Pe aceeași temă
Tânărul regizor Vlad Cristache modernizează în spectacolul său de la Teatrul Mic piesa Volpone, de Ben Jonson, până la o băga de tot la apă.
Furia actualizărilor la care asistăm nu a fost mai aprigă decât poate în anii când, neputând vorbi pe față despre realitate, regizorii aduceau din istorie câte un dramaturg ori o piesă și le învesteau cu date ale actualității. Acum, însă, pare bizară această evadare în trecut pe calea unei upgradări nenecesare, când avem la dispoziție pentru a vorbi despre prezent piese scrise chiar de autorii contemporani, a căror reprezentare n-o îngrădește nimeni.
Acestea fiind spuse, nu poți să nu te crispezi când, mergând să vezi Volpone, de Ben Jonson (1572-1637), o perlă a epocii elisabethane, nimerești pe marginea unei piscine, unde vulpoiul din această fabulă cu personaje caricaturizate de autor te întâmpină sub înfățișarea unui magnat kitschos de la înfățișare la comportament, inspirat din fauna cotidiană.
Spectacolul are loc la Teatrul Mic și e opera tânărului regizor Vlad Cristache, a cărui fantezie a funcționat aici într-o direcție bizară, având în vedere că spectacole ale sale anterioare denotă o mult mai potrivită abordare. Și ne întrebăm cu ce ar fi mai corosiv acest Volpone acvatic, aterizat cu automobilul de pe un pod (pasă-mi-te al Veneției, unde se petrece acțiunea), față de strămoșul său care-și clocea afacerile în interioarele sale opulente, în compania unui secretar intrigant și pervers? Am spune că, dimpotrivă, aerul de vodevil zglobiu care domină acum povestea diluează la propriu substanța satirică, bălăceala generală din spectacol devenind prioritară, iar amuzamentul pe seama ei obturând satira. Metafora apei e și ea echivocă, deoarece o eventuală idee a intrării figurate la apă citibilă în mesaj e subminată de sensul tautologic pe care-l degajă plasarea acțiunii în chiar apa omniprezentă în spectacol. Confuză e și natura inundației, fiindcă, dacă e vorba de un accident (în decor avem și mașina avariată în cădere), povestea cu piscina nu-și mai află rostul și nici felul în care toate celelalte personaje sunt nevoite să umble suflecate pentru a-l aborda pe Volpone. Ca să nu mai vorbim de faptul că, pe lângă disconfortul resimțit de interpreți, și spectatorii au o strângere de inimă privindu-i cum înoată disgrațios prin băltoacă.
În fine, povestea a rămas, slavă domnului, la fel, adică aceeași farsă macabră inspirată lui Ben Jonson de anticul Plaut pe tema păcălitorului păcălit. Mosca, secretarul, își îndeamnă stăpânul, pe Volpone, să-i escrocheze pe pretendenții la averea sa, dar nutrește gândul mârșav de a pune el însuși mâna pe moștenire. Înșelătoria pusă la cale se întoarce împotriva amândurora și mai ales a lui Volpone, căruia slujitorul perfid îi înșelase credința, atentând primul la banii lui. Lucrurile sunt împinse la absurd de autor, tocmai pentru amendarea grozăviei consecințelor în care sunt angrenate notabilitățile serenisimei republici venețiene, moarte după bani și foloase necuvenite. Stratagemele sunt și ele diabolice. Unul își amanetează averea, altul consoarta și altul măsluiește hârtiile. O avalanșă de situații comico-grotești care pune în evidență derizoriul unei lumi fără scrupule, abrutizată de goana după bani. Similitudinea cu actualitatea e de domeniul evidenței, satira fiind conținută în fabulă și în personajele ei, care poartă nume de cod animalier: Volpone (vulpoiul), Corvino (cioara), Voltore (vulturul), Corbaccio, cu aluzie la Boccaccio. Ne-am fi așteptat din partea regiei la o mai puternică accentuare a direcției absurde a scrierii. Grotescul rezultat i-ar fi permis poate translarea într-o stilistică mai apropiată de gustul contemporan, mai ales că renunțarea la ferocitate s-a făcut în favoarea unui comic popular redus la nivelul naiv al poveștii fabulată de Ben Jonson. Astfel tratată, satira mai provoacă doar zâmbete. Și cam plictisește, mai ales că acțiunile personajelor, care ajung în cele din urmă la tribunal, sunt redundante și previzibile.
Gheorghe Visu şi Cristi Iacob în spectacolul Volpone de la Teatrul Mic |
Spectacolul de la Teatrul Mic e viabil însă datorită unei distribuții de excepție. Cine îl știe pe Gheoghe Visu cel de odinioară, care îl interpreta la fel de scânteietor pe Armand Duval din Dama cu camelii, ca și pe Trigorin din Pescărușul, actorul fetiș al Cătălinei Buzoianu de care s-au temut regizorii, interpretul emblemă al inadaptabilului din filmele lui Pița sau Vitanidis, n-a avut nicio surpriză. Talentul său bogat, special, complexitatea jocului dovedită în timp sunt o garanție pentru orice rol. Tânărul Vlad Cristache nu l-a văzut probabil decât în serialul TV care i-a creat actorului un altfel de popularitate, interpretând un personaj pitoresc precum State, un bulibașă de tabloid. Noroc că actorul nu s-a lăsat învins de clișeu și, reîntors la uneltele sale artistice rafinate, realizează în Volpone o creație originală, amestec de mârlănie cu lustru și omenesc, făcând din unele scene, în care se supune instrucțiunilor lui Mosca, ecoul trist al unei mistificări acceptate, dar nu asumate. E, cu alte cuvinte, un fel de victimă mult înainte să devină. Jongleurul, sforarul perfect care e Mosca, personaj care de la Ben Jonson încoace și-a rafinat și modernizat până la incredibil metodele, își află în Cristi Iacob interpretul ideal. Acestui actor atât de înzestrat îi iese așa de bine pe scenă parșivenia (nu doar aici), cu ingredientele ei obligatorii, inteligența, versatilitatea și mai ales ipocrizia, încât ne convinge, fiind în același timp respingător și atașant. Cu suita lui de sicofanți – un clovn pitic, un bodiguard zănatic și un toboșar care cântă pe bune la tobe (Lucian Maxim e ca întotdeauna profesionistul exact) –, Mosca-Iacob agită apele la propriu și la figurat, dominând pe alocuri spectacolul cu debordanta lui vitalitate. Tabloul înșelaților e compus cu grijă pentru personalizarea viciilor pe care le reprezintă actori cu experiență și farmec, de la caz la caz, precum Marius Stănescu, un avocat demagog până la sațietate, interpretat cu subtilă distanțare, Tache Florescu, negustorul care-și negociază în schimbul moștenirii nevasta, actorul jucând cu finețe și un anume dubiu al acțiunilor sale, Mihai Dinvale, un bogătaș nesătul și zgârcit, adus în scenă sprijinit de un cadru metalic, acuzând surzenia și decrepitudinea.
Cum Volpone nu se desparte de geanta lui diplomat din care împrăștie dolari, cuvântul „bani“ răsunând la tot pasul, putem spune că teatrul își îndeplinește aici misiunea de a fi oglindă vie a vremurilor. Dacă asta ar mai impresiona pe cineva...
Un cuvând în plus și despre scenografia tânărului Vladimir Turturică, care a executat ideea regizorală a diluviului cu maximă precizie. Asta însemnând că nimeni nu s-a accidentat în decorul său plin de capcane, mai ceva ca în amenințata Veneție. //