Pe aceeași temă
Klaus Lang îşi propune să reconstituie pentru memoria instituţională a Filarmonicii din Berlin şi a publicului german rolul deosebit de important avut de Sergiu Celibidache în viaţa muzicală a oraşului în perioada critică de după capitularea necondiţionată a Germaniei naziste, începând cu mijlocul anului 1945 şi până la începutul anilor 1950.
Cartea lui Klaus Lang, Celibidache şi Furtwängler. Marele conflict postbelic de la Filarmonica din Berlin, este o lucrare de istoria muzicii, cu un caracter biografic şi etnografic mai degrabă decât teoretic şi muzicologic, a cărei acţiune se desfăşoară în oraşul capitală de pe râul Spree, pe fondul ultimului mare război, al ocupaţiei, denazificării, împărţirii şi reconstrucţiei Germaniei. Deşi subiectul său este relaţia complicată dintre doi mari dirijori şi compozitori a căror carieră este legată de instituţiile muzicale berlineze din această perioadă, germanul Wilhelm Furtwängler, pe de o parte, şi românul Sergiu Celibidache, pe de alta, un al treilea important şi controversat nume în muzica de orchestră a secolului XX completează în fundal această biografie încrucişată: dirijorul austriac Herbert von Karajan.
Ceea ce îşi propune de fapt Klaus Lang – valorificând fondul de arhivă Elizabeth Furtwängler, în special corespondenţa soţului acesteia, şi izvoare de istorie orală – este să reconstituie pentru memoria instituţională a Filarmonicii din Berlin şi a publicului german rolul deosebit de important avut de Sergiu Celibidache în viaţa muzicală a oraşului în perioada critică de după capitularea necondiţionată a Germaniei naziste, începând cu mijlocul anului 1945 şi până la începutul anilor 1950. Un rol care a fost eclipsat ulterior de întoarcerea lui Wilhem Furtwängler la conducerea Filarmonicii berlineze, în mai 1947, şi de alegerea ca succesor a lui Herbert von Karajan la moartea acestuia dintâi, în noiembrie 1954: „... atunci când Sergiu Celibidache nu e menţionat în şirul dirijorilor principali ai Filarmonicii din Berlin (Bülow-Nikisch-Furtwängler-Karajan-Abaddo-Rattle), după cum se întâmplă deseori, istoria este deformată, iar românului i se face o mare nedreptate“ (p. 38).
Născut în 1912, la Roman, într-o familie din protipendada locală, renegat de tatăl său – ofiţer de cavalerie şi prefect! – pentru că interesele sale filozofice şi artistice decepţionau proiecte filiale privind o carieră diplomatică şi politică, boemul Sergiu Celibidache ajunge la Berlin în anul 1936, cu un ocol prin Paris, după eclectice studii universitare la Iaşi şi Bucureşti, la îndemnul compozitorului Heinz Tiessen, căruia îi trimisese o lucrare proprie după ce îi ascultase la radio o compoziţie. Aici se înscrie la Facultatea de Muzică a Universităţii Friedrich-Wilhelm (Conservatorul din Berlin), unde urmează cursuri ca student străin, pe durata războiului, fiind scutit în ţară de serviciul militar. Locuieşte în casa celebrului sociolog Werner Sombart, a cărui soţie era – întâmplător sau nu – româncă, în Grünwald, afluenta suburbie din vestul oraşului şi, la fel ca în România, îşi câştigă existenţa ca instrumentist de ocazie. Mai mult, se interesează de matematică şi se preocupă de filozofie, cunoscând în această ultimă privinţă chiar o iluminare zen după ce face cunoştinţă cu un guru budist pe nume Martin Steinke: „După cum povesteşte Nicolaus Sombart [fiul lui Werner Sombart] în 1997, el a apărut în chip de dandy zazou, după o modă pariziană excentrică din anii ’30. Din garderoba sa făceau parte cincizeci, mai apoi o sută de cravate colorate. Pe lângă acestea, avea un singur sacou şi o singură pereche de pantaloni: «Vroia să fie un domn, şi arăta ca un ţigan român [sic!]», spune Sombart“ (p. 19).
Când Filarmonica din Berlin – reunită de dirijorul Leo Borchard în clădirea intactă a Cinematografului Titania-Palast imediat după încheierea Bătăliei Berlinului – rămâne fără intrepidul ei conducător, în urma unui incident din 23 august 1945 (soldat cu împuşcarea lui Borchard la un punct de control american, în timp ce se întorcea în maşina unui colonel britanic meloman la locuinţa sa din sectorul rusesc), Sergiu Celibidache este cel care preia frâiele orchestrei metropolitane berlineze şi, fiind „un imaculat politic“, el devine cu acordul autorităţilor celor patru puteri de ocupaţie şeful ei de facto şi dirijor principal pro tempore. O ascensiune fulminantă, dar totuşi nu tocmai de invidiat în condiţiile paupere şi dificile ale Berlinului din anii 1945-1946-1947, pentru un dirijor a cărui experienţă se reducea la o serie de concerte cu orchestra studenţească a Conservatorului, cea a radiodifuziunii şi mai ales cea de amatori a oraşului, Orchester Berliner Musikfreunde (care a inclus în programul din toamna anului 1942 şi Divertismentul românesc al lui Sabin Drăgoi).
Adevăratul şi incontestabilul şef al Filarmonicii din Berlin rămânea însă Wilhelm Furtwängler, un dirijor unanim admirat pentru calităţile sale artistice şi profesionale, atât în Germania, cât şi în străinătate, care se refugiase înainte de sfârşitul războiului în Elveţia şi care făcea acum obiectul unor acuzaţii ambigue de nazism, mai ales din partea emigranţilor americani conduşi de Thomas Mann şi fiica acestuia Erika, fiind pus sub interdicţie de a dirija până la clarificarea dosarului în comisiile aliate de denazificare. De fapt, Furtwängler nu fusese un nazist, ci – dacă ne este îngăduit a proiecta în contextul postnazist al Germaniei de la mijlocul secolului o sintagmă care a făcut carieră în România postcomunistă a sfârşitului de secol – un „rezistent prin cultură“. Într-o ţară şi un spaţiu în care muzica de orchestră reprezintă într-un grad mai mare noţiunea de cultură decât literatura şi constituie un fel de chintesenţă a identităţii naţionale, Furtwängler a ales să continue să îşi practice meseria după instalarea regimului nazist, ultimul său concert din Berlin datând din 23 ianuarie 1945, dar prestigiul său a fost folosit în scopuri propagandistice de către Goebbels, chiar dacă în decembrie 1934 el renunţase în mod oficial la o serie de funcţii publice, inclusiv cea de dirijor principal al Filarmonicii din Berlin, dobândită încă din 1922, cu care fusese copleşit după venirea lui Hitler la putere, în semn de protest faţă de atacurile ideologice la adresa compozitorului Paul Hindemith.
Sergiu Celibidache, cel care repune pe picioare Filarmonica din Berlin dirijând un număr impresionant de concerte între anii 1945-1950, este un locţiitor loial al lui Furtwängler, pe care îl admiră şi căruia îi recunoaşte autoritatea spirituală asupra orchestrei, depunând mărturie în favoarea sa în comisiile de denazificare şi ţinând cont de observaţiile sale trimise de la distanţă, până la reîntoarcerea definitivă a maestrului în funcţia de dirijor principal, la începutul anului 1952. Cu toate acestea, între Celibidache – care devenise între timp un dirijor cu un profil propriu, invitat să concerteze alături de diverse orchestre europene, nord şi sud-americane – şi Furtwängler – omul care întruchipa în ochii publicului muzica germană şi viaţa muzicală berlineză – se produce o ruptură ireconciliabilă între sfârşitul anului 1951 şi începutul anului 1952, pe fondul nemulţumirilor nutrite de membrii orchestrei cu privire la stilul de conducere autoritar, critic şi perfecţionist al dirijorului român. Despărţirea de Filarmonica berlineză, şi chiar de lumea muzicală germană, pentru câteva decenii, va fi cimentată de decizia orchestrei autoguvernate – în acord cu dorinţa mai veche exprimată sotto voce la nivelul Senatului metropolitan şi al administraţiei oficiale – de a-l ocoli, doi ani mai târziu, la succesiunea conducerii Filarmonicii, în favoarea lui Herbert von Karajan, marele rival al lui Furtwängler, utilizat propagandistic împotriva acestuia de către Goebbels, la Opera de Stat din Berlin, în 1938.
Se va întoarce în mod oficial în Germania abia în 1979, ca director principal al Filarmonicii din München până la sfârşitul vieţii, după o carieră internaţională de dirijor călător, care îl va readuce şi în România postcomunistă, unde este declarat în stilul festivist şi lipsit de conţinut împământenit în aceste locuri membru de onoare al Academiei Române, în 1992, cetăţean de onoare al Iaşiului şi Doctor Honoris Causa al Academiei de Artă (azi Universitate) din Iaşi, în 1996. Abia în anul 2012, la centenarul naşterii lui Sergiu Celibidache, decedat în 1996 la Neuville-sur-Esonne, lângă Paris, s-a organizat în Bucureşti – şi nu în Roman, al cărui potenţial turistic de cetate domnească medievală, din nefericire îngropată, vechi scaun episcopal, încă vizibil şi pitoresc de mic orăşel moldav l-ar recomanda, în principiu, să devină un viitor Bayreuth sau Verbier muzical românesc – o primă ediţie a unui Festival Sergiu Celibidache, care nu a mai fost repetată în 2014, din cauza dezinteresului şi a promisiunilor neonorate ale autorităţilor publice, conform iniţiatorului Serge Ioan Celibidache, fiul dirijorului şi compozitorului Sergiu Celibidache.