Pe aceeași temă
Cartea istoricului polonez Grzegorz Jawor ne oferă acces nu numai la o mai bună cunoaștere a unui episod lateral din istoria veche românească, ci și la o perspectivă diferită și totuși apropiată asupra istoriei comune a regiunii.
Cartea istoricului polonez Grzegorz Jawor, Aşezările de drept valah şi locuitorii lor din Rutenia Roşie în Evul Mediu târziu, îşi propune să clarifice un episod mai puţin cunoscut şi, mai apoi, controversat sau chiar obnubilat din istoria medievală a românilor şi a Regatului Poloniei – a teritoriilor sale est-slave în mod special. Este vorba despre colonizarea sau, poate mai corect spus, de emigraţia substanţială a valahilor (exonimul cu multiple transliteraţii regionale după care a fost cunoscută populaţia românească sau neolatină în Evul Mediu) din Maramureşul istoric, Transilvania şi, nu în ultimul rând, din Moldova în zonele montane şi chiar submontane din arealul fostului Principat al Haliciului şi Volâniei, cunoscut sub numele polon de Rutenia Roşie. Acest fenomen s-a desfășurat îndeosebi în secolele XIV-XV, în paralel cu sau la puţină vreme după imigraţia românească de-a lungul versantului sudic al lanţului nord-carpatic către ţinuturile slovace şi morave. Analizând chestiunea din unghiul istoriei economice și sociale, istoricul polonez susține că această colonizare sau imigrație ar fi avut un caracter complex, deopotrivă spontan și organizat.
Totuşi, nu e vorba de o colonizare în sensul imediat familiar al experienţei statelor mercantile vest-europene din secolele XVI-XVII, derulată în teritoriile extra-europene de peste mări, deşi fenomenul comportă atât aspecte politico-militare, cât şi aspecte economico-demografice, care rămân încă insuficient elucidate, ci, mai degrabă, de o deplasare de populaţie către ţinuturi slab populate şi limitrofe oecumenei româneşti, definită în linii foarte generale de formaţiunile statale medievale ale românilor. Această deplasare de populație, într-o regiune totuși poroasă din punct de vedere etnic și politic la acea dată, a avut loc în contextul concurenţei geopolitice dintre Regatul Poloniei şi Regatul Ungariei (care tocmai transformase sub dinastia angevină Voievodatul românesc al Maramureşului în comitat regal), dar şi pe fondul disputelor teritoriale dintre Polonia şi noul stat feudal românesc fondat de prinţi maramureşeni la est de Carpaţi, după cum o dovedeşte, de pildă, lunga perioadă de stăpânire a Pocuţiei de către Principatul Moldova. Cu toate acestea, asemenea colonilor germani întemeietori de aşezări urbane în voievodatul rutean ce vor adăposti apoi o importantă populație evreiască, populaţiei româneşti imigrate în ţinuturile frontaliere din sudul Regatului Poloniei – şi a uniunii statale dintre Regatul Poloniei şi Marele Ducat al Lituaniei de mai apoi – i se recunoaşte organizarea socio-culturală distinctă şi autonomă în aceste teritorii, pe care o va păstra relativ nealterată vreme de aproape trei secole, până spre sfârșitul secolului al XVI-lea, formele sale juridice și ecourile sale identitare persistând în unele cazuri chiar și până la sfârșitul secolului al XIX-lea! Abia în acestă perioadă târzie, prima jumătate a secolului al XVI-lea, autoritatea şi structurile politice polone în regiune cunosc o stabilizare, care este concomitentă cu declinul politic al Moldovei (Bogdano- sau Moldo-Vlahiei) şi al Ţării Româneşti (Ungro-Vlahiei sau Munteniei), pe fondul creșterii presiunii otomane la Dunăre și Nistru. Astfel, odată cu diminuarea fluxului migrator şi întreruperea legăturilor cu Moldova şi ţinuturile de baştină ardelene, aşezările valahe din Regatul Poloniei suferă un proces treptat de asimilare etno-lingvistică, interpretabil în izvoare încă de la începutul secolului al XVI-lea sau chiar sfârșitul secolului al XV-lea, de rutenizare ori – mai rar şi, în principal, la nivelul clasei nobiliare – de polonizare, nu fără a lăsa însă chiar şi astăzi urme discernabile în cultura sincretică a mai multor populaţii etnologice locale (gorali, lemki, huţuli, boiki).
Spre deosebire de polemicile care au marcat istoriografia cehoslovacă încă de la sfârşitul secolului XIX, semnalate de Jawor în introducerea bibliografică a lucrării sale, între istoricii români şi cei polonezi nu a existat un dezacord în chestiunea populaţiei romanofone din Carpaţii Nordici. Cu toate acestea, se poate sesiza că istoricii români au tins, de regulă, să sublinieze o relativă permanenţă a populaţiei româneşti în Carpaţii Păduroşi, care – la fel ca în spaţiul balcanic de la sud de Dunăre, ce le-a captat într-o măsură mai mare atenţia, din motive preponderent de geografie politică modernă şi contemporană – ar fi fost înglobată în marile formaţiuni statale ale slavilor kieveni dezmembrate de marea invazie mongolo-tătară de la mijlocul secolului al XIII-lea, deşi ei recunosc caracterul fluctuant şi migratoriu al acestor „vlahii“ nord-vestice, în acord cu un mod de viaţă predominant pastoral al populaţiei şi cu dislocările aduse de expansiunea noului Regat al Ungariei asupra cnezatelor şi voievodatelor româneşti sau slavo-româneşti, începând chiar cu secolul al X-lea. În schimb, istoricii polonezi, printre care se numără şi autorul de faţă, au preferat – nu fără mai multe excepţii – să sublinieze, pe baza izvoarelor cronicăreşti şi administrative interne, mai degrabă noutatea acestei populaţii în Polonia Mică, la mijlocul secolului al XIV-lea, adică exact din momentul în care Regatul polonez înglobează Haliciul (Galiţia) rutean, minimizând importanţa prezenţei româneşti anterioare surprinsă de izvoare mai rare şi mai nesigure sau ambigue. În sfârşit, istoriografia ucraineană, puternic impregnată de un naţionalism militant, neagă aproape fără excepţie orice element românesc în istoria regiunii, făcând în acest punct notă discordantă chiar și cu istoriografia rusă din perioada sovietică.
Analiza caracteristicilor geografice, economice, sociale, etno-lingvistice, juridice şi politice ale aşezărilor de drept valah din Rutenia Roşie întreprinsă de Jawor pentru intervalul temporal începutul sec. XIV-începutul sec. XVI, considerat optim pentru evaluarea colonizării româneşti în Regatul Poloniei, constituie nucleul lucrării sale şi ea impune prin rigoare și prospețime. Istoricul din Lubin începe prin a respinge opiniile mai vechi răspândite în istoriografiile naționale din regiune care apreciau că valahii din Carpații Nordici ar fi reprezentat doar o corporație profesională de oieri nomazi, independenți și războinici, chiar tâlhari, arătând că: 1) în ciuda unui anume indeterminism atribuibil analizei lingvistice a vocabularului, imputabil unor izvoare târzii ori existenței unui bilingvism ruteano-român, ca urmare a utilizării liturgice a slavonei în întreg spațiul ortodox, răspândirea onomasticii și toponimiei de factură romanică pe tot cuprinsul regiunii nu poate fi explicată fără afluența unui important element etnic românesc; și că 2) oieritul nu era o activitate exclusivă a acestor vlahi nordici și cu atât mai puțin era nomadismul o caracteristică efectivă a acestora, economia lor având în realitate un caracter agro-pastoral, agrarizat și mai mult pe parcurs, care îmbina păstoritul la mare distanță, de transhumanță, conform unui ciclu anual de alternanță între vară/zona montană și iarnă/zona colinară, tipic pentru întreaga populație românească de munte, cu morăritul, exploatarea pădurilor, piscicultura, cultura plantelor și chiar cu schimbul. Colonizarea populației românești în Rutenia Roșie, și în toată Polonia Mică, a avut un caracter spontan, cel puțin la începuturile sale, continuă Jawor, dar ea este în egală măsură dirijată și organizată de regii polonezi și de marii nobili latifundiari, cei dintâi urmărind – cel puțin într-o primă fază din secolul al XIV-lea – crearea unor voievodate militaro-polițienești valahe în domeniile regale de la granița cu Ungaria sau expuse raidurilor tătare, veritabile mărci de hotar, după exemplul aplicat de regii maghiari la frontierele croato-sârbe, în timp ce cei din urmă urmăresc în principal beneficiul fiscal rezultat din popularea unor zone montane și submontane relativ virgine și nevalorificabile pentru abilitățile tehno-economice ale populației polono-rutene.
Organizarea juridico-politică autonomă a așezărilor valahe este în mod clar de origine balcanică, afirmă istoricul polonez, deși configurația finală a acestui jus Vallachicum din Regatul Poloniei ar fi suferit adaptări locale și influențe din partea dreptului german, încă de la colonii sași din Transilvania și mai apoi din partea celui rutean, adaugă Jawor. La fel ca în Moldova sau în Maramureș, așezările valahe erau conduse de un cneaz viager sau ereditar, numit de asemenea jude sau villicus, care colecta prestațiile și dările către marii feudali poloni – în natură și apoi în bani, dar fără clacă pentru locuitorii țărani ai cnezatului, ca în cazul populației rutene; guverna cu largi competențe așezarea, împreună cu o adunare obștească reunită periodic, numită strungă, sobor sau zbor; în sfârșit, susținea și organiza biserica din vatra satului sau mănăstirile din marginea acestuia, ambele distingându-se chiar și prin programul iconografic sud-slavic de lăcașurile de cult rutene și nord-est slavice. O uniune de mai multe așezări valahe constituia un voievodat sau – după diminuarea funcției militare – o craină. Deși izvoarele istorice nu permit cuantificarea volumului colonizării valahe în Rutenia Roșie, Grzegorz Jawor identifică cu un grad ridicat de certitudine 305 așezări de drept valah din perioada cea mai timpurie, deși estimează că noi cercetări vor duce la creșterea acestei cifre, cu atât mai mult dacă se extinde aria cercetată în mod tradițional dincolo de voievodatul rutean, voievodatul Belz și ținutul Lubin, către voievodatul Podoliei și chiar dincolo de Rutenia Roșie propriu-zisă, în voievodatul Cracoviei și regiunile Wolyn și Polesia din Marele Ducat al Lituaniei.
Cartea lui Grzegorz Jawor – bine structurată și documentată, interesantă pentru publicul românesc și valoroasă pentru istoricii români – reprezintă o raritate pe piața editorială autohtonă, care ne oferă acces nu numai la o mai bună cunoaștere a unui episod lateral din istoria veche românească, ci și la o perspectivă diferită și totuși apropiată asupra istoriei comune a regiunii.