Pe aceeași temă
Lucrarea lui Nicu Gavriluţă are ca scop acoperirea unor lacune din literatura de specialitate dedicate studiului religiilor din România, dar şi a istoriei religiilor.
Adesea, în eruditele sale tratate de istorie şi filozofie a ştiinţelor, Thomas S. Kuhn aducea în discuţie locul şi rolul pe care manualele universitare îl joacă în definirea, normalizarea şi transmiterea cunoştinţelor dintr-o disciplină anume. Alegerea temeinică şi bine cumpănită pe care autorii unor astfel de manuale o operează de obicei este mai puţin supusă modelor de moment, fiind ilustrativă însă pentru înţelegerea principalelor trăsături ale dezvoltării unei ştiinţe şi cunoştinţelor despre un subiect, la un moment dat.
Actualitatea românească ne oferă acum posibilitatea de a avea în domeniul ştiinţelor sociale ale religiei o lucrare „clasică“ de sociologie a religiilor, mult aşteptată şi necesară, de altfel. Este vorba de Sociologia religiilor. Credinţe, ritualuri, ideologii, avându-l ca autor pe cunoscutul universitar ieşean Nicu Gavriluţă. Publicată în „colecţia galbenă“ de la Polirom, adevărată coloană vertebrală a universităţilor româneşti de după 1990, lucrarea are ca scop declarat acoperirea unor lacune din literatura de specialitate dedicată studiului religiilor din România, dar şi istoriei religiilor, de a pune la dispoziţia tuturor celor interesaţi „alfabetul necesar studierii ştiinţifice a fenomenului religios“. Da, un fenomen în adevăratul sens al cuvântului, dacă ţinem seama de efervescenţa vieţii religioase din România, de schimbările spectaculoase care se petrec sub ochii noştri, pe care nu le putem înţelege la adevărata lor valoare, fără sprijinul unui aparat critic adecvat. Lipsa unei adevărate „sociologii a religiilor“ într-o ţară unde se întâmplă atât de multe lucruri legate de faptul religios, evoluţii care ajung să influenţeze în mod direct societatea, politica, mass-media etc. Acestea fiind spuse, mă întreb dacă în joc nu ar fi vorba de fapt de o „sociologie a sociologiei“ româneşti... o discuţie complicată, cu nuanţă epistemologică, prea amplă pentru a fi deschisă aici şi acum.
Care sunt caracteristicile proprii acestui volum, ce îl diferenţiază faţă de altele având aceeaşi tematică, apărute până acum? În primul rând, este vorba de combinaţia asumată de sociologie cu istoria religiilor. Un prim exemplu în acest sens îl furnizează autorul însuşi: „nu poţi invoca, sociologic, pespectiva islamică asupra maternităţii adoptive, căsătoriei, portului vălului, jihadului sau fundamentalismului, dacă nu cunoşti nimic despre Coran şi cei cinci stâlpi ai Islamului“. Este evident că astfel de observaţii pot fi transpuse şi în cadrul altor religii şi confesiuni; înainte de a judeca impactul şi relaţiile pe care le întreţin cu societatea, uităm adesea cauzele, rădăcinile care au condus la starea de fapt actuală.
În al doilea rând, cartea se distinge prin claritatea şi obiectivitatea sa. Aici se simte experienţa didactică a autorului. Anii de catedră te învaţă că ambiţia de a spune tot, de a explica tot riscă adesea a fi sortită eşecului. De altfel, Nicu Gavriluţă mărturiseşte că tocmai această experienţă didactică l-a ajutat să se orienteze spre marile teme ale disciplinei, să insiste acolo unde există „o foame permanentă a studenţilor“, cum ar fi, de pildă, interesul arătat marilor religii ale lumii contemporane, modului în care acestea răspund schimbărilor din societate, amestecului şi bricolajului de sens specific societăţilor occidentale avansate. Astfel de consideraţii mă fac la rândul meu să mă gândesc cât de necesară ar fi predarea unor teme de istoria religiilor încă din perioada liceului, ceea ce ar schimba climatul de morozitate şi permanentă contestaţie din jurul orelor „clasice“ de religie, predate adesea de profesori fără pregătire şi fără deschiderea spirituală şi umană necesară unei sarcini atât de importante - iarăşi, o altă discuţie care ar merita detaliată separat.
NICU GAVRILUŢĂ - Sociologia religiilor. Credinţe, ritualuri, ideologii (Editura Polirom, 2013) |
În al treilea rând, este vorba de o carte „deschisă“, un teren de reflecţie aprofundată pentru marile teme de sociologie a religiilor, mai ales cele acut-actuale: secularizarea, fundamentalismul religios, toleranţa religioasă. Iar toate acestea sunt posibile pentru că autorul a ştiut să depăşească firesc, fără inutile şi nesfârşite consideraţii de metodă, separarea evidentă dintre diferitele şcoli de sociologie actuale şi modalităţile lor specifice de difuzare a cunoştinţelor; mă refer mai ales la cea nord-americană, dominată de textbook-uri din care autorii clasici dispar până la dizolvare, şi cea europeană, prea preocupată de contexte naţionale în criză de sens sau de anumite teorii specifice, ce nu rezistă însă la proba timpului.
Volumul este împărţit în patru părţi principale, sociologia religiilor fiind în permanentă comunicare cu istoria religiilor şi antropologia culturală – Nicu Gavriluţă este autorul unei introduceri în antropologia socială şi culturală, apărută tot la Polirom, în 2009, iar acest lucru se simte în uşurinţa cu care se mişcă între cele două discipline.
Prima parte este dedicată sociologilor clasici, cei care au reuşit să impună religia ca o disciplină autonomă de studiu în mai puţin de un secol. Personal, am apreciat faptul că avem de a face cu mai puţină evaluare critică şi mai multă descriere a principalelor idei din opera lor. De la Alexis de Tocqueville la Gabriel le Bras, regăsim structurarea treptată a tot ceea ce reprezintă religia în societate, tipurile de practică religioasă, felul în care religia şi socialul se intercondiţionează, noţiunea de fapt religios etc.
Cea de a doua parte a lucrării este legată de prezentarea marilor religii ale lumii contemporane, „nucleul forte al lucrării“, după cum spune chiar autorul. O întreprindere mai mult decât necesară în economia generală a lucrării. După lectura paginilor dedicate lor putem înţelege mult mai bine evoluţia istorică a rolului femeilor în bisericile protestante, ordonarea lor ca pastori (fapt care pare să şocheze şi să alimenteze reacţii fundamentaliste în ortodoxie şi catolicism), mişcările penticostale şi nevoia de charismă şi emoţie ca revers al secularizării – doar câteva exemple din creştinismul contemporan. Fascinantă mi s-a părut lectura „istorică“ a Islamului, cu scopul de a aduce la lumină tocmai acele trăsături care îl nedumiresc şi îngrijorează pe europeanul secularizat, ca să nu spun de-a dreptul ateu, dar care îşi găsesc o explicaţie în sistemul de credinţe şi practici religioase din cadrul acestei religii. Evoluţia conceptului de Jihad, sistemul juridic musulman şi implicaţiile sale în societate, simbolistica corporală şi religioasă a portului vălului, noţiunea de haram şi zakat (dar, milostenie) îl fac pe potenţialul cititor să reflecteze la succesul mondial al Islamului, astăzi. Doar un exemplu, referitor la practica zakat-ului: „pentru un musulman, esenţial este a nu se dărui ceva de proastă calitate, ceva ce tu însuţi nu ţi-ai dori. Mai mult, tradiţia musulmană cere să nu dăruieşti ostentativ şi cu inima îndoită. Musulmanii credincioşi îi ajută pe săraci şi pe datornici, pe prizonieri şi pe străini“ (p. 105). O afirmaţie pe care o pot confirma prin propriile mele experienţe de viaţă: în peregrinările mele academice în Occident, am văzut adesea cum studenţii musulmani erau ajutaţi cu alimente, de o manieră complet dezinteresată, dar motivată religios, de comunităţile deja instalate acolo. De reflectat deci. În fine, se mai regăsesc în volum noi forme de religie şi religiozitate: nebuloasa New Age (în acest caz, cauzele sociale ale succesului său fiind precis identificate), Biserica Scientologică, „biserica VIP“, după cum o caracterizează autorul, fără nicio urmă de ironie, încercând să explice cauzele succesului acestei organizaţii religioase în lumea strălucitoare, dar vidată de sens a artelor spectacolului şi divertismentului de la Hollywood.
Ultima parte a lucrării este constituită din trei mari teme ale sociologiei religiilor, în directă legătură cu actualitatea: toleranţa religioasă, secularizare şi fundamentalism religios. Toate trei nu sunt altceva decât o pledoarie în favoarea re-evaluării ipotezei, atât de la modă până acum puţină vreme în urmă în sociologie, de „pierdere“ graduală a religiei, în favoarea unei abordări mai complexe, legate de recompunerea în forme complexe a credinţei, dincolo de formulele oficiale. Insolită (şi curajoasă!) ni s-a părut a fi abordarea fenomenului fundamentalismului religios, prin preluarea metodei fractalice, a „complexităţii multidimensionale“ din opera lui Ioan Petru Culianu, o mai veche preocupare a autorului. Rezultatul a fost un „arbore al fundamentalismului religios“, o prezentare nuanţată a tipurilor mentale de fundamentalism, un aspect delicat care scapă adesea analizelor din domeniu. Este şi capitolul cu gradul cel mai ridicat de abstractizare, uneori greu de urmărit din cauza algoritmului de generare a interpretărilor. O eventuală autonomizare şi aprofundare în viitor al acestui capitol ar putea aduce lămuriri interesante. Pe urmele lui Culianu, se lansează incitanta supoziţie: nu noi ne alegem „fundamentalismul“, ci un anumit tip de fundamentalism ne alege pe noi, totul nefiind altceva decât variante ale unor jocuri ale minţii, dar cu rezultate adesea tragice în realitatea din jur. La fel de interesante sunt consideraţiile asupra toleranţei religioase sau secularizării, percepută ca un complex proces socio-istoric, de pierdere progresivă a pertinenţei factorului religios din societate.
Ar fi încă multe de spus despre acest volum. Ca o concluzie parţială şi imperfectă, aş dori să mai spun că, dincolo de dimensiunea sa didactică, el ne face să reflectăm la metamorfozele sacrului, la schimbarea continuă a modului de a crede în istorie. Evoluţia rapidă a paradigmelor arată o reorganizare „din mers“ a religiilor – iarăşi, mă duce gândul la evoluţia spectaculoasă, în oglindă, a secularizării şi fundamentalismelor de tot felul. Ceea ce astăzi apare ca o confuzie generală de practici şi credinţe dominate de emoţie şi violenţă, puternic individualizate s-ar putea să fie o formă intermediară în drumul către reorganizarea faptului religios, în confruntarea brutală cu modernitatea. Iar cartea de faţă ne ajută să înţelegem mai bine tocmai acest proces. Şi să fim mai puţin miraţi sau, de ce nu, indignaţi de ceea ce va urma. //