Pe aceeași temă
Horea Paştina pictează numai câteva teme, dar în cantităţi enorme. Dedicată peisajelor, potirelor şi interioarelor, iconografia sa aleasă, restrictivă, clonează asceza, refuză imaginaţia şi pavează transcendenţa. Ideea, poanta, patima sau tulburarea îi sunt străine pictorului. Arta sa este curată, serioasă, sobră, gravă, crispată de însemnătatea afişată.
Paştina traduce buna aşezare în lume ca şedere cuminte în tabloul văzut drept ucenicie pentru un mai sus, un mai departe, către care pânza e folosită doar ca treaptă, aşa cum aprodul Purice i-a stat lui Ştefan cel Mare ce se aburca anevoios spre sfinţenia-i viitoare. Magna statica, arta sa e un duplicat filistin al paradisului, ca loc al ascultării şi supunerii infertile, uscate, loc al credinţei ca bunăstare cumsecade, de după-amiază fără briză sau ploaie, fără furtună. Totul e pal, apretat, transparent şi liniştit în tablourile sale: casele sunt căsuţe albicioase, atent lustruite pe câmpurile infinite cu străluciri prăfoase, mesele-ntinse, cu festinuri frugale, de pomeni pentru ochi, sunt sărace-n bucate, dar bogate-n iluminări, în timp ce floricelele-n ulcele par coloane de spini scheletici, ce bucură simţurile invertite-n sihăstrii închipuite. Totul respiră un lux în care calmul a mistuit voluptatea, ca-n numeroasele Grădini daurite-ntr-un abur lunar în care-i parcă aşteptat să pice Moşu’, acel Godot neaoş al lui Petrache Lupu, pentru care sunt pregătite anume jilţuri, tronuri goale ce-şi conjură ocupantul de duh.
Artă de la „Nufărul“, pictura lui Paştina e aseptică şi perfect călcată/calchiată/calculată. Pictate cu o pensulă uşoară, ce pare să aibă o radieră printre perii fini, ştergând intensitatea culorii pe măsură ce aceasta se extinde pe pânză, subţire, văroasă, ca un extract de ofilire, tablourile lui Horea Paştina par să fie reţeta perfectă a modernităţii ce şi-a găsit, finalmente, măsura, pacea, echilibrul. Ele sunt complet estetice şi concomitent profund morale. Nu au nevoie să exhibe strident, ca la ceilalţi neo-ortodoxişti, crucea, numele Mântuitorului sau faptele martirilor. Fiecare tablou de Paştina are crucea-năuntru, cu pigment de rugăciune şi maslu-n terebentină.
Ce probleme poate avea o pictură bine făcută, bine inteţionată şi binefăcătoare? Ce face ca demonstraţia de forţă de la Sala Dalles să fie, totuşi, o fundătură himerică, şi nu o rampă angelică? Tocmai forţa, cantitatea. Zeci, sute de tablouri, o adevărată armată de modestie triumfătoare tapetează spaţiile ample de la Dalles. Dar tapetul pictural e tapaj publicitar, nu imn, tropar. Expoziţia Paştina a bătut probabil recordul Guinness la proba de tablouri panotate pe metru pătrat. Nu este vorba despre horror vacui, despre o anxietate intimă a artistului în faţa spaţiului, cu care se confruntă-n şasiu, ci despre o inconsecvenţă profundă între simplitatea căutată prin puţinătatea temelor şi proliferarea lor numerică, IKEAnă. Densitatea n-ar fi fost în sine o problemă, dacă în felul acesta artistul ar fi dorit să problematizeze, modernist, statutul tabloului şi dilemele receptării. Numai că Horea Paştina nu are nimic subversiv; el doar se subminează singur, transformând sala de expoziţie într-un siloz în care umilitatea se etalează - contradictoriu - din abundenţă, în cascadă, ca un salon de Ermitaj ce aspiră-n van la Sixtina vaticană. Degeaba temele sale sunt puţine şi simple, iar practica artistică e pocăită, când expunerea e cutreierată de superbie şi-arată un „Paştina cuceritorul“ camuflat în retrageri strategice.
Imagine din expoziţia de pictură a lui Horea Paştina de la Sala Dalles (foto: Mihai Constantin, artindex.ro |
Mistic şi industrios totodată, Paştina poartă în el, întreg, paradoxul neo-ortodoxismului actual, calitatea acestuia de furnizor acreditat de icoane alternative pentru uzul noii burghezii spiritualiste, întemeiată, în ultimii 20 de ani, pe lucrative convertiri şi benefice postiri, pe exotice pelerinaje, splendide parastase şi plasamente în prinoase. Din ceea ce părea, în anii ‘80, o regresivă maşină a timpurilor de odinioară, neo-ortodoxismul a devenit o maşină a timpurilor noastre, adecvată unei modernităţi pe care o (de)joacă pe măsură ce o (di)simulează. Nu e de mirare că Horea Paştina insistă în expoziţia de faţă în a prezenta o serie de tablouri de mai mici sau mari dimensiuni în care şarpanta geometrică a construcţiei plastice, liniile de fugă ale compoziţiei sunt atent şi perfect trasate, lăsate înadins vizibile prin pătura superficială de culoare, reticentă, grizonată şi străvezie (care nu funcţionează ca o carnaţie a tabloului, ci ca o sui-generis des-carnaţie), astfel încât privitorul să vadă că totul e rezultatul unei „ştiinţe“, al unei arhitecturi riguroase, al unei tehnologii de încredere. Artistul e „bazat“, are mecanică, are tot ceea ce trebuie pentru a fi omologat ca rotiţă eficientă în sistemul producţiei contemporane. Şarpanta geometrică, cu aparenţa ei de corset intelectual pus dezordinii cromatice, nu este nici pe departe o garanţie a ascezei, ci, ca orice corset bine strâns, bine plasat, nu e nimic altceva decât un instrument al cochetăriei, unealtă a flirtului cu privitorul, pe care îl asigură concomitent de solvabilitatea tehnică a tabloului şi de idealitatea modernistă a acestuia.
Dincolo de pâcla de asceză, de pretenţia iconică a tabloului, stă o pictură „tare“, meşteşugăreşte vorbind, iar modestia, umilitatea afişată este doar un placaj pus peste meseria de artist, în sensul ei retrograd-modernist. Având aspiraţia unei retrospective, expoziţia devoalează de fapt resursa primară (şi majoră, chiar şi la ora actuală) a acestei poziţionări: este vorba despre formaţia (pre-spiritualistă) ciucurencistă, profundă şi determinantă. Paştina nu doar şi-a însuşit meşteşugul de la maestrul său, ci şi beteşugul de a vedea meseria drept reperul veritabil al vocaţiei artistice. Tablourile sale din acea perioadă, expuse acum la Dalles, sunt întru totul identice cu cele de acum, în esenţa lor: construcţia, mecanica iconografică şi, mai ales, impostaţia auctorială sunt neschimbate. Prologismul ulterior a aruncat peste aceste date primare vălul (pretextul) spiritualist. În rest, tabloul său a rămas aceeaşi natură moartă perfect mobilată. Nu contează că e vorba despre mandolină, floare sau potirul mântuirii. În tablou, indiferent de subiect, totul e pictură, aşa cum la Lego, indiferent de figuri, toate se reduc la piese identice, de plastic. Consecinţă a acestei viziuni, triumfalismul factice al expoziţiei actuale arată victoria, peste timp, a spiritului ciucurencist asupra spiritualismului neo-ortodoxist. De aceea, la Dalles, ataraxia ortodoxistă virează brusc spre apoplexia consumistă. Iar asta face ca ceea ce se dorea o perspectivă asupra devenirii unei vocaţii să devină doar retrospectiva unei ocupaţii.
Horea Paştina, expoziţie de pictură, Sala Dalles, martie-aprilie 2013