Pe aceeași temă
LE TOUT NOUVEAU TESTAMENT / Testamentul nou-nouț · Regia: Jaco Van Dormael · Cu: Benoît Poelvoorde, Catherine Deneuve, François Damiens, Yolande Moreau, Pili Groyne · Belgia-Franţa-Luxemburg, 2015.
Dumnezeu s-a mutat la Hollywood și prin alte studiouri de film. Vechile sale aventuri cu Cain, Noe, Moise, Maria ori Iuda au încă toate ingredientele pentru un blockbuster de ultimă oră. Iar producătorii nu se zgârcesc de fel: Dumnezeu merită un kolossal. Starurile se îngrămădesc pentru a-i fi tovarăși de platou, iar regizorii au tainica satisfacție de a fi schimbat, măcar o dată, rolurile cu Pantocratorul. Machiajul, la rândul său, face minuni, conferindu-i Fiului expresii dintre cele mai variate – de la hipiotul dulceag al lui Zeffirelli la victima sadic desfigurată a lui Mel Gibson. În orice caz, dacă sfințenia a fost mereu o sursă de prosperitate – și nu doar în sensul lui Max Weber –, industria cinematografică nu s-a sfiit s-o implice în afaceri dintre cele mai ambițioase. Au existat însă și raporturi mai puțin lucrative, supuse, în schimb, unei alte presiuni decât celei a profitului – acuza de blasfemie. Și dacă oficiile de cenzură și-au restrâns, în decursul deceniilor, aria de intervenție, diversele Biserici au continuat să fie vigilente și să apere onoarea divină amenințată – afișul pentru Larry Flynt, de pildă, a trebuit să renunțe în cele din urmă la protagonistul crucificat între coapsele unei femei; nici După dealuri n-a scăpat de muștruluială pentru perspectiva mai puțin conformistă asupra cuvioșiei autohtone. Și dacă filmele apologetice nu proliferează încă în ritmul iconițelor, efectul lor nociv îi preocupă și mai puțin pe teologi, altfel prompți în a deplânge idolatrii de tot soiul – să nu uităm că nici iconoclasmul n-a dus lipsă de argumente legitime, date fiind excesele pietății bizantine: vopseaua icoanelor devenise, în anumite contexte, un ingredient euharistic. Într-o asemenea harababură, probabil Dumnezeu îi va da, încă o dată, mai multă dreptate unui nou Iov ireverențios decât celui mai proaspăt expert în teodicee.
Poate îl va aprecia și pe Jaco Van Dormael, care l-a zugrăvit drept irascibil și suficient de malițios, retras în toropeala casnică a unui bloc din Bruxelles, cu o soție mult prea docilă și cu cealaltă odraslă a sa, o mică nărăvașă exasperată de manierele și furiile lui. Testamentul nou-nouț e o provocatoare parabolă – un gen literar printre autorii căruia, de altfel, Iisus deține încă un invidiabil record de popularitate. De unde vine însă o asemenea divină preferință retorică? – cercetători redutabili s-au străduit să demonstreze caracterul neîntâmplător al unor asemenea opțiuni. Înainte de toate, ne îngreunează serios decriptarea – bruiaj ce pare un obiectiv programatic, nu conjunctural. În secolul nostru, pentru a nu rătăci jenant, trebuie să recurgem la bibliști ca Joachim Jeremias, care contextualizează, cu scrupulozitate savantă, respectivele parabole: câți știu astăzi că pe vremea lui Iisus, în regiunea sa, semănatul preceda aratul? – un amănunt decisiv pentru o bună orientare hermeneutică. Dar miza cea mare e alta: analogia ontologică – viața divină și cea umană – sunt, de fapt, compatibile. O asemenea premiză a hrănit două teologii concurente, cu consecințe practice nu tocmai neglijabile. Cea dintâi, nu foarte îndepărtată de platonism, privește lumea drept o copie imperfectă a lui Dumnezeu; în consecință, omul e întins pe un pat al lui Procust, în vederea îmbunătățirii / transfigurării / îndumnezeirii sale – astfel de metode sfârșesc mai mereu prin a lăsa dâre mari de sânge. Cealaltă perspectivă privilegiază o insondabilă adaptare a lui Dumnezeu la realitatea făpturii sale – o atitudine mai conformă nobleței Atotputernicului; în acest caz, libertatea și creativitatea umană devin mai mult decât niște promisiuni flatante, dar neacoperite. Toate acestea pot părea simple arguții de teologi – ceea ce, totuși, contează e portretul-robot pe care i-l facem, orientativ, lui Dumnezeu. Neglijenți, nu o dată sfârșim prin a-i conferi trăsăturile noastre cele mai reprobabile – în folosul celei mai perverse dintre autojustificări.
Pentru regizorul belgian, duhul suprarealist al lui René Magritte e o opțiune privilegiată. Proximitățile neliniștitor de incompatibile, licența metafizic de poetică, umorul grațios de negru, gravitatea derutant de ludică, colajul abisal de reconfortant – toate se împletesc în această gingașă parabolă. Deși referințele narative sunt de un realism crud – infirmitate, ratare, instinct criminal, prostituție, agonie infantilă, rasism, hoție, mizerie extremă –, îngroșatul must poetic denotă mai mult decât o sprințară artă a parodiei. Pentru a înțelege mai bine realitatea, tulburarea programatică a vederii poate fi o cale paradoxală, dar fertilă. Mai ales că e mai consonantă cu o gândire neparalizată de imperativul exasperant al coerenței.
Ceea ce-l preocupă cu precădere pe Jaco Van Dormael e scandalul nesfârșit provocat de imprevizibilitatea răului – sursa unei sfâșieri a conștiinței dintre cele mai vechi. Teologii au identificat rapid principalul vinovat – Diavolul –, dar nu toți au fost mulțumiți cu o asemenea comodă scoatere din cauză a lui Dumnezeu. Gnosticii – o categorie mai degrabă eterogenă – l-au dublat, de pildă, cu un Demiurg crud și detestabil. Lor le datorăm o importantă schimbare de paradigmă: răul – înțeles ca suferință nedreaptă – a părăsit cercul strâmt al confruntării individului cu un destin implacabil, convertit entuziast la o cauză globală: războiul eshatologic. Cum lesne se putea deduce, noua teologie politică a adus cu sine o multitudine de victime colaterale – un aspect care nu l-a deranjat, peste veacuri, nici pe Hegel. Acest rol decisiv acordat răului a avut și un alt efect cu semnificative implicații istorice: forjarea teoriei păcatului originar – nimeni nu suferă inocent. În concluzie, fie ne merităm soarta, fie contăm prea puțin în raport cu mărețul ideal. Van Dormael a lăsat deoparte cărările bătătorite. Cu trăsăturile versatil antipatice ale lui Benoît Poelvoorde, Dumnezeul său nu e nici într-atât de odios ca Demiurgul gnosticilor, dar nici nu pare capabil de tovărășia invidiată de mistici: e un cap de familie tiranic, alternează isteria cu blazarea, iar hobby-ul său preferat e să împovăreze lumea cu legile lui Murphy. Dar principala sa vulnerabilitate sunt competențele reduse în manevrarea computerului – o meteahnă patriarhală. Ceea ce-l salvează, în ochii unui spectator mai puțin indulgent, de coșul de gunoi al istoriei e doar familia. Sufletista sa copilă, pornită, într-un acces de contestare a autorității paterne, la completarea Evangheliei fratelui – acum doar o relicvă, ștearsă cu pietate de mama înlăcrimată, statuetă încremenită care nu-și refuză uneori plăcerea însuflețirii, pentru un taifas glumeț cu surioara –, dar și soția sa, în cele din urmă o neașteptată aliată a noii mici Mântuitoare.
Este un alt accent al filmului cu savoare gnostică – importanța acordată feminității divine. Amănuntul că Dumnezeul iudeo-creștin a fost închipuit drept bărbat nu e unul anodin, mai ales dacă ne uităm la milenarele implicații sociale: a fost principalul argument al discriminării sistematice a femeilor. Dar poate mai grav decât atât a fost modul în care chipul lui Dumnezeu a căpătat, fie și implicit, trăsături accentuat cazone, împletitire de autoritarism și pasiuni războinice, cu tot cortegiul lor de brutalități. Dezvoltarea mariologiei a fost un bemol binevenit, dar nu lipsit de efecte perverse – culmea ironiei, s-a împilat în numele său pentru priorități dintre cele mai virile. Nărăvaș a fost tocmai accentul pe feciorie – ca virtute supremă și universală –, punându-l implicit pe eros într-o poziție aproape imposibilă în raport cu agape. Unora dintre teologi nu le-a plăcut o astfel de disjuncție ireconciliabilă, dar soluțiile lor au presupus, în general, nu mai mult decât o sublimare a eroticii la limita renegării. Sensibilitatea acestei năstrușnice fiice a lui Dumnezeu e însă diferită. Mântuirea pe care o oferă e fără jenă erotică, dar de-o invidiabilă delicatețe afectivă. Ceea ce nu mai vrea să ofere un soț dezabuzat ori nu poate vinde un adolescent prostituat de ce nu s-ar putea găsi în brațele unei gorile? O astfel de asociere folosise, cu alte mize, și Leos Carax în Holy Motors – altă parabolă cu pretenții teologice și cu accente suprarealiste. Antropocentrismul nostru fudul nu doar a relegat animalele în cel mai bun caz la grajduri, dar nici nu a meditat prea serios la funcționalitatea lor metafizică. Fiindcă animalele merită nu doar o istorie culturală, ci și o teologie mai puțin expeditivă. Sadica bătaie aplicată unui cal l-a turmentat abisal pe Ivan Karamazov / Dostoievski, iar Nietzsche a cedat psihic definitiv într-o situație similară, pe o stradă din Torino – unii biografi contestă întâmplarea, dar se non è vero, è ben trovato. La fel de transgresivă decât această simbolică zoofilie e și ultima dorință a altui nou apostol, un băiețel muribund: să fie, doar și pentru o zi, fată – o complementară și mai candidă apologie a mântuirii prin femeie, atât de dragă romanticilor.
Filmul transformă, în același duh analogic, un happy-end într-o eshatologie. Consoarta lui Dumnezeu, în sfârșit dezinhibată de absența tiranicului soț, va descoperi, cu desăvârșită bună-credință, potențialul unei corectări a lumii conform softului binevoitor al computerului – conceput pentru a se adapta dorințelor versatile ale utilizatorului. În timp ce divinului soț, captiv în dramele pe care el însuși le-a potențat, i se va rezerva munca silnică a proletarului exploatat. Această confruntare a lui Dumnezeu cu realitatea creației sale e o temeritate tipic evanghelică – iar pentru creștini, o datorie cotidiană. Interesul neașteptat arătat azi icoanei ca privilegiată teologie a imaginii ascunde, din păcate, și o insidioasă violență morală. O asemenea tradiție nu e lipsită de impulsuri fertile pentru contemporani: pasiunea renăscută pentru figurativ – unii n-au ezitat să asocieze portretele serigrafiate de Andy Warhol cu originile sale rutene ortodoxe –, postmoderna perspectivă inversă – Florenski gândea mai puțin ca un medieval și mai mult ca un contemporan –, noul gust spiritualist ori vocația constant ideologică a imaginii. Dar argumentul exclusiv al transfigurării nesocotește, impenitent, tocmai deja amintita adaptabilitate insondabilă a lui Dumnezeu. Uităm nu doar că arta creștină a fost mult mai rafinată și îndrăzneață – a fost Bosch, de exemplu, mai puțin suprarealist decât Magritte? –, dar și că Răstignirea lui Grünewald poate stimula o formă de pietate mai puțin fantasmatică decât transfiguratele fețe ale Troiței lui Rubliov. Așa cum morga uneori ipocrită a existențialismului teologic merită salutarul corectiv al blasfemiei hâtre.