O altă odisee a timpului nostru

Angelo Mitchievici | 04.04.2017

Istoria Mării Negre este una de tip conglomerat, intersectând destinal și politic venețieni, genovezi, greci, bizantini, englezi, francezi, germani, ruși, ucraineni, cazaci, evrei, turci, tătari, georgieni, moldoveni, români etc., pentru a nu intra în istoria triburilor răzlețite venite din stepa asiatică, amestecate până la indistinct în marele malaxor al istoriei. Sabina Fati a readus la suprafață istoria locului, una a unor tensiuni vechi, fiecare cu moștenirea ei.

Pe aceeași temă

 

Titlul celei mai recente cărți a Sabinei Fa­ti, Ocolul Mării Negre în 90 de zile. Șapte țări, opt granițe și o lovitură de stat în prime-time (Humanitas, 2017), apelează un intertext cultural, in­vo­când discret renumitul ro­man al lui Jules Verne, Oco­lul pământului în 80 de zile. Cifra cu pricina apărea și în volumul anterior, Sin­gură pe drumul mătăsii (Humanitas, 2015,) în sub­titlu, 80 de zile, 15.000 de kilometri. Un prim aspect care decurge de aici ține de un pariu dificil pentru care stă emblematic contractul viatic al vic­to­rianului Phileas Fogg, însoțit de infa­ti­ga­bilul francez Passepartout, și anume, acor­dul aventurii cu punctualitatea sub forma unui hazard controlat. Se află aici o di­men­siune a spiritului occidental de a controla teritoriul prin intermediul unui ceasornic, acel ceasornic pe care-l reprezintă pro­gresul industrial, capacitatea de predicție a mersului trenurilor, și care încearcă să înscrie aventura pe un traseu controlat. În­să majoritatea teritoriilor pe care le tra­versează Sabina Fati posedă orice altceva în afară de ordine. Sunt teritorii neli­niș­tite, mișcătoare, teritorii ale unor acalmii temporare între două furtuni devas­ta­toa­re, stând într-un necontenit balans, în im­ponderabilitate. La rândul lui, traseul apa­re fracturat, cu sinuozități dictate de apa­riția unor frontiere noi, inexistente pe har­tă, dar care delimitează zone de conflict, teritoriile bântuite de violență, societăți în derivă. Spre exemplu, pentru a ajunge de la Mariuopol, oraș devenit ultimul bastion ucrainean în fața expansiunii rusești, la Rostov pe Don, de care o despart 150 de ki­lometri, Sabina Fati trebuie să facă un ocol de 1.000 de kilometri, pe la Harkov, pentru că zona dintre cele două localități e una de conflict, un no man’s land.

 

Pe de altă parte, această cir­cum­ambulațiune convoacă istoria unei lumi care înconjoară Marea Neagră, o civilizație a mării, mai precis, locul geometric unde „lu­mile“ s-au întâlnit, fie în conflict, fie într-un dialog intermitent, îmblânzit de co­merțul care l-a ocazionat. Istoria Mării Negre este una de tip conglomerat, intersectând des­tinal și politic venețieni, genovezi, greci, bi­zantini, englezi, francezi, germani, ruși, ucraineni, cazaci, evrei, turci, tătari, geor­gieni, moldoveni, români etc., pentru a nu intra în istoria triburilor răzlețite ve­ni­te din stepa asiatică, amestecate până la indistinct în marele malaxor al istoriei. Sabina Fati a readus la suprafață istoria lo­cului, una a unor tensiuni vechi, fiecare cu moștenirea ei. Aici ar fi apărut, preia au­toarea o sugestie, de pe vremea lui Mi­thridates, celebrul clivaj dintre Occident și Orient, amplificat de secole de dispută a supremației asupra mării și fixat ideo­lo­gic de fractura dintre Vestul capitalist și Es­tul comunist, așa cum a rezultat el în ur­ma celui de-al Doilea Război Mondial.

 

Abhazia și Osetia de Sud, cele două state fantomă, așa-zis independente, controlate de ruși, nu sunt recunoscute la nivel in­ter­național, cetățenii lor trăind în atmosfera de incertitudine și provizorat din teri­to­riile de ocupație. În Peninsula Crimeea, par­tea recent ocupată a Ucrainei, Rusia prac­tică o tactică de epurare etnică, o te­roare lentă și eficace, fă­când să dispară peste noap­te cetățeni tătari, dublată de o naționalizare mascată, confiscarea bunurilor și rui­narea afacerilor acestora prin intervenția dis­cre­țio­nară a instituțiilor statului controlate de ruși. Ex­plo­rarea acestor teritorii se des­chide spre aventură și risc, ambele ingrediente con­figurează o mică odisee, unde Ulisele modern este o femeie devotată profesiei sale, mânată de curiozitatea care i-a făcut pe europeni să descopere lumea. Autoarea a surprins „la cald“ momentul loviturii de stat eșuate din Turcia, dar și numeroasele clivaje în interiorul societății turcești.

http://revista22.ro/files/news/manset/default/carte-aasdsadsangelo.jpg

SABINA FATI - Ocolul Mării Negre în 90 de zile. Șapte țări, opt granițe și o lovitură de stat în prime-time
(Editura Humanitas, 2017)

Cartea Sabinei Fati este rezultatul unui mon­taj aproape cinematografic al unor tem­poralități heterogene, cu focalizări diferite, de la aproapele detaliului sem­ni­fi­cativ, al decupajului cotidian, al atomului de banalitate la departele configurării ta­bloului istoric, al reflecției geopolitice, al atmosferei. O carte palimpsest, alternând straturi de istorie, de la cea a primelor porturi-colonii grecești și romane la cea pe care „o scriu“ marile puteri zonale, Im­periul Țarist, Imperiul Otoman, Imperiul Bizantin sau orașele cu vocația hege­mo­ni­că a comerțului maritim, Genova, Veneția, de la istoria celui de-al Doilea Război Mon­dial la cea pe care o face Uniunea So­vietică, în dorința sa de expansiune neli­mi­tată, până la istoria recentă a conflictelor înghețate sau active din zona Peninsulei Crimeea. Peste aceste straturi stau cele ale is­toriei orale, pe care Sabina Fati o în­re­gis­trează nu numai prin contactele stabilite anterior, ci și prin cele ocazionale. Dea­supra se așază foița cea mai delicată și mai rafinată, aceea a literaturii, ca formă de dramatizare a istoriei locului, a unui stil de viață, captând un aer al timpului, re­flexul mentalitar și toate evanescențele, ine­fabilele și imponderabilele care con­fi­gu­rează viața secretă a unui loc, intimitatea lui cea mai profundă. Toate aceste straturi revendică multipla calificare a autoarei, ca istoric propriu-zis, istoric al ideilor politice - Sabina Fati este absolventă a Șco­lii Naționale de Studii Politice și Ad­minis­trative, cu un doctorat în istorie -, jur­na­list și nu în ultimul rând ca scriitoare edu­cată la școala marii literaturi, de unde și numeroasele referințe livrești folosite ca turnesol pentru înțelegerea actualității po­litice, a tipului de cultură și civilizație în­tâlnite. De la Svetlana Aleksievici la Lud­mila Ulițkaia, de la Isac Babel la Ilf și Pe­trov, neocolindu-i însă actualitatea lite­ra­ră, avem reperele menite să fixeze un pro­fil identitar.

 

Sabina Fati este însă, înainte de toa­te, un jurnalist al cărui de­mers o situează alături de un Ro­bet Kaplan, cu recentul său vo­lum În umbra Europei. Două răz­boaie reci și trei decenii de călătorie prin România și dincolo de ea, sau de un Timothy Garton Ash cu The Magic Lan­tern: The Revolution of 1989 Witnessed in Warsaw, Budapest, Berlin, and Prague. Puncte de vedere dintre cele mai diverse aran­jate într-un montaj febril, cu in­ter­ti­tluri captivante, vizează teme esențiale, in­terogații obsedante, identități rănite, ten­tativele unor clarificări dureroase peste ca­re strecoară paradoxurile terminale ale unor societăți în derivă, bântuite de spec­trele unor neliniști reînviate. Observațiile fulgurante de o extraordinară acuitate ale autoarei în marginea unor episoade sesi­zate fixează reflexul mentalitar topit în ges­ticulația cotidiană. Afișând un com­por­tament îndrăgostit, o frumoasă doamnă se desparte de un bărbat înainte de urcarea în tren la Cetatea Albă, un alt bărbat o aș­teaptă la Odesa și doamna își reia cu na­turalețe aerul îndrăgostit, pășind grațios în filmul unei vieți alternative. Scena e vizibilă datorită sensibilității de romancier cu care Sabina Fati e înzestrată: „Lumea ei e duală, ca locul în care trăiește, unde oamenii au învățat că nimic nu e simplu, drept și loial. Unde totul e provizoriu, in­termediar și unde fiecare încearcă să-și țeasă propria plasă de salvare“. Ceea ce te face să citești pe nerăsuflate cartea Sa­binei Fati mi se pare că vine din ca­pa­ci­tatea de a prinde în detaliul relevant toc­mai un stil de viață, acest contur idelebil, particular al identității profunde a unui loc. Odesa, orașul între „succes și sinu­ci­dere“, cum îl numește istoricul Charles King, este „orașul bancurilor“, altfel per­fect organizat de mafia evreiască, totodată orașul imortalizat nu doar de filmul lui Eisenstein, Crucișătorul Potemkin, cu sce­na pe cât de grandioasă, pe atât de fictivă a masacrului de pe treptele construite de arhitectul italian Boffo, dar și de mafiotul Benia Krig, personajul memorabil al lui Isac Babel, sau de Ostap Bender, per­so­na­jul emblematic al lui Ilf și Petrov, această combinație remarcabilă dintre un escroc și un visător, proiectând un vis occidental decadent într-un miraj oriental.

 

Sabina Fati este, în plus, un ex­celent pictor peisagist de peisaje urbane, unele cu vedere la mare, cartea sa însoțită de fotografii fă­cute locurilor și oamenilor deo­potrivă deschide spre vizual. Nu atât veri­dicitatea descrierii este captivantă, cât efec­tul de atmosferă pe care-l împrumută marinelor lui Aivazovski. Descopăr ceva fa­miliar în „aerul“ acestor peisaje: ames­tecul de mizerie și kitsch, decorul ruinist, dizolvarea lentă, amnezică în modestii pro­vinciale, statuile unor măreții sau fra­ter­nizări încărcate de echivoc, nostalgiile picurate de un acordeon, piețele unde se vând artefactele unor apuse glorii im­pe­riale etc. O delectabilă apocalipsă în care plutesc în derivă resturile naufragiilor ma­rilor utopii a făcut parte și din peisajul Ro­mâniei postdecembriste. Cartea Sabinei Fati operează fără voie o întoarcere în timp care se insinueză nelămurit din aces­te peisaje urbane sau poate că este mult mai mult decât am putea crede ceea ce avem în comun cu aceste popoare, dincolo de marea care ne unește și ne desparte, o sen­sibilitate formată de experiența efe­me­rității și a eșecului, de frumusețea mării și a intangibilelor ei orizonturi.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22