Pe aceeași temă
Expoziția subREAL Retrospect este o revizitare inteligentă și spectaculoasă a producției atât de nonconformiste și de provocatoare a grupului, de-a lungul a aproape două decenii.
Scriu acest text cu surpriza, chiar uimirea, că, la trei luni de la deschidere*, niciun text critic profesionist nu a fost încă publicat despre expoziția Retrospect a grupului subREAL de la MNAC. Să fi fost agitația politică a verii atât de șocantă și de absorbantă, încât ne-a îndepărtat de domeniile noastre profesionale și ne-a împins spre agitația socială? Să fie tagma (oricum redusă) a criticilor de artă atât de obnubilată de politic și de caniculă, încât să-și uite reflexele firești de întâmpinare a unui eveniment cultural?
Căci retrospectiva de la MNAC este un eveniment cultural pe cât vizual. Iar grupul subREAL – Călin Dan, Iosif Kiraly și Dan Mihălțianu (până în 1993) – este un grup artistic foarte cunoscut în România. Creat în 1990, imediat după revoluție, el a reprezentat prima manifestare coerentă și plină de forță a unei atitudini critice care și-a propus să exorcizeze „reziduurile deceniilor de opresiune comunistă“, cum apare într-un text teoretic. Combinând fotografia cu instalația și elemente de performance și acționism, subREAL a construit în anii ’90 un discurs vizual-teoretic bine articulat, care a pus în discuție - cu sarcasm și umor, uneori cu cinism - sechelele profunde lăsate de perioada comunistă asupra comportamentelor colective și mentalităților culturale locale. Folosindu-se de noile media, intrate în forță tot atunci în România, subREAL a adoptat o abordare conceptuală a actului artistic, în sensul apropierii de social, al comentariului critic, al problematizării politicului și economicului imediat, abordare care a devenit mai curentă printre artiștii români abia după mijlocul anilor 2000, când grupul își încetează de facto activitatea. Și tot subREAL a fost cel care a înțeles cel mai repede urgența raportării discursului artistic intern la contextul internațional, unde, de altfel, el a fost repede recunoscut și apreciat, fiind invitat la celebre bienale internaționale și la marile expoziții colective despre Europa de Est.
Expoziția subREAL Retrospect este o revizitare inteligentă și spectaculoasă a producției atât de nonconformiste și de provocatoare a grupului, de-a lungul a aproape două decenii. Și proiectul curatorial – semnat de Raluca Velisar împreună cu membrii grupului -, și designul expozițional semnat de arhitectul Attila Kim sunt impresionante. De-a lungul etajelor II şi I ale muzeului, sunt puse în scenă, într-o viziune scenografică minimalist-conceptualistă perfect adaptată subiectului, momentele principale ale evoluției subREAL. De la cele din 1990-1992 (East-Est avenue, Alimentara, Je t’aime, moi non plus), la seria Draculaland (1993-1995) și apoi la seriile Art History Archive, Serving Art și Interviewing the Cities (1996-2000), parcursul expozițional evidențiază trecerea de la reactivitatea provocată de turbulența postcomunistă cu puseurile ei naționaliste și incipient consumiste, la reactivitatea față de clișeele occidentale referitoare la România și poncifele legate de Europa de Est. Spre final, discursul subREAL se deschide către un dialog cu arta occidentală și spre integrarea artei românești în cea internațională.
Selecția de fotografii și video, textele teoretice, dar mai ales instalațiile, puse în scenă ingenios în spațiile cu alură unghiulară ale designului expozițional, reconstituie cu brio un tip de acțiune și de producție artistică ce nu mizează pe „obiectul estetic“ egal cu sine în orice circumstanțe, ci pe impactul vizual-conceptual tranzitoriu și efemer, legat de un anume context social și politic. Din acest punct de vedere, este interesant de constatat că producția subREAL își păstrează încă virulența și calitatea provocatoare, sarcasmul feroce uneori și comicul de mare alură alteori – semn că forța de șoc vizual se înrădăcinează nu doar în realitățile locale contingente, inevitabil efemere, ci și într-o problematică conceptuală mai largă, cu deschidere, pe de o parte, înspre arhetipuri culturale locale, și, pe de altă parte, spre dezbaterea internațională asupra statutului vizualului în relație cu alte tipuri de discursuri. Concretizările formale ale atitudinii subREAL rămân valabile și eficace și azi, în spectacularul lor grotesc sau speculativ, dublat de o armătură conceptuală puternică. Ele au marcat scena artei românești din ultimii 20 de ani, deschizând-o către dialogul internațional pe picior de egalitate.
subREAL Retrospect este una dintre cele mai bune expoziții ale MNAC din ultimii ani, care ar merita itinerată și în alte spații culturale. Dacă grupul subREAL și-a câștigat de mult notorietatea în lumea artistică românească, cea internațională în schimb, mai evidentă până la mijlocul anilor 2000 și mai discretă apoi, trebuie susținută prin asemenea retrospective de anvergură deschise în muzee occidentale.
* subREAL Retrospect, 31 mai – 21 octombrie 2012, MNAC, București.