Pe aceeași temă
Andrei Makine este deja cunoscut publicului romanesc datorita romanelor traduse, in ultimii ani, la Editura Univers si la Editura Polirom, ca unul dintre cei mai importanti scriitori francezi contemporani. Distins, in 1995, cu Premiul Goncourt si cu Premiul Médicis, pentru romanul Testamentul francez, Andrei Makine este un scriitor francez aparte. De origine rusa, el traieste, din ’87, la Paris, si scrie in frantuzeste romane care trimit la copilaria si tineretea petrecute in Uniunea Sovietica si la regimul comunist. El insusi o figura impresionanta, imbracat ca un nobil rus si vorbind o franceza perfecta, desi cu accent rusesc, Andrei Makine face parte dintre scriitorii exilati care sunt obsedati de tara lor, stiind sa fie mandri de ea fara a-i obnubila defectele. Editura Humanitas a publicat recent primul roman al scriitorului, Fiica unui Erou al Uniunii Sovietice, aparut la Paris, in 1990. Ivan si Olia - tata si fiica - sunt doi oameni simpli, naivi, mult prea naivi intr-o lume necrutatoare: Uniunea Sovietica. Luand acest cuplu drept simbol, Andrei Makine isi dedica romanul oamenilor din popor cu suflet (slav!) curat, pe care-i poti pacali usor si care nu au exercitiul revoltei.
Desigur, inocenta nu sfarseste intotdeauna prin a fi o virtute, dar literatura rusa intretine un anumit cult al omului din popor, care ar fi admirabil tocmai pentru ca ignora Raul. In civilizatiile preponderent rurale din Europa de Est (cum a fost si Romania), manipularile Partidului Comunist au avut mai mult succes decat in cele "urbanizate": chiar daca, in anii ’50, acesti bravi oameni simpli cantau cu totii o varianta sau alta a cantecului Partidul meu iubit, mandria mea…, Revolutia din ’56 a avut loc la Budapesta, si nu la Bucuresti sau la Sofia. Ivan Demidov este un taran sarac, obligat sa devina soldat in al doilea razboi mondial, apoi, scapat ca prin minune de la moarte, are… ghinionul (totusi…) de a fi numit Erou al Uniunii Sovietice. Dupa razboi, livretul de "erou" si decoratia Steaua de aur ii asigura intaietate la unele cozi de alimente si un prestigiu social care-l cheama, in fiecare an, in fata elevilor dintr-o scoala, ca sa depene amintiri din razboi. Dar, mai presus de orice, acest titlu de "Erou" ii ofera iluzia (enorma) ca este un privilegiat, cand, in realitate, este o victima, iluzia ca a contribuit - si el - la crearea unui lucru maret: Uniunea Sovietica. Cu alte cuvinte, la constructia tarii lui, care, de fapt, a devenit o anume tara, datorita unui anume regim.
Ivan nu trebuie sa se preocupe cum se construieste comunismul, de asta se ocupa Partidul, cel care a avut grija sa-l insele pe Ivan ca e o parte importanta din sistem. Iluzia se uzeaza, insa, cu timpul: cand Tatiana, sotia lui, marcata de sechele din vremea razboiului, este ranita la o coada la alimente si moare, mai apoi, fericirea lui Ivan dispare brusc. Ramas singur, incearca sa se sinucida, dar o scrisoare de la fiica lui, Olia, il impiedica.
Aceasta, traducatoare la Moscova, are o aventura cu un sportiv francez, in urma careia e santajata de KGB sa devina informatoare. Lucreaza, deci, la Centrul de Comert International si, dupa programul oficial, merge in camerele occidentalilor, de la hotelul Inturist, si isi serveste tara… ca prostituata de lux.
La Olia, ca si la Ivan, uimeste, in prima instanta, naivitatea: contactata de un ofiter KGB, ca sa "colaboreze", ea accepta cu voiosie, exultand ca un copil care a scapat de o pedeapsa: "KGB-ul poate orice!". Cand, ceva mai tarziu, un frison dubitativ o cuprinde, in camera de hotel, alaturi de un englez adormit, ea nu staruie asupra gandului neconvenabil: "Nu era treaba ei sa cugete la toate aceste rotite. Treaba ei consta in a-si aprecia «obiectul» intr-un rapid schimb de cuvinte si de priviri si, intr-un anume timp dat, a juca toate actele spectacolului amoros convenit".
Svetka, colega ei de apartament, face acelasi lucru si ii vorbeste despre viitorul fericit pe care-l va avea cand se va casatori cu cel pe care-l iubeste si care, pentru moment, lupta in Afganistan, ca sa se intoarca de acolo colonel. Ea ii prezinta Oliei un "viitor diplomat", "cu parintii la CAER si apartament de patru camere pe Kutuzovski". Olia nu se va casaori cu el, pentru ca parintii acestuia, nomenklaturisti, intelectuali, intuiesc originea modesta a fetei. In societatea care trambiteaza egalitatea, clasele sociale sunt foarte bine separate.
Ca si prostituata care ingheata in frig, Ninka, Svetka fuge, de fapt, de saracia pe care o cunoscuse intr-un sat oarecare rusesc in copilarie. Olia se intreaba ce ar zice "clientii" Svetkai daca ar vedea poza cu parintii acesteia, doi tarani simpli, stand umar langa umar, sau poza cu iubitul din Afganistan, pe care e scrisa o declaratie de iubire. Aceste femei tinere traiesc intr-o schizoidie care se va termina tragic: luptatorul din Afganistan va muri, iar hainele scumpe pe care Svetka i le luase din magazinul pentru straini, pe valuta, sunt aruncate prin camera, cu disperare, ca niste intruchipari ale iluziilor ei: de lux, dar nereale.
Revenind la Ivan, el ignora o vreme adevarata ocupatie a fiicei sale, pana ce un alt veteran, Semionov, il introduce in vestiarul hotelului Inturist. Acolo, vazandu-si fata urcand in camera unui neamt, Ivan reactioneaza cu aceeasi naivitate (ruseasca?) si il intreaba, stupefiat, pe Semionov: "…de ce dracu’ ar intretine statul murdaria asta?". Mai lucid, Semionov comenteaza cu amaraciune: "Ce vrei, Vania... Ne-au dus de nas ca pe niste nenorociti jegosi. Dumnezeule! Ne-au agatat pe burta toate tinichelele astea, iar noi, idioti, eram fericiti. Eroi! Incearca numai sa vari nasul in barul ala in care stau nemtii la baut, au sa te mature afara ca pe un gunoi. Poti fi si de trei ori Erou…".
Iluziile lui Ivan asupra statului, care se confunda cu Partidul, se naruiesc inca o data si el se refugiaza din nou, tot mai mult, in alcool. Pentru ca ajunge si la Militie beat, de pe strada, Partidul afla ca "Eroul" lui se comporta nedemn si ii confisca livretul. Judecat apoi, in urma unui scandal pe care-l provoaca in Beriozka, magazinul destinat strainilor, Ivan ii lanseaza judecatoarei: "Ati facut din fata mea o prostituata!", dar trezirea din iluzii coincide cu prabusirea totala a personajului. Ca sa-l poata inmormanta, Olia va trebui sa amaneteze decoratia Steaua de aur si chiar sa se prostitueze. Steaua de aur si titlul de "Erou" ii dadusera lui Ivan iluzia unei alte identitati, una de prestigiu, care a putut sa umple si sa hraneasca sufletul lui naiv. Olia nu reuseste sa se desprinda de aceasta viata, pentru ca, in final, de pe patul de la hotelul Inturist, ea viseaza sa fie platita in valuta, ca sa poata rascumpara Steaua castigata de tatal ei. In locul unor amintiri personalizate cu parintele ei, Olia nu poate decat sa reduca fiinta lui Ivan la o insigna comunista.
Astfel, romanul surprinde foarte exact confiscarea sufleteasca pe care a infaptuit-o regimul comunist in Europa de Est. Umiliti de saracie, neputinciosi din cauza ignorantei, oamenii simpli din aceste tari nu au avut nicio sansa in fata minciunii si a manipularilor Partidului Comunist. Naivitatea si infantilizarea de care dau dovada Ivan si Olia au fost o realitate si au ajutat mult regimurile comuniste in supunerea maselor populare. Originalitatea lui Andrei Makine consta in faptul ca alege sa nu descrie, in acest prim roman, teroarea la care aceste regimuri s-au dedat, ci latura cealalta, felul in care ignoranta oamenilor simpli a ajutat la instaurarea si consolidarea regimurilor socialiste. El nu condamna, ci descrie - motiv in plus ca lectura cartii sa nu piarda in timp.
Trebuie spus ca Andrei Makine este si un stilist desavarsit: frazele sale, fie ca sunt descrieri, fie ca sunt replici de dialog, sunt mai degraba scurte, dar reduse la esential si au capacitatea de a crea o atmosfera sau un portret din doar cateva tuse.
Un episod al romanului ramane memorabil: ironia sortii face ca, la un moment dat, Olia sa aiba relatii intime cu un german care luptase, in al doilea razboi, la asediul Moscovei. Acesta stie ca Olia e spioana, nu bea bautura oferita de ea, care contine un somnifer, iar in camera de hotel se preface ca adoarme si o aude pe femeie cum preda cuiva servieta lui. Prefacandu-se ca doarme in fata Oliei, neamtului ii revin in minte scenele din tinerete, de la asediul Moscovei, cand visa sa fie invingator ca sa primeasca o decoratie! Anii ’80, in Moscova, sunt, astfel, proiectati in urmatorul tablou: fiica unui Erou al Uniunii Sovietice, care nici nu face parte din nomenklatura, ci e un pacalit, crede ca spioneaza un occidental, care si-a riscat viata, ca si tatal ei, de cealalta parte a baricadei, visand decoratii de mucava, in vreme ce neamtul nu ofera informatii valabile pentru ca e constient de farsa care i se joaca.
Pe scurt, o imensa si dezgustatoare minciuna.
Andrei Makine, Fiica unui Erou al Uniunii Sovietice, Editura Humanitas, 2008.