O carte eveniment: Reinventarea tradiției

Aurelian Creiutu | 09.12.2014

SHARE 1

Pe aceeași temă

Destinul lui Alexandru Sturdza păstrează pentru noi o surprinzătoare actualitate, pe care cartea Stellei Ghervas o pune în lumină cu o elegantă erudiție. Datorită acestei excepționale cărți, Alexandru Sturdza devine contemporanul nostru.

 

 

O carte eveniment a fost lansată recent la Târgul Gaudeamus de la București, după ce se bucurase cu câteva zile mai înainte de o elogioasă prezentare la Chișinău: este vorba despre volumul Stel­lei Ghervas, Reinventarea tradiției: Alexandru Stur­dza și Europa Sfintei Ali­an­țe, apărut în condiții re­marcabile la Editura Car­tier, în traducerea Gabrielei și a lui Alexandru Șiclovan. Este greu de exagerat im­portanța acestei cărți des­pre una dintre figurile cele mai fascinante ale culturii est-europene. Scrisă inițial în limba fran­ceză și publicată la Editura Honoré-Cham­pion la Paris în 2008, cartea lui Ghervas a fost distinsă în 2009 cu prestigiosul Pre­miu Guizot al Academiei Franceze, a câș­tigat Premiul Xenopol al Academiei Ro­mâ­ne (2010) și a fost nominalizată pentru pres­tigiosul Premiu Chateaubriand (2010). Apariția cărții în limba română va fi ur­mată de publicarea în curând a unei tra­du­ceri engleze la editura Universității Cam­bridge.

 

Marele merit al Stellei Gher­vas, care a studiat la St. Pe­tersburg, București și Ge­neva și care se află în pre­zent ca cercetător invitat la Universitatea Harvard, e de a fi scris o carte extrem de solidă din punct de ve­dere academic (volumul numără nu mai puțin de 600 pagini și beneficiază de o bi­bliografie exhaustivă și numeroase note ex­plicative). În mod surprinzător, însă, această biografie intelectuală se citește, așa cum remarcase de altfel unul dintre comentatorii săi, ca un pasionant roman istoric și o frescă vie a unei lumi se­du­cătoare prin cosmopolitismul său. Este sur­prinzător cât de puțin s-a scris la noi (cu câteva excepții: Alexandru Duţu, An­drei Pippidi și Ioan Irimia) despre Ale­xandru Sturdza, în pofida operei sale con­siderabile. Cu toate acestea, Sturdza pare să cunoască de câțiva ani încoace un anu­mit reviriment. În 2011, a fost organizat un colocviu științific despre opera sa la Uni­versitatea de Stat din Chișinău din inițiativa lui Petre Guran, președintele de atunci al Institutului Cultural Român „Mi­hai Eminescu” de la Chișinău, care a lan­sat și programul de studii avansate „Ale­xandru Sturdza”.

 

Alexandru Sturdza reprezintă ceea ce as­tăzi numim Europa cosmopolită a elitelor fără frontiere. Cartea Stellei Ghervas con­ține opt capitole și e construită ca un con­cert în care, după propria sa mărturisire, solistul principal este Sturdza, iar or­ches­tra e formată de epoca în care a trăit. O fascinantă prezenţă este chiar sora pro­ta­gonistului, Ruxandra Edling-Sturdza, care ar merita ea însăși o biografie, dată fiind poziția privilegiată de care s-a bucurat la curtea din St. Petersburg și corespondența bogată pe care a avut-o cu persoane de prim-plan ale epocii, de la marea ducesă Maria Pavolvna (la Weimar) la Sofia Sve­china și marele critic literar Saint-Beuve. Primele două capitole ale cărții oferă de­talii despre educația lui Alexandru Stur­dza, cu accent pe perioada trăită la St. Pe­tersburg. Dialogul intelectual cu con­temporanii săi, de la Franz von Baader și Jung-Stilling la doamna de Krüdener și Joseph de Maistre, for­mează substanța capitolelor 3-5. Angajamentul filoelen al lui Sturdza este descris și comentat în detaliu în capitolul 6. Ultimele două ca­pitole discută filosofia re­ligioasă a lui Sturdza, îm­preună cu opera sa literară și memorialistică, adunată în cele cinci volume ale operelor complete publicate pos­tum la Paris de fiica și ginerele lui Sturdza, între 1858 și 1861.

 

Născut în Iași în septembrie 1791 dintr-un tată român și o mamă fanariotă, Ale­xan­dru Sturdza a avut parte de o educație cu adevărat multiculturală, care i-a deschis de timpuriu accesul la marile culturi euro­pene. Interesele sale intelectuale au fost neconvenționale, el fiind atras în același timp de drept, politică, mistică, literatură și filosofie. După ce familia s-a mutat la St. Petersburg și apoi la Moghiliov (ac­tual­men­te în Belorusia), tânărul Alexandru a devenit un apreciat diplomat, care a ajuns în scurt timp consilierul țarului Alexandru I. În această calitate, Sturdza a jucat un rol im­portant în redactarea tratatului Sfintei Ali­anțe în 1815. În spatele acestei alianțe stă­tea ideea unei unificări a Europei pe baza creștinismului, văzut ca singura soluție pen­tru regenerarea Europei după aven­turile militare ale lui Napoleon și episodul con­troversat al Revoluției Franceze. Stur­dza a rezonat cu ideea țarului de a încerca o asociere frățească a tuturor bisericilor creștine pentru dezvoltarea armonioasă a Europei.

 

Așa cum arată Ghervas, „nu exis­tă nicio urmă de îndoială că, prin apărarea tentativei ța­rului de a aplica preceptele creș­tine în politica și în di­plomația marilor puteri, Sturdza nu fă­cea altceva decât să își dezvolte propriile idei conservatoare în cadrul unei forme de teologie politică” (p. 186). La baza aces­teia din urmă se află cartea care l-a făcut celebru, Considerații despre doctrina și spi­ritul Bisericii Ortodoxe, apărută în 1816 și care a primit ulterior un răspuns critic (în Du Pape) din partea lui Joseph de Maistre, marele conservator savoiard, autor al Considerațiilor asupra Franței (1797), care a petrecut mai bine de un de­ceniu ca ambasador la St. Petersburg. Ul­terior, Sturdza s-a implicat în problema independenței Greciei, carea avea să fie, în cuvintele Stellei Ghervas, marea dramă a vieții sale diplomatice și care l-a de­ter­minat să părăsească temporar diplomaţia rusă, pentru a scrie o carte-manifest, Gre­cia în 1821 și 1822, devenind consilierul lui Ioan Capodistrias, cel care avea să de­vină primul președinte al Greciei și pe ca­re-l cunoscuse încă din 1809 în St. Petersburg (corespondența dintre cei doi a rămas inediă până astăzi). Lui Sturdza i-au lipsit însă machiavelismul oportunist al lui Talleyrand și pumnul de fier al lui Metternich. El a părăsit definitiv lumea di­plomației în 1829, retrăgându-se la Odesa, orașul cosmopolit de pe malul Mării Ne­gre, unde își va dedica restul vieții stu­diului și activităților cultural-caritabile. Una dintre cauzele pentru care a luptat în ultimele două decenii de viață a fost răs­pân­direa valorilor religiei ortodoxe în Ves­tul Europei, dominat de civilizația pro­gre­sului material. Așa cum arată Ghervas, Stur­dza nu a uitat niciodată tărâmul unde s-a născut. La vârsta de 21 ani, el a re­dac­tat regulamentul pentru o Basarabie au­tonomă, vis spulberat, din păcate, de anu­larea autonomiei Basarabiei în 1828.

 

Un umanist conservator oriental atașat valorilor ortodoxiei, Sturdza a fost, în același timp, un foarte bun cunoscător al marilor operele ale Iluminismului și autor a două cărți despre Montesquieu (Eseul des­pre legile fundamentale ale societății, 1811-1812) și Rousseau. Critica pe care Sturdza o aduce principiilor Iluminismului în aceste cărți se deosebește însă, în multe privințe, de poziția ultraconservatoare an­timodernă a lui Joseph de Maistre. Așa cum arată Ghervas, Sturdza s-a aflat într-o dilemă fundamentală. Ca gânditor con­servator, el nu putea fi de acord cu pri­n­cipiul autonomiei voinței individuale și cu secularismul Iluminismului, care se afla în tensiune cu necesitatea păstrării di­men­siunii spirituale a omului și a societății. În același timp însă, Iluminismul îi oferea lui Sturdza posibilitatea unei necesare mo­der­nizări a tradiției politice și culturale or­to­doxe, care nu mai putea fi amânată fără ris­curi majore. Această încercare de sin­teză avea să fie piatra de încercare a lui Sturdza și ea explică tensiunile și para­do­xurile pe care le întâlnim în opera sa, care este conservatoare și liberală în același timp. O figură cosmopolită, Sturdza și-a pus întreaga operă sub semnul unui mare pariu: crearea unui pod între Est și Vest. De aceea, în pofida conservatorismului său religios, el a trebuit să se despartă la un moment dat de filosofia con­tr­ar­ev­o­luționară a lui Maistre și Bonald. Lumea din care venea i-a impus necesitatea de a fi în același timp „modern” și „oriental”, deschis progresului și tradiției.

 

Viaţa şi opera lui Alexandru Sturdza au avut până la capăt, în opinia Stellei Ghervas, o „co­erență remarcabilă” (p. 521). Europa la care a visat căr­tu­ra­rul născut la Iași era unită, în pro­funzime, prin creștinismul său ce ar fi tre­buit să permită ortodocșilor, catolicilor și pro­tes­tanților să se unească pentru a combate la unison secularizarea lumii mo­derne. În ultimii ani de viață, pe măsură ce visul unei Europe unite se destrăma încetul cu încetul, iar principiile Sfintei Alianțe erau contrazise de ambițiile po­litice imoderate ale suveranilor europeni, Sturdza a con­ti­nuat să lupte pentru afir­marea idealului unui spațiu ortodox, de­finit simultan de cultura bizantină și va­lorile modernității iluministe. Rezultatele nu au fost însă pe măsura ambițiilor căr­turarului. În această privință, destinul lui păstrează pentru noi o surprinzătoare ac­tualitate, pe care car­tea Stellei Ghervas o pune în lumină cu o elegantă erudiție. Da­torită acestei excep­ționale cărți, Alexan­dru Sturdza devine con­temporanul nos­tru.

 

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2014/1290/carte_craiutu.jpg

STELLA GHERVAS - Reinventarea tradiției: Alexandru Sturdza și Europa Sfintei Alianțe

Traducere Gabriela și Alexandru Șiclovan

Editura Cartier, 2014

 

 

Comentarii 1

Theodor Marcean - 12-09-2014

Pastrez inca,vie,in memorie,amintirea prezentarii facute de dl.Craiutu,la Timisoara,celor stransi la primul congres al PAC(Partidul Aliantei Civice)pe tema nasterii si dezvoltarii partidelor politice in lumea moderna.Intre timp,dl.Craiutu a evoluat pe scena universitara americana,unde profesori rusi,romani si cehi ii invata pe studentii chinezi cum sa construiasca societatea deschisa.Judecand dupa evolutia politica a Chinei,succesul se lasa,inca,asteptat.In acelasi timp,PAC a fost inghitit de PNL,ca si UFD,iar din PNL s-a desprins PDL,care acum a revenit la matca.Toate aceste framantari de pe scena politica romaneasca au fost urmarite,probabil,si de dl. Craiutu,dar el a studiat in continuare gandirea politica franceza,si a publicat cateva carti de mare tinuta,care nu au starnit interesul nici unui editor roman.Desi publicarea acestor carti in Romania ar fi facut un mare serviciu tinerilor cautatori de idei perene.Am tinut sa semnalez aceste lucruri,cu speranta ca dl. Iohannis va reusi sa aduca in tara macar cateva dintre elitele romanesti care fac mandria acestei culturi.

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22