Pe aceeași temă
O sută și una de poezii e antologia celei mai profunde şi mai originale poete din lirica noastră: Ileana Mălăncoiu.
La Ileana Mălăncioiu, biogafia curată nu este chemată să valorifice superior o operă mai perisabilă, să-i aducă, în conştiinţa publicului, puncte suplimentare. Iar creaţia de vârf nu este menită să răscumpere o viaţă orientată după cursul vremilor. Biografia şi bibliografia se susţin reciproc şi se luminează printr-o serie de corespondenţe, analogii, elemente de apropiere şi contact, glisări şi distanţări programatice. Antologia de autor O sută și una de poezii o reconfirmă. Fiecare volum seamănă şi nu seamănă cu celelalte. Comunică, la vedere sau subteran, cu restul, dar mizează pe o particularizare adusă la note izbitoare.
Iată, ca primă experienţă poetică, tatonarea şi fixarea unui simbolism ţărănesc, desprins, în Pasărea tăiată, din însuşi actul rememorării copilăriei. Anii dintâi au fost, neîndoielnic, scăldaţi în acea lumină solară a copilului universal despre care vorbeşte Călinescu analizându-l pe Creangă; însă amintirile ca atare nu sunt deloc duioase, dulcege la modul sămănătorist. De la titlul frisonant al volumului ce le reuneşte şi până la ultima celulă a textului, poemele captează şi exprimă o suferinţă acută, atroce, pentru care eul liric şi supraeul poetic dovedesc o sensibilitate specială.
Tema morţii şi, în strânsă legătură cu ea, cea a Învierii şi a Mântuirii traversează o creaţie de mare anvergură, de la primul Drum din volumul Pasărea tăiată şi până la poemele din secţiunea După învierea lui Lazăr. Scenele biblice sunt frecvente, atât în desenul lor iniţial, evanghelic, cât şi ca suport al unor adăugiri şi interpolări de imagistică şi semantică proprie. Capul lui Ioan Botezătorul, oferit pe tavă, Muntele Măslinilor, cu silueta însinguratului Fiu al Domnului, crucea pe care acesta e ţintuit şi apa cu care se spală pe mâini Pilat din Pont, lespedea mormântului dată la o parte, cu adeverirea Învierii, multe alte secvenţe în care omenescul şi transcendentul se îmbrăţişează în sânge şi slavă fac din această lirică orice altceva decât o reflexie a unei politici culturale oficiale, fie ea şi liberală între 1968 şi 1971, „oportună“, „naţională“. La antipodul și al poeţilor de la Gândirea, pentru care ortodoxismul rămânea decorativ şi ostentativ, precar artistic cu toată profuziunea de îngeri păzitori, Ileana Mălăncioiu face din credinţă pivotul central, elementul viu şi energetic, structura şi totodată respiraţia adâncă a liricii sale. Exemplele abundă şi pot fi extrase din absolut toate volumele apărute în timpul socialismului ateu şi apter.
ILEANA MĂLĂNCIOIU |
Poemul nu curge lin şi previzibil, într-un mod care să fie anticipat, într-un tipar care să determine deplasările şi permutările de sens. Inclusiv în reţeta populară, a cântecului de jale şi a bocetului, autoarea inovează spectaculos, aducând propriile fantasme într-un spaţiu imaginar arhaic-rural şi comun. Oasele frânte şi risipite (una dintre obsesiile poetei) sunt, în Către Ieronim şi Inima reginei, adunate în grabă şi lipite pentru a recompune, ca în basme, trupul zdrobit şi făcut bucăţi. Moartea descompune, destramă, separă brutal unităţile, dar ea poate fi amânată ori întoarsă din drum printr-o miraculoasă apă vie, scoasă din mitologia populară şi conjugată cu simbolurile unei credinţe tămăduitoare. Enigmaticul fiu „de pe zid“ al şi mai enigmaticului Ieronim, cel care spune „calea sunt eu“, poate fi echivalat cu Mântuitorul, el însuşi zdrobit, crucificat. Cuiele însângerate scoase din copitele blândelor vite de povară pot fi şi ele un reflex rural al piroanelor înfipte în braţele şi picioarele lui Isus. Realităţile prozaice şi simbolurile creştine ajung să se confunde în acest imens teritoriu al suferinţei care este Lumea.
Către Ieronim şi Inima reginei rămân, ca realizare artistică, sub nivelul atins în Peste zona interzisă, Sora mea de dincolo, Linia vieţii şi Urcarea muntelui; dar ele reprezintă, practic, terenul experimental ce face posibile performanţele ulterioare. Când autoarea devine conştientă de organizarea şi organicitatea superioară a propriei creaţii, de presiunea pe care lumea sa poetică o exercită asupra fragmentelor, secvenţelor şi părţilor diversificate, titlurile pe care le pune cărţilor dau o idee clară sau baremi o sugestie a întregului parcurs: Ardere de tot, Peste zona interzisă, Urcarea muntelui şi, cel mai limpede, Linia vieţii. Volumele se configurează în jurul unui simbol central (crinul unei nunţi mortuare, focul expiator şi purificator, ceaţa care „pătrunde până la os“, ochiul care vede şi reţine totul, muntele furat oamenilor şi înconjurat cu sârmă ghimpată, cerul de metal al unei Învieri amânate), dar ele pot fi înţelese şi în această serialitate ce serveşte ideal opera şi antologia.
Amintirile din copilărie, deloc idilice şi convenţionale în stilul sămănătoriştilor, formează cadrul şi substanţa lirică din Pasărea tăiată. Accentul cade mai puţin pe realitatea observată şi mai mult pe acuitatea senzorială şi complicaţiile etice ale fetei care o descrie. Către Ieronim aduce o scenografie mai complicată şi face să se întrevadă, printre oase zdrobite, tâmple sparte, trupuri descăpăţânate şi îmbucătăţite, sufletul. Tradiţiile şi superstiţiile ţărăneşti sunt translate într-un limb imaginar în care ritualul nu mai e unul colectiv şi „tipic“, ci dureros de personal, înfricoşător-solitar. În Inima reginei, universul rural, deja mai greu recognoscibil în urma transmutaţiilor poetei, capătă o nobleţe regală şi o romantică morbiditate. Crini pentru domnişoara mireasă dramatizează, în texte memorabile, o nuntă „din altă lume“, încremenită în piatră şi actualizată prin descripţii halucinate, ca în transă. Insolitul reportaj subpământean şi metafizic va deveni caracteristic poetei, într-o formulă lirică modernistă pe un substrat ancestral.
În schimb, în Ardere de tot mişcarea este ascensională, deschisă spre cer, nu întoarsă spre pământ. Biologia cu mizeriile şi suferinţele ei, materia umană rănită contează simbolic mai puţin decât senzaţia nouă de eliberare şi levitaţie. Peste zona interzisă spaţializează această evaziune spirituală, înscriind-o pe orizontală şi fixând, în imaginea muntelui, reperul unei înălţimi totodată intangibilă şi nepervertită. Lumea e murdărită; muntele, încă nu. Se fac simţite primele accente antitotalitare, apar mai multe dezvoltări parabolice cu sensul transparent. Această direcţie a poeziei cu implicare socială şi adresă bine cunoscută, care va fi continuată şi radicalizată în Linia vieţii şi Urcarea muntelui, este însă întreruptă de Sora mea de dincolo, volum al limitei nu poetice (ori politice), dar biografice. Suferinţa şi moartea surorii, la 33 de ani neîmpliniţi, mişcă în adânc sensibilitatea şi religiozitatea poetei, îndepărtând şi ultimele convenţii literare ce mai erau utilizate.
O sută și una de poezii e antologia celei mai profunde şi mai originale poete din lirica noastră.