Pe aceeași temă
Cândva, execuțiile erau un divertisment popular. Și un performance biopolitic, cum ne-a convins Foucault. Între timp, estetica gore a relansat gustul voyeurist pentru suplicii, încât până și biopic-ul hristic al lui Mel Gibson a glisat spre ceea ce unii au numit torture porn. Frisoane pentru fiara din noi sau spaime din panoplia disuasivă a puterii, execuțiile capătă sens prin publicitate – la antipodul crimei perfecte, unde cadavrul e de negăsit, iar incriminarea fără obiect. Antropologia cadavrului e, de fapt, nu doar o chestiune judiciară, ci și una metafizică: urmă pentru descifrarea trecutului, dar și mostră de statut. Fiindcă omorul nu e o producție de serie. Cel mult, dacă îl citim pe Thomas De Quincey prin Walter Benjamin, e o artă frumoasă în epoca reproductibilității tehnnice. Când însă își dosește victimele cu milioanele, cenzurându-și spectacolul, se apropie mai degrabă de arcanele sacrificiului moral – călăul mesianic al lui Joseph de Maistre, de o virilă renunțare la puritatea propriei conștiințe, dar altruist protector al sufletelor celorlalți. Dar de ce să ții ascunse, printr-o tenace mistificare, crime altfel îndelung clamate ideologic? O simplă chestiune de eficiență tactică a vânătorii? Ori o profilaxie a uzurii morale a călăilor? Mai degrabă, nici teamă, nici strategie, ci o înscenare scatologică. Într-o inginerie paranoidă a dejecțiilor, vidanjarea ia proporții de epopee metafizică – să ne amintim de enigmaticul Hieronymus Bosch. De aceea, cioclii-vidanjori din Sonderkommandos (deţinuţii evrei care cărau cadavrele din camerele de gazare în lagărele naziste – n. red.) nu au devenit doar martori mai avizați – fără ei, ce impact ar mai fi avut un documentar ca Shoah? –, ci și privilegiați antropologi ai cadavrelor.
Nu există numai călăi și victime. Eficiența celor dintâi presupune, de fapt, o mai complexă diviziune a muncii – altfel spus, ajutoarele sunt indispensabile. Între cei privați de șansa de a-și mai apăra viața și cei pregătiți să le-o ia fără riscurile luptei, prosperă o (mai vastă decât ne închipuim) zonă a complicităților ergonomice. Uneori, acești auxiliari erau doar victime păsuite. Mințiți sau momiți, au devenit rotițe indispensabile în mecanismul exterminării. Ce s-ar fi întâmplat dacă șefii comunităților evreiești nu le-ar fi furnizat naziștilor prețioasele date pentru identificarea victimelor? – pentru a fi pus această supărătoare întrebare, Hannah Arendt s-a temut, după eseul prilejuit de procesul lui Eichmann, să nu fie asasinată de vreun evreu ultragiat. Alteori era vorba de simpli profitori ai unui regim instaurat de alții, precum polonezii care-i vânau pe cei deja hăituiți – bun prilej și pentru jaf. Pentru a fi povestit astfel de întâmplări puțin glorioase din vremea Poloniei subjugate, guvernul ei de azi se străduie să-l condamne pe Jan Tomasz Gross, provocator cronicar de măceluri imputabile compatrioților. Pe de altă parte, e o constantă a istoriei ca victimele și călăii să-și schimbe periodic rolurile. Cazul polonez e, și în acest sens, elocvent – Timothy Snyder relatează cum au ajuns să țopăie cu patos strivitor anumiți polonezi pe trupuri detestabile de nemți, înainte de expulzările în masă. Cu alte cuvinte, victima ori călăul au identități slabe, pradă unei descurajante versatilități metafizice. Cu toate acestea, fenomenologia ajutorului de călău nu e o simplă paletă de griuri. Complici deplorabili, robi terorizați ori îndărătnici ai supraviețuirii – ce au fost membrii diferitelor Sonderkommandos? În orice caz, un indispensabil proletariat al noii industrii de pompe funebre.
Giorgio Agamben a încercat o Ethica more Auschwitz demonstrata, pornind cu precădere de la categoria musulmanului din lagăr – un termen din jargonul ad-hoc, desemnând o specifică degradare psiho-fiziologică, semn totodată al unei inedite patologii a morții. Fiindcă moartea însăși e în criză. Cu toate eforturile ambiguei responsabilități promovate de Heidegger, între moarte și viață s-a instaurat o cezură dezagregantă. Dacă creștinismul a reușit să asimileze ororile martiriului, transformându-l într-un ideal mobilizator și construind pe soclul său legitimități ambițioase – sângele lor a devenit, prin moaște, indispensabil celui euharistic –, cenușa gazaților încă ne otrăvește conștiințele. Am explorat culpabilități nedemonstrabile, am denunțat intruziunea memoriei – precum Patrick Modiano în discreta fugă a Dorei Bruder –, am adunat de jos cioburile tuturor eticilor, dar nu ne-am putut orienta satisfăcător în noul șeol. Dacă înainte eram poate morminte văruite – o impostură de viață, dar o moarte tonică –, acum zăcem într-un interstițiu asfixiant. Agamben leagă filosofia funerară de teama magică de strigoi. Dar un mort nu e numai o amenințare, ci și prelungirea unei poveri: responsabilitatea față de trupul altuia. Steinhardt fusese surprins de un pasaj din Anna Karenina, când Vronski, privind post coitum trupul amantei, e cuprins de o ciudată îngrijorare: cum să se descotorosească? Ca de un cadavru.
Saul Ausländer, eroul lui László Nemes din Fiul lui Saul, merge în sens invers: înfiază un cadavru. Îi caută un mormânt – în ebraică: șeol, aproape numele său – protector într-o lume a amenințărilor post mortem. E șansa lui de tardivă tandrețe paternă. Un copil pe care l-a neglijat viu, dar pe care vrea să-l „salveze“ mort – parțial, va și reuși: dacă ceilalți părăsesc locul doar ca cenușă vânturată, cadavrul copilului va pluti pe râu întreg, spărgând blocada profanării ultime. În fond, pământul nu e un refugiu sigur împotriva focului, antidot e numai apa – simbolic, fuga e condiția noastră morală. Saul nu vrea să fugă, fiindcă e conștient de noua dinamică a morții, ca și cum s-ar afla într-o zonă tarkovskiană, unde circulația e inefabilă – așa și devine înverșunarea sa împotriva curentului. Pentru regizor e un bun prilej de a nu mai privi realitatea exterminării în contre-jour. În Sonderkommando se supraviețuia doar printr-o radicală deconectare afectivă – ochiul camerei de filmat nu se desprinde de personaj, însoțindu-i zigzagurile ineditei coregrafii de cioclu. E închis în sine, imun la oroarea înconjurătoare, care inițial pare un decor incert, cețos nu din pudoarea realității de a se dezvălui, ci din înșelătoarea ei mizanscenă. Dar tocmai această dinamică centripetă permite o mai fidelă recompunere a vârtejului ucigaș. Pătrundem astfel în plin Bosch – între hiperrealism și suprarealism, aglutinare versatil-etajată de huis-clos existențiale, efervescență a reconfigurării fluide, mariaj infernal de muzicalitate și tortură. Nu putem înțelege un asemenea univers decât în cheia unui carnaval al transsubstanțierii aleatorii, creuzetul unei hermeneutici scandaloase. O etică scatologică e forjată în furnalele noii industrii, inedit teren de conlucrare între călăi și victimele lor amânate. Una dintre cele mai semnificative mărturii din Shoah, masivul documentar al lui Claude Lanzmann, îi aparține lui Franz Suchomel, membru al SS trecut și pe la Treblinka. De la el aflăm cum haznaua exterminării ridica serioase probleme de vidanjare. Această provocare practică a instaurat un nou spațiu etic. Igiena a căpătat în acest context dimensiuni noi: dejecțiile din preajma morții au devenit moaște perisabile în mâinile cioclilor-tovarăși – privilegiul lor unic.
După Auschwitz trebuie să regândim martiriul. În lumea creștină, în panteonul martirajului se regăsesc figuri distincte: inocentul masacrat, victima expiatoare (prin substituție) ori convertitul suferind. Dacă inocenții au rămas, cel mai adeseori, anonimi, mulți alții au suferit fără a se fi căit pentru mai vechi păcate. Iar sacrificiile, rareori imune la ambiguități (vădite ori subtile), au servit apoi prea ușor unor cauze puțin scrupuloase. Nu au devenit memorialurile Gulagului – printre ele, biserici impunătoare, în tradiția celor clădite pe sângele vărsat – concurente ideologice, cu mize radical divergente, pe măsura unui prematur abandon după un inovator parcurs etic, a unei metanoia confiscate? Pe de altă parte, nu a fost prea ușor recuperabil arhiepiscopul Luca al Crimeei de noul cvasi-cult al lui Stalin girat de Putin? Anul trecut, într-o grandioasă expoziție moscovită la Manej, concepută de episcopul Tihon Șevkunov – cu aură de duhovnic prezidențial –, panoul cu poza celui care, azi canonizat, a petrecut peste un deceniu prin Gulag cuprindea un citat elocvent: „Stalin a conservat Rusia, a arătat ceea ce ea înseamnă pentru lume. De aceea, ca ortodox și ca patriot rus, mă închin profund lui Stalin“. De ce avem nevoie de sfinții închisorilor? La ce cauze vrem să-i înhămăm?
Pentru a delegitima călăul nu trebuie să sanctificăm automat victima – ceea ce nu o dată se produce fraudulos. Și-a cerut Mircea Vulcănescu iertare – după standardele evanghelice –, fie și în ultima clipă, celor mulți cărora le era dator, prin spolierea și înrobirea la care contribuise cu pricepere contabilă? Raul Hilberg se mira (în același Shoah al lui Lanzmann) de complexitatea operațiunilor valutare ale exterminării – cu alte cuvinte, de profesionalismul fără sincope al gulerelor albe implicate. Dacă Vulcănescu a făcut un ultim gest de altruism care i-a grăbit moartea, îl putem asemui cu tâlharul muribund care s-a convertit tocmai regretându-și faptele tâlhărești? În ciuda pildei lui Stalin pe care a invocat-o la proces, trei feciori (fie și de altă religie) nu valorează mai puțin decât o iapă (și decât toate bunurile materiale) – altfel doar răstălmăcim creștinismul. Uităm, de asemenea, prea ușor că argumentul patriotic nu este unul propriu-zis creștin – Iisus a sfârșit taxat drept nociv intereselor naționale, în concurență cu mult mai patriotul Baraba. Valeriu Gafencu s-a dezis de recursul legionar la crimă, dar nu și de exclusivismul specific mișcării, căruia i-a găsit un debușeu mistic. Memorialistica encomiastică prezintă, de fapt, un cerc de prieteni pătrunși, și în acele jalnice condiții de detenție, de același jenant patos iudeofob – chiar și Richard Wurmbrand, când nu a mai corespuns pildei de sinaxar, a început să fie calomniat după vechiul calapod. Ar putea fi numit Saul Ausländer – străin în sensul lui Camus, departe de virtuți conformiste – un sfânt al închisorilor? Ca ajutor de călău, o astfel de calificare pare interzisă. A întors spatele viilor – stricto sensu, chiar a grăbit, prin atitudinea sa, o execuție –, obsedat de un mort. Altfel, însă, demonstrează un altruism, de ultimă oră cel puțin, la fel de onorabil ca al celor mai sus amintiți. Spre deosebire de Gafencu, în schimb, îi lipsește patosul invaziv – neglijent cu bătutul la ușă, preocupat mai mult de vizită decât de cel vizitat – al misionarului, atât de specific istoriei creștine, în fond, dar adeseori atât de impur. Respectul față de un trup mort poate fi o formă de smerenie mai deplină decât grija prozelită față de un suflet turmentat.