Pe aceeași temă
Cel de al treilea volum de documente considerate relevante de colectivul de istorici format din Mihnea Berindei (care, din nefericire, nu a mai apucat să vadă acest demers dus până la capăt), Dorin Dobrincu și Armand Goşu pentru a oferi o panoramă vastă a perioadei 1972-1975 este alcătuit din 140 de documente care acoperă 760 de pagini. Imaginea de ansamblu este vastă şi complexă, trădând ambiţia puterii comuniste de la vârf de a controla întreaga ţară, tot ce mişcă în ea, de la ţiganii seminomazi şi nomazi, care erau subversivi pentru că nu se stabileau undeva pentru a putea fi mai uşor controlaţi, până la stabilirea virgulelor istoriografiei comuniste, de la regimul băilor comunale la randamentul cooperativelor meşteşugăreşti şi ţinuta „demnă“ a persoanelor care apăreau la televizor. Obsesia controlului reiese foarte bine din aproape toate documentele. Exemplu: Stenograma şedinţei Secretariatului CC al PCR din 1 mai 1974, la care au luat parte, pe lângă Ceauşescu, Verdeţ, Dumitru Popescu, Burtică sau Andrei şi o serie de activişti implicaţi în domeniul editorial socialist - Octavian Paler, Păunescu, Zaharia Stancu, pentru a-i numi pe cei mai cunoscuţi - şi în care Ceauşescu a decis reducerea cotei de hârtie alocată presei. Se dezbătea reducerea cu 16.500 de tone de hârtie anual, iar publicaţiile mai puţin ideologizate (de genul Cinema, Contemporanul, Magazin istoric –„lunar. Sînt de acord să apară aşa, însă cu mai puţine pagini. În general sîntem acuzaţi peste tot că scriem mult şi greu de citit“, iar despre Secolul XX conducătorul suprem avea o părere şi mai proastă: „să o desfiinţăm“) fiind cele mai afectate de mania lui Ceauşescu de a controla tot - „Săteanca se unifică cu Femeia“.
Interesant este că Securitatea l-a urmărit chiar pe secretarul general, care fusese numit doar cu inițialele C.N. (destul de elegant din partea ei, având în vedere gustul dubios pentru tot felul de pseudonime „conspirative“). Doctorul Schachter, care-l consultase pe Ceauşescu, s-a sinucis în urma acestor presiuni din partea Securităţii pentru a fi racolat. Însă Ceauşescu a aflat, s-a înfuriat şi l-a destituit scurt pe ministrul de Interne, Ion Stănescu, şi pe generalul Pleşiţă, şeful Direcţiei 8 din Securitate. În locul lui Stănescu a fost numit un anume Emil Bobu, care a răspuns scurt: „tovarăşe Ceauşescu, o să caut să-mi îndeplinesc îndatorirea de comunist“. Dat fiind importanţa documentului, el poartă menţiunile „Strict secret + Exemplar unic + de importanţă deosebită“. Evident că lui Ceauşescu nu-i convenea să fie urmărit de Securitate, care „ar trebui să pornească şi ea de la încrederea în om, de la respectul faţă de om (!!!). Eu înţeleg că este o muncă grea şi că omul poate suferi o anumită deformare, dar când avem asemenea fenomene mai bine îi trimitem la altă muncă pentru că devin un pericol chiar şi pentru activitatea de securitate. De aceea noi insistăm ca securitatea să fie strâns legată de oamenii muncii. Sigur, nu e bine să punem în discuţia publică unele lucruri, dar să trăiască cu oamenii, să aibă încredere în oameni. Lucrătorul de securitate care merge într-o fabrică trebuie să fie privit cu încredere de oameni, cu simpatie, pentru că altfel, este un lucrător cu rezultate slabe“.
Din studierea aleatorie a stenogramelor rezultă totuşi că în această perioadă aveau loc diverse întruniri ale conducerii comuniste la care Ceauşescu permitea un anumit tip de dezbatere, exista un for de discuţii, chiar dacă aproape toţi interlocutorii tremurau de frică (şi nu de teroare, cum va fi mai încolo) şi se ploconeau fără jenă în faţa Şefului. Doar câţiva aveau curajul să-l contrazică în faţă. Un anume tovarăş Mihai Dalea avea chiar curajul să facă o propunere care ar fi fost SF în 1986 sau 1988: să se acorde mai multă libertate unor meseriaşi care ar fi trebuit să suplinească imobilismul cooperativelor care activau pe piaţa serviciilor socialiste. Ceauşescu a respins cu dispreţ propunerea.
// MIHNEA BERINDEI, DORIN DOBRINCU, ARMAND GOȘU (editori) |
O altă tematică amplă ce revine recurent în diverse documente, de-a lungul întregului volum, este cea a naţionalităţilor conlocuitoare. Se face referire şi la evoluţia fenomenului imigraţionist din rândul germanilor, din 1950 până în 1973, când fenomenul tinde să ia forma unuia de masă (într-un singur an au plecat 7.577 de germani). De altfel, memoriul unui refugiat sas adresat chiar lui Ceauşescu, care îşi pregătea una dintre vizitele lui externe în RFG, este edificator. Alfred Trent îşi lăsase familia la Braşov, unde aceasta încerca cu disperare să obţină paşapoartele pentru a se reuni la München. Intrând în atenţia organelor de Securitate, cele pe care Ceauşescu le îndemna la umanism, familia Trent a fost supusă presiunilor standard. Aflând de vizita aceluiaşi ministru de Interne, Ion Stănescu, la Bonn, Trent a făcut deplasarea, sperând să-l înduplece pe demnitarul comunist să-i elibereze familia. Nu ar fi reuşit să aibă o întrevedere cu ministrul, ci doar cu un colaborator apropiat, probabil din delegaţia română, care i-a promis ca, în schimbul sumei de 23.000 de mărci germane, să rezolve speţa. Evident că Trent s-a văzut şi cu banii luaţi, o sumă importantă în epocă, şi fără familie, de aceea adresa această petiţie secretarului general. Doar una dintre nenumăratele ocazii în care fie oficialii comunişti, fie chiar statul în sine s-au comportat ca nişte mafioţi. Chiar şi în anul 1973, cu mult înainte de celebrul şi funestul deceniu opt, cifrele celor care plecau din raiul comunist erau apreciabile: 14.401 de persoane, dintre care numărul cel mai mare era reprezentat de germani (6.348) şi evrei (4.611), paradoxal fiind că mai mulţi români au părăsit raiul comunist (2.336) chiar decât maghiari (723). Probabil şi pentru că românii plecau în Occident, iar maghiarii ar fi plecat într-o altă dictatură comunistă, Republica Populară Ungară. Aproape toţi germanii şi evreii s-au îndreptat spre RFG (doar 34 au preferat RDG) şi Israel. Altor 8.416 de germani li s-a refuzat (deocamdată) plecarea.
Nici starea turismului socialist nu era cu mult mai strălucită, chiar dacă regimul începuse să investească masiv în domeniu („salba“ staţiunilor de pe litoralul românesc atunci a fost construită). O informare adresată lui Ceauşescu de către MAE ridică o serie de probleme pe care ministerul le colectase prin ambasade şi consulate de la agenţiile de turism străine care încercau să opereze în RSR (în sensul de a trimite turişti la noi). În mod ciudat, comunicatul se depărtează periculos de limbajul de lemn şi oferă o imagine reală a problemelor pe care le cunoştea turismul socialist, poate şi pentru că se cunoştea slăbiciunea lui Ceauşescu pentru devizele străine (un alt punct comun cu Stalin), imperialiste, greu de obţinut prin schimburile comerciale directe, având în vedere că produsele româneşti nu aveau cum să fie la fel de competitive cu cele occidentale. Stenograma şedinţei Comitetului Executiv al CC al PCR din 18 iulie 1974, care s-a ţinut la Mangalia-Neptun (oare la vila de vacanţă a lui Ceaușescu de la Neptun, pe trotuarul din dreptul căreia nu se putea plimbă nimeni?), s-au dezbătut alte probleme spinoase care ţineau tot de problematica generală a turismului moral şi sănătos, atât de caracteristic societăţii socialiste şi atât de îndepărtat de cel capitalist, corupt / cu o mare putere de corupere. La şedinţă a luat parte şi Elena Ceauşescu, care se afla la începutul ascensiunii sale în nomenklatura de partid. Ceauşescu se arată revoltat faţă de faptul că ar exista în ţară baruri care rămâneau deschise până la ora 4 dimineaţă, „deşi avem o hotărâre să nu funcţioneze decât până la ora 1 nu ştiu cu a cui aprobare s-a prelungit programul“. Mai mult, „nu trebuie, dacă vin câţiva turişti străini, să deformăm întreaga activitate de educaţie“. În plus, Conducătorul se arată oripilat de prezenţa unor animatoare prin baruri, care nu ar fi decât prostituate deghizate. „Nu noi trebuie să considerăm că turismul trebuie să-l dezvoltăm prin desfrâu.“
Interesantă şi relevantă pentru perioada de după 1974 este şi ciocnirea dintre Ceauşescu şi Emil Bodnăraş în timpul unei banale şedinţe a Biroului Permanent al Comitetului Executiv al CC al PCR din 10 iunie 1974 în care se dezbătea problema obiectelor de patrimoniu. „Eu am dreptul să-mi spun părerea şi nu vorbesc nişte lucruri“ (îi spune Bodnăraş lui Ceauşescu, care-l acuzase înainte că „ar spune nişte lucruri“). Puţin mai încolo, Bodnăraş îl îndemna pe Ceauşescu să citească decretul propus articol cu articol, pentru că nu făcuse „decât să-l frunzărească“. Noua legislaţie propusă presupunea că toate obiectele de valoare, de artă, chiar aflate în proprietate privată, să fie inventariate de către stat pentru a nu li se pierde urma. „Indiferent de proprietate, sînt bogăţii naţionale. De la acest criteriu trebuie să pornim în decret!“ (Ceauşescu). În timp ce Bodnăraş era mai pragmatic şi mic-burghez, încercând să apere dreptul la proprietate: „Nu ştiu dacă trebuie naţionalizat fiecare inel pe care îl deţine dacă este de aur“.
Remarcăm uriaşa muncă biografică depusă de cei trei autori, pentru că fiecare personaj al epocii este succint prezentat, aceste medalioane fiind mici cioburi ale realităţii politice, economice, dar şi culturale care avea să fie reprezentativă pentru decenii la rând. Toate cele trei volume care au apărut până acum reprezintă şi instrumente utile pentru munca altor cercetători, de aceea putem considera efortul editorial şi unul extrem de altruist. Și chiar dacă nu ne-am putut referi decât la o modestă paletă de culori a regimului ceauşist, asta nu înseamnă că nu există multe alte aspecte care ar merita aprofundate. Această muncă titanică ar trebui continuată, căci, avem certitudinea, următoarele perioade pot scoate la iveală informaţii care ar putea elucida şi alte mistere ale istorie noastre, intervalul 1976-1989 fiind esenţial pentru a înţelege fundătura absolută în care a lăsat Ceauşescu România după un sfert de secol.