Pe aceeași temă
Radiațiile au ucis la Cernobîl mai puțin decât frica ce le-a însoțit. Un sfert de milion de strămutați și-au așteptat ani la rând moartea, nu tocmai grăbită. Dezrădăcinați, împrăștiați, debusolați, mulți se considerau ei înșiși fără scăpare. Pentru ceea ce a urmat, mai decisiv decât un buton apăsat aiurea a fost eșecul în gestiunea fricii – cândva o specialitate sovietică. În competiția inedită dintre comunism și atom, după un start bun (grație spionilor lui Beria), ultima manșă i-a fost fatală celui dintâi. După Cernobîl, frica de puterile nevăzute a covârșit vechiul primat al terorii instituționalizate. Din avanpostul documentării, Svetlana Alexievici – prea puțin cunoscută până la recentul Nobel – sesizase aspectul profetic al tragediei: moartea își schimbase stilistica, războiul nu mai era o metaforă convingătoare într-o lume până atunci dominată de ideologia amenințării permanente. Dușmanul, acum de nerecunoscut, devenise o noțiune caducă. Regimul a pierdut astfel monopolul emoțiilor determinante pentru cursul istoriei. Dacă prestigiul său deja mult încercat s-a năruit odată cu reactorul nr. 4, motivul nu era atât falimentul economic, cât cel metafizic – Dumnezeu o fi murit, dar radiațiile sunt mai derutante decât dinamica haosului brevetată de bolșevici inventivi ca Stalin.
Cernobîl a fost un cui în sicriul comunismului. Părea totodată metafora perfectă a unei lumi bolnave, care se elibera dureros de mult dospitul său puroi. Dar și o confirmare a apocalipsei ecologice la care ne făcuse sensibili, mai mult decât alții, Tarkovski, turmentatul ocultist al lumii sovietice. O altă analogie ar trebui însă să ne pună și mai mult pe gânduri: confruntarea cu duhul unui trecut ce parcă s-a evaporat, dar pe care îl bănuim încă în preajma noastră, nociv și incontrolabil. Mai bine zis, cu efectele sale pe termen lung. Fiindcă ceea ce tulbură memoria comunismului, cu care nu ne împăcăm de un sfert de secol, e ca o iradiere angoasantă. Briser le toit de la maison, ne îndemna Eliade, dar uneori, ca la Cernobîl, spărtura nu era decât ambiguu eliberatoare. Desigur, memoriile individuale pot fi radical contrastante, iar cea colectivă, o negociere eșuată. Dar sarea și piperul amintirii sunt conferite doar de semnificația celor petrecute. Nu e vorba de cauzalități comode – Iisus le-a subminat sfidător când a precizat că un turn nu cade peste trecători atent selecționați de pronie. Fără o doză de hermeneutică a evenimentelor propriei vieți – prinsă, în diferite configurații, în istorii mai ample –, nu putem însă trăi. Comunismul, ca orice pretenție totalitară, ne-a tentat și cu explicații globale la îndemână. Simplificând ideologic și terorist, ne-a viciat cu gustul adevărurilor aparent simple. Dar elevația conștiinței înseamnă în primul rând a descoperi cât de provocator de versatilă e, de fapt, realitatea.
Afişul filmului polonez Cetăţeanul
Recent distins la ultima ediție a festivalului Comedy Cluj, Cetățeanul lui Jerzy Stuhr e un compendiu de istorie – memoria protagonistului șerpuind, în căutarea timpului pierdut, într-un desiș de flashback-uri – a Poloniei postbelice. Regăsind comunismul, postcomunismul, dar și antisemitismul. Regizorul-actor și-a croit protagonistul din stofa antieroului: o inedită combinație de naivitate și conformism. De obicei, privim ingenuitatea drept vulnerabilă, dar candidă, cu prima șansă, într-un sfârșit, la o sănătoasă reacție morală – cum se întâmplase cu Omul de marmură al lui Andrzej Wajda, stahanovistul bine intenționat, transformat, după dureroase treziri, în Omul de fier, dizidentul dezvrăjit. În același timp, privim conformismul drept funciarmente vinovat, ca o negociere tacită, dar perfect lucidă. Antieroul lui Stuhr nimerește în câte un vârtej de belele mai mult din întâmplare, părând deseori o victimă a conjuncturii. Și chiar dacă uneori se revoltă, refuzul său e circumscris, nu-l face imun la viitoarele ispite ale naivității. E doar – precum personajul interpretat de Elio Germano în filmul lui Giovanni Veronesi, alt compendiu de istorie postbelică, italiană de această dată – A cincea roată la căruță. Pe protagoniștii celor două filme îi apropie, mai concret, chiar și umilința figurației cinematografice de-o clipă – elocventă metaforă a unor destine nu doar marginale, ci și aparent pasive. La antipodul omului de prisos privilegiat de literatura rusă, omul comun al istoriei nu e un Hamlet măcinat de dubii, steril din preaplinul inimii, deprimat de meschinăria inhibantă a mediului, ci are vigoarea acomodării, iar viața fără bonomie e pentru el de netrăit. Fiți circumspecți ca șerpii și ingenui ca porumbeii – iată un îndemn, într-o traducere mai explicită, greu de urmat. Întrucât contrariant de aporetic. Idiotul lui Dostoievski, deși unii l-au privit în cheie hristică, era chiar un idiot, care n-a făcut decât să încurce și mai tare lucrurile. Iar scolia caragialiană a lui Steinhardt – căruia îi repugnau atât bondieuseria, cât și păcătoșii care n-au în gură decât neprihănirea – a fost citită cu condescendență ironică drept nu mai mult decât un reconfortant abuz de interpretare: pupat toți piața endependenți nu e chiar idealul fraternizării care animă imaginarul creștin. Cetățeanul lui Stuhr e mai mereu prost privit de contemporani: școlar cu turbulențe antisemite – un nărav de familie –, e reeducat, spre exasperarea părinților, la un cămin cultural evreiesc; îndrăgostit de o evreică și integrat în noul cerc, va încerca zadarnic să-o apere de aceeași, recurentă, ură; proaspăt activist de partid, zelos și profan, va sfârși repede victima unei înscenări răzbunătoare; arestat din greșeală, e privit de suspicioșii tovarăși de detenție drept un turnător; deprimat de nedreapta izolare, e ușor de racolat cu puțină bunăvoință și chiar ajunge să se însoare cu o agentă acoperită, căreia, cu proverbiala sa naivitate, îi ignoră inițial hramul; grevist al foamei, se sustrage dezonorant în climaxul confruntării, îngrijorat, inoportun, de soarta mamei; ajuns printre antipaticii responsabili ai unei fabrici – de armament, deși camuflat, într-o țară a destinderii socialiste –, de-abia își ține în frâu muncitoarele cu promisiuni corupătoare; în postcomunism, faima sa de colaboraționist îi perpetuează statutul de infrecventabil; iar noul avatar, filocatolic, al oportunismului său politic îl expune unei ultime deriziuni, mediatice de această dată. De fapt, un asemenea tip uman pare mai degrabă un bun pretext pentru o neconvențională tragicomedie istorică decât o cheie de lectură cu potențial revizionist. Dar unele sugestii pot fi subtil provocatoare.
Ce se întâmplă cu bonomia într-un regim totalitar? Cum să eviți sufocarea după un exces de legitimă suspiciune? Cum să îmbini bucuriile vitale – exasperant de contaminabile, de altfel – cu doliul istoric lucid? Noi privim, retrospectiv, (ne)șansa celor care nu au fost ignorați de zbirii regimului drept mântuitoare moral. Privim necazurile lor drept semnul unei elecțiuni – în descendența secularizată a vechiului cult creștin al martirilor. Și cu cât comuniștii/fasciștii au încercat mai mult să-și desființeze moral adversarii – pentru a face mai acceptabilă pentru conștiințe represiunea –, cu atât anticomuniștii/antifasciștii s-au atașat mai mult de o cultură a martiriului nu lipsită de ambiguități. Nu e vorba doar de exigența etică de a nu extrapola meritele – ținând cont și de un îndemn care nu vizează, banal, doar modestia: să nu știe stânga ce face dreapta. Abuzăm prea adeseori de argumentul inițiatic: cel ce a depășit cu succes anumite probe merită un credit suplimentar. De fapt, un asemenea argument e mai degrabă pernicios, fiindcă întreține subtile confuzii. La originea sa am putea găsi chiar un anumit scenariu teologic: cei ce s-au descurcat în această viață vor primi demnități viitoare într-un context și mai angajant. Ca o promovare meritată. Să fie însă aceasta interpretarea cea mai potrivită? Miza dezbaterii nu e delegitimarea martiriului, ci integrarea sa într-o altă arhitectură etică. Pentru care centralitatea meritului nu e o opțiune intangibilă. O scandaloasă pildă biblică ne oferă o pistă alternativă: unui manager falimentar i se recomandă nu să-și salveze firma, ci să-și atragă simpatii prin favoruri acordate partenerilor de afaceri. Cu alte cuvinte, să-și asigure viitorul nu prin merite corespunzătoare vocației, ci prin exercițiul prieteniei – care nu dizolvă, ca reper, meritul, ci și-l subordonează. Deja Aristotel ne învățase că scopul politicii nu e altul. Protagonistul lui Stuhr eșuează fiindcă e, în cele din urmă, mai mereu respins.
Ipostaza cea mai seducătoare a lui Iisus a fost cea a prietenului intim – în sens nu doar metafizic. Un regim totalitar nu urmărește doar să împiedice solidarități civice concurente, ci și să destrame țesătura intimității. Mai bine zis, să submineze acel inefabil echilibru dintre spusele și nespusele unei prietenii. În interstițiile acesteia se insinuează agenții suspiciunii. Nathalie Sarraute a explorat în Pentru un da sau pentru un nu fisura microscopică ce poate antrena o cu nimic previzibilă ruptură – simpla interpretare a tonalității unei replici, altfel cu totul benigne. Mult invocata iubire a dușmanului ar putea fi înțeleasă și ca o încăpățânare a prieteniei, dincolo de contingența repoziționărilor. Am avea destule de învățat dacă am ieși din paradigma predilectă a convergențelor reconfortante, înșelător de comodă. E interesant că filmul lui Jerzy Stuhr ia o turnură mai preponderent tragică în pasajele cu fundal antisemit – un detaliu nu întâmplător. Dincolo de similitudinea ideologică a polarizărilor extreme, există o subtilă diferență la nivelul practicii: pentru antisemiți conta stabilirea unei cât mai exacte linii de demarcație rasială; pentru comuniști, strategia extirpării sociale era dublată de cea a amalgamului. Tocmai fiindcă se miza pe roadele reeducării – pentru un antisemit, un evreu rămâne evreu și dacă se creștinează ori se urăște pe sine. Această programatică mixtură girată de stat a tulburat și mai mult pertinența reperelor morale. Iar suspiciunea a desăvârșit ceea ce teroarea doar începuse.