Pe aceeași temă
Ne-am familiarizat cu ideea că spectacolul contemporan produce sau provoacă exegeze noi, reinterpretări și analize ale operelor dramatice clasice determinate de realitatea mereu în schimbare a lumii. Shakespeare e cel dintâi și cel mai important beneficiar al acestei atitudini a autorilor de spectacole din zilele noastre, în special regizori, care se folosesc de generozitatea și universalitatea mesajelor sale pentru a găsi cheia unor probleme contemporane greu descifrabile. Asistăm la recitiri și în ce-i privește pe unii autori mai apropiați de timpurile noastre, precum Ibsen, spectacolele lui Ostermaier cu Nora sau Un dușman al poporului fiind recente cuceriri ale repertoriului contemporan, modele de revizitare actualizată a unor teme precum feminismul, libertatea de conștiință sau forța mutilantă a banului în societatea ultraliberală globalizată și dezumanizată. Despre alterarea fondului de umanitate vorbește și Ionesco în renumitele sale antipiese, relevante pentru absurdul lumii acesteia scoase de sub lumina rațiunii și a emoției.
Două cărți, două eseuri ale unui eminent reprezentant al criticii teatrale - Octavian Saiu, profesor și cercetător de notorietate mondială -, au apărut la distanțe mici de timp la edituri prestigioase, ducând mai departe demersul acestei analize contextuale, necesare pentru reafirmarea caracterului viu și dinamic al străvechii arte teatrale: Hamlet și nebunia lumii (Editura Paideea) și Lecția, o meditație cu șapte teme (Editura Nemira). Prin oportunitate, dar mai ales prin profunzimea analizei, ele devin repere în domeniu, focusând câteva constante dilematice ale lumii de azi, îngrijorătoare pentru destinul omului contemporan. Nebunia lumii, cândva o frumoasă metaforă cu care se jucau poeții, transformată de realitate în teză premonitorie a unei o apocalipse inevitabile, și manipularea, politică, psihologică, asociată violenței care sufocă jurnalele de știri, sunt, așadar, subiectele cărților lui Octavian Saiu, scrise cu pasiune și talent literar, dar și cu rigoarea cercetătorului, având drept câmp al analizei două dintre capodoperele teatrului mondial.
// OCTAVIAN SAIU |
Pe terenul lui Shakespeare și al său Hamlet, autorul manifestă prudență și acribie, invocând precedente teoretice și practice notorii în materie de reinterpretare, precum cartea crucială a polonezului Jan Kott, Shakespeare, contemporanul nostru, alături de inedita apreciere a dramaturgului avangardist Stanisław Wyspiański, cel care vedea în Hamlet „un tânăr cu o carte în mână“. De la imaginea aceasta superbă, a intelectualului însingurat, continuând cu simbolistica hippie, în care încet-încet începe să se strecoare imaginea revoltatului, a existențialismului sartrian și până la montările în care Hamlet devine figura disidentă a Estului comunist, nimic din tematica majoră ilustrată de-a lungul timpului nu scapă tânărului cercetător român, care contextualizează prelucrând abil ampla sa informație filozofică, sociologică, spectacologică, pentru a pregăti terenul unei concluzii de ultimă oră în privința mesagerului renascentist. Și ce putea fi mai sugestiv pentru lumea în care trăim decât nebunia, nebunia lui Hamlet, care, pentru unii interpreți de odinioară, era doar joc, pretextul cursei de șoareci în care cad victime vinovații, iar pentru alții pură rătăcire a minții. (Teza potrivit căreia Hamlet poate să și înnebunească luptându-se cu mizeria morală a lumii scoase din țâțâni de la Elsinor.) Doar că Octavian Saiu, observator fin al peisajului spectacologic actual cu care e în contact, ia drept ipoteză în eseul său ideea că Hamlet ar putea fi doar un nebun oarecare asemenea celor mulți din lumea în care trăiește, pe care o ilustrează cu asupra de măsură. Așadar, în locul eroului tragic cu care ne-a obișnuit istoriografia, a modelului de conduită pentru atâtea generații de contestatari, Hamlet devine un antierou într-o lume deasupra căreia cerul a rămas gol, iar legea morală, celebrul imperativ kantian, golită de sens. Nimic mai actual pentru noul context istoric în care Hamlet devine „un personaj descompus... o figură a nebuniei de care se lasă de bunăvoie contaminat. E un spirit malefic care, cu scuza acestei nebunii... devine nebun fără miză într-o lume întoarsă pe dos“, conchide Octavian Saiu, susținut de o fastidioasă bibliografie și de cele trei spectacole alese drept bază a demonstrației sale, cel în regia lui Thomas Ostermeier de la Schaubühne - Berlin, cel al companiei The Wooster Group al Elisabethei LeCompt din New York și acela de la teatrul Young Vic de la Londra, al regizorului Ian Rickson.
Pentru mulți dintre noi, memorabil rămâne spectacolul lui Ostermeier, jucat și la București cu un interpret fantastic ca Lars Eidinger, care i-a tradus perfect intențiile regizorului de a ilustra în acest Hamlet toate dezamăgirile omului modern care a fost trădat în idealurile de care își râde acum în hohote. O viziune tragic-grotescă despre care Octavian Saiu spune între altele că: „dincolo de profunzimi filosofice abisale, se regăsesc mari întrebări și mari adevăruri despre condiția umană, în care colcăie de instincte și în care – atenție! - rațiunea dispare. În Hamlet [versiunea Ostermeier, n.n.]“, el a văzut „pulsiuni ale sexualității care dictează... reacții primare triumfând asupra minimei stăpâniri de sine. A văzut cum totul poate fi redus la o animalitate a străfundurilor ființei dincolo de orice fațadă de civilizație“. A văzut, am adăuga noi, noroiul vâscos (din decor) în care ne scufundăm încet-încet azi ca într-o mlaștină.
Cercetător pasionat al teatrului absurdului căruia i-a dedicat studii importante, Saiu nu putea să piardă prilejul de a sublinia filiațiile acestui spectacol inovator, cele ale unui Beckett au Ionesco. De altfel, celălalt eseu pe care-l comentăm aici, dedicat Lecției de Eugène Ionesco, prelungește într-un fel discuția despre condiția omului contemporan, decelând șapte teme fundamentale universului ionescian: manipulare, sexualitate, politică, magie, violență, pedagogie, teatralitate. Analiza ia în calcul câteva spectacole emblematice românești cu Lecția datorate unor regizori importanți precum Victor Ioan Frunză, Mihai Măniuțiu, Tompa Gábor, acordând o mare atenție exegezelor teoretice și textelor explicative ale autorului însuși. Ne-a plăcut ideea comentării pieselor lui Eugène Ionesco din perspectiva unor revelații mistico-poetice și mai puțin din aceea a mesajelor politice, care uneori sunt forțate în montări care-i exaltă disidența. Manipularea văzută ca tutelară e, în orice caz, mai credibilă din perspectiva psihologiei individului nesigur pe sine decât din aceea a terorii exercitate de dictatori cu zvastică sau fără. La fel magia, sexualitatea, teme subiacente manipulării, care trimit la aprecierile
// OCTAVIAN SAIU |
ironico-sarcastice ale autorului Lecției, atunci când, pierzându-și răbdarea și poezia, dă de pământ cu omul absurd așa cum l-au descris și practicat congeneri precum Camus și Sartre. Acest fond de umanitate pierdută în absurdul existenței moderne tarate de clișee și tabuuri e deplâns în spectacole precum cel al lui V.I. Frunză de la Teatrul German din Timișoara, în care agresiunea absurdă a Profesorului asupra Elevei era acompaniată de ploaia care se prelingea pe fereastra din decor ca o lacrimă, trimisă de la distanță către spectatorii neputincioși, înghesuiți în băncile unei clase moarte, de unde asistau la crimă. „Înțeleasă ca un scenariu ritualic, Lecția este o poveste despre căutarea extazului. Piesa devine o metaforă a unei lumi barbarizate, care încearcă prin moarte să își trezească propriile simțuri“, conchide frumos, dar periculos Octavian Saiu. Fiindcă modelul Profesorului ucigaș și al misterioasei menajere complice își găsesc, din păcate, adepți în timpurile cumplitei terori pe care lumea de azi o trăiește. Dar să rămânem la estetică și să apreciem o dată în plus finețea reflecțiilor autorului și talentul literar de care dă dovadă în aceste cărți cu subiecte atât de actuale, în așteptarea unor analize viitoare care să-i onoreze și pe interpreții spectacolelor comentate, dincolo de notele de subsol.