Pe aceeași temă
O stafie bântuie România: e stafia comunismului ce-și caută casă. Casa comunismului național ar trebui să fie un muzeu, cerut tot mai insistent în ultimul timp de (f)actori politici de la cel mai înalt nivel.
Palatul Parlamentului (fosta Casă a Poporului) găzduieşte şi MNAC - Muzeul Naţional de Artă Contemporană
Un muzeu apare atunci când viața e clasată. E greu de imaginat un muzeu (de pildă) al Securității, înființat într-un an de (diz)grație precum 1978, atunci când Organul pulsa din răsputeri. Muzeul e locul în care îți ții suflarea în fața celor ce nu mai suflă. În 1978 însă, Securitatea îți tăia suflarea la propriu. Nevoia de un muzeu al comunismului, acum, conține speranța încheierii acestuia, credința că a apus vremea în care România era un muzeu în aer liber al (neo)comunismului și că a venit timpul să îl contemplăm sine ira et studio, să îl transformăm într-o resursă culturală sau turistică, o întreprindere gen Good Bye Lenin!. O instituție post-istorică, aseptică, de cauterizare ideologică, în care politicul să basculeze în consum, durerea în plăcere și crima în educație. Ce proiect cultural ar fi mai profitabil în țara care a conceput Dracula Park, decât acela de a transforma Comunistanul local într-un parc industrial de distracții educative și lucrative?!
Obstacolul cel mare pare a fi lipsa unui loc potrivit pentru o asemenea instituție. Modesta propunere avansată aici este că spațiul Muzeului Național Al Comunismului există deja, că respectivul muzeu este activ, dar că el, deși are același acronim, MNAC, poartă (încă) un nume desfășurat diversionist, ușor conspirativ - Muzeul Național de Artă Contemporană. MNAC este încuibat în singurul loc imaginabil pentru un muzeu al comunismului românesc, în Casa Poporului, înfăptuirea iconică a Epocii de Aur, monument pentru care s-au demolat cartiere și pentru care au murit oameni, dar care acum individualizează pozitiv Bucureștiul pentru toți vizitatorii săi, străini sau neaoși. Casa Poporului este un megacomprimat de comunism: arhitectura sa îmbină mirabil megalomania politică cu disfuncționalitatea structurală și precaritatea culturală, iar zidul său împrejmuitor (care ține laolaltă, simptomatic, un Muzeu, un Parlament și o Catedrală a acestui neam) este un simbol viu al lagărului, al gulagului păzit de milițieni parcă de altădată, ce controlează (fie și cu o întrebare) pe toți cei ce intră acolo, fie ei adulți ori copii. Mai departe, accesul în muzeul propriu-zis este permis doar după un control de înaltă fidelitate tehnologică al oricărui individ care intră, realizat de către o trupă de securitate înzestrată cu aparatura cooperativei Ochiul și Urechea de odinioară.
Cronologic, MNAC a fost fondat în 2004 de către corifeii incontestabili ai (neo)comunismului, Ion Iliescu și Adrian Năstase, și a fost administrat până în 2014 de unul dintre cei care, înainte de 1989, furnizau artiștilor materialele fotografice pe care aceștia au construit cultul personalității cuplului dictatorial. Nu întâmplător, colecția enormă de Omagii (pictură, sculptură, artă decorativă), prezentată drept adevăratul tezaur al MNAC, a constituit atracția majoră cu care el delecta vizitatorii străini mai acătării, în depozitele mai degrabă deschise ale muzeului. Respectivului profesionist al omagiilor i-a succedat la conducerea muzeului unul similar, a cărui unică producție teoretică de specialitate (în proletcultism) este intitulată Imaginea muncitorului în grafica românească (Editura Meridiane, 1982).
În mod consecvent, MNAC a produs și etalat, de-a lungul activității sale, expoziții (sanchi-critice) de glorificare și promovare a înfăptuirilor comunismului național, precum aceea-manifest, întinsă din 2004 în 2005, Artiștii români (și nu numai) iubesc palatul lui Ceaușescu?!, în care tronau-tunau ostentativ (și para-deconstructiv) sloganurile mobilizatoare ale lui Adrian Păunescu: „Trăiască Ceaușescu, Partidul și poporul, trăiască libertatea, trăiască tricolorul!“. În aceeași cheie cool-negaționistă, în fapt scobutil apologetică la adresa regimului comunist, ambalat consecvent în folia chic-anarhic a modei retro (fără complexe etice, prea greoaie pentru sufletele sprințare), s-au înșirat mai multe expoziții. Unele erau pretins dedicate chiar realismului socialist (concept eronat suprapus artei oficiale a anilor ’70-’80), altele, precum Disobedience ori The Social Being of Truth, la fel ca și A Moment of Citizenship sau Empire, State, Building au adăugat file de salată ideologică cu maioneză tăiată estetic la cărticica șefului de cuib artistic angajat, contribuind la înfierbântarea mentalului celor care, tineri, neliniștiți și intelectualisiți, au devastat centrul Bucureștiului în ianuarie 2012, pornind o avalanșă contestatară (perfect dirijată de ctitorii MNAC & Co.) care a adus impresionante servicii degringoladei democrației originale românești.
MNAC inspiră adânc consumism și expiră zgomotos comunism. Și acum, după ce treci de filtrul securiștilor de la intrare, dai de filtrul filmelor lui Deimantas Narkevicius, de pildă Senzație restricționată (2011), un filtru de amor morbid cu regimul comunist de dureroasă (dar ce palpitantă!) amintire pentru cei cu gusturi (erotice) mai sofisticate, amatori de senzații tari, de bruftuluire (atât de savant grosolană!) din partea organelor (atât de brutal organizate!) de represiune (atât de dezinhibat posesivă!). Drama intelectualului homosexual maltratat de serviciile secrete comuniste este atât de strident șablonardă pe cât este de grotesc manipulatoare, inculcând ideea că cei cu nevoi speciale sufereau special în regimul comunist, pe când ceilalți (imensa majoritate) erau niște brute adaptate, gorile macho sau fantome birocratice care exultau ca peștii-n apa tulbure a timpului. Cu aceștia, presupusa victimă întreținea insidioase relații de putere sado-maso, culegând, în răspăr, polenul unor satisfacții invertite din flirtul cu dominatorii ce jucau tocmai piesa ce-i da victimei frisoane specifice, perceptibile și în instalația din sala următoare, în care o duzină de perechi de bocanci militari de altădată (grei și odioși pentru unii, dar plutitori, plini de mister pentru cei aleși) se unesc, se întrepătrund și se împerechează pe perete, bine strânși în șireturi împletite-n marș. Artistul lituanian, un Richard Clayderman al corectitudinii politice, este cel care dă tonul nostalgiei neocomuniste la MNAC, dar alămurile se aud la etajele superioare, unde suflă-n ele mastodontul reînviat al ceea ce trebuia să poarte titlul Expoziția Republicană de arte plastice (numele de cod comunist al Saloanelor Oficiale până în 1989), dar pe care e lipită eticheta fastidioasă și pseudotehnică (căci nu există nici un material publicat care să acopere pretenția de cercetare) - Învățământul artistic bucureștean și arta românească după 1950. Expoziția este un salon al perfuzaților. Artiști conectați de decenii la aparatele de menținere artificială a notorietății, absorbind prin branula catedrelor glucoza fondurilor instituționale (fie că acestea se numeau Cântarea României sau a Guverniei), sunt etalați ca într-o Auto(r)servire de altădată, în care vedeai multe obiecte, dar diversitatea era zero, la fel și valoarea nutritivă. La intrarea în sală, expoziția te izbește în ochi ca un dop de vată din urechea unui pensionar; parcă nu ai loc unde să îți pui privirea, de atâta artă tuflită-n toate părțile. Panotarea menajează menajul în trei al artistului cu propriul ego și cu inconștiența conștiinței sale, copleșind prin fascinanta senzație de deja-vuiet, de parcă instructorii culturali de altădată ar fi reînviat și ar fi produs vestitul lor ghiveci vizual gros, compact, în care principala idee curatorială este că arta trebuie să fie multă, frumoasă și să nu deranjeze, ca o pădure densă, în care uscătura și prospătura să fie înfrățite până la indistinct. Montajul e similar unei menajerii din Alzheim, în care ai cușca animalelor roșii (fie ele fluturi, vulpi sau pitoni) și standul mașinilor cu garnituri de cauciuc (fie ele rachete cu zbaturi sau scobitori digitale). Artiști veritabili și simulanți lamentabili sunt frământați laolaltă într-o cocă de drojdii din care iese o gogoașă fără egal până acum, chiar și la MNAC, adevărată curte a miracolelor de Casă. Dacă expoziția aceasta tip parastas ar fi fost dedicată omagierii comunismului anilor ’70-’80, aproape nimeni nu ar fi sesizat vreo nepotrivire. E montată ca atunci, cu lucrări ca atunci, neproblematice. Singura inadvertență ar fi constat în faptul că sponsorul care tronează la intrare acum, onorat servil, ca atunci, pe brânci (dezonorant de onorant!), Cramele Oprișor (care-și recomandă standul de târg - involuntar comic - drept „o ediție limitată de artă și vin“), ar fi fost înlocuit cu patronul beciurilor PCRișor, CC-ul, din ale cărui teascuri a ieșit faimoasa ediție nelimitată de propagandă și chin.
Aceiași profesioniști, făuritori de arte frumoase, sau, după caz, de arte deștepte, pot fi întâlniți și la etajul 4, unde se rotește, ca un derviș cu pareză pe stânga, un conglomerat foto-video „experimental“ și progresist, critic și belfer, intitulat (evident în rongleză!) What About Y(OUR) Memory?, în care reprezentanții celei mai tinere generații de pensionari alternativi se îndeasă în a-și arăta superioritatea asupra semenilor pe care-i scrutează de sus, analitic, în cadre ce surprind presupusul grotesc infinit al cotidianului autohton, de la imagini cu reclama „Billa zilnic“ pe fond de biserici, la Motel Vegas Hotel & Casino, cu cinci limuzine super-long parcate în față, până la un ciot sordid de Coloană a Infinitului din tablă ruginită, înfiptă într-o livadă. Rușinea unei nații ridicole (unică, pare-se, dacă e trecut cu vederea penibilul tuturor celorlalte nații de pe glob, ignorat însă de artiștii acestora) atinge culmile în instalația conceptualistă (cum altfel?!) a Alexandrei Croitoru, care lipește pe pereți pagini fotocopiate din caietul de impresii al Atelierului Brâncuși, de la Centrul Pompidou din Paris, în care ai noștri, ca brazii, se întrec în a se împăuna cu olteanul de geniu, trântind, una după alta, mostre (atât de jenante, vai!) de naționalism și incultură, de la „Vivre la Roumanie“ la „Frate Constantine, moștenirea pe care ne-ai lăsat-o este hrana sufletelor noastre“. Zguduitoare, vocea patriotului naționale înfioară naturelul sensibil al artistului intelectual, a cărui metodologie critică este fondată pe axioma că poporul e un poligon cu porci mistreți, iar artistul e un trăgător de elită, ce ciuruie prostia (altora) la foc automat, spre edificarea și ameliorarea cultural-politică a publicului. Extrapolarea acestei axiome neo-prolet-elit-cultiste la nivel universal e la îndemână, așa că Biroul de Cercetări Melodramatice (Irina Gheorghe și Alina Popa) face pasul, cu A Cosmic Cooking Show (2013), o video-performance de o inteligență critică sclipitoare, care depășește cu mult bancurile cu Bulă ale prostimii private de lecturi din Spinoza, educând-o astfel în spiritul mefienței față de teleshopping-ul de orice fel (dar nu față de al lor, pentru că el este în engleză, e inteligent, feminist, bine intenționat și atât de drăguț!).
Pentru amatorii de senzații moi, o vizită la MNAC e indispensabilă. La MNAC zimbrii sunt vii, nu împăiați; el este nu doar un muzeu, ci o rezervație naturală a comunismului, căci ține în viață produsele, ideologia, practicile și aspirațiile comuniste, de la controlul omniprezent la arbitrariul dictatorial și represiune și de la avântul critic, revoluționar la electrificarea progresistă a maselor populare cu teze și proteze activiste. Odată ce va fi învestit ca Muzeu Național Al Comunismului și rezervație naturală a biosferei politice fosile, MNAC va fi asaltat, unicitatea sa ca înscenare autentică a realității fiind fără egal la nivel mondial. Aceasta e revizuirea perfectă, care nu va schimba nimic: MNAC va rămâne MNAC, va avea aceeași siglă, același program, aceleași expoziții, aceeași conducere, aceeași intrare, aceiași paznici, dar mult mai mulți vizitatori. Ieșit din criptă, MNAC nu va mai fi cripto-comunist, ci liber-schimbist, iar superba-i stagnare va deveni un merit, nu un viciu.