socrate și Aristotel și, parafrazând titlul unui articol de Mircea Cărtărescu, Europa are forma gândului lor. Gândirea europeană este o gândire reglată, iar acest rezultat îl datorăm filozofiei, una dintre cele mai prețioase moșteniri care face din cultura europeană un model unic. Liiceanu a relevat aceste trei momente ca fiind esențiale, în funcție de ele putând gândi dereglarea minții ca expresie a dereglării sufletului occidental. Aceste dereglări originează, în opinia lui Liiceanu, în anii ’60, în principalele centre universitare ale lumii, depozitare ale culturii europene. Avem o formă de alterare a gândului prin zidirea sa într-o ideologie, mai precis, prin recuperarea stângii radicale ca political corectness, în urma eșecului dezastruos al societăților care au încoporat-o ca politică de stat.
Dacă ar fi să identificăm un numitor comun al celor șase „dereglări“, acesta ar ține de instalarea unui „relativism total“ al valorilor prin care tradiția europeană care originează în cultura greacă clasică și în valorile creștinismului este evacuată în favoarea unei „culturi a repudierii“ (Paul Johnson), gestată în cadrul „universității posmoderne“ (Roger Scruton). În fapt, este vorba de o nouă mutație ideologică a spiritului european, mutație care își găsește una dintre expresiile emblematice în dimensiunea antielitistă, parte a vastului proces de mediocrizare ca apropiere a extremelor la care se referea Ortega y Gasset. Pe bună dreptate, Liiceanu în această carte, Horia-Roman Patapievici în Omul recent și Partea nevăzută decide totul, Andrei Pleșu în volumele sale de microeseuri se arată îngrijorați de această revanșă a mediocrului devenită sistematică ca mediocrație prin erodarea temeiurilor care au asigurat miracolul european la care se referă Andrei Cornea în Miracolul. Despre neverosimila făptură a libertății. Acest moment reprezintă și un argument pentru regăsirea acestor valori pe care filozoful român le-a redescoperit în compania unui maestru precum Constantin Noica sau prin „comerțul cu cei morți“, preluând metafora lui Zenon, cu „Marile Cărți“, în termenii lui Allan Bloom, cu tradiția europeană. Pledoaria pentru atingerea gândului propriu nu vizează doar proiectul personal al unei vieți căreia îi conferi substanța necesară pentru a deveni un destin, ci indică și calea eliberării de opiniile false și expresia lor mai nouă, ideologiile, sau ceea ce Vladimir Tismăneanu numea în titlul cărții sale Diavolul în istorie. Ideea de maestru nu-l cuprinde doar pe Noica, ci și acest continuum al reflecției care a generat singularitatea culturii și civilizației europene. Nebunia de a gândi cu mintea ta reprezintă astfel și o formă superioară de soteriologie prin filozofie, nu atât ca disciplină consacrată curricular, cât ca artă de a trăi liber în orizontul gândului propriu.
Explicatie foto: GABRIEL LIICEANU - Nebunia de a gândi cu mintea ta (Editura Humanitas, București, 2016)