Pe aceeași temă
Destinul lui Alexandru Sturdza păstrează pentru noi o surprinzătoare actualitate, pe care cartea Stellei Ghervas o pune în lumină cu o elegantă erudiție. Datorită acestei excepționale cărți, Alexandru Sturdza devine contemporanul nostru.
O carte eveniment a fost lansată recent la Târgul Gaudeamus de la București, după ce se bucurase cu câteva zile mai înainte de o elogioasă prezentare la Chișinău: este vorba despre volumul Stellei Ghervas, Reinventarea tradiției: Alexandru Sturdza și Europa Sfintei Alianțe, apărut în condiții remarcabile la Editura Cartier, în traducerea Gabrielei și a lui Alexandru Șiclovan. Este greu de exagerat importanța acestei cărți despre una dintre figurile cele mai fascinante ale culturii est-europene. Scrisă inițial în limba franceză și publicată la Editura Honoré-Champion la Paris în 2008, cartea lui Ghervas a fost distinsă în 2009 cu prestigiosul Premiu Guizot al Academiei Franceze, a câștigat Premiul Xenopol al Academiei Române (2010) și a fost nominalizată pentru prestigiosul Premiu Chateaubriand (2010). Apariția cărții în limba română va fi urmată de publicarea în curând a unei traduceri engleze la editura Universității Cambridge.
Marele merit al Stellei Ghervas, care a studiat la St. Petersburg, București și Geneva și care se află în prezent ca cercetător invitat la Universitatea Harvard, e de a fi scris o carte extrem de solidă din punct de vedere academic (volumul numără nu mai puțin de 600 pagini și beneficiază de o bibliografie exhaustivă și numeroase note explicative). În mod surprinzător, însă, această biografie intelectuală se citește, așa cum remarcase de altfel unul dintre comentatorii săi, ca un pasionant roman istoric și o frescă vie a unei lumi seducătoare prin cosmopolitismul său. Este surprinzător cât de puțin s-a scris la noi (cu câteva excepții: Alexandru Duţu, Andrei Pippidi și Ioan Irimia) despre Alexandru Sturdza, în pofida operei sale considerabile. Cu toate acestea, Sturdza pare să cunoască de câțiva ani încoace un anumit reviriment. În 2011, a fost organizat un colocviu științific despre opera sa la Universitatea de Stat din Chișinău din inițiativa lui Petre Guran, președintele de atunci al Institutului Cultural Român „Mihai Eminescu” de la Chișinău, care a lansat și programul de studii avansate „Alexandru Sturdza”.
Alexandru Sturdza reprezintă ceea ce astăzi numim Europa cosmopolită a elitelor fără frontiere. Cartea Stellei Ghervas conține opt capitole și e construită ca un concert în care, după propria sa mărturisire, solistul principal este Sturdza, iar orchestra e formată de epoca în care a trăit. O fascinantă prezenţă este chiar sora protagonistului, Ruxandra Edling-Sturdza, care ar merita ea însăși o biografie, dată fiind poziția privilegiată de care s-a bucurat la curtea din St. Petersburg și corespondența bogată pe care a avut-o cu persoane de prim-plan ale epocii, de la marea ducesă Maria Pavolvna (la Weimar) la Sofia Svechina și marele critic literar Saint-Beuve. Primele două capitole ale cărții oferă detalii despre educația lui Alexandru Sturdza, cu accent pe perioada trăită la St. Petersburg. Dialogul intelectual cu contemporanii săi, de la Franz von Baader și Jung-Stilling la doamna de Krüdener și Joseph de Maistre, formează substanța capitolelor 3-5. Angajamentul filoelen al lui Sturdza este descris și comentat în detaliu în capitolul 6. Ultimele două capitole discută filosofia religioasă a lui Sturdza, împreună cu opera sa literară și memorialistică, adunată în cele cinci volume ale operelor complete publicate postum la Paris de fiica și ginerele lui Sturdza, între 1858 și 1861.
Născut în Iași în septembrie 1791 dintr-un tată român și o mamă fanariotă, Alexandru Sturdza a avut parte de o educație cu adevărat multiculturală, care i-a deschis de timpuriu accesul la marile culturi europene. Interesele sale intelectuale au fost neconvenționale, el fiind atras în același timp de drept, politică, mistică, literatură și filosofie. După ce familia s-a mutat la St. Petersburg și apoi la Moghiliov (actualmente în Belorusia), tânărul Alexandru a devenit un apreciat diplomat, care a ajuns în scurt timp consilierul țarului Alexandru I. În această calitate, Sturdza a jucat un rol important în redactarea tratatului Sfintei Alianțe în 1815. În spatele acestei alianțe stătea ideea unei unificări a Europei pe baza creștinismului, văzut ca singura soluție pentru regenerarea Europei după aventurile militare ale lui Napoleon și episodul controversat al Revoluției Franceze. Sturdza a rezonat cu ideea țarului de a încerca o asociere frățească a tuturor bisericilor creștine pentru dezvoltarea armonioasă a Europei.
Așa cum arată Ghervas, „nu există nicio urmă de îndoială că, prin apărarea tentativei țarului de a aplica preceptele creștine în politica și în diplomația marilor puteri, Sturdza nu făcea altceva decât să își dezvolte propriile idei conservatoare în cadrul unei forme de teologie politică” (p. 186). La baza acesteia din urmă se află cartea care l-a făcut celebru, Considerații despre doctrina și spiritul Bisericii Ortodoxe, apărută în 1816 și care a primit ulterior un răspuns critic (în Du Pape) din partea lui Joseph de Maistre, marele conservator savoiard, autor al Considerațiilor asupra Franței (1797), care a petrecut mai bine de un deceniu ca ambasador la St. Petersburg. Ulterior, Sturdza s-a implicat în problema independenței Greciei, carea avea să fie, în cuvintele Stellei Ghervas, marea dramă a vieții sale diplomatice și care l-a determinat să părăsească temporar diplomaţia rusă, pentru a scrie o carte-manifest, Grecia în 1821 și 1822, devenind consilierul lui Ioan Capodistrias, cel care avea să devină primul președinte al Greciei și pe care-l cunoscuse încă din 1809 în St. Petersburg (corespondența dintre cei doi a rămas inediă până astăzi). Lui Sturdza i-au lipsit însă machiavelismul oportunist al lui Talleyrand și pumnul de fier al lui Metternich. El a părăsit definitiv lumea diplomației în 1829, retrăgându-se la Odesa, orașul cosmopolit de pe malul Mării Negre, unde își va dedica restul vieții studiului și activităților cultural-caritabile. Una dintre cauzele pentru care a luptat în ultimele două decenii de viață a fost răspândirea valorilor religiei ortodoxe în Vestul Europei, dominat de civilizația progresului material. Așa cum arată Ghervas, Sturdza nu a uitat niciodată tărâmul unde s-a născut. La vârsta de 21 ani, el a redactat regulamentul pentru o Basarabie autonomă, vis spulberat, din păcate, de anularea autonomiei Basarabiei în 1828.
Un umanist conservator oriental atașat valorilor ortodoxiei, Sturdza a fost, în același timp, un foarte bun cunoscător al marilor operele ale Iluminismului și autor a două cărți despre Montesquieu (Eseul despre legile fundamentale ale societății, 1811-1812) și Rousseau. Critica pe care Sturdza o aduce principiilor Iluminismului în aceste cărți se deosebește însă, în multe privințe, de poziția ultraconservatoare antimodernă a lui Joseph de Maistre. Așa cum arată Ghervas, Sturdza s-a aflat într-o dilemă fundamentală. Ca gânditor conservator, el nu putea fi de acord cu principiul autonomiei voinței individuale și cu secularismul Iluminismului, care se afla în tensiune cu necesitatea păstrării dimensiunii spirituale a omului și a societății. În același timp însă, Iluminismul îi oferea lui Sturdza posibilitatea unei necesare modernizări a tradiției politice și culturale ortodoxe, care nu mai putea fi amânată fără riscuri majore. Această încercare de sinteză avea să fie piatra de încercare a lui Sturdza și ea explică tensiunile și paradoxurile pe care le întâlnim în opera sa, care este conservatoare și liberală în același timp. O figură cosmopolită, Sturdza și-a pus întreaga operă sub semnul unui mare pariu: crearea unui pod între Est și Vest. De aceea, în pofida conservatorismului său religios, el a trebuit să se despartă la un moment dat de filosofia contrarevoluționară a lui Maistre și Bonald. Lumea din care venea i-a impus necesitatea de a fi în același timp „modern” și „oriental”, deschis progresului și tradiției.
Viaţa şi opera lui Alexandru Sturdza au avut până la capăt, în opinia Stellei Ghervas, o „coerență remarcabilă” (p. 521). Europa la care a visat cărturarul născut la Iași era unită, în profunzime, prin creștinismul său ce ar fi trebuit să permită ortodocșilor, catolicilor și protestanților să se unească pentru a combate la unison secularizarea lumii moderne. În ultimii ani de viață, pe măsură ce visul unei Europe unite se destrăma încetul cu încetul, iar principiile Sfintei Alianțe erau contrazise de ambițiile politice imoderate ale suveranilor europeni, Sturdza a continuat să lupte pentru afirmarea idealului unui spațiu ortodox, definit simultan de cultura bizantină și valorile modernității iluministe. Rezultatele nu au fost însă pe măsura ambițiilor cărturarului. În această privință, destinul lui păstrează pentru noi o surprinzătoare actualitate, pe care cartea Stellei Ghervas o pune în lumină cu o elegantă erudiție. Datorită acestei excepționale cărți, Alexandru Sturdza devine contemporanul nostru.
STELLA GHERVAS - Reinventarea tradiției: Alexandru Sturdza și Europa Sfintei Alianțe
Traducere Gabriela și Alexandru Șiclovan
Editura Cartier, 2014