Pe aceeași temă
Deşi Lucian Boia nu renunţă la „jocul cu trecutul“, în volumul Balcic. Micul paradis al României Mari se poate decela un veritabil travaliu de „remitizare“.
În opera, cu fiecare an mai întinsă, a lui Lucian Boia, lucrarea Balcic. Micul paradis al României Mari reprezintă un subtil punct de inflexiune. Desigur, la un nivel general, şi acest volum poartă toate mărcile stilistice şi intelectuale care au consacrat scriitura celui mai important (dar şi a celui mai popular) istoric contemporanist român din ultimele două decenii: gustul ponderat al provocării, manifestat prin punerea profilactică în discuţie a opiniilor primite de-a gata, care este învăluit şi dezvăluit printr-un abil şi permanent balans tematic între multiplele perspective ale trecutului şi ale prezentului; caracterul eseistic al redactării, accentuat de utilizarea frecventă a stilului indirect liber ca modalitate predilectă de formulare a judecăţilor istorice; în sfârşit, abordarea, una originală şi care a făcut şcoală de înnoire în mediul istoric românesc, caracterizată prin referinţe teoretice mai degrabă vagi la o antropologie a imaginarului, pe urmele lui Gilbert Durand, şi, nu mai puţin, la o fenomenologie a mitului, pe urmele lui Mircea Eliade (vezi Jocul cu trecutul. Istoria între adevăr şi ficţiune, 1998, şi Pentru o istorie a imaginarului, 2000), dar, în definitiv, una ataşabilă in extremis sau, în orice caz, mutatis mutandis, nu la mare distanţă de curentul multiform al istoriografiei culturaliste din alte părţi.
La o privire mai atentă însă, volumul de faţă nu mai constituie un travaliu de „demitizare“, în fapt o relativizare istorico-perspectivistă, de tipul celui aplicat mai întâi istoriografiei naţionale româneşti (Istorie şi mit în conştiinţa românească, 1997), apoi naţionalismului (Două secole de mitologie naţională, 1999), doctrinei marxiste a regimurilor comuniste (Mitologia ştiinţifică a comunismului, 1999), ideii de democraţie (Mitul democraţiei, 2003), spaimelor milenarist-apocaliptice (Sfârşitul lumii. O istorie fără sfârşit, 1999), percepţiei Celuilalt (Între înger şi fiară. Mitul omului diferit din antichitate şi până în zilele noastre, 2006), temerilor climatice (Omul şi clima. Teorii, scenarii, psihoze, 2005) şi chiar aspiraţiei omului la nemurire (Tinereţe fără bătrâneţe. Imaginarul longevităţii din antichitate până astăzi, 2006). Deşi Lucian Boia nu renunţă la „jocul cu trecutul“, în Balcic. Micul paradis al României Mari se poate decela un veritabil travaliu de „remitizare“, semn al unui alt timp, poate, şi încă o „remitizare“ la puterea a doua, dacă se poate spune aşa, căci această primă tentativă, cvasimonografică, de istorie regională – conform unei clasificări rigide care tinde să devină curentă şi în istoriografia românească – este dedicată de istoricul bucureştean unui spaţiu din nefericire astăzi dispărut aproape cu desăvârşire, deopotrivă fizic, de pe harta politică României, cât şi simbolic, din imaginarul românesc, în care totuşi a deţinut un loc unic şi de o importanţă capitală.
Oraşel la mare, situat la extrema sudică a ţării, nu departe de Capul Caliacra, cu o textură socio-urbană orientală nealterată de sorginte turco-tătară, un ţărm stâncos terasat, cu privelişti spectaculoase spre golf şi o climă submediteraneană fără echivalent în restul ţării, Balcicul intră în componenţa Regatului României la sfârşitul celui de-al doilea război balcanic, după Tratatul de pace semnat la Bucureşti în data de 10 august 1913, odată cu aşa-numitul Cadrilater, şi ca o compensare pentru absenţa unui stat aromânesc în Macedonia. Acest „cel mai puţin românesc dintre teritoriile limitrofe României“, după cum precizează Lucian Boia în urma unei treceri în revistă a statisticilor etnice a populaţiei de la acea dată, a rămas în mod curios grevat în conştiinţa românească sub numele topografic-militar din război, cu toate că, aşa cum tot el nu uită să amintească, statul român ar fi putut obţine această bucată de pământ încă din anul 1878, după Războiul de Independenţă, odată cu restul Dobrogei centrale şi de nord – adică toată acea medievală Ţară a Cărvunei rezultată din disoluţia celui de-al doilea Imperiu Bulgar sau Vlaho-Bulgar, care s-a topit, paşnic şi firesc din câte ştim, încă de la sfârşitul sec. al XIV-lea şi până la cucerirea sa otomană de la începutul sec. al XV-lea, în Ţara Românească a lui Mircea cel Bătrân –, dar asta numai dacă oficialii români ar fi fost dispuşi să recunoască fără critici, la Congresul de la Berlin, anexarea celor trei judeţe strategice din sudul Basarabiei de către aliatul său conjunctural de atunci: marele şi ameninţătorul Imperiu Rus.
Oricum ar fi putut sta lucrurile în a doua jumătate a sec. al XIX-lea, cert este că, pe fondul intensificării competiţiei geopolitice între noile state balcanice, după restrângerea posesiunilor europene ale Imperiului Otoman, şi ca urmare a alianţelor concurente in status nascendi dintre Marile Puteri europene, preocupate de a-şi găsi aliaţi în regiune, Dobrogea, în general, şi Cadrilaterul nou dobândit, în particular, reprezintă o sursă permanentă de tensiune şi conflict între România şi Bulgaria, care va degenera în 1916, pe timpul primului război mondial, în confruntare militară şi o scurtă ocupaţie bulgară, iar în 1940, pe timpul celui de-al doilea război mondial, într-o încleştare diplomatică, care – sub presiunea irezistibilă a unui context internaţional mult mai complicat şi mai lipsit de speranţă – a evitat un conflict militar prin soluţia radicală şi de atunci permanentizată a unei cedări teritoriale româneşti şi a unui schimb inegal de populaţie între cele două state.
LUCIAN BOIA - Balcic. Micul paradis al României Mari (Editura Humanitas, Bucureşti, 2014, 190 pp.) |
Balcicul românesc a intrat între timp în legendă, transfigurându-se pentru o eternitate de puţin peste un sfert de secol în staţiunea „coasta de argint“ a României: colţul exotic de Orient al unui regat predominant carpatin; un mic port turcesc adormit ajuns, pe bună dreptate, „micul paradis al României Mari“, reconstituit cu detalii de o măiestrie scriitoricească de către Lucian Boia în paginile de faţă: în acelaşi timp muzeu etnografic vivant, prin grija primarilor şi a notabilităţilor oraşului, şi colonie artistică pentru pictorii care i-au imortalizat farmecul unic, făcând şcoală în pictura românească şi – de ce nu? – chiar europeană; o destinaţie predilectă de vilegiatură şi pelerinaj, atât pentru boema intelectuală a epocii (scriitori, filozofi, actori... feministe!), cât şi pentru protipendada socială românească, pentru care arhitecta Henrieta Delavrancea-Gibory a trebuit să inventeze un stil arhitectural aparte, şi - bineînţeles, nu în ultimul rând - reşedinţă estivală regală pentru cel mai sclipitor, mai glamorous şi mai popular membru al dinastiei în epocă: Regina Maria.
Ce se întâmplă însă astăzi, când Bulgaria şi România (ţări care ocupă primele poziţii în clasamentul corupţiei din Uniunea Europeană şi ultimele în ce priveşte indicatorii de dezvoltare socio-economică) au reuşit de curând să construiască, cu întârzierile de rigoare, încă un pod peste Dunăre, la Vidin-Calafat, după cel – inaugurat în 1954 – „al prieteniei“, de convenienţă din perioada comunistă de la Rusciuc-Giurgiu, şi plănuiesc chiar construcţia unui alt treilea, la Silistra-Călăraşi ori la Nicopole-Turnu-Măgurele; ce se întâmplă, aşadar, astăzi cu Balcicul legendar, care a fost şters metodic în anii comunismului din memoria colectivă românească şi, în mod cert, denaturat în cea bulgară? În ultimul capitol al cărţii, Lucian Boia întrevede „un fel de «recuperare» românească“, ca urmare a unei cuceriri turistice a litoralului bulgăresc de către turiştii români, care face ca personalul bulgar din hoteluri şi restaurante să cunoscă limba română, Regina Maria să beneficieze de toate onorurile comerciale în Balcic, iar întreaga ţară să întreţină un folclor bizar privind viaţa regală care va fi fost la Tenhah Juvah, castelul oriental al reginei române, cu grădini în semiramidă, care încă oferă o privelişte magnifică asupra mării şi urbei. În acelaşi timp, amatorii de pictură din Bucureşti au putut, probabil, observa că, din anul 2012, Muzeul Naţional Cotroceni, în colaborare cu Elite Art Gallery, Muzeul de Artă Constanţa şi Centrul Cultural „Palatul“ din Balcic organizează anual, pe urmele maeştrilor interbelici, expoziţii tematice cu „Pictori contemporani la Balcic“.
Dar, dacă ţinem seama de antagonismele din trecut şi de profunda necunoaştere reciprocă, în ciuda unui patrimoniu cultural comun – cu bune şi cu rele –, care coboară adânc în istoria „balcanică“ a celor două ţări, nu este oare prea puţin pentru oportunitatea care se oferă la Balcic? Unul dintre personajele-cheie în edificarea „micului paradis“, conform relatării lui Lucian Boia, Octavian Moşescu (scriitor nesemnificativ, activist cultural, colecţionar de artă şi primar notabil al localităţii, care – dovadă supremă a dragostei sale pentru Balcic – şi-a botezat fiica cu numele Balcica!), pare să fi sugerat în epocă o cale mai bună de urmat, prin eforturile sale de a iniţia un dialog intercultural româno-bulgar. Astfel, ne-am putea închipui că, în viitorul nu foarte îndepărtat, pentru acelaşi bilet turistic în valoare de 10 leva, o Fundaţie Culturală Româno-Bulgară, pusă sub autoritatea colectivă a guvernului român şi a celui bulgar, ar putea da o utilizare mai lucrativă „Cuibului liniştit“ al Reginei Maria de la Balcic şi celor câtorva vile în paragină, marca Henrieta Delavrancea-Gibory, creând acolo un Centru cultural, artistic şi de cercetare, cu o largă deschidere europeană, care să ţină vie memoria şcolii de pictură de la Balcic, să contribuie la cunoaşterea reciprocă dintre cele două naţiuni şi să încurajeze contactele dintre artiştii şi intelectualii din cele două ţări...
Eseu istoric cu o pronunţată aplecare prozopografică, în genul a două lucrări anterioare cu care Lucian Boia şi-a exersat deja cititorii („Germanofilii“. Elita intelectuală românească în anii Primului Război Mondial, 2009, şi Capacanele istoriei. Elita intelectuală românească între 1930 şi 1950, 2011), volumul Balcic. Micul Paradis al României Mari, în ediţia cartonată, este şi o mică bijuterie editorială, ca urmare a ilustraţiilor rare pe care le conţine: fotografii de epocă înfăţişând portul, cafenele turceşti, Castelul Reginei Maria, personajele de la Curtea Regală sau vilele notabilităţilor româneşti şi reproduceri după peisajele şi compozițiile unor pictori precum Alexandru Satmari, Samuel Mützner, Iosif Iser, Ion Theodorescu-Sion, Cecilia Cuţescu-Storck, Nicolae Dărăscu, Nicolae Tonitza sau Victor Brauner.