Pe aceeași temă
De la Expresivitatea involuntară încoace, dar mai ales după Iluziile literaturii române, cam tot ce s-a scris despre Eugen Negrici conține de toate, dar și un mic surplus de adrenalină. Vârful de receptare a fost atins cu siguranță la apariția Iluziilor..., care a produs emulație (dezbateri, polemici, laude și contestări) într-un moment în care critica tocmai adormise năucită de vacarmul general, și literar, post ‘89. Sintezele pe care le-a semnat au avut darul să biciuiască și să frustreze simultan așteptările. S-a specializat în pieptănatul altfel al literaturii române (interesant că și istoricul Lucian Boia insistă în momentul de față pe același tip de provocare), ceea ce e nu doar o întreprindere curajoasă, dar și igienică.
Negrici își protejează propunerile sub un blindaj teoretic soft, rămășiță tenace a formației sale lingvistico-structuraliste. Nu o dată i s-a contestat bosa analitică, dar niciodată nu i-a putut fi pusă la îndoială prospețimea galvanizantă a perspectivei. Tratează „obiectele“ literare ca pe volumele dintr-o bibliotecă niciodată definitiv și funcțional organizată. Le schimbă nonșalant ordinea (aceea dictată de canon), le așază cu capul în jos, într-o dungă, cu spatele, pe unele le trimite direct la dulap. Mizează mult pe uitați, inocenți sau dezmoșteniți, busculează moștenirea călinesciană a criteriului estetic. De fapt, nu prețuiește atât diagnosticul (care, când e, e mai ales în răspăr), cât infinitul cazuisticilor posibile.
După câteva cărți spectaculoase și de neocolit, tot nu e clar de unde vine adrenalina receptării. Pesemne decontează un obicei, și hâtru, și malițios: aprinde brusc lumina în ochii belferiți.
Cazul s-a clasat: verdictele care-l privesc pe Eugen Negrici vor rămâne multă vreme ancorate la ideea de valoare, odată ce Nicolae Manolescu i-a recunoscut în Istoria critică a literaturii române merite indiscutabile: a adus „perspectiva stilistică“ în tratarea literaturii vechi și astfel a ajuns în descendență ilustră: „după Cartojan, care se înscria în tradiția istoristă a spiritului literaturii vechi, și după Călinescu, primul care a privit-o din unghi estetic, și în același timp cu Mazilu, pentru care literatura secolelor XVI-XVIII aparținea marilor curente europene“.
Jurnalul publicat anul trecut, Sesiunea de toamnă, ne anunță pe coperta a patra un timp al „reexaminării“. Cu puțină atenție, capcana întinsă de autor poate fi evitată. Nu e vorba de niciun fel de autorevizuiri. Vechile dileme sunt reluate - e drept, mai pe scurt, mai puțin teoretic-rece, mai melancolic.
Adnotează, de pildă, o „însemnare țâfnoasă din tinerețe“ (1975), după ce văzuse un spectacol cu Nabucco la opera din Bratislava. Îl enerva pe atunci chiar Verdi, „cu incorigibila lui cruzime de a-și oferi ariile cele mai grele muribunzilor“, îl agasau gesturile prozaice ale instrumentiștilor în fosă și dirijorul, cu „fițele“ și „magnificența“ lui. În 2011, se vede că scena a fost reînviată ca să vedem că întrebarea e tot acolo, tenace: „Ce e mai bine pentru destinul operei (...)? Să răscolești în măruntaiele ei, să scanezi locul unde au loc arderile, procesele de asimilare, să vizitezi în absența stăpânului, cu o curiozitate nedemnă, atelierul cu eboșele și versiunile lui stângace, răscolindu-i așternuturile murdare? Sau să o contempli astral, de foarte departe, făcând abstracție de condițiile ivirii ei, de bălegarul care o hrănește?“. Din vârful condeiului, propune să învățăm „să iubim grăuntele divin cu îngrășământul lui cu tot“ (de pildă, pe Eminescu, cu tot cu „inevitabila platitudine“ din scrisorile către Veronica Micle). Simplă fandare retorică. Nota care urmează în text e din 1976 și readuce în prim-plan... dilema mitizare/demitizare.
În 1981 scria despre generația ’60: „În falsa noastră istorie literară postbelică, generația lui Sorescu, Blandiana, Nichita și ceilalți a jucat rolul unei false avangarde. Au adus cu ei nu noul, ci firescul: nu au dinamitat (ei și criticii care îi sprijină) scleroza, ci aberația. Fiindcă nu s-au luptat cu cine trebuia, tare mi-e teamă că vor temporiza procesele și vor juca, cândva, rolul unor legitimiști subtili, al unor cripto-legitimiști“. Rezerva e aceeași și la distanță de aproape 25 de ani: „Poezia propagandei anilor ’50 a devenit păcatul originar al literaturii scrise sub comunism și coordonatele stilistice ale generației ’60 sunt consecința evitării erorilor deceniului anterior!“ (dintr-un interviu acordat în 2005 lui George Arion și transcris integral în Sesiunea de toamnă).
Ce-l tulbură așadar pe critic? Tocmai contextul istoric - al Operei, dar și al receptării -, factorul acesta abuziv, mereu în mișcare, pe care dintotdeauna l-a voit extirpat fin, matematic, aseptic, de dragul judecării pure a Operei. Din pricina contextului au căzut scriitorii cel puțin de două ori în capcana politicului (în 1964 și în 1968). Biografia ingrată l-a coborât pe Marin Sorescu de pe scara pe care în mod clar suia, poate chiar către Nobel. „N-a avut stofă de martir“ , scrie Negrici. „Dacă ar fi avut tăria să se lase, ca să ne exprimăm în spiritul lui, un pic crucificat sau trecut prin țepi și dacă s-ar fi auzit că un scriitor de talia lui e hăituit de autorități, dacă ar fi devenit un caz internaționalizat și subiect de presă, numele lui Sorescu ar fi contat astăzi în lume.“
La momentul prezent, criticul se declară resemnat: suntem în era „bruiajul informativ“ al Internetului, nu mai ai cum să faci abstracție de context, de biografia autorului. Judecățile literare pe probe noi se cam suspendă, merită cel mult reexaminate vechile argumente. Nu se revizuiește nimic, se amendează însă discret relieful aplombului. Confruntarea nici n-ar mai avea rost, odată cu „plebeizarea voluntară și involuntară a literaturii în acești ani postdecembriști. Va urma, cred, vulgarizarea ei și decorarea campionilor acestui proces de actualizare, modernizare, obscenizare“. Constatarea datează din 1992, dar în 2005 condiția criticului, a celui de întâmpinare mai ales, era mult agravată. Demotivarea profundă, din cauza nivelului jalnic al producției literare și al interesului pentru cultură.
Ca și Simulacrele normalității (2011), tot un volum de tip jurnal care a circulat prea puțin din pricina editorului, Sesiunea de toamnă glisează fără voia autorului spre zona personală, de care totdeauna s-a ținut la distanță prudentă. Ideile literare nu s-au schimbat mai deloc, dar nu-și poate refuza un bilanț. De fapt, mai multe. Și, din fericire, nu opune cu totul rezistență asaltului amintirilor.
În plan politic, bilanțul nu iese întotdeauna bine. O întrebare dramatică, în principiu: „Ce aparține cu adevărat diavolului – răul sau acomodarea cu el?“. Totuși, nu se mărturisesc compromisuri, ci mai degrabă se deplâng iluzii. La revoluție, Negrici s-a aflat în primele rânduri ale protestului de la Craiova (se revede, tulburat, zece ani mai târziu, pe o casetă video). În anii ’80, a ieșit la liman printr-o mică, foarte simplă șiretenie, atunci când a fost chemat să redacteze telegrama de ziua lui Ceaușescu (a scris-o sec, searbăd, neparticipativ și... s-a respins). Printre rânduri și prin zigzagul temporal al notațiilor, apar și ceva regrete („sunt un produs al fricii politice“, îi spune lui George Arion), vreo două amiciții care nu mai sună foarte bine (Caraion, Eugen Barbu ș.a.), plus câteva întâmplări cu scriitori. Nimic de natură seismică.
Cu inventarul ei de noroace și ghinioane, în contrapunctul odihnitor al vechilor și noilor însemnări (vezi paginile despre labradorul care chiar se bucura de-adevăratelea), cu intensa culoare a amintirilor euforice (scenele cu tata, dealurile de la Mateești, vânătorile) sau cu micile tristeți catifelate („Gandhi arătându-ne tot timpul laba zgâriată prin rugi. Foștii bărbați frumoși și câinii simt nevoia de compătimire“), Sesiunea de toamnă rămâne o carte liniștită și sigură pe ce și cât dorește să spună.
Jurnalul, scria Negrici în 1975, este „un act de literatură, adică unul respectând convențiile acesteia și, adesea, și pe cele sociale. Când nu poate fi vorba de sinceritate – și nu poate fi – voi continua să fac ceea ce știu: jocul «de-a măștile», grijuliu doar în a aduce deasupra feței pe acelea care sugerează franchețea și intimitatea“.